Viktig om blanke lister

Karosseri, lakk, vinduer gummilister osv osv
Post Reply
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Viktig om blanke lister

Post by Torbo2 »

Jeg har pusset litt på PV i det siste og tatt av listene på karossen. Da la jeg merke til at det var "knivspor" langs listene under. Og antydning til rust i disse.
Årsaken er funnet: Listene er formstøpt og har sylskarpe kanter under som skjærer seg inn i lakken. Dette er vikitig å være klar over nå listene skal monteres, f.eks. etter lakkering av bilen! Dessuten er bilen særdeles utsatt rett etter lakkering!
At listene er laget i rustfritt stål, formpresset, er med på å skape korrosjon om listene skjærer seg inn i lakken. Men fordel ved at man kan pusse på dem uten at man n´kommer igjennom nikkel og krom...

Tipset må bli: Slip av listene på baksiden med f.eks. slipepapir nr 240 evt. et siste strøk med 400... Da bør det ikke bli skjæring! Kanskje noe å tenke på for deg pals når den tiden kommer?
Det skal gjøres på PV´n så fort jeg er ferdig med annan pussing.

Pirkete jeg nei! ?

Ved montering av lister er det det myke "tyggegummi-kittet" som gjelder. Det leveres i ruller og er ikke så lett å får tak i. En karosserimann jeg kenner tipset om Torshov Rrekvisita, men i den butikken jeg var i fant jeg ikke! Har litt igjen, men vet ikke om det rekker....

Tips mottas med takk!
Klem på litt av "tyggegummien" på listeklipsene fra utsiden og klemme kitt på innsiden av listeklipsene (lukk dem inn) slik at det blir tett mot vanninntrengning, og noen ikke visste dette.... Vann er jo som mus, trenger seg inn over alt....
Samtidtig må jeg bare nevne at dørene bør ha to 10 mm hull i bunn i hver ende, slik at vann kan få komme seg ut og så har man også et par hull til hulromsbeskyttelse senere.
Originaldrenering fungerer ikke alltid, heller sjelden, det gjelder de fleste biler, også nyere opp til dagens modeller.

Ønske: Avsnitt om Tips og triks på forumets hovedside. Lett å finne fram... Tenker nettguruene fikser det på et blunk!?
SAmletråd, elelr hva man kan kalle det?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Viktig om blanke lister

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Ved montering av lister er det det myke "tyggegummi-kittet" som gjelder. Det leveres i ruller og er ikke så lett å får tak i. En karosserimann jeg kenner tipset om Torshov Rrekvisita, men i den butikken jeg var i fant jeg ikke! Har litt igjen, men vet ikke om det rekker....

Tips mottas med takk!
Følgende tips oversendes herved vederlagsfritt:
Slikt tyggegummikitt følger med når du kjøper benkeplater/stålbenk på IKEA. Regner med at de har ekstra slikt kitt i kundeservice sammen med alle andre løse remedier som er lette å miste. Pleier til og med å være ganske billig.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Viktig om blanke lister

Post by Torbo2 »

Bra tips!
Det kittet har jeg brukt hos min sønn og hos dama, som plutselig skulle ha nye vasker? Menrkelig, jeg har klart meg med min i 15 år? Hvis det er et kitt som aldri tørker skal jeg være fornøyd....
Håper jeg slipper å kjøpe mange vasker, for å får tak i, da jeg ikke har tid til å skifte flere vasker nå.... :)
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Viktig om blanke lister

Post by pals »

Torbo2 wrote:Tipset må bli: Slip av listene på baksiden med f.eks. slipepapir nr 240 evt. et siste strøk med 400... Da bør det ikke bli skjæring! Kanskje noe å tenke på for deg pals når den tiden kommer?
Tipset er herved notert med takk. Jeg synes det høres smart ut å sjekke baksiden på listene ved montasje, eventuelt pusse dem ned litt. Skarpe kanter er uønsket.
Torbo2 wrote:Ved montering av lister er det det myke "tyggegummi-kittet" som gjelder. Det leveres i ruller og er ikke så lett å får tak i. En karosserimann jeg kenner tipset om Torshov Rrekvisita, men i den butikken jeg var i fant jeg ikke! Har litt igjen, men vet ikke om det rekker....
Jeg har en pakke av dette: http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... cts_id=936
Ikkeherdende tetningsmasse. Har mer enn nok til mitt bruk, så om du mangler en tyggis kan jeg sende deg :)
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Viktig om blanke lister

Post by Torbo2 »

Ja det er slikt jeg trenger... Takk for tilbud, jeg trenger nok fire tyggispakker ca. så da blir det vel for lite igjen til deg?
Men har du et par, kan det kanskje rekke? Har jo litt fra før...
Får jeg ditt telefonnummer, så sms-er jeg adressen, hvis du kan avse et par pakker.... Mindre blir nok litt i minste laget...
Men det er ikke noe å stresse med, dessuten kan jeg bestille selv, nå vet jeg hvem som har... det var jo ikke noen upris...
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Viktig om blanke lister

Post by pals »

Torbo2 wrote:Ja det er slikt jeg trenger... Takk for tilbud, jeg trenger nok fire tyggispakker ca. så da blir det vel for lite igjen til deg?
Men har du et par, kan det kanskje rekke? Har jo litt fra før...
Får jeg ditt telefonnummer, så sms-er jeg adressen, hvis du kan avse et par pakker.... Mindre blir nok litt i minste laget...
Men det er ikke noe å stresse med, dessuten kan jeg bestille selv, nå vet jeg hvem som har... det var jo ikke noen upris...
Send meg en PM med adressen din Torbo, så sender jeg "tyggisen" jeg har til overs. Jeg trenger ikke mye uansett, så slipper resten å ligge her ubrukt :)
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Viktig om blanke lister

Post by Torbo2 »

Suvverent! :)
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Viktig om blanke lister

Post by Torbo2 »

Ove hele bilen hadde listene gnagd seg innover i skjærespor i lakken, trolig også på grunn av at listene har vært løse før vi fikk bilen, og derved vibrert seg innover mot stalplata. Måtte slipe ned nesten overalt og slipe med små steiner, pirke med kniv og stabilisere med Ferrobet og stålbørste. Så grunne et par strøk med Hagmans 2K og så slipe. Jeg vil tro at dette kan skje igjen om jeg ikke tar høyde for å fjerne de skarpe kantene bak på listene.
Nå er områdene hvor listene skal sitte klar for lakkering... herlig... - Fint kunstverk også....
Image
Så får vi se til neste uke om jeg har gjort noen bommerter... :roll:
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Viktig om blanke lister

Post by 445 »

Ser gjerne noen flere bilder.
Både av de skarpe kantene på listene, og der hvor listene skal sitte.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Viktig om blanke lister

Post by Torbo2 »

445 wrote:Ser gjerne noen flere bilder.
Både av de skarpe kantene på listene, og der hvor listene skal sitte.
Ja, det skal jeg ta bilder av. Men i den senere tid har jeg pusset og pusset og pusset nesten ferdig og så pusset igjen. Og på grunn av at jeg kan være "hysterisk" nøye, kalrte jeg å pusse igjennom flere steder. Og da var det på´n igjen noen steder. Og tiden går, men fredag blir en spennende dag.... kan ikke si mer nå....
Fikk ut vinduene i kveld og de blanke listene rundt vinduene framme. Litt triksigt, skjulte skruer, trike vinduet ned uten å løsne håndtakene og uten å ta ut sidevinduene... En liten lek eller spill, kan man si. Og jeg måtte bruke noen hjerneceller, det var jaggu ikke bare plankekjør....
Og så deilig å få vekk ruststriper og porer under de blanke listene ved vinduene på framdørene! Bare glede, med små utfordringer hele veien. Så på med grunning og siste finpuss i morgen. Da håper jeg ingen sliperiper syens :roll:
ok da... he er et bilde til....:
Image
Panseret ser slik ut på begge sider... ---- på grunn av knivene på listene...bl.a. løse klips har nok hjulpet på forholdene...?
Last edited by Torbo2 on Wed 19 Oct 2011 22:27, edited 2 times in total.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Viktig om blanke lister

Post by 445 »

Bilder mann, bilder!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Viktig om blanke lister

Post by Torbo2 »

445 wrote:Bilder mann, bilder!
Gi deg da... Vell vell...må jo spare litt til en senere anlending. Hvis du ikke godkjenner denne stripa jeg sydde inn for å tette musehullet blir det dessverre ikke mer bilder på en stund... :shock: Image
Bra nok for meg i alle fall, og min sønn vet ikke noe om at jeg har gjort det, så han vil forhåpentligvis aldri lure på om det har vært mus i baksetett....?
Gissa hva som ligger inni der?
Image

Vell vell for sent å sjekke! Nå er det tett og grunnet og slipt...
Image
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Viktig om blanke lister

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Bra nok for meg i alle fall, og min sønn vet ikke noe om at jeg har gjort det, så han vil forhåpentligvis aldri lure på om det har vært mus i baksetet....?
Lekkert, og helt klart godkjent!
Forøvrig har jeg ikke bare hørt negative ting om mus i baksetet.... :wink:
Torbo2 wrote:Gissa hva som ligger inni der?
Her ligger det rust - og sink(?)
Torbo2 wrote:Vell vell for sent å sjekke! Nå er det tett og grunnet og slipt...
Det så da riktig så fint ut! Du har ikke vurdert å begynne som platearbeider, sammen med pals?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Viktig om blanke lister

Post by Torbo2 »

Tatt for tilliten, men jeg må først ordne med sveisen... Brylkrem var bra før i tiden, men nå er det sveisekurs som står står for tur. Så kansje jeg får rette og tette sveiser uten zikk zakk. Vell vell, den skjelvingen er vel vanskelig å få gjort noen med?

Likte ikke at du nevnte rust, men jeg vil kalle det overflaterust light... Og den skal sinken få lov til å ta seg av.... "Rustforsinkelse" - det går jo ikke å stoppe naturens egen evne til å få alt tilbake til sin naturlige form, har jeg hørt...

Mus er noen små søte dyr, har vel fortalt om den søte musa på verkstedet som satt "stille som mus" oppi kjekspakken og tittet på meg med store øyne?
andre ting, eller relasjoner i denne sammenhengen tør jeg ikke tenke på.... :)
Post Reply