Endre utveksling i differensialen

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Endre utvekling i differensialen

Post by 445 »

Det er jo opptil flere timer til jeg skal til Stockholm, så det er god tid til planlegging.
Hva var navnet på den lyckliga gatan, sa du?
(og hva hadde nå dette med differensialen å gjøre, egentlig.....?)
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Endre utvekling i differensialen

Post by Torbo2 »

445 wrote:Det er jo opptil flere timer til jeg skal til Stockholm, så det er god tid til planlegging.
Hva var navnet på den lyckliga gatan, sa du?
(og hva hadde nå dette med differensialen å gjøre, egentlig.....?)
1. Se nøye i begynnelsen av filmen! En PV! :)
2. Det andre er jo fra den historiske tiden som bilene fikk oppleve.
3. I den lyckliga gatan finns nostalgi og det liker vi vel...
Kanskje den skulle vært lagt over "på nyttige linker" . men så ikke helt nytteeffekten, men kun undrhpldsningseffekten og det nostalgiske...
Tenkte også at det kunne myke opp litt i ting og tall, sånn at det blir litt mer "light" og allsidig her inne....
VEt vel helelr ikek helt hvr jeg skal legge ting, av det ene og det andre, f.-eks. tips og triks, så derfor havner det litt rundt omkring, ettersom jeg omemr på ting. Bedre at "pølsa er litt fo lang elelr for kort" er det visst neon som heter... Så er det bare å kutte ut det man ikke liker......

Og så var det Hep Stars på den tiden, men her turte jeg ikke legge inn noe mer....
Noen kan jo få "fnatt"!

Husken ikke gatenavnet nå, men jeg vet hvor jeg finne den men å forklare er jeg ikke så bra på....
Mener det ligger til venstre en km oppover før man kommer inn mot sentrum vestfra - jernbanen/gamla stan, men lenge før det. Må sjekke kart osv..
Det stod en artikkel om dette i Classic Motor Magasin (det het det da) for fem seks å siden..
Skal se litt om jeg kan rote litt i de bakre skuffene....
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Endre utvekling i differensialen

Post by Reodor57 »

For å spore litt tilbake på "track".
Hjulomkretsen er ca 2 meter 1932mm i snitt på 165x15. 1600 er da litt for lite. Duetter etter ca 1957 skal etter hva jeg vet ha 4,56:1. Det samme som 444 i senere utgave. Med litt oppjaging av B16 kan den greie en 4,1:1 utveksling ganske greit. Vi kjører jo skjelden med fullt lass i bilene våre så da bør det ikke by på problemer. 470 o/min høres forlokkende ut...
De fleste av oss har nok en ENV bakakasel dessverre, så klokka fra Amazonen passer ikke da den etter hva jeg vet bruker spicer. (Eller var det motsatt?)
Det hadde uansett vært artig å ta opp en bakaksel for å justere drevene tilbake til normalen før det ryker. Shims blir jo slitt etterhvert og dødgangen i differensialen blir større for hvert år som går. Stiller gjerne med bakakselen på PVn til dette prosjektet etter at motorprosjektet er fullført. Kan kanskje da fortsette hjemme hos meg :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Endre utvekling i differensialen

Post by 445 »

Det hadde uansett vært artig å ta opp en bakaksel for å justere drevene tilbake til normalen før det ryker. Shims blir jo slitt etterhvert og dødgangen i differensialen blir større for hvert år som går. Stiller gjerne med bakakselen på PVn til dette prosjektet etter at motorprosjektet er fullført. Kan kanskje da fortsette hjemme hos meg .
En veldig god ide!
Dette vil jeg gjerne være med på.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Endre utvekling i differensialen

Post by Torbo2 »

Slikt kan jo også fjerne ulyder evt., men disse er trolig så overdimensjonetet at det kun er slakk i pinjonglagret som kan forårsake lyd. Men å få det tight og fin kan jo være et lykkelig valg!
Så lenge det ikek er noen direkte feil, er det vel bare å shimse ned til null+ eller litt tett klaring. Et lite minimoment skal jo være et godt utgangspunkt. men alle spesfikasjonene fins jo forumet, og måleutstyr har noen i klubben har jeg hørt... Stiller gjerne opp her om deter ønskelig...
Shims fins tilgjengelig og dessuten kan det lages enkelt.Det eneste man trenger er pakninger, om du ikke lager (banker) selv, og simmeringen framme mot mellomakslingen.
Simmeringene ytterst og de ytre (fiberringene) mot hjulene kan jo også være smart å bytte samtidig.
Så kan det også være interessant å plukke opp spon med magnet og finen ut av slitasjen? Og så måle ut litt i forskjelige retinger.
I operasjonen må man holde tunge rett i munnen, dadet ene påvirker det andre, som å tenke på fire ting på en gang.....
Og da trengs fire menn eller to damer.... :lol:
Last edited by Torbo2 on Mon 26 Dec 2011 00:29, edited 2 times in total.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Endre utvekling i differensialen

Post by 445 »

Torbo2, Reodor57, hlyshaug og 445 - det blir jo 4 menn det.....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Endre utvekling i differensialen

Post by Torbo2 »

Da må det gå greit! :D :lol:
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Endre utvekling i differensialen

Post by Reodor57 »

Her er jeg helt på linje. Gir og diff er jeg helt "grønn" på. Husker jeg som 15-16 åring var med fattern å stilte inn ny diff på lastebilen, men vet bare at han brukte klokke og så på tennene hvordan olja la seg på dem etter en runde. Det begynner også å bli fryktelig mange år siden, og jeg var ikke med på hele prosessen heller, bare hjalp til en lørdag jeg ikke var på skolen. Siden han også la inn årene for godt før jeg ble 18, så er det meste selvlært i etterkant på den fronten. Han sørget ihvertfall for var at jeg ikke ble bilmekaniker, for den gangen kunne foreldre bestemme noe over "poden". Angerer vel kanskje ikke på det, men skulle gjerne kunnet MYE mer om maskinering, dreiing, fresing osv enn jeg kan i dag. Men, sånn er det ikke, så dersom Torbo2 har vilje til å lære bort mer av sin overflodskunnskap er jeg lutter øre. Stiller med kaffe og tilbehør og det lille jeg kan.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Endre utvekling i differensialen

Post by 445 »

445 wrote:Torbo2, Reodor57, hlyshaug og 445 - det blir jo 4 menn det.....
Håper ikke dette ble oppfattet som om det kun er oss 4 som kan få være med på dette.
Snarere tvert i mot!
Dette bør vel kvalifisere til en mekkekveld eller flere etterhvert?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Endre utvekling i differensialen

Post by Reodor57 »

Helt enig! Dette er et forum også privat for å bli bedre selv, og meddele andre hva vi finner ut. Så dersom det er flere som vil være med er det jo bare hyggelig!. Som jeg har poengtert andre steder på dette forumet, så er dette også en sosial greie, ikke bare bil. Torbo2 har i motsetning til en del av oss andre fagkunnskapen, så det er prisverdig at han vil lære bort, men det er jo det at vi knoter selv under faglig assistanse vi lærer av. Jeg er ihvertfall åpen for alle som har noe å lære bort, smått eller stort, og selvsagt de som ønsker å bivåne når prosjektet er i gang. Håpet er at den nye garasjen med tilhørende hobbyrommet og kontor kan bli en slik møte/prosjekt plass når huset står ferdig neste år :).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply