Forstilling 544

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
Post Reply
RAK310799
Posts: 8
Joined: Wed 17 Aug 2011 23:24

Forstilling 544

Post by RAK310799 »

Hei
Kan man justere forstilling selv etter bytte av parallellstag og styrestag?

Mvh RAK
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Forstilling 544

Post by Torbo2 »

Paralellstag og styrestag påvirker kun spissingen. Håper ikke en biltilsynsmann i et elelr annet distrikt leser dette og hopper i stolen!

Men jeg har lagd meg et langt stag som likner på et kjempestort skyvelære med to justerbare bolter som går innover mot felgen. Ved å bruke dette framme og bak på felgkanten kan jeg ganske nøyaktig avlese spissingen som er 2 mm på mine biler.
Viktig her er å rotere hjulet en halv omdreining for å bruke samme målepunkt for å unngå misvisning på grunn av evt. felgkast.
Viktige er også å labilen rulle uten å løfte i karosseriet, da det også vil påvirke målingene. Ha helst en person i førersetet når bilen rulles fram og tilbake (kanskje)? Usikker her....
Mine biler går i alle fall rett fram...

man kan også bruke målebånd på et punkt på hvert dekk - rens og klistre på maskeringstape så den sitter og må likt mot tapen framme o bak og øk spissingen til 3-3,5 mm... Det gjorde jeg før...
CAmberen (om nødvendig) justeres på øvre justeringsmutter til felgen er loddrett målt med vater. Jeg lagde meg et spesialverktøy her, en bøyle(nøkkel som jeg sveisa på en Biltemaforlenger. Fungerer 100 om ting ikke er rustet fast... Og det er det ikke her å gården nei!
CAsteren sjelden nødvendig å justere og er litt mer komplisert, men en grad eller to i differanse er det ingen kjennere som merker. Den er så liten (for liten) i utgangspunkteet uansett. Et annet sted på forum kan du lese om hvordan den kan endres for å få bilen til å går mer rett fam over 90-100 km/t, og det har noen for seg?
DEn justeres også på den øvre bolten ved å skru boltene maks bakover på begge sider for å få mest mulig caster, mens man passer på at camberen holdes på null - kontrollsjekk med vater. og hokus pokus så er den saken i orden og du har spart xxxx kroner..
Obs - en kontrollsjekk av spissingen til slutt hører med hvis det er gjort endringer i camper og caster..
KPI er låst og kan ikke justers... Er det skjeve spinsler må de byttes! Men det har jeg vært borte i bare en gang og da var det dessuten unødvenig , da alt var innenfor toleransene. Og denne bilen det gjalt fikk en Ford Sierrra Coswort inne i sida på fronten i stor hastighet og PV-en havnet opp på en trafikkøy.
Bilen går fortsatt med nye rammevange høyreskjerm o.a. Så disen delene kunne like gjerne vært brukt på en lastebil..
Om alt dette virker komplisert, så sjekk manualen (ligger her på forum) eller går til et forstillingsverksted....
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Forstilling 544

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Men jeg har lagd meg et langt stag som likner på et kjempestort skyvelære med to justerbare bolter som går innover mot felgen. Ved å bruke dette framme og bak på felgkanten kan jeg ganske nøyaktig avlese spissingen som er 2 mm på mine biler.
Er dette et tidkrevende prosjekt å gjennomføre?
Ser at RAK ikke har skrevet hvor han bor, men er rimelig sikker på at han tilhøre O&A-avd :D

Kunne vi tatt en "mekkekveld" på dette, eventuelt sett litt på det på smøretreffet 15. oktober?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Forstilling 544

Post by Torbo2 »

Det tar tre minutter om det ikke er noen å justere. Må det litt justering til er vi oppe i tyve minutter. Er mutrene på justeringen/paralellstaget rustet fast, er vi oppe i en halv time. Og skal trege jeg forklare noe kan det en halvtime ekstra....
Og om noen har noen gode historier og andre bidrag er vi oppe i en hyggelig tid på ytterligere en halvtime, men det hører jo med...
Dette er tross alt vikitge saker, om her kan det dukke opp mange gode råd for å bedre kjøreegenskapene og øke levetiden på dekkene...
Det geniale på disse bilene er at spissingen for begge sider justeres framme på paralellstaget, bare ved å løsne to muttere og vri litt på staget og skru til når målene stemmer. Er man to på jobben går dette helt glatt.. Er man alene må man går litt fra side til side og fintilpasse....

Kan noen stille et flatt og tørt gulv til rådighet så gjene en mekkekveld for min del?
RAK310799
Posts: 8
Joined: Wed 17 Aug 2011 23:24

Re: Forstilling 544

Post by RAK310799 »

Hei
Tusen takk for gode svar.
Kan vi ta det på neste mekkekveld?.Jeg kan ta med noe å ligge på og verktøy.
Vet ikke om det er noe galt men hadde vært greit og få sjekket det.
Mvh RAK o/a avd .
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Forstilling 544

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Kan noen stille et flatt og tørt gulv til rådighet så gjene en mekkekveld for min del?
Hvor langt må dette gulvet være?
Kan det holde med et flatt gulv på snaut 6 meter?
Har en tanke på alternativt mekkested, dersom det skulle være opptatt på "Akers mek"....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Forstilling 544

Post by Torbo2 »

Det bør går bra, det er mer enn nok.
Et liten vater er også kjekt, så kan vi grovsjekk og snakke litt rundt dette med camber også.
Litt om caster også, men dette får vi ikke justert så lett... Men den forandrer seg ikke etter bytte av styrestag...
Bare nevner at dette kan kalles grovjustering, da det sikkert er noen som synes dette er noe forenklet? Men jeg vil også nevne at det er sjelden jeg er oppe på en forstillngsbukk. Det er jo aller best selvfølgelig, men dyrt!.Jeg får gode resultater med enle midler... har sjekket opp mot digitalt optisk forstillingsapp. og det stemmer. Men det er jo feilmarginer til stede, også med avansert utstyr... (ujevnt gulv, skjev felg, slitasje o.a.
Det kan sies mye her...
Uansett målemetoder, mekaniksk, optisk eller digital firehjulsmåling kreves nøyaktighet, og at slitasjen i forstillingen er godt under spesifikasjonene.
RAK310799
Posts: 8
Joined: Wed 17 Aug 2011 23:24

Re: Forstilling 544

Post by RAK310799 »

Hei
Takk for svar alle sammen.
Satser på at det er nøyaktig nok med den metoden du bruker Torbo2.
Får vi det til på mekketreffet da kanskje?
Jeg tar med :liggeunderlag,håndverktøy,vater og hva mer?
Mvh RAK310799
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Forstilling 544

Post by Torbo2 »

Kanskje 445 ordner opp? Eller andre ledere i klubben som har hånd om dette.. Jeg kan stille med noen tips og litt skruing, men jeg vet ikke når dette kan bli akkurat nå?

I mellomtiden kan det være smart å sjekke opp med verkstedshådbøkerne som ligger på hjemmesiden...
Da er det lettere å forstå hva som skjer under der framme. Og så blir det lettere å stille spørsmål...
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Forstilling 544

Post by Reodor57 »

Hei

Har vater fra Biltema til formålet :-). Bilen jekkes da opp og forhjulene tas av. Deretter setter en bilen ned på to bukker på tromlene og setter vateret på anlegget til felgen (Magnetfeste, så en slipper å holde på det). Nullstilling av vateret skjer med en vinkelhake mot gulvet. En kommer også enkelt til justeringen siden felgene er av. "Funka fett" på vår 57 mod.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Forstilling 544

Post by Torbo2 »

Ja det var jo akkurat den jeg mente, et halvstort vater som kan brukes loddrett og har magnetfeste. Passer bra innenfor felgkanten (på utsiden). Dataene for Camer er jo 0 grader, pluss minus noen ubetydelige minutter, og da står jo hjulene loddrett. Og jeg er eing med deg i at dette er bra nok. men jeg er litt mer lat enn deg, så jeg gidder ikke skru av hjulene, huker den bare på rett ved hjulmutrene og det blir utrolig nok ganske nøyaktig, selv om noen vil arrestere meg nå. Forklarinen er trolig at felgpressene Volvo brukte var ganske nøyaktige...
Så får jeg spore opp den nøkkelen tll å justere camber med til "forstillingsmøtet". Om ikke fins det alltid "ei råd"... Da kan det kanskje bli aktuelt å ta av hjulene for å komme til med en vannpumpetang...?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Forstilling 544

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Kanskje 445 ordner opp?
Litt avhengig av hvor fort dette må gjøres, så har vi 2 alternativer:
1) På smøre og mekketreffet 15/10
2) Hjemme hos meg.

Akkurat i dag er alternativ 2 ikke mulig, da det står et stillas midt i innkjøringen til "verkstedet" mitt. Legger nytt tak....
Har bedt takleggerne om å gjøre seg ferdig med den delen av huset først, for så å fjerne den delen av stillaset som er i veien.
Vet jo ikke helt når det skjer, men håper på i løpet av et par uker.

Hvilket tidsperspektiv ser du for deg?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Forstilling 544

Post by Torbo2 »

Neste smøretreff høres bra ut! Hvis det er på Fornebu, så kan man jo ha to biler inne, en som smøres og en som justeres og veksle litt etter behov...
I mellomtiden finner jeg kanskje spesalnøkkelen til den øverste justeringsmutteren på spindelen...?
Om jeg ikke finner det kan vi bruke Reoors metode, men passe på at bærearmene kan bevege seg fritt på tvers av bilen slik at ikke noe står i spenn.
Det var Camber....

Nevner noe å tenke på før vi møtes:
Spissingen er kjempelett å justere: Løsne to muttere og vri på paralellstaget mellom svingarmene på spindlene.. Det staget er lett tilgjengelig og kan justeres mens bilen står på bakken. Og når bilen står på bakken står opphenget i riktig posisjon/belastning for justering.
En annen fin ting her er at begge sider justeres samtidig i forhold til de fleste andre biler, hvor man må knote med noen fastrustede klammere på hver side.
Gjengene er forholdsvis grove og kombinert med at staget justerer bege sider betyr at kun en kvart omdreining utgjør 3 mm.
Er forstillingen f.eks. -1 mm skrur man litt over en kvart omdreining i riktig retning og så får man 2 mm spissing. Og bitte litt til så har man 3 mm. Kontrollsjekk og finjuster... Dette kan vi se nærmere på på mekkekurset.

Mer for de som vil ha mer "kjøtt på beinet":
Det er også en vinkel som heter KPI også (kingboltens helling innover), men den kan ikke justeres....

Litt om Caster - kingboltens helling bakover. Vikitg ved høyere hastigheter, stor Castervinkel vil bringe bilen i rett fram posisjon ved økende hastighet og bilen blir litt mer understyrt - litt tyngre på rattet i svinger, da bilen vil søke framover. Men det kan vi tåle..
Grunnen til at Volvo PV og Duett hadde så liten caster (har sporet det opp) var av sikkerhetsmessige grunner (svensker vet du), at påvirkningen ved en eventuell punktering ikke skulle påvirke styringen så mye. - Trekke mindre ut til den siden hjulet ble punktert...
Liten caster som f.eks. Duett er levert med gjør også styringen forholdsvis lett på rattet, f.eks. ved varelevering i tettsteder... Ergo blir styringen lett slv uten servostyring...
Bilmerker som Citroën, Renault og Fiat brukte stor castervinkel fra tidlig 60-tallet og i biltester ble de ofte kommentert med gode kjøreegenskaper.
Sjekk på en parkert Renault 4, (Dauphine også) eller på en Citroën 2CV. Står hjulene i sving ligger de svært mye ut- eller innover, etter som man ser etter...
Fortsatt er det nok få biler som er like retningsstabile som disse to! Tro det eller ei!
I de senere år, hvor biler har stor motorkraft og er beregnet for høye hastighetet benytter de stor castervinkel for å få bilen stabil i stor fart..
Last edited by Torbo2 on Fri 09 Sep 2011 10:41, edited 1 time in total.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Forstilling 544

Post by Torbo2 »

For de som liker matte og geometri, kan utvide Reodors metode til måling, ved å bruke to helt rette firkantrør, ca 1,5 m lange, med to påsveisede braketter som kan skrus fast til bremsetrommelen. På disse kan man avmerke med to tusjstreker på hver, med 15 tommers mellomrom.
Når man så måler på tvers mellom firkantrørene med 15 tommers avstand, får man en differanse som er spissingen ganske nøyaktig.

Til nøds kan dette også gjøres uten å ta av hjulene....
Post Reply