Lakkering

Karosseri, lakk, vinduer gummilister osv osv
Post Reply
Bilgunnar
Posts: 22
Joined: Thu 06 Oct 2011 12:06

Lakkering

Post by Bilgunnar »

Jeg skal lakkere bilen til sommeren,den ble lakkert for 20 år siden med bengalakk.
Mitt spørsmål er om jeg må grunne hele bilen for ikke å få reaksjon i lakken ?
Jeg skal lakkere med billakk 2 komponent.
Last edited by Bilgunnar on Sun 16 Oct 2011 12:53, edited 1 time in total.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Lakkering

Post by 445 »

Hva slags lakk har du tenkt å bruke?
Bengalakk på Bengalakk går bra, men du sikter kanskje på billakk?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Lakkering

Post by 445 »

Ser i det redigerte innlegget at du har tenkt å bruke 2-komponent billakk.
Jeg innbiller meg at du kan risikere koking hvis du overmaler med akryl, men at risikoen er mindre ved bruk av vannbasert.
Foreslår at du ringer til Lakkrekvisita på Lambertseter i Oslo og spør dem. De er veldig hyggelige, og har holdt temakveld om lakk for oss i Oslo/Akershusavdelingen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Lakkering

Post by Torbo2 »

Som 445 er inne på er dette sjansepill, og mer enn det. DEt er bare ekstra kjedelig å gjøre den samme dyre jobben to ganger. Og reklamasjon kan du glemme... Lakekreren sitter med ekspertisen og har tusen argumentasjoner på at han ikke har gjort feil...
Bengalakk har helt andre løsemidler enn billakk - bengalakk har whitespirit eller tilsvarende som løsemiddel. Billakk har en helt annen oppbygging, uten at jeg kjenenr kjemien til de forskjellige, men de matcher med langt sterkere løsemidler ala Lynol, men tynnerne er helt spesialtilpassede lakken, og lynol kan normalt ikke burkes, selv med acryllakk. Det nytter nesten ikke for oss uten spesialkompetanse å gi konkrete råd. Risikoen for koking og krakelering er åpenbar, her hvor bengalakk er brukt. Om bengalakken er mer enn ti år og helt uttørket, kan det være en sjanse, men utherdingen etter lakkering tar også tid, og så kan man risiker at det blir fine kunstneriske striper på kryss og tvers (krakelerng) etter noen år etter at bilen er lakkert.
Til og med enkomponent acrylgrunning kan gi krakelering om den ikke er herdet godt nok før lakkering eller lagt på vått i vått og herdet i "lakkeringsovn".
For fem år siden brukte jeg enkomponent grunning og lot den herde i høsttemperatur et par dager før sliping og lakkering. Resultatet ble nydelig, men to år senere viste det seg at de to produktene ikke passet sammen. Det ble krakelering, og med produkter som ble anbefalt av billakkbutikk.
Så gikk jeg tlbake til lakkbutikken og de kunne fortelle meg at all grunningen måtte fjernes og jeg måtte gjøre et trygt valg, som ble Hagmans to-komponent grunning. Der hvor jeg har brukt den har overflaten vær stabil både med moderne og gammeldags god lakk.

Vet ikke om jeg er tør å gi råd her, da jeg har gått i utallige feller og bomma både på det ene og det andre, også på anbefalte ting. Men jeg ville ikke tatt sjansen på å ha en eneste rest av bengalakk om man skal lakkere med billakk. Jeg unner deg ikke å bomme på kjemien .....
Men jeg kan gi advarsler! :) Det hadde blitt dyt om jeg i tillegg skulle ha betalt bompenger.... :)
Her vil jeg bare anbefale at du gjør jobben i samarbeid med billakkereren fra første stund, slev om du sliper osv. selv. Da er det lettere å gå tilbake om noe ikke skulle fungere.
Mer konkret: Vekk med Bengalakken! Bygg opp etter proffråd, ingen ting annet duger, og bilene er verdt mer enn lottospill... Og du har sikkert andre ting å bruke fritida på en nå slipe ned bilen to ganger og betale for to lakkeringsjobber..... :shock:
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Lakkering

Post by Håvard E Johansen »

Hei. hadde noe bengalakk på bilen min. lakkereren sa at alt må bort, helt plåt rent. han ville ikke lakkere bilen om ikke det var gjort. selv om jeg hadde slipt meg ned til den gammle lakken. han drev ikke med risiko sport sa han.


http://www.vwnorge.no/index.php?topic=8234.60

kan dette være noe????
se den rød vw litt langt nede på siden.
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Lakkering

Post by pals »

Jeg kan sitere en lakkerer jeg snakka med om det samme temaet for noen år siden: "Bengalakk har ikke noe på en bil å gjøre"

Årsaken er egnetlig grei. Bengalakk koker med nær sagt all annen lakk, og må derfor fjernes helt før påføring av annet. Når den i tillegg legger seg tykt i papiret når man sliper, så skjønner jeg at det ikke er populært hos fagfolk. Så mitt råd er dessverre at du må fjerne lakken.
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Lakkering

Post by 445 »

pals wrote:Jeg kan sitere en lakkerer jeg snakka med om det samme temaet for noen år siden: "Bengalakk har ikke noe på en bil å gjøre
Vi vet jo ikke målsetningen til trådstarter. Dersom det f.eks skal være en lavbudsjett hverdagsbil, så går det vel an å bruke Bengalakk på eksisterende Bengalakk?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Lakkering

Post by Torbo2 »

Det er vel ok, og et eksperiment!
Det kan jo tenkes at man kan rullemale med Bengalakk og våtslipe i grader opp til 1200 eller 2000 og rubbe og polere og få en fin overflate?
Det er trolig mye slit?, men lavbudsjett...
Og med tanke på hva det koster å lakkere i dag så kjønner jeg slike tanker...
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Lakkering

Post by pals »

Bilgunnar wrote: Jeg skal lakkere med billakk 2 komponent.
Det sier vel noe om intensjonen.
Skal bilen lakkes som en bruksbil uten krav til finish, er saken en annen.
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Bilgunnar
Posts: 22
Joined: Thu 06 Oct 2011 12:06

Re: Lakkering

Post by Bilgunnar »

Jeg kjøpte bilen i høst og den skal selvfølgelig bli fin.
Takker for råd
Bilgunnar
Posts: 22
Joined: Thu 06 Oct 2011 12:06

Re: Lakkering

Post by Bilgunnar »

Hei jeg har pratet med lakkforhandler og han sier at dersom jeg bruker en god grunning så går det greit,husker også
for en del årsiden jeg lakket en Ford Ekskort som var lakkert med Bengalakk og det gikk fint.
Jeg kan også bruke syntetisk lakk.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Lakkering

Post by Torbo2 »

:?: Hmmm. Da er vel "bengaen" tørr som en sviske? Da kan du ha flaks? :shock:
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Lakkering

Post by 445 »

Fikk du noe navn på en god grunning?
Er Hagmans 2k bra nok?
Eller Biltemas epoxy?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Lakkering

Post by Torbo2 »

Den Biltemasaken er kanskje ikke så lett å slipe som annen grunning, da jekg bruke den ble overflataen så fin og tilsynelatende tett at de fikk lov å være sånn.... Vet heller ikke om den er asnett som grunning, da den kanskje er mest beregnet til båter?
Det står vel litt og bruksområder på boksen elelr datablad?
Lakkrekvisita reagerte ikke negativt på Harmans 2k grunning, men de har kanskje noe som er enda bedre? Dvs. så sa de jo at de hadde en god en på kurset, men den husker jeg ikke navnet på. Det beste er jo godt nok?
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Lakkering

Post by Håvard E Johansen »

lakkeren som jeg brukte. syns at den hagmans 2k var bra han å.
Post Reply