Underdelsbehandling

Karosseri, lakk, vinduer gummilister osv osv
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Underdelsbehandling

Post by Torbo2 »

Da kommer "jeg krypende" oppover de lange bakkene i kveldinga med en rekkerfemmer på 78 hk, men godlyd!
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Underdelsbehandling

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Kanskje man kunne tatt fem ++ ikeaglass med forskjellige produkter oppi og like mange rørepinner fra biltema oppi og la de stå en uke og se på hvilken olje som har krøpet høyest opp på rørepinnene?
Jeg er klar for krypeprøver etterhvert.
Må gjøre unna noe snekring denne uka.
Har følgende:
Sagkjedeolje
Motorolje.
Biltemas linolje
Tectyls understellsbehandling, type tykk, for spray
Tectyls understellsbehandling, type tykk, for pensling

Har du Biltemas løsemiddelfrie stoff?
Hva med Owatrol, hører den hjemme her?

Flere vi burde tatt med?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Underdelsbehandling

Post by hlyshaug »

Owatrol er interessant å prøve!
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Underdelsbehandling

Post by 445 »

hlyshaug wrote:Owatrol er interessant å prøve!
Hadde en lang og intens :oops: samtale med en kollega på fredag. Hadde tenkt å sprøye Hiacen under med sagkjedeolje. Min kollega påberopte seg 20 års erfaring med understellsbehandling, og kunne fortelle at DET skulle jeg ikke gjøre. Måtte jeg ha olje så skulle jeg bruke Owatrol. Kommer sikkert til å utbrodere dette senere.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Underdelsbehandling

Post by 445 »

Kan det være av interesse for noen i nærheten av Oslo/Akershus å ha et vintermøte hos et firma som driver med anti-rust?
Kampen antirust representerer vel de som sverger til "tykt belegg", og Funderud representerer olje-behandlerne.
Helst skulle vi vel invitert begge til oss - samtidig - så kunne de overbevise oss om hvorfor akkurat deres metode er best.....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Underdelsbehandling

Post by hlyshaug »

God idé.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Underdelsbehandling

Post by Torbo2 »

Gutta på Kampen Antirust er hyggelige, og vet mye. Men vi må vel skille litt på bruksområdene.. Vetranbiler og nyere biler ogsv...Og vi må ha lov til å tenke selv...
De selger sitt produkt, og da er selvfølgelig det best!
Men de har mye peiling på sprøytemetóder, hvor rusten forekommer osv., de driver jo å faget...
Så jeg stemmer ja til forslaget....
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Underdelsbehandling

Post by Reodor57 »

Høres artig ut. Min erfaring med Owatrol er at det tørker ut og blir borte brukt alene. Blandet med Tecktyl gjør det tecktylen hard og den sprekker.. (Hm, gjør ikke den det uten hjelp av Owatrol også??) Hva som er brukt på Blåmann vet jeg ikke, men det holder seg godt.. Owatrol har jeg god erfaring med blandet i Bengalack. Det holder utrolig godt uten å sprekke. Brukte for ca 8-10 år siden linoljebasert understellsmasse i kanaler og hulrom på en Lancia som i utgangspunktet var grei. Det er den fortsatt tross null stell. Ser ut som om dette stoffet fortsetter å krype hver sommer det er sol. og det har vi vel hatt ved ett par anledninger i sommer. Miljøvennlig er det også. På de delene som ikke var understellsbehandlet på Blåmann gjorde jeg nogenlunde rent og hadde på sinkspray. Deretter Biltemas "tecktyl" for understell direkte oppå. Det holder fint det. Nå skal det sies at veteranene ikke er ute på vinterføre, men Lanciaen ble brukt et par tre vintere på saltede veier, og er lagret ute hele året...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Underdelsbehandling

Post by 445 »

Har noe litiumfett på spray. Kanskje det også kan være verdt å ha med i forsøket?
Finnes det annet sprøytbart fett?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Underdelsbehandling

Post by Torbo2 »

Fett er vel fett i denne sammenhengen? Lithium er bare en friksjonstilsetning og med ekstremt liten mengde i forhold til fettet, så vidt jeg vet...
Og det vi jakter på er jo andre ting, vannavsisning, fuktighetsopptak, kryping (egenskaper til å trekke inn i rustporer og oppover på et rustent felt på rustne målestrips og på trepinner som tilleggskontroll. Samtidig må vi vel se på feste til stålet og derved rustbeskyttelse..

Kanskje prøvene, måle strimlene skal legges ut på et tak etter selve labtestene, for å se om det svekkes etter et par måneder?

Ellers er det med fett, selv vanlig fett, mindre sammenlignbart, da temperaturen det legges på i, trolig vi bety mye for resultatene. Men dette er jo spray, som du tenkte på, så kaskje det kan går inn. Men i utgangspunktet har jo dette løsemidler, og da kan man vel regne med at minst halvparten går rett opp i lufta (gardvis altså)....

Vell, det var bare noen tanker før rustproskjektet på labben...
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Underdelsbehandling

Post by Torbo2 »

Rustdyr! Dyr rust osv. Eller veiene på vestlandet, uten midtdelerar!?
Måtte bare reagere da jeg så disse kunstneriske rustporene på en gammel reflektor.
Jeg har sett rusten krype under lakken som voksende blodårer, men på grunn av fargen i lakken ser man det ikke så lett, uten å gå helt innpå.
Men på på denne reflektoren var det svært tydelig, da disse var lakkert med klarlakk.
Svært rart at rusten kan spre seg i kanaler under lakken, som mikroskopiske dyr, maur, eller jordrotter, tilsynelatende tilfeldig? Ikke bare utover som ”røde roser”!
Image
Nei! Dette er ikke bilde av leggen min, om noen lurte på det! :lol: Det er en reflektor som jeg har tatt et glass og festebraketter fra, som jeg satte på en annen som skal på min Renault Dauphine..
Men nå skal det forskes fram en fiende, noe annet som kryper i motsatt reting og stopper de små "skadedyrene"...
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Underdelsbehandling

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Men nå skal det forskes fram en fiende, noe annet som kryper i motsatt reting og stopper de små "skadedyrene"
Gleder meg til å starte eksperimenteringen.
Hørte at Funderud selger sin olje til 40 kr / liter.
Skulle hatt en skvett av denne også for å sammenligne med de andre produktene.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Underdelsbehandling

Post by Torbo2 »

God ide! Hvis vi stiller spørsmålene på ritkig (kløktig) måte, bør det vel ikke bli noen problem å få kjøpte en skvett av ham? :)
Han har dessuten ikek krav på å vite hva vi skal bruke olja til, og hvis han spør så er det til veteranbil, thats it...
Om ikke må vi gå en omvei! Ingenting skal stoppe oss i å sjekke hva som er best for å stoppe rusten!! :wink:
Har seks IKEA-glass i bilen som venter på de rette ingredisensene... Og så fant jeg de lengre Bt.-pinnene. Og så har du rusten plaste som skal klippes i strimler forstod jeg?
Så da kan snart sette i gang... Bare si ifra når det er ferdig rydda på benken? :) :roll:
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Underdelsbehandling

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Så da kan snart sette i gang... Bare si ifra når det er ferdig rydda på benken? :) :roll:
Det vr det frekkeste. Det er alltid ryddig FØR dere kommer!
Etterpå derimot.... :wink:

Jo da, jeg har rusten stålplate til oppklipping, og er klar til testing en gang etter sveisekurset.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Underdelsbehandling

Post by 445 »

Torbo2 wrote:God ide! Hvis vi stiller spørsmålene på ritkig (kløktig) måte, bør det vel ikke bli noen problem å få kjøpte en skvett av ham? :)
Han har dessuten ikek krav på å vite hva vi skal bruke olja til, og hvis han spør så er det til veteranbil, thats it...
Om ikke må vi gå en omvei! Ingenting skal stoppe oss i å sjekke hva som er best for å stoppe rusten!!
Her har hlyshaug gjort forarbeidet for oss.
Han har pratet med Funderud, og de stiller gjerne på et medlemsmøte for å prate om sin rustbehandling.
Morsomt med noen som virkelig er engasjerte i det de holder på med.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply