Luftfilter

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
Mikal

Luftfilter

Post by Mikal »

Som tidligere annonsert reiser jeg på en litt lengre tur med Duetten i morra. Alternativet var å leie bil, men vet kke om det frister med 9 timer inne i en Polo :)

I går når jeg skulle bytte litt og renske opp litt i motorrommet så tenkte jeg å ta en titt på luftfilteret, men til min store forundring så virker det som om jeg må bytte hele luftfilter-boksen. Stemmer det, eller er det noen annen løsning jeg kan se på?

Bilen lugger og fusker bittelitt så å justere stift, bytte luftfilter og plugger tror jeg hadde vært lurt.. Andre innspill mottas selvfølgelig med takk.
Grimstad, Duett -65, B18.
Torbo2

Re: Luftfilter

Post by Torbo2 »

Hvis det er B18/B20 - Zenit Stromberg -filter(e) - runde av plast-typen, kan du bikke det fra hverandre med en skrutrekker og bytte innsats. Jørgenrud i Spydeberg har innsats mener jeg...
Det kan også hende at du finner en innsats på Biltema som kan passe, om ekspeditøren er tålmodig nok til å la deg prøve?
Kanskje Mekonomen og andre har også, det vet jeg ikke...
Enkle SU-filtre må byttes komplett tror jeg...
B16 filtere kan renses med witespirit og settes inn med olje på "stålulla" inni der etterpå...

Eller kan du blåse filteret rent med trykklyft (blås forsikitig motsatt vei fra innsiden av filteret) så kan de gå en sesong til vanligvis, om de er tørre vel å merke og ikke er belagt med olje. Det var kanskje litt for mye sparing, men som en midlertidig løsning kanskje?

Tips om trykkluft (ikke alle har trykkluftkompressor):
Kjøper du blåsepåistol, slange og nippel, så kan du bare svippe innom en bensinstasjon og koble til der hvor luftpumpa er...
Jeg har sandblåst rustflekker på den måten uten å bli jagd bort. Men skal man holde på en stund, bør man spørre så går det bra og... Jeg har aldri fått nei....
Trykkluft er fint til mye, for ikke å snakke om å blåse rene dyser i forgassere og mye annet...
445

Post by 445 »

Her er en tegning som kanskje kan hjelpe deg litt på vei:

Image
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Mikal

Post by Mikal »

Heisann.

Det står Zenit på forgasseren, og det kan se ut som man kan bøye opp sømmen under for å få blåst det rent, eller bytta i noe annet fra biltema. Så da prøver jeg på det. Det lille jeg fikk sett av filteret gjorde meg litt bekymra, grått og en saftig lukt av bensin.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Her setter du skrutrekkeren inn og bikker, og pass fingrene hvis det glipper og om du ikke har plaster å nærheten.
Om det er riktig sak vi snakker om?
Image

Sjekk de tre avstandsrørene innvendig, er de løse kan du lime dem godt fast med epoxylim ...
(tar litt fobehold om dette, da det er lenge siden jeg brukte denne type filter...
Bruker Weber for tiden.... Men må vel tilbake til originalen en dag...

Ellers har vel ikke luftfilteret så mye med lugginga å gjøre... På denne tiden av året liker motorene å få litt feit blanding, noe et skittent luftfilter er med på å ordne.. Men for all del ren er ikke bare pent, men riktig for blandingsforholdet... Og ikke minst for å få ned forbruket...
Mikal

Post by Mikal »

Jeg tenkte det hadde med luggingen fordi luggingen helst forekommer i nedoverbakker når den ruller på giret, ikke ved pådrag. Men andre ting jeg tenkte å sjekke var også åpningen på stiften som ser litt liten ut, og selvfølgelig bytte plugger mm.

Må få dette ut av verden før jeg reiser i morgen tidlig, tiden begynner å bli knapp :) Tips mottas med takk
Torbo2

Post by Torbo2 »

Liten stifteåpning gir lav tenning og kan medføre skyting i nedoverbakker - ettertenning... Det er med andre ord fortsatt fyr på bensinluftblandingen da den går ut av eksosventilene og ut i manifolden og delvis utover i eksosanlegget... - om tenningen er for sein...
Post Reply