Valg av brannslukker til PV'en

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
Post Reply
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Valg av brannslukker til PV'en

Post by 445 »

I dag har jeg et 2 kilos pulverapparat i Duetten.
Dette er troligvis fra første halvdel av 80-tallet.
Jeg antar at dette er en falsk trygghet.
Før neste sesong vil jeg ha utstyr jeg kan være trygg på.

Har hørt en del negativt om pulverslukkere, og vil nå kartlegge hvilke alternativer jeg har.
Hva bruker dere? Har dere noe å anbefale?
Forventer (håper) IKKE at dere skal ha praktisk erfaring med brannslukking i PV....
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Kan et brannteppe være en grei løsning for mindre branntilløp?
http://www.tryggogsikker.no/html/97.html
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

De fleste branner oppstår vel i motorrommet, eller i det elektriske anlegget. I motorrommet kan nok ett teppe kvele noe av brannen, men ikke lett å pakke inn så det blir tett.
Pulver er greit om en vet at apparatet kun fungerer i 11 sekunder før det er tomt. Det bør ristes ved jamne mellomrom så pulveret ikke pakker seg. Jeg har også vurdert å kjøpe en 2 kg CO2 slukker. Dette fordi den f.eks kan kvele en løpsk motor uten å ødelegge den, samt at den ikke etterlater spor. Pulveret etter en pulverslukker er det en drittjobb å få bort....
Fant en brosjyre her. http://www.noha.no/utcfs/ws-448/Assets/ ... osjyre.pdf
Går jo ann å spørre folka om effekten av en CO2 slukker også kanskje. Var temmelig overbevisende på Discovery hvor de stoppet en motor som gikk på 1,5 sek. Om en får fyr i bilen under sveising er ikke jeg ihvertfall i tvil om hva jeg ville brukt. (Les CO2) hehe
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Du minner meg på en viktig ting.
Ikke gå direkte på løsning, men identifisere behovet.

Hvilke brannsituasjoner kan oppstå i en gammel PV?

* Brann i det elektriske anlegget inne i bilen, f.eks under instrumentpanelet
* Brann i det elektriske anlegget i motorrommet
* Brann i brennbar væske i motorrommet

Skal vi ta høyde for flere brannsituasjoner?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Bensinfylling kan være en ting, og da ikke bare på stasjonen men også fra kanne. Lite statisk elektrisitet i disse gamle pga stoffvalget. Det siste må jo være hva en har inni bilen, og for deg med en 445 kan det jo være både det ene og det andre, selv om det skal mye til. Men, det er utrolig hva en bråbrems eller potensiell kollisjon kan utløse av uforutsette hendelser. Jeg har heldigvis surrekroker i varebilen, så alt tungt blir behørig stroppet fast før jeg kjører.... Men, du har vel nevnt de fleste tingene. Setene brenner også lett faktisk. Måtte sveise på noe i sommer, og selv med behørig tildekking tok det fate i stoppinga. Hadde forberedt meg grundig, så det ble slukket på ett par sekunder med vann heldigvis, men det kan være ett tankekors om en kjører og røyker......
Det er vel bare pulver og CO2 typer som er egnet da de er de eneste typene som ikke fryser også.
Kom til å tenke på tennpunkt i motoren. Foruten dårlig elektrisk kontakt som gir varmeutvikling er det forgasseren som er den store synderen tenker jeg. Det lekker lett fra flottørkammeret og ned på manifolden pga. konstruksjonen på Zenit VN34 gasserne som har løstagbart flottørkammer. Der må det jo en spesiell montering til for å få tett.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Leste litt mer om CO2 apparat.
I manualen står det:
Karbondioksid (CO2) kveler forbrenningsprosessen. CO2 er en luktfri, fargeløs og ubrennbar gass. Den er tyngre enn luft og fortrenger derfor oksygen, slik at brannen kveles.
Egner seg ikke til utendørs branner da gassen lett "blåser bort".


Ble litt skeptisk til bruk av CO2 i motorrom i bil.
Antar at det fungerer utmerket i motorrom i båt, da dette er en "brønn".
I bil er det ganske dårlig med "gulv" i motorrommet, slik at CO2-gassen antagelig vil forsvinne av sted.

Har sendt en forespørsel til butikken, så får vi se hva de anbefaler.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Hm, CO2 burde gå greit også på biler fordi det for noen år siden kunne brukes Halon slukking i motor rommet. Det er ikke lovlig lenger pga drivhuseffekten den har. CO2 kjøler også ned, og etterlater ikke spor. Skal bli spennende å se hva butikken kommer opp med.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Svaret kom raskt, og anbefalingen var hverken CO2 eller pulver:

"Hei, vil anbefale deg å se på Hydro 2 liter skumslukker. Denne tåler frost ned til -20 grader og vil ikke gi skader slik som pulver kan gjøre."

http://www.tryggogsikker.no/nettbutikk/ ... tid=189020

Prisen på dette stedet er 700,-
Vet ikke om det kan skaffes rimeligere andre steder.

Skal sjekke litt videre, men synes at dette virket interessant.
Post Reply