Volvo PV Showcar

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Post Reply
StigA
Posts: 5
Joined: Tue 08 Nov 2011 00:16
Location: 4980 Gjerstad

Volvo PV Showcar

Post by StigA »

Heisann! Jeg er ny her og har nettopp handlet meg en 1962 Volvo PV. Denne er ombygd en del med bredda glassfiber bakskjermer, Usa/custom front hvor allt er sveist og sparklet sammen. Interiøret er også modifisert med andre framstoler, instrumentpanel og midtkonsoll. Bilen er lakkert i "fersken" samme er motorblokk og felger. Det står B20 i den, godkjent i vognkort. Interiøret er svart og rosaskinn, meget spessielt! Lite rust, men allt er sånn halvferdig og bilen har stått inne siden 90tallet da den ble bygget om. Skal ordne på denne i vinter å prøve å få skilter på den til våren igjen, så vil jeg stille på treff osv. Skal oppdatere når det skjer noe, spør om dere lurer på noe :)

Er det noen som vet mer om denne bilen?

http://i252.photobucket.com/albums/hh23 ... 111015.jpg
http://i252.photobucket.com/albums/hh23 ... 011060.jpg
http://i252.photobucket.com/albums/hh23 ... 011063.jpg
http://i252.photobucket.com/albums/hh23 ... 011064.jpg
http://i252.photobucket.com/albums/hh23 ... 011065.jpg
http://i252.photobucket.com/albums/hh23 ... 011067.jpg
http://i252.photobucket.com/albums/hh23 ... 011069.jpg
http://i252.photobucket.com/albums/hh23 ... 110634.jpg
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Volvo PV Showcar

Post by jangu1@hotmail.com »

Lykke til med prosjektet ditt. Du burde melde deg inn i pv klubben hvis du ikke har gjort det alt. Det er mange fordeler ved og være medlem her.
Fin bil du har fått deg. Tror jeg har sett den finn.no eller noe sånt. Kos deg med bilen i vinter. :)
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Volvo PV Showcar

Post by 445 »

Hei, og velkommen på PV-forumet!

Det var litt av en bil! Skal holde øynene oppe når jeg leser gamle PV-Magazinet. Ikke umulig at det står noe om denne bilen der.
Hvor i landet bor du? Fint om du legger inn "Bosted" i profilen din.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
StigA
Posts: 5
Joined: Tue 08 Nov 2011 00:16
Location: 4980 Gjerstad

Re: Volvo PV Showcar

Post by StigA »

Heisann, vil gjerne bli medlem i PV klubben! Må bare vente til lønninga kommer :D
Jeg bor i Gjerstad, Aust Agder (4980)

Artig bil dette ja, gleder meg til jeg får skilter på den!
Lurte på en ting, passer bremse deler fra amazon/P1800 på PV ?
Vet de selger monteringsett og sko til dette på biltema og kan det brukes på PV? :)
Å trenger bremse/hjulsylinder framme, vet dem selger på BCB, men andre plasser evt deler fra andre biler/modeller som passer?

Takker masse for hjelp her!
Mvh Stig
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Volvo PV Showcar

Post by Torbo2 »

Kan vel ikke drive rekläm her, men som faktaopplysning er det vel Jørgenrud i Spydeberg og VP Autoparts i Stockholm eller Gøteborg som gjelder?

Dessuten bør du kanskje være oppmerksom på hva som sitter på denne bilen i hjuloppheng osv.?
Å bande inn Amazon- og 140-deler kan være litt gambling og her skal man vite hva man gjør! Skal du bygge til skiverbremser fra Aamzon eksempelvis, må du sette inn servo og bygger fra diagolanbremsesystem til enkrets og la alt trykket gå igjennom servoen. Skal du bygge til full Amazon-bremsepakke så blir det både trangtog mye styr. Men alt går har jeg hørt?
Amazonbremser fra 69-70 er verdes beste bremsessystem forresten! Avanserte kallipere med fire stempler i hver (på hver side) og triangelsystem som det ikke finnes maken til! Men det ble nok for dyrt for Volvo, de har i alle fall slittet med det. :shock:
Det krever eget skjema for utlufting, som eksempel!
Mine kallipere har holdt fra 1969, men jeg handlet nye på grunn av slappe støvhetter på sylindrene. Repsett koster im´kke særlig mindre enn byttekallipere, så da ble det bytte hos Jørgenrud med returpenger for de gamle.
Skivene er fortsatt like fine fra 1969! Men jeg bremser ikke hele tiden heller, når bilen foran har bremset ti ganger, har jeg bremset en. Jeg slipper heller gassen litt før og kjører elles meget pent og forsiktig! :)
"Layzy", jeg nei? Men det hjelper med bluesmusikk av Lazy Lester når jeg kjører...
Med Rock i bilen, går den mer ujevnt og for fort, synes jeg? :roll:
StigA
Posts: 5
Joined: Tue 08 Nov 2011 00:16
Location: 4980 Gjerstad

Re: Volvo PV Showcar

Post by StigA »

Okey, takker for info :) Overhaler hjulsylinderene som står på og er gode bremseband så burde holde en stund.

Ellers har jeg kobblet opp speedometer. Har løsnet bremsene på ene siden fremme, mangler lufting. Også var det vannlekasje da ene radiatorslangen var hull i, denne og noen andre slanger skal byttes. Må ha noen lysperer også så få kjøpt eksospakkning. Håper på å få den på EU kontroll iløpet av denne eller neste uke så ser jeg hva som gjenstår før skilt. Dette skal utbedres i vinter for den skal ikke på veien før snøen er vekk uansett.

Ellers har jeg veldig lyst å ha den med på Vallåkratraffen 2012 om den er i grei stand innen den tid. Første omgang blir det det tekniske som skal gåes over. Når det gjelder finnish er det mye som kan utbedres/fortsettes på, men dette tar jeg litt etter litt.

Flere som skal på Vallåkratraffen? Evt andre volvo treff i Norge/Sverige? :)
StigA
Posts: 5
Joined: Tue 08 Nov 2011 00:16
Location: 4980 Gjerstad

Re: Volvo PV Showcar

Post by StigA »

Har ikke skjedd allverdens her men har overhalt vannpumpa med nye pakninger og kjøpt nye blink og parklys. Har også byttet eksos/innsug pakning.

Ellers har jeg ett problem med passasjerdør "låsen". Når jeg drar ned håndtaket går det ikke tilbake, altså jeg får ikke lukket døren. Virker som det er en fjær som har gått ut av spor. Har av dørtrekk og kikket, men vet ikke hvordan dette skal fungere. Noen som har vært borti dette og kan hjelpe? evt noen tegninger på selve lukkemekanismen i døren? Takker for svar! :D
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Volvo PV Showcar

Post by Torbo2 »

Låsen i døra er av gammeldags "kistelås" som er stor og solid, men den slites. Den er laget av jern/stål tvers igjennom. Ved å demontere den ser du for hvor problmet ligger. Valigvis utslitt firkant, tilsvarende firkanten i stuedører.

Låsen kan demeonteres med forsiktighet, uten å bøye for mye på de små leppene som holder låsen sammen. Deretter er det bare å bygge opp med ny sveis/stål og så file til tingene passer sammen.
Så montere og smøre godt med hjullagerfett.

Med litt flaks kan du kjøpe en pent brukt, men de fleste er slitt både i styringer og tapper inni der...

Enkel ut- og innmontering. Du kommer som regel til ved å bøye ut dørtrekket 30-40 cm uten å ta av hendlene lengst framme. Festeskrue for låsen sitter under dørpakningen og dørhåndtaket har en låsesplint som er lett å trekke ut med en spiss nebtang...
Lykke til...
StigA
Posts: 5
Joined: Tue 08 Nov 2011 00:16
Location: 4980 Gjerstad

Re: Volvo PV Showcar

Post by StigA »

Mange takk for svar! Jeg har fått løsnet allt utenom staget som går til hendelen på innsiden av døren, ser ikke ut som denne er til å ta av? og kommer vindusheisen i veien for å få låsen ut av døren? Skal se om jeg får orden på dette hvertfall, takk for hjelpen :)
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Volvo PV Showcar

Post by Torbo2 »

Du kan ha rett i det! Staget er nok festet i håndtaket på baksiden når jeg tenker meg om. Det er et par år siden jag har gjort dette. Men da er det en liten ufordring å få av sveiv og dørhåndtak. Det er trangt for å få ut de små splintene som holder hendlene på plass.
Men detgår med to skrutrekkkere en dor på ca 3 mm om dunke med en liten hammer. Det er nemlig lett å knekke fiberringene rundt håndtakene...
Volvo har et spesialverktøy her som er lett å lage. Skal se om jeg finner en tegning på det...
Her er det:
Image
Post Reply