fett til pv bilen
-
- Posts: 408
- Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
- Location: sarpsborg
fett til pv bilen
Hvordan fett bruker dere på pv bilen? går det fint med biltema universal fett??
eller skal jeg kjøpe en annen plass??
eller skal jeg kjøpe en annen plass??
Re: fett til pv bilen
Jeg har hvertfall brukt biltemafett på min, uten at jeg kan si at det er verre eller bedre enn andre alternativ.
Men jeg kan ikke skjønne at Pv'n på noen av smørepunktene er utsatt for noe spesielt høyt trykk eller temperatur som krever spesielt fett.
Jeg tror det er langt viktigere å sørge for hyppige smøreintervall.
Men jeg kan ikke skjønne at Pv'n på noen av smørepunktene er utsatt for noe spesielt høyt trykk eller temperatur som krever spesielt fett.
Jeg tror det er langt viktigere å sørge for hyppige smøreintervall.
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
MB G350 -95
MB SLK200K -09
-
- Posts: 408
- Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
- Location: sarpsborg
Re: fett til pv bilen
ja. dem har bare en type fett til presse der, trur jeg. sånn grå\sort fett, universal.
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje- ... ersalfett/
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje- ... ersalfett/
Re: fett til pv bilen
Et fett?
Hvilken type fett er jeg også litt i tvil om. Smører man ofte har det nok liten eller ingen betydning! Jer har brukt noe ala Moybdenfett fra Fuchs og Biltema, men om dette har noen for seg her, hvor varmepåkjennigene er lave som Pals er inne på, er jeg usikker på...
Men jeg tar gjerne er diskusjon på behovet når det gjelder kingboltene!
De er etter manges mening noe underdimensjonerte, om man tenker langsiktig!
Jeg kjenner godt ansvarlig for NAFs bilpark (nå pensjonert), da NAF kjørete land og strand rundt med egne biler på 60- og 70-tallet. Han slapp ingen biler (Duetter) inn i vinterstallen som var tørre rundt kingboltene. Han fortalte om en som smurte bilen mint en gang i uken, inkludert ham selv. Og på de bilene ble aldri boltene byttet. På de andre holdt også boltene uvanlig lenge.
Husker ikke alle detaljer her, men jeg bet meg merke i at kingboltene var utsatt. Og Gud vet hvor lenge NAF brukte Duetter i sin bilpark? Det var en glidende overgang til 140-/240-serie. Så vidt jeg vet har flere NAF-avdelinger fortsatt Duetter som brukers til lokale transportbehov og reklame...
Hvordan smøre?
Litt pirk: La hjulopphenget henge nå du smører og beveg rattet litt (medhjelper) mens du smører for å få fettet godt inn rundt kingboltene. Og før du vipper av pressa av nippelen bør du vente noen sekunder (minst 10 s.) for at trykket går ned og da løsner den lettere fra nippelen. Og glem ikke niplene på mellomasklingen. Her er det lett å brekke de lange niplene om man ikke er tålmodig.....
Hvilken type fett er jeg også litt i tvil om. Smører man ofte har det nok liten eller ingen betydning! Jer har brukt noe ala Moybdenfett fra Fuchs og Biltema, men om dette har noen for seg her, hvor varmepåkjennigene er lave som Pals er inne på, er jeg usikker på...
Men jeg tar gjerne er diskusjon på behovet når det gjelder kingboltene!
De er etter manges mening noe underdimensjonerte, om man tenker langsiktig!
Jeg kjenner godt ansvarlig for NAFs bilpark (nå pensjonert), da NAF kjørete land og strand rundt med egne biler på 60- og 70-tallet. Han slapp ingen biler (Duetter) inn i vinterstallen som var tørre rundt kingboltene. Han fortalte om en som smurte bilen mint en gang i uken, inkludert ham selv. Og på de bilene ble aldri boltene byttet. På de andre holdt også boltene uvanlig lenge.
Husker ikke alle detaljer her, men jeg bet meg merke i at kingboltene var utsatt. Og Gud vet hvor lenge NAF brukte Duetter i sin bilpark? Det var en glidende overgang til 140-/240-serie. Så vidt jeg vet har flere NAF-avdelinger fortsatt Duetter som brukers til lokale transportbehov og reklame...
Hvordan smøre?
Litt pirk: La hjulopphenget henge nå du smører og beveg rattet litt (medhjelper) mens du smører for å få fettet godt inn rundt kingboltene. Og før du vipper av pressa av nippelen bør du vente noen sekunder (minst 10 s.) for at trykket går ned og da løsner den lettere fra nippelen. Og glem ikke niplene på mellomasklingen. Her er det lett å brekke de lange niplene om man ikke er tålmodig.....
Re: fett til pv bilen
Jeg har brukt dette fettet fra Biltema:
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje- ... fett-MoS2/
Funker fett....
Tror også at smørehyppighet er viktigere enn fettkvaliteten på våre biler.
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje- ... fett-MoS2/
Funker fett....
Tror også at smørehyppighet er viktigere enn fettkvaliteten på våre biler.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: fett til pv bilen
Er det ikke et begrep som sier "Det er et fett"?
Og hyppig er nok et stikkord på våre biler, i alle fall kingboltene!!! -for å gjenta det til det kjedelige...
Jeg smører dem alltid før langtur, men glemmer ikke de andre punktene, men de får ikke like mye/ofte...
Det store slitet kan være å få inn fett i de øverste indre foringene å øvre brua. Her må man i noen tilfelle løsne mutterforingene innerst får å få inn ferskt fett. Etter tidligere synder, har fettet her tentens til å stivne og bli hardt og sperre for nytt fett...
Snakker om pirk....?
Og hyppig er nok et stikkord på våre biler, i alle fall kingboltene!!! -for å gjenta det til det kjedelige...
Jeg smører dem alltid før langtur, men glemmer ikke de andre punktene, men de får ikke like mye/ofte...
Det store slitet kan være å få inn fett i de øverste indre foringene å øvre brua. Her må man i noen tilfelle løsne mutterforingene innerst får å få inn ferskt fett. Etter tidligere synder, har fettet her tentens til å stivne og bli hardt og sperre for nytt fett...
Snakker om pirk....?
-
- Posts: 408
- Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
- Location: sarpsborg
Re: fett til pv bilen
Ja. hehe. Holder nok i masse vis med det fettet der.
fett nok for meg
fett nok for meg
Re: fett til pv bilen
Fedt fett....
-
- Posts: 408
- Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
- Location: sarpsborg
Re: fett til pv bilen
ja. fikk ikke noe særlig med fett inn der. fikk godt med fett inn alle andre plasser. hjelper det å bare løsne dem. eller må dem helt av? mutterforiningene. sjekka smørenipplen, den virket som den skulle.
Re: fett til pv bilen
Typisk!
TAr du jobbben og skrur dem en halv cm ut og smører til det butter og så skrur mutterforingene inn igjen så har du fått inn nok for et halvt år...
Det gjør nok susen... Senere når det gamle fettet har sneket seg ut, blir det lettere å smøre framover.
når du skrur mutterboltene inn igjen får det et ektremt trykk som skremmer ut all gammel gørr.... Bruk helst litt tid på dette kan trykekt må få tid til å skyve ut "leira" inni der...
TAr du jobbben og skrur dem en halv cm ut og smører til det butter og så skrur mutterforingene inn igjen så har du fått inn nok for et halvt år...
Det gjør nok susen... Senere når det gamle fettet har sneket seg ut, blir det lettere å smøre framover.
når du skrur mutterboltene inn igjen får det et ektremt trykk som skremmer ut all gammel gørr.... Bruk helst litt tid på dette kan trykekt må få tid til å skyve ut "leira" inni der...
-
- Posts: 408
- Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
- Location: sarpsborg
Re: fett til pv bilen
Den jobben tar jeg med en gang. Smøring av biler er jeg ikke så kjent med, Er ikke så gammel så en har fått med den erfaringa på biler.
Takk for super tips, skal prøves ikveld. Da har jeg kommet meg igjenom hele smøreskjema.
Takk for super tips, skal prøves ikveld. Da har jeg kommet meg igjenom hele smøreskjema.
Re: fett til pv bilen
Det kaller jeg entusiasme! OBS! De mutterne sitter nok godt! Det har trolig ikke vært rørt på mange år?
Re: fett til pv bilen
Takk for tipset!Torbo2 wrote:når du skrur mutterboltene inn igjen får det et ektremt trykk som skremmer ut all gammel gørr
Noen ganger er det nesten håpløst å få inn fettet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
-
- Posts: 408
- Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
- Location: sarpsborg
Re: fett til pv bilen
Jobben ble gjort i går. Funka fett det, skrudde inn bolten\mutter`n inn med følelse å andakt . så kom fettet ut like sikkert som amen i kirka. supert!!
Re: fett til pv bilen
Du imponerer!