Rustfjerning

Nyttige linker en kommer over på internett
Post Reply
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Rustfjerning

Post by Torbo2 »

Elektrollyse kan også framskyndes med å øke spenningsforskjellen mellom to materialer. Elektrolysebad kan kanskje være noe til smådeler?
Her er i alle fall tips: http://www.classicmotor.se/artiklar/art ... elektrolys
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Rustfjerning

Post by 445 »

Også en meget interessant link!
Det hadde vært morsomt å teste dette en gang.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Rustfjerning

Post by Torbo2 »

Jeg har gjort selv på smådeler, men jeg kjørte strømmen litt begge veier så det kokte opp svart guffe som var bare å børste bort etterpå.
Noen ganger har jeg lagt reinslipte/børstede smådeler i bad over natta med sink og latt naturen lage et mikroskopisk sinklag på ståldelene. Det syltynne laget er nok til at delene ikke ruster selv om man legger dem bort våte. Så ser man at sinken forsinker rustprosessen!
Noe for labben? Det er jo moro med alt som "rør på seg"!? :)
Prinsippet kjenner du jo fra båten, mener jeg du 445 har nevnt...
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Rustfjerning

Post by 445 »

Prinsippet med sinkanoder mot galvanisk tæring er velkjent fra båten.
Dette blir vel i prinsippet det samme, bare motsatt.

Lurte en gang på å sette sinkanoder på bilen for å se om dette kunne hindre rust, men det er jo lite spenningsforskjeller i en bil. I alle fall ingen til omgivelsene siden den står på 4 gummidekk.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Rustfjerning

Post by Torbo2 »

Spenningen ligger melom sinken og stålet uansett - 0,3-0,5 volt avhengig av småvariasjoneer i legeringene. Som et lite batteri.. Sjekk evt....
Fasiten ligger i en bøtte med saltvann og en bit sink og en bit stål, tilkopblet et voltmerter mellom de to metallene. Ikke akkurat store spenningsforkjellen og supereffekktiv elektrolyse, men her kommer tiden inn i bildet, og reaksjonene skjer riktig vei. Årevis med to slike metaller kan gi stabile forhold for stålet.
Omvendt er stål svakest spenningsrekka om motparten (tilstødtende deler) f.eks. er messing eller rustfritt stål, som er omtrent like ille?
Ja, du leste riktig - rustfrie detaljer i bilen er ikke til å spøke med! Rustfre skruer hører ikke akkurat hjemme i et bilkarosseri. Men, slike problemer kan løses med sink tilstøtende sinkanoder. Olje/fett osv... men .... obs...

Altså crom, nikkel, kobber og messing eksempelvis er langsomtvirkende "stålspisere" om ikke beskyttelsen er god nok. Derfor skal man ikke slaglodde karosserideler, selv om dette kan være fristene da man kan lodde/"sveise" tynne metallplater sammen, uproblematisk og med god styrke. Men korrosjonsmessig er dette en dårlig løsning. I hjørner og kroker (div. skjøter) på PV og Duett er dette blitt gjort høyt oppe på karosseriet, og her ser det ut til at det har gått bra...
Det er en av grunnene til at støtfangerfestene m. festebolter har lett for å ruste - crom/nikkel mot stål. Og bærebjelken på tvers foran på rammevangene/ramma er utsatt - messingradiator mot tverrbjelken som er stål. Den leveres forøvrig som reservedel. Ofte er det litt oljesprut o.l. der så alle opplever ikek disse problemene. Det skal jo helt komme litt oksygen og vann til også for at det skal oppstå elktrolyse.
Litt mye teori her, men det ser ut til å være samsvar med teori og praksis her....
Kanskje noe nå tenke på liekvel, om du orket å lese igjennom grunnlaget som er forsøkt gjort enkelt.... ???
Jeg fikk ikke verdens beste karakter i kjemi, om noen tror det, men akkurat det som gjelder bil festet seg....
Post Reply