Det tror jeg også. Det er en av de tingene vi må se på videre. En måleparameter kan være at plata er fuktig av stoffet så lenge som mulig?Håvard E Johansen wrote:Varigheten\motstandsdyktigheten er det vel stor variasjon på?? feks wd-40 VS Sakjedeolje. Har for meg at sagkjedeolje vil beskytte lenger.
Test av antirustbehandling for hulrom
Re: Test av antirustbehandling for hulrom
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Test av antirustbehandling for hulrom
Her er en ide om hvordan måle varighet/fordamping:
Produktene strykes på stålplater, som om de skulle vært godt sprayet.
Deretter legges platene til tørk. Så for meg at de kunne ligge på et brett en halvmeter over varmeovnen på verkstedet. Tipper det vil være ca 40 grader der. Så får vi observere etter et gitt tidsskjema hva som har skjedd med produktene.
Produktene strykes på stålplater, som om de skulle vært godt sprayet.
Deretter legges platene til tørk. Så for meg at de kunne ligge på et brett en halvmeter over varmeovnen på verkstedet. Tipper det vil være ca 40 grader der. Så får vi observere etter et gitt tidsskjema hva som har skjedd med produktene.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Test av antirustbehandling for hulrom
Desto flere "øvelser" jo bedre.
Kanksje platene kan ligge i 45 graders vinkel? Da får man jo en viss "avrenningseffekt", så har man da et komromiss, med tanke på at det ofte er vertikale flater innevendig som er utsatt? Liggende flater gir jo en bedre fordeling og er derved mindre ustatt?
Siden prosjektet går over jul, tror det går med en lavere temperatur? F.eks. 25 grader?
Men høyere framskynder jo prosessen...
Kanksje platene kan ligge i 45 graders vinkel? Da får man jo en viss "avrenningseffekt", så har man da et komromiss, med tanke på at det ofte er vertikale flater innevendig som er utsatt? Liggende flater gir jo en bedre fordeling og er derved mindre ustatt?
Siden prosjektet går over jul, tror det går med en lavere temperatur? F.eks. 25 grader?
Men høyere framskynder jo prosessen...
Re: Test av antirustbehandling for hulrom
Ikke helt jul ennå, så "kaster meg på". Jeg har lest en test ett eller annet sted for noen år siden hvor bla linolje ble brukt. Det stemmer forøvrig med det jeg avleder av disse forsøkene så langt, men kan kanskje forsterkes av neste "varmetest". Testen konkluderte med at linolje ikke hadde samme vedheng på metallet som f.eks vanlig tykkmasse. Den gled lettere "av" platen etter påføring. Noe ble selvsagt liggende igjen på overflaten. Det interessante var imidlertid at når platen ble varm, som f.eks en varm sommerdag, så fortsatte linoljen å krype. Den ga derfor bedre beskyttelse over tid enn det vanlig understellsmasse ga. Nå er dette noen år siden, men utviklingen har neppe gått i motsatt rettning. Det at linoljen ikke har hatt avdunsting og er av de beste kryperne i romtemperatur skulle tilsi at denne er god. Miljøvennlig er den også.
Vet at 445 ønsker seg like gode egenskaper for sagkjedeolje, men denne innehar også andre egenskaper som ikke nødvendigvis forsterker effekten av rustbeskyttelse. Sagkjedeoljen skal være pumpbar hele året, noe som kanskje influerer på vertikal kryping. Sagkjedeolje er ikke alltid den samme.. Bio sagkjedeoljen til Biltema f.eks er vel i bunn og grunn linolje. Det er ihvertfall et H... å få kjedet til å gå om saga har stått noen måneder da oljen har størknet på kjedet. Bruker en mineraloljen så vet en ikke helt hva den er laget av, foruten at den ikke størkner så lett. Avdunstingen kan nok være noe større også enn linoljen.
Noe av hensikten med understellsmasse er jo også at den ikke renner så lett ut igjen. De tynne oljene vil jo gjøre det. Vaselinolje er vel noe en kan smøre inn karosseriet på utsiden før vinterlagring for å få møkk til å feste seg der og "myke" opp lakken. Fungerer utmerket på gelcoat. Ulempen er at den forsvinner i vask... Derfor bør en avslutte hele prosessen med å koke de behandlede delene i saltvann til slutt. Dette er en metode Mercedes bruker (fortsatt tror jeg) for å teste alufelger. En normal litt dårlig alufelg forsvinner da iløpet av ca et døgn. Saltvannet holder da ca 80 grader..
Håper dette var litt nyttig tilbakemelding? Veldig artig å følge med!!!
Vet at 445 ønsker seg like gode egenskaper for sagkjedeolje, men denne innehar også andre egenskaper som ikke nødvendigvis forsterker effekten av rustbeskyttelse. Sagkjedeoljen skal være pumpbar hele året, noe som kanskje influerer på vertikal kryping. Sagkjedeolje er ikke alltid den samme.. Bio sagkjedeoljen til Biltema f.eks er vel i bunn og grunn linolje. Det er ihvertfall et H... å få kjedet til å gå om saga har stått noen måneder da oljen har størknet på kjedet. Bruker en mineraloljen så vet en ikke helt hva den er laget av, foruten at den ikke størkner så lett. Avdunstingen kan nok være noe større også enn linoljen.
Noe av hensikten med understellsmasse er jo også at den ikke renner så lett ut igjen. De tynne oljene vil jo gjøre det. Vaselinolje er vel noe en kan smøre inn karosseriet på utsiden før vinterlagring for å få møkk til å feste seg der og "myke" opp lakken. Fungerer utmerket på gelcoat. Ulempen er at den forsvinner i vask... Derfor bør en avslutte hele prosessen med å koke de behandlede delene i saltvann til slutt. Dette er en metode Mercedes bruker (fortsatt tror jeg) for å teste alufelger. En normal litt dårlig alufelg forsvinner da iløpet av ca et døgn. Saltvannet holder da ca 80 grader..
Håper dette var litt nyttig tilbakemelding? Veldig artig å følge med!!!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Test av antirustbehandling for hulrom
Men inne i en kanal vil den vel kunne fungere bra, så lenge den ikke damper seg tørr?Reodor57 wrote:Vaselinolje er vel noe en kan smøre inn karosseriet på utsiden før vinterlagring for å få møkk til å feste seg der og "myke" opp lakken. Fungerer utmerket på gelcoat. Ulempen er at den forsvinner i vask...
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Test av antirustbehandling for hulrom
Har nok ingen spesielle preferanser for verken det ene eller det andre. Har aldri prøvd den bio-oljen. Mineraloljen tørker aldri på kjedet mitt, men jeg vet jo ikke hva den inneholder. Her kan vi kanskje finne et datablad?Reodor57 wrote:Vet at 445 ønsker seg like gode egenskaper for sagkjedeolje, men denne innehar også andre egenskaper som ikke nødvendigvis forsterker effekten av rustbeskyttelse. Sagkjedeoljen skal være pumpbar hele året, noe som kanskje influerer på vertikal kryping. Sagkjedeolje er ikke alltid den samme.. Bio sagkjedeoljen til Biltema f.eks er vel i bunn og grunn linolje. Det er ihvertfall et H... å få kjedet til å gå om saga har stått noen måneder da oljen har størknet på kjedet. Bruker en mineraloljen så vet en ikke helt hva den er laget av, foruten at den ikke størkner så lett. Avdunstingen kan nok være noe større også enn linoljen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Test av antirustbehandling for hulrom
Innholdet skal jo være offentilig (mer eller mindre) av miljø- og sikerhetshensyn. En lege må f.eks. kunne ringe produsenten for å få opplyst hvilke midler som skal nøtralisere om f.eks. barn har svelget div. saker eller at noen ahr fått oen i øynene. Det som ikke vil opplyse kan ha "ugler i mosen"? Tror ikke det skulle være noe problem å få opplyst hovedingrediensene om ikke annet...
Re: Test av antirustbehandling for hulrom
Har bestilt produktdatablad, så får vi se hva resultatet blir.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Test av antirustbehandling for hulrom
Fikk tilsendt et produktdatablad, men det ble vi ikke mye klokere av.445 wrote:Har bestilt produktdatablad, så får vi se hva resultatet blir.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Test av antirustbehandling for hulrom
Kom hjem fra juleferie i går kveld, og kikket raskt på "krypingen".
Nøyaktige målinger utføres i kveld, men jeg kan allerede nå utrope en klar vinner.
Det ene produktet hadde fortsatt å krype oppover den rustne metallplaten, selv om det var juleferie, og hadde faktisk krøpet helt til topps.
Og hvilket produkt tror dere "vant"?
Nøyaktige målinger utføres i kveld, men jeg kan allerede nå utrope en klar vinner.
Det ene produktet hadde fortsatt å krype oppover den rustne metallplaten, selv om det var juleferie, og hadde faktisk krøpet helt til topps.
Og hvilket produkt tror dere "vant"?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Test av antirustbehandling for hulrom
Skal vi satse en halvliter på vaselinolja? Alternativt WD-40.
Ferskeste utgave av svenske "Klassiker" har for øvrig en beskrivelse av "optimal" rustbehandling i følge en Alfa Romeo-entusiast: Blanding av linolje og en annen form for understellsbehandling.
Ferskeste utgave av svenske "Klassiker" har for øvrig en beskrivelse av "optimal" rustbehandling i følge en Alfa Romeo-entusiast: Blanding av linolje og en annen form for understellsbehandling.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: Test av antirustbehandling for hulrom
Skål!hlyshaug wrote:Skal vi satse en halvliter på vaselinolja?
Helt riktig! Vaselinoljen har krøpet helt til topps.
Så er spørsmålet om det er noen negative egenskaper med vaselinoljen.
Kan det være noe som f.eks oppløses av den?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Test av antirustbehandling for hulrom
Den beskrivelsen må jeg få se. Har du mulighet til å skanne og sende over?hlyshaug wrote:Ferskeste utgave av svenske "Klassiker" har for øvrig en beskrivelse av "optimal" rustbehandling i følge en Alfa Romeo-entusiast: Blanding av linolje og en annen form for understellsbehandling.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Test av antirustbehandling for hulrom
Vi får se hva som kan gjøres etter arbeidstidens slutt...
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: Test av antirustbehandling for hulrom
Dette er svært interessant! Det er noen med å ikke tro på noen før man ser det og her ser man! Derfor tror jeg at jeg må komme innom for å sjekke!
Jeg skal i mellomtiden sjekke ut litt om vaselinolje. Har et opprinnelig bilde av Vaselin som et edelt fettstoff som er dyrere enn vanlige oljer..
En tanke kan vel være å se på oljenes oppførsel sammen med vann/fuktighet? En motorolje har eksempelvis tilsetninger som gjør at en viss prosent vann kan opptas uten at olja forvitres eller blir til hvit grøt som kan tette til veivhusventilasjon osv.
Noe av den egenskapen kan kanskje være nyttig her også - inni kanaler. At beskyttelsesmidlet bevarer sine egenkaper selv med en begrenset tilgang av fuktighet?
Vaselinoja er vel så ren for tilsetninger sm den kan få bli, så her kan det kanskje bli litt trekk? Om den forvitres med litt fuktighet kan de gode egenkpene ellers trekkes ned? Hvem vet? Trolig ingen før det er sjekket!
Høyttenking: Når forsøkene i glass avsluttes kan man kansje dyppe dem i et vannbad, kun væte dem, kanksje i ti min? og rett og slett legge dem utover og se hva som skjer med produktene. Vil gjette på at noen blir hvitaktige og noen helt stabile? Og noen ser uberørte ut?
Så kan det vel hende at vær og vind skal få lov til å påvirke overflatene på stålbitene?
kanksje også skru den fast til en plate og henge de på bakluka på bilen for å få stabil "salting" utefuktighet, osv. en mnds tid?
Kan også tenke meg at den aller siste sjekken er å leggen dem i et kar med 5% saltvann og sjekke hva som skjer?
Ellers kan det bli en tilelggstest om "målestavene" - stålbitene har fått en usikkerhet for nøyaktige målinge videre?
Jeg skal i mellomtiden sjekke ut litt om vaselinolje. Har et opprinnelig bilde av Vaselin som et edelt fettstoff som er dyrere enn vanlige oljer..
En tanke kan vel være å se på oljenes oppførsel sammen med vann/fuktighet? En motorolje har eksempelvis tilsetninger som gjør at en viss prosent vann kan opptas uten at olja forvitres eller blir til hvit grøt som kan tette til veivhusventilasjon osv.
Noe av den egenskapen kan kanskje være nyttig her også - inni kanaler. At beskyttelsesmidlet bevarer sine egenkaper selv med en begrenset tilgang av fuktighet?
Vaselinoja er vel så ren for tilsetninger sm den kan få bli, så her kan det kanskje bli litt trekk? Om den forvitres med litt fuktighet kan de gode egenkpene ellers trekkes ned? Hvem vet? Trolig ingen før det er sjekket!
Høyttenking: Når forsøkene i glass avsluttes kan man kansje dyppe dem i et vannbad, kun væte dem, kanksje i ti min? og rett og slett legge dem utover og se hva som skjer med produktene. Vil gjette på at noen blir hvitaktige og noen helt stabile? Og noen ser uberørte ut?
Så kan det vel hende at vær og vind skal få lov til å påvirke overflatene på stålbitene?
kanksje også skru den fast til en plate og henge de på bakluka på bilen for å få stabil "salting" utefuktighet, osv. en mnds tid?
Kan også tenke meg at den aller siste sjekken er å leggen dem i et kar med 5% saltvann og sjekke hva som skjer?
Ellers kan det bli en tilelggstest om "målestavene" - stålbitene har fått en usikkerhet for nøyaktige målinge videre?