Hvordan fjerne emblem?

Karosseri, lakk, vinduer gummilister osv osv
Post Reply
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Hvordan fjerne emblem?

Post by Torbo2 »

Jeg skulle plukke av 544-nummert av bakluka i går, og da fikk jeg et problem. Volvo-emblemet var greit, med litt mer plass på baksiden. Men 445-merkets gjennomgående tapper går inn i en avstivningsbjelke, hvor det er uhorvelig trangt.
Noen som har en ide om spesialverktøy her?
Vil ikke knekke de gjennomgående tappene...

Ser for meg at jeg må lage et verktøy for dette, f.eks. slipe om en liten skutrekker slik at den får en liten krok på enden for å gradvis vippe ut klipsene...
Men fins det noen enkel løsning så mottas den med takk!

Noen som har et konkret forslag?
Sikkert mange som har gjort det....
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Hvordan fjerne emblem?

Post by 445 »

Sikkert et dumt svar, men....:
Prøv å finn ut hvordan i all verden de fikk montert dette emblemet - og så gjør du det motsatt vei. :D
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Hvordan fjerne emblem?

Post by Torbo2 »

Dette er klips med små mothaker, de er firkanta med hull i midten og mothakene vender på den måten at når jeg prøver å trekke dem ut så setter låser de seg bare mer og mer.

Tenker å slipe et hakk nederst en skrutrekker med vinkelsliperen slik at jeg får et lite brekkjerni miniatyr for å vippe de små leppene gradvis opp. Eller bøye dem slik at presset mot tappene blir så lite at jeg kan lirke dem ut.

Alternativt ta en laaang spisstang å slipe til på tuppen, men da må jeg ofte et verkstøy jeg ikke har og først må ivestere i...

Om klipsene knekker så er det ikke noen problem, da dette er handlesvare.

Prøver den første løsningen først.. Kan ta et blide om ønskelig - hvis det lykkes vel og merke...
Om ikke blir emblemet limt på med kontaktlim etterpå.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Hvordan fjerne emblem?

Post by 445 »

Tror faktisk at jeg har et slikt miniskrutrekkerbrekkjern liggende. Et relativt ubrukelig billigsett med mange rare "verktøy" til å sette inn på et skrutrekkerskaft. Dette brekkjernet er vel ca 7-8 cm langt + skaftet, og kan være ca 8 mm bredt.
Noe for deg?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Hvordan fjerne emblem?

Post by Torbo2 »

Takk for info/tips! Det hadde sannsynligvis vært bra. Men utålmodig som jeg er så lagde jeg et selv ved å bøye tuppen av en skrutrekker ca. 90 grader i forhold til skaftet. Da nappet jeg ut klipsene, i alle fall det ene. Det andre røk som en kombinasjon av irr, dårlig lys og tålmodighet. Dessuten har 445-merket tynnere pinne enn Volvo-merket over på bakluka. Så obs obs...
Så her gjelder tålmodighet og forsiktig lirking.
Post Reply