Knekt ventlifjær eller ventiltettning?

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
Post Reply
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Knekt ventlifjær eller ventiltettning?

Post by Torbo2 »

Dette ikke ofte at en ventilfjær knekker, men her er en løsning for enkel jobb uten å ta av topplokket.
På enkelte Volvo-motorer kan det også være greit å bytte ventildeflektorer uten full topplokk-overhaling?
F.eks. om motoren bruker olje...

Her er i alle fall Renaults løsning som de ikke trenger å ha eneretten på:
Image
Dette kan man sikkert lage ut fra en gammel tennplugg, med en passende stang inni med en bøy å tuppen. Så kan man lage en lås ytterst med f.eks. en Z-skue?
I tillegg trenger man en vippeanordnong til å vende ventilfjærene ned med...
Dette er nok ikke for gud og hvermannsen, men det er kanskje noen for fingernemme?

Trykkluft er også en mulighet, men alle har jo ikke kompressor... Og skulle trykkert bli borte, er man ille ute, uten stopper....
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Knekt ventlifjær eller ventiltettning?

Post by hlyshaug »

Takk for kunnskapsdeling! Kanskje dette vi skulle visst på OA-avdelingens smøretreff for noen år siden?

Image
Det ble samling rundt panseret...

Image
"Etterlysing" av ventilfjær...

Image
Og funn som gjorde noen hver knekt...

Image
Slik endte det - den dagen

Image
Men nå er heldigvis bilen frisk og rask igjen
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Knekt ventlifjær eller ventiltettning?

Post by 445 »

Takk for tipset!
Kanskje vi som renoverer motor skulle lage til en slik "dings" nå når motoren likevel er i deler?
Da kan vi sjekke og tilpasse etter beste evne. Kan være greit å vite at en slik "dings" finnes tilgjengelig.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Knekt ventlifjær eller ventiltettning?

Post by Torbo2 »

Se der ja. Akkurat ja, her kunne denne hjulpet....
Om man tar ugangspunkt i en tennplugg og forlenger med et rør og en jernstang bør det være greit.
Og som 445 er inne på, enda lettere å tilpasse på et løst topplokk.
Skal se om jeg finner et enkelt spenneverktøy (tegning) til å bende fjære ned med.
Kjekt å ha....
Klubbverktøy.. :D

Ser om jeg finner en tegning på et bendeverktøy til ventilfjærene også...
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Knekt ventlifjær eller ventiltettning?

Post by Torbo2 »

Men ventlen "låst" på plass kan man bruke en enkel vippearodning som her til å presse ned ventilfjæren. ¨¨¨

Image
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Knekt ventlifjær eller ventiltettning?

Post by Håvard E Johansen »

Er det nederste bildet fra Høysand?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Knekt ventlifjær eller ventiltettning?

Post by 445 »

Håvard E Johansen wrote:Er det nederste bildet fra Høysand?
Tror det er tatt noen kilometer syd for Espa.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply