Underdelsbehandling

Karosseri, lakk, vinduer gummilister osv osv
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Underdelsbehandling

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Igjen et rødt pulver på overflaten, men under pulveret og under platabiten var det grått, gråere enn stål. Uten at jeg kan påstå noe, kan det se ut som det er et mikroskopisk lag med sink. At det har skjedd en elektrolyse er det vel ingen tvil om... :roll:
Dette er kjempespennende. Lurer på om du er på sporet av noe viktig her.
Vi må nok gjøre noen kontrollforsøk for å kunne konkludere helt bombastisk.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Underdelsbehandling

Post by Torbo2 »

:roll:
En ting kan sies: Elektrolysen skjer over en større avstand, bare det er en ledende væske (saltvann), men...
Det kan se ut som det har skjedd en "elektrolyttisk frustrasjon" her!

I badekaret er det en ring av forkrommet messing (utløpet)! :roll: Den kan være et forstyrrende element! (trolig) :?:
Den var på lengst unna, og jeg tenke at elektrolysen ville skje mellom stål og sink uansett, da avstanden her var kortere.
Men her kan man ikke se bort fra at det har gått elektronvandring mellom krommen og stålplatebiten i tillegg og stålbiten klarer ikke bestemme seg for hva den vil? Dette er rett og slett trolig! :shock:
Krom og stål kan jo skape rust, mens sinken prøver å forhindre rust, og stålplata blir "frustrert". Derfor klarer ikke jernoksidet å feste seg, da sinken jobber i mot! Derfor rødt pulver uten at det har gitt tæringer på platebiten.
På´n igjen:
Så her må jeg gjøre det hele om igjen, og eliminere denne kromringen med karosserikitt!
Da kan det hende at det røde på overflaten av stålet ikke dukker opp da krommen er isolert? (trolig, håp).
Men så langt kan jeg si ut fra disse amatørmessige eksperimenter at sinken virker over litt avstand. Her opptil 80 cm.

Overført til bilen, kan sinkbiter med stor sannsynlighet bremse rust på f.eks. kanalene! :)
Har også fordelaktige erfaringer med dette på min Amazon.... :D

Dette kan virke litt sprøtt å holde på men det er mest for spes. interesserte!? Kunne jo ventet til forsøkene var gjort og så lagt fram resultatene når de er fullstendige, men siden noen har vist inteeresse går jeg videre helt til noen protesterer.

Hva jeg vil fram til?
Jo, konstatere at sink er et godt/best "våpen" mot "rustspøkelset", og samtidig bruke salt som "slave" for å holde en elektrolyttisk prosess i gang.
Har også tro på at rustprosessen kan snus til en positiv galvanisk prosess! Derved hindre overflaterust!
Forsøk med sink i kanaler er også satt i gang, da jeg har lagt inn sinkstrimler i høyre kanal på PVen. Slik det ser ut nå, komme jeg til å gjøre det samme på andre siden. men her må jeg tre inn lange strimler fra siderommet bak bakdøra...

Prøvene er for å fastlegge tidligere gjettinger og sporadiske erfaringer...
Last edited by Torbo2 on Mon 12 Dec 2011 11:04, edited 1 time in total.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Underdelsbehandling

Post by 445 »

Du må da ikke tenke på å stoppe nå!
Dette er veldig interessant.
Hvis du stikker innom, så kan jeg sende med et stort plastflak som kan legges oppi badekaret. Da har du eliminert feilkilden forkrommet messing.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Underdelsbehandling

Post by Torbo2 »

Det er nok smart, men jeg prøver med "tyggegummi", altså karosserikitt som ikek tørker først.
Før i tiden, da konstruerte ting og laget kretskort, tegnet jeg bare på kretsene på kobberbelegget på printplata med tusj, hvor jeg ville strømmen skulle gå, og så la jeg plata ned i jernsulfid i vann og så fikk jeg fine ledningsbaner til de forskjellige elektronikkomponentene. Måtte jo borre 1 mm hull til å stikke komponentene nedi/igjennom for lodding, bare for å ha nevnt det...
Ergo: Der det er tusj, maling eller kitt går det altså ikke strøm ig jennom, heller ikke elektrolyse!?... Derfor prøver jeg det først.... Går ikke det, så må jeg nok ty til plastfolien... Og så må jeg ikke glemme å dusje selv imellom "slagene"....

Det var vel ikke denne "gale utviklingen" du hadde tenkt deg Tyla210, du som startet tråden? Men jeg håper vi som "holder koken" og kjører den noe langt - videre, blir tilgitt, når ting begynner å utkrystallisere seg?

Det skal komme noen nyttige konklusjoner her etter hvert, vil jeg tro?! :) :?: :idea: :roll:
(garantert!)
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Underdelsbehandling

Post by Torbo2 »

Fortsatt rødt pulver i badekaret hvor den blanke ringen for sluket er forseglet med kitt.
Kunstnerisk, ja, men hva i all verden er det som skjer? Her har platebiten ligget i en avstand på 80 ca fra sinken, i saltvann. Her har det gått "underjordiske" strømmer (elektrolyse), men hvorfor kommer det røde pulveret/fargen? Forklar det de som kan! :shock:
Det var jo noe av det samme som skjedde i galvaniseringsbøtta, men da ble det jo satt i gang en elektrolyse med strøm...
Image
Etter å ha tørket bort det røde var det helt rent under, til tross for at denne hadde ligget i saltvann! Men det var litt forskjell i overflaten tilsvarende det røde kunstneriske mønsteret...
Image

Men under det røde var det ikke satt seg rust, men med "makroøyne" viste det seg noen prikker, rust?
Skal jeg våge meg på å analysere, :?: kan det se ut som dette er resirkulert stål hvor forurensninger i stålet framkommer som små røde rustprikker. Stålet for øvrig er uberørt, eller har fått en gråtone (sink/kaldgalvanisert)....
Image
Noen vil kanskje protestere, men det kan se ut som stålprodisentene jobber i grenseland for akseptbel kvalitet? :roll:
Hvorfor er det noen bilfabrikker som har rustproblemer midt på en karosseriplate osv. og bare klør seg i hodet? Klarer ikke å gjøre utbedringer en gan uten at rusta kommer tilbake. Skal ikke nevne noen merke, men det er bare å bøye seg ned litt av og til mens man går langs parkerte biler.. :shock: :roll:

En kilde: karosserimakeren Martinuzzi dyttet hånda opp i ansiktet mitt en dag os sa: - Se her, jeg ble aldri så svart på fingene før da jeg jobbet med karosseriplater!? :shock:
Dette er dårlige greier sa han! masse forurensinger i stålet, mente han! Det var mer ekte saker før i tiden osv...
man kan kanskje ikke legge all skylda på moderne lakk osv? Det er noen under (underlig) som skjer her? Og det ser man ikke før de underlige er bart.. :)

En liten oppsummering: Kanskje dette er (trolig) en god metode å stabisere stålet, da små forurensninger kan sette i gang rustprosessen?
har jo gode praktiske erfaringer her....
Men om detter er en absolutt sannhet, kan jeg ikke helt dokumentere?
Jeg tar gjerne imot kommentarar her, tips til videre pørver og evt. om synes dette er "på kanten" til hva vi skal ha på forum...
Ingen skal få lov til å drepe mine tanker, men jeg lytter til synspunkter. Jeg og andre vil gjenrne ha noen svar...

Jeg har to naboer som jobber i Veritas, så kanskje jeg skal snakke med dem og disse fenomenene, om de er fagpersoner? Vet ikke konkret hvilke jobber de har, men han ene har vurdert bilene mine fra alle vinkler og kommer med 1000 spørsmål og masse meninger.... Så han vet nok litt? Det var han ffff.f.f.. som fant en sprekk i baklysglasset på PV-en... Får prøve å glemme hans frekkhet! :?:
Elelrs så kjenenr jeg en metalurg i Veritas, som også er bilintreesert til de grader, så hvs jeg starter sprøsmålene mine med riktig innfallsvinkel, vil ha trolig jobbbe timevis gratis med mine små prøver i sitt elektronmikrosop! Kanksje jeg skal prøve? :roll:
Last edited by Torbo2 on Sun 18 Dec 2011 23:44, edited 1 time in total.
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Underdelsbehandling

Post by Håvard E Johansen »

Ta en liten titt på denne. selv om ikke denne bilen passer så godt inn her. :shock:
http://www.vwaudi-club.no/forum/showthread.php?t=96418
Noen som har prøvd dette produktet??

www.chemical.no
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Underdelsbehandling

Post by 445 »

Den var interessant.
Kanskje jeg burde fulgt bedre med i kjemitimene?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Underdelsbehandling

Post by Torbo2 »

Dette så sterkt ut. Prøvde noe liknende for mange år siden og det var "rått", sannsynligvis så bra og farlig at det måtte bort fra markedet? Så endte jer på Ferrbet. Biltema hadde også noen tilsvaende for noen år siden som var minst like bra so Ferrobet. Det brukte jeg mye av, men av en eller annen grunn ble det tatt ut av sortimentet!
Jeg spurte ansvarlig i Oslo, men han kunne ikke si noen sikekrt, men han trodde det var for liten omsetning?

Et avgjørernde skritt er prosesssen videre... rensing, grunning osv...
Men dette er interessant!
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Underdelsbehandling

Post by Torbo2 »

Ikke sikker før jeg er helt sikker! :roll: :)
Jo, nå er jeg snart ferdig med disse greiene! Det ble to glass i går: Et med stål- og sinkstrimmel og en stålstrimmel. Og over natta så det slik ut:
Mange vet nok mye om dette, men siden de ikek sier noen eksakt her må må dette bare gjøres!
Som siste del har jeg nå stukket en sinkbit oppi glasset med med den ruste platebiten for å bekrefte "snuperasjonen". Altså: se om man i tilelgg til å reduserer rust kan rett og slett fjerne rust kjemisk/elektrolyttisk! I tilelgg stabilisere stålet! - Uten strøm! :?: :idea:
Image
Men nå er jeg ganske sikker, bare det llille igjen... Bildene her lyver ikke, selv om det hele er noen amatørmessig! Men jeg trives godt som amatør.. Det er da jeg tør, og ikke være redd for å komme ut på glattisen, dessuten fins det brodder..! -
Folkeskolelæreren min sa en gang: Du skal ikke tro på alt du hører, knapt nok halvparten av det du ser! Han hadde erfaringsmessig rett, men litt naive må vi jo også være. I dag tror jeg man kanskje må se og sjekke enda mer enn før i tiden...? :roll:

Oppi dette glasset lå et listeklips sammen med en sinkstrimmel og gjæra. Slik gjorde jeg med alle klipsene, og de fikk et svakt belegg med sink og rusten var mørnet til dels bort. Noen strøk med stålbørste så var dem ok, men ikke dette på bildet: (noen hadde gravrrust og ble kastet). Venter på nye...
Skulle jeg ha brukt dette ville jeg gitt det en omgang til i glasset og bare stålbørstet helt lett til slutt før sinkgrunning:
Image
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Underdelsbehandling

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Det ble to glass i går: Et med stål- og sinkstrimmel og en stålstrimmel. Og over natta så det slik ut:
Var det vanlig vann i glassene, eller var det saltvann?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Underdelsbehandling

Post by Torbo2 »

Glemte å nevne det, men det er saltvann!
Og nå har jeg snart ikek mer salt igjen! :shock:

Salt er brukt som en strømleder i testsammenheng. Kaustiksoda kan også brukes, men salt er mer effektivt. Kaustiksoda er kanskje mer sikkert for ikke å påvirke stålet om det er av dårlig kvalitet - forurensinger? Det siste her har jeg ikek dokumentert i disse prøvene, kun salt for ikke å gå i surr...
Og her virker det positivt i motsetning til ute nå til dags...
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Underdelsbehandling

Post by Torbo2 »

Rust i revers:
Den lille platebiten som sto i saltvann over natta var rustrød. En ny natt sammen med en liten sinkstrimmel renset opp og den finn et svakt grått belegg. En anelse rødt fortsatt, men det røde var løst og det kan se ut som rustprosessen har gått i revers! :shock: Som ønskelig :D
Image
Etter alle disse forsøkene kan det se ut som at saltet har en positiv effekt? En ting er at sink er en rustbrems, men opplevelsene her går i retning av ruststopp eller stabilisering av stålet. Som bonus kan det se ut som det også skjer noen enda mer positivt - en kaldgalvanisering! ?
Dette er ikke vitenskapelige tester med avansert måleutstyr, osv. så man må ta det for det er ...
Prøvene er delvis basert på kjente teorer, men det var litt morsomt å visualisere det hele! Og så ble det en liten bonus på slutten som var litt overraskende, i alle fall greit så se med det blotte øyet! :D

Og så fikk lokket på spenningsregulatoren et pent sølvbelsgg:
Image

Dette gikk jo av seg selv mens jeg sveisa et fundament til retrolampa:
Ble ikke helt ferdig, måtte tilpasse et gammelt elektriker-rør til bunnplata, som skal bestå av en tung jernplate under denne som kanskje likner mer på en hjulkapsel?
Image
ER litt i tvil om hvilken overflate jeg skal ha?
Grovslipt som her?
Finere slpt som bakseden av selve lampa?
Slipt i kryssmønster? ***
Slipt glatt?
Polert?

Går foreløpig for ***
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Underdelsbehandling

Post by Håvard E Johansen »

Hei. Gjør du noe mer med lokket til regulatoren? Eller blir det en fullgod beskytelse, med sølv belgget :?:
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Underdelsbehandling

Post by 445 »

Torbo2 wrote:ER litt i tvil om hvilken overflate jeg skal ha?
Grovslipt som her?
Finere slpt som bakseden av selve lampa?
Slipt i kryssmønster? ***
Slipt glatt?
Polert?

Går foreløpig for ***
Skal du ha noen overflatebehandling, eller skal den få være "metall naturell"?
Redigert: Ser at Håvard kom meg så vidt i forkjøpet her.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Underdelsbehandling

Post by Torbo2 »

Håvard E Johansen wrote:Hei. Gjør du noe mer med lokket til regulatoren? Eller blir det en fullgod beskytelse, med sølv belgget :?:
Det skal være sånn uten noe over. Det jeg ikke har fått skjekket er tykkelsen på sølvbeleget? men jeg har brukt like lang tid som på baklyktene, ca 2,5 timer +/- så jeg tror det skal holde? :roll:
Så litt eksperiment er det fortsatt! skulle jeg safet maksimalt, hadden jeg polert det!
Fra før var lokkert lakket med klarlakk for to-tre år siden, og det var ikke bra nok, da det var begynt å bli rustflekker på det. lakk er altså lite tett i seg selv... hadde det vært poelrt hadde det nok stilt seg annerledes.
Så får vi se ha som skjer? Det er jo lett å holde øye med.... :)
Det ble i alle fall pent...... :D
Post Reply