Biltematråden - Hva er bra og hva er dårlig på Biltema?

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Biltematråden - Hva er bra og hva er dårlig på Biltema?

Post by 445 »

Ser i retningslinjene for PV-forumet at "Det er KUN innlegg som dreier som om bil/PV eller innlegg til/fra styret som er tillatt. Alle andre innlegg vil bli slettet."
Håper derfor at vi kan holde denne tråden til ting som har med "mekking" og bil å gjøre.....

Jeg ønsker med denne tråden å få frem hva som er bra og hva som er dårlig på Biltema.
Reodor57 henviser i en annen tråd til produkter han er tilfreds med.
Jeg har vært "stamkunde" på Biltema i mange år.
Jeg har "hørt" om mange som er lite tilfredse, men synes det er best om vi holder oss til egne opplevelser.

Vet at for noen er Biltema = "B-varer", og for andre er det grei kvalitet for pengene. Tenkte derfor vi kunne ha en erfaringsdeling om dette temaet.

Innledningsvis kan det vel presiseres at Biltema, som mange andre kjeder, "shopper" varer fra ulike leverandører. Dette betyr at det som er "sannhet" om en vare, ikke nødvendigvis er riktig om samme artikkelnummer noen måneder senere.

Det jeg i alle fall er tilfreds med er verktøy av typen som er merket med 10 års garanti.
Disse har jeg ikke klart å slite ut, selv med hard bruk.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Dette har da virkelig med bil og gjøre!

Godt verktøy er halve jobben (Derfor har jeg to sett hehe), og det skal være gøy å skru bil. Bare se hvordan Ståle holder på å pynter.
Poenget er at en trenger ikke å gå til Würth for å få verktøy når Biltema gjør samme jobben. Faktisk mindre fornøyd ett Würth skrallesett jeg kjøpte enn "tilsvarende" fra Biltema. Det å få en oversikt over hva som er bra hos den enkelte forhandler er faktisk nyttig.
F.eks har jeg kastet ut Biltema 1/2" muttertrekker til fordel for en komposittutgave fra Würth. Bare fordi sistnevnte har vesentlig bedre løsne egenskaper, ikke bare moment (Selfølgelig ikke billig, men en fornøyelse å bruke, så det er verd det). Jeg har også en sveiselikeretter fra Biltema som er grei nok til småting, men "dør" om en prøver seg på tykt gods på full guffe. Ofte får en det en betaler for når det kommer til litt mer avansert elektro/luft verktøy. Billig bensin/dieseldrevet verktøy er ofte ren gambling. Men, her kommer også bruksfrekvensen inn.
Mens vi er inne på billigverktøy: Har noen testet kompositt muttertrekkeren til Clas Ohlson? Den har ihvertfall løsnemomentet inne på papiret og er rimelig. (Spørs vel om den har dobbeltslagmekanisme..)

Mvh
Reodor57 (Verktøyfrik!)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Jeg har en gammel muttertrekker fra Clas Ohlson, og "tvillingtrekkeren" fra Biltema. De er sikkert laget på samme fabrikken.
Begge er greie til å skru f. eks hjulmuttere INN med, men ikke sterke nok til å få muttere løse, selv med godt lufttrykk....

Hva gjelder trykkluft, så er jeg meget godt tilfreds med den største kompressoren fra Biltema. Fikk kjøpt en brukt for noen år siden.
Eneste ankepunktet er at den var kjempetung å få ned kjellertrappa....

Image
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Reodor57 nevner sveiseutstyr fra Biltema.
Til mitt bruk som hobbysveiser fungerer denne helt tilfredsstillende:
Image

Samtidig med sveiseapparatet, i 2002, kjøpte jeg en sveiseskjerm på Biltema. Den er av den selvblendende typen:
Image
Jeg har IKKE vært tilfreds med denne. Du kan se forskjell på lyst og mørkt, og ja - den beskytter sikkert fint mot stråling. Men, jeg kan ikke se hva jeg gjør! Som hobbysveiser er jeg nesten avhengig av å se hvordan jeg sveiser.

Kjøpte derfor denne hjelmen på Clas Ohlson i fjor. Er kjempefornøyd. Kan se hva jeg gjør helt klart og fint.
Image

Til mitt hobbybruk er jeg også godt tilfreds med Biltemas sveisetenger.
Skal likevel presisere at jeg aldri har prøvd noe annet, så jeg har ikke noe å sammenligne med.
Image
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

For 2 år siden kjøpte jeg et sandblåserkabinett fra Biltema:
Image

Var lenge litt mellomfornøyd med dette.
Problemet var at når jeg trykket inn 300-500 liter luft pr minutt i dette kabinettet, så måtte jo tilsvarende luftmengde komme ut igjen.
All denne luften skulle gå gjennom et lite skumgummi/papp-filter på baksiden av kabinettet. Det fungerte ikke bra.
Kabinettet "blåste seg opp", og begynte å bule ut i flere retninger. Luften gikk ikke bare ut gjennom filteret bak, men også gjennom lokket og diverse skjøter.
Luften var i og for seg ikke problemet, men alt støvet som fulgte med ut i rommet gjorde at jeg ikke kunne bruke kabinettet inne.

Løsningen viste seg til slutt å være enkel.
Jeg tok av filteret bak. Hullet som filteret hadde sittet i, viste seg å passe perfekt til en støvsugerslange.
Husets frue hadde akkurat byttet ut støvsugeren, så den ble beslaglagt til formålet.

Resultat:
Kompressoren mater inn rimelig masse luft som brukes til sandblåsingen.
Støvsugeren suger ut tilsvarende +litt luftmengde.
Det er et konstant, lite, undertrykk i kabinettet.
Ingen støv i rommet.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Biltema kabinettet har jeg også. Tettet med Sikafleks i alle hjørner osv og kommet til samme konklusjon med støvsuger. Dette også siden jeg har blitt tipset av andre.(I grunnen ganske logisk når en tenker etter) Har en grovstøvsuger stående som sikkert kan brukes. Det eneste jeg ikke er fornøyd med er slangene inni opp til pistolen da de er for stive. Fastsetting av hanskene så de ikke sklir av, krever også litt omtanke. Jeg bruker glasspulver og det fungerer greit så lenge en rengjør det som skal blåses grundig først. Ellers er størrelsen på kabinettet god med sine 75cm bredde.
Jeg har også god erfaring med lappeskiver med fiberduk alla grytesvamper på til vinkelsliperen. Ypperlig til å fjerne lakk og overflaterust med uten å ta for mye av metallet.
Sveiseapparatet (likeretter) er greit til småjobber helt sikkert, men ble temmelig overrasket når det ga seg etter ett par minutter ved sveising av traktortilhenger. Der er det jo litt tykt gods som trenger mye varme. Ellers har jeg hatt Luna minimig 140 i mange år før jeg i høst skiftet over til ett lite Kemppi apparat. Lunaen var ikke ille å sveise med, men Kemppien er vesentlig enklere å stille inn. Der stiller en bare inn tykkelsen på plata og hvordan en vil at sveisen skal se ut (Konkav-konveks). Enkelt for oss som ikke sveiser hver dag, men ikke billig. Men, som det heter: "Forskjellen på unge og gamle gutter er prisen på leketøyet" :D
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Dekkstativ

Post by hlyshaug »

Image

Anskaffet en såkalt "dekksøyle" fra Biltema for å lagre vinterdekkene som fulgte med PV'n (og som neppe vil bli brukt - men det er jo kjekt med noen ekstra felger...).

Den holder ikke mål. Foten er for liten, slik at søylen ikke holder balansen, og etter et par uker knakk det ene "fotbladet" av seg selv, slik at stativet ramlet mot bilen. Heldigvis ingen riper...

Produktnummeret er 41-290, og prisen er kun 159,-. Det er det ikke verd...
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Konklusjonen må jo av det jeg ser her bli: En får det en betaler for, selv hos Biltema. Ikke kjøp det billigste har vært mitt motto i flere år. Etter å ha hatt ett par muttertrekkere av billigtypen satset jeg på ett tilbud fra Wurth på en kompositt trekker. Den har ett moment på 820Nm på løsning, og må sjelden gi opp, i motsettning til de billige. Den trekker også til jamnt på alle hjulboltene, noen en ikke er sikker på med de andre. Kompositt trekkeren blir heller ikke kald slik aluminiumtrekkerne blir. Det som også er viktig med f.eks luftverktøy er at en ikke glemmer å smøre. Brukte f.eks QMI småmotorbehandling (Olje med PTFE i) på noen gamle muttertrekkere som en kompis hadde liggende, og det hjalp helt utrolig.... Ellers laget jeg meg ett dekkstativ selv av rør og ei stålplate som jeg boltet i gulvet. Den faller ikke på bilen og koster omtrent det samme om en har sveiseapparat.. Fin sveisetrening også. :D
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Reodor57 wrote:Det som også er viktig med f.eks luftverktøy er at en ikke glemmer å smøre. Brukte f.eks QMI småmotorbehandling (Olje med PTFE i) på noen gamle muttertrekkere som en kompis hadde liggende, og det hjalp helt utrolig....
Sikkert et dumt spørsmål, men....: På hvilken måte hjalp det?
Ble muttertrekkerne sterkere igjen etter smøringen?
Mao. går manglende smøring ut over kraften i trekkeren?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Manglende smøring går utover trekkeren. Skal smøres hver dag står det ofte på dem. For oss som ikke bruker de så ofte er det viktig å avslutte med smøring etter bruk. Det gjøres vel sjelden, men bør egentlig skje. Dette fordi det lett kan komme inn kondens i trekkeren som virker korrosivt over tid, og luften er sjelden også 100% ren. Derfor prøver jeg å smøre hver gang/dag den har vært i bruk. Det hjelper også for å holde avleiringer unna.
Trekkerne ble sterkere, og trakk mer jamnt. En liten ganske ny en ble sågar bedre enn den var opprinnelig. QMI behandlingen gjør jo også at flatene blir behandlet med QMI slik at friksjonen blir lavere. Det var nok også grunnen til at den lille trekkeren hadde mest effekt av behandlingen. De har i ettertid bare blitt smurt med vanlig olje en gang i blant, men ser ut til å beholde effekten.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Høres fornuftig ut.
Jeg er helt klar over at jeg ikke er bra nok på å smøre luftverktøyet.
Skal kjøpe en lite kanne QMI til formålet.
Har de dette på Torshov ?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Tror det. QMI skal ha noe som er spesiellt tilegnet luftverktøy også, men synes denne gjør samme nytten for meg ihvertfall. Har også brukt den direkte på ventiler som henger/går tregt på små 4 taktere. Husk bare å riste flaska godt før bruk. Torshov på Holmen i Asker hadde priset denne lille kanna til 196, men den skal koste 84(Veiledende pris) eller mindre. Om du sier at Snapper Norge AS selger den for 69,- så reduserer de også prisen, for de har prisgaranti på Torshov Rekvisita :-). (Tips: Om du går inn på finn.no torget og søker på QMI så kommer det opp alle de QMI produktene som Snapper Norge selger. Print ut og ta med..)
God tur i godtesjappa :D . Husk trippel hengelås til lommeboka. Hehe
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Av verktøy jeg er tilfreds med vil jeg nevne denne lille skrallen.
Image

Hadde først én slik, men den var ikke god i skrallefunksjonen.
Den låste ikke der den skulle. Fikk byttet den uten problemer.
Den nye av samme typen har fungert utmerket.
Kommer til på trange steder og er rask og grei å bruke.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Må vel innrømme at jeg også har en sånn om enn leddet. God tilkomst, men sørgelig liten kraft til å løsne med.
Ellers har jeg kommet over ett greit verktøskap med skapelig kvalitet på Kinaverktøyet. Skapet er også solid. Dette kan kjøpes på nettauksjon, men det er ikke akkurat rift om det av en eller annen grunn, så en kan greit få det til 3500,- om en legger inn ett bud 2 min før auksjons slutt. Har brukt det mye siste halve året, og det fungerer helt greit. Mye er faktisk veldig bra.
http://www.gooba.no/index.php?show=50&e ... howid=4445
Ett nyttig sett er også:
http://www.gooba.no/index.php?show=50&e ... howid=4506
Fordi en her har både kortere og lengre fastnøkler enn standard.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Reodor57. Ser i tråden om voksing/polering at du bruker Biltemas poleringsmaskin.
Er det denne som er på 350W?
Image

Ser at Biltema i tillegg har fått en på 1200W:
Image

For oss som ikke har poleringsmaskin i dag, hvilken vil du tro er mest å satse på?
Post Reply