445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Det festet er et Amazonfeste..., men en kan sikkert lage mye fint av det også hehe
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Hvor mye vekt skal dette festet tåle?
Har planer om å tilpasse et feste til eksisterende travers, og bruke en gummipute som på Amazon.
Men, det må jo være sterkt nok.
Har planer om å tilpasse et feste til eksisterende travers, og bruke en gummipute som på Amazon.
Men, det må jo være sterkt nok.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Rask beregning: Her er det liten belastning, bare litt vekt fra motoren og litt vibrasjonskrefter fra kryssene/mellomakslingen. Men man må legge inn en sikerhetsfaktor slik at girkassen skal tåle en stein som slår oppi unnefra. Dessuten vil et solid feste gi mindre vibrasjon i bilen.
Så litt oppsummering: Jeg ville konstruert det hele til å tåle minst 100-200 kg statisk i alle retninger. Og så skal det se pent og profft ut....
Ville vel også psset på at det ikek oppstå noe moment på innfestingnen, f.eks.ved å flytte festet neo bakover, kanskje like langt som avstanden mellom skruhullene? Da er det bare to ekstra hull å borre i ramma....
Så litt oppsummering: Jeg ville konstruert det hele til å tåle minst 100-200 kg statisk i alle retninger. Og så skal det se pent og profft ut....
Ville vel også psset på at det ikek oppstå noe moment på innfestingnen, f.eks.ved å flytte festet neo bakover, kanskje like langt som avstanden mellom skruhullene? Da er det bare to ekstra hull å borre i ramma....
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Her er Duett-feste for M4-kasse:
Dette "sneglehuset" festes på traversen, og ikke på girkassen som for H6.
Har lagt det til rens i parafinbad, så får vi se hva som skjuler seg bak "møkka".
Dette "sneglehuset" festes på traversen, og ikke på girkassen som for H6.
Har lagt det til rens i parafinbad, så får vi se hva som skjuler seg bak "møkka".
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Parafin, olje og andre mineralske produkter kan løse opp gummi, om gummien ikke er oljebestandig. Her er det trolig oljebestentig gummi, da fabrikken bør ha tatt høyde for at det kan bli oljesvetting i bakkant av en girkasse?
Men jeg skiftet på PV-en fordi den var slitt og ti ldels svulmet... men så har den nok sitter der i hele sitt liv?
Jeg vill vel ikke latt den ligge for lenge (mer enn noen timer/et døgn) om du ikke skal bytte? men du må vel ha den runde nyere typen uansett på firetrinnsen?
Men jeg skiftet på PV-en fordi den var slitt og ti ldels svulmet... men så har den nok sitter der i hele sitt liv?
Jeg vill vel ikke latt den ligge for lenge (mer enn noen timer/et døgn) om du ikke skal bytte? men du må vel ha den runde nyere typen uansett på firetrinnsen?
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Det gikk bra å la den ligge i parafin et døgn. Ble rent og fint.Torbo2 wrote:Parafin, olje og andre mineralske produkter kan løse opp gummi, om gummien ikke er oljebestandig.
...
Jeg vill vel ikke latt den ligge for lenge (mer enn noen timer/et døgn) om du ikke skal bytte?
Har også erfart at det er fare for at "feil" type gummi løser seg opp i parafin / white spirit.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Dette festet er i teorien tilpasset M4-kassen på Duett.Torbo2 wrote:....men du må vel ha den runde nyere typen uansett på firetrinnsen?
Dersom jeg skal bruke dette festet, så skal jeg helt klart ha ny gummipute, men tilpasset dette festet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Hmmm skjønner..
"Tager hva man haver" - metoden: (Og så Volvo da?)
Her har altså Volvo tatt det de hadde og bare snudd alt opp ned, mer eller mindre, for å få festet en firetrinns girkasse i bakkant. Og så har de selv innsett at det ikke trenger å være så sterkt, da det er bare to slanke flattjern (U) mellom festet og girkassen...
Festet ser ut til å tåle bilens vekt, minst, og flattjernbiten (24) tåler trolig bare et par hundre kg...?
Så ble det sånn:
Funkar det?
"Tager hva man haver" - metoden: (Og så Volvo da?)
Her har altså Volvo tatt det de hadde og bare snudd alt opp ned, mer eller mindre, for å få festet en firetrinns girkasse i bakkant. Og så har de selv innsett at det ikke trenger å være så sterkt, da det er bare to slanke flattjern (U) mellom festet og girkassen...
Festet ser ut til å tåle bilens vekt, minst, og flattjernbiten (24) tåler trolig bare et par hundre kg...?
Så ble det sånn:
Funkar det?
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Der hadde du jo en tegning av dette også!Torbo2 wrote:Så ble det sånn:
Hvor tar du det fra?
Suverent. Dette kommer til å fungere flott.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Er den detaljen som er merket 19 en del av den originale traversen, eller er det en tilleggsdetalj?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Det gikk bra med parafinbad. Skal legge ut et bilde snart, kanskje i morgen.Torbo2 wrote:Parafin, olje og andre mineralske produkter kan løse opp gummi, om gummien ikke er oljebestandig. Her er det trolig oljebestentig gummi, da fabrikken bør ha tatt høyde for at det kan bli oljesvetting i bakkant av en girkasse?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Det ser ut til at det er et stykke hele saken, men sikkert modifisert det også fra en tidligere modell?445 wrote:Er den detaljen som er merket 19 en del av den originale traversen, eller er det en tilleggsdetalj?
Det gjelder bare å følge tankegangen og "hodevridningene" til volvo-ingeniørne her så så faller ting på plass.
Den gamle brua kan trolig lett tilpasses, om ikke kan en nygammel funke bra, tror jeg...
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Hvorfor vente til i morgen?445 wrote:Det gikk bra med parafinbad. Skal legge ut et bilde snart, kanskje i morgen.
Gikk de 16 trappetrinnene ned fra PC til verksted og knipset et bilde.
Slik ser den ut nå etter parafinbad.
Skal uansett bytte gummiopphenget.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Snakker om rask prosessor! Intel dual-quattro 2X4x4 =32Mhz?. Trodde ikke den var kommet i handelen ennå?
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Alternativt dette festet som Volvo tok i bruk på Amazon? Da ingeniørene fant ut at det enkleste var godt nok, og begynte å tenke på vekten også kanskje?
Din girkasse har jo allerede dette gummifestet..
ser det ut som...?
Mange muligheter her
Din girkasse har jo allerede dette gummifestet..
ser det ut som...?
Mange muligheter her