Lister fra biltema?

Karosseri, lakk, vinduer gummilister osv osv
Post Reply
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Lister fra biltema?

Post by Mikal »

Hei hei.

Etter et kraftig regnvær så oppdaget jeg noen lekkasjer her og der. Hovedsakelig ved vinduslist foran og bakluke. Er disse listene noe som må bestilles spesielt eller kan man finne metervare på Biltema og lime på?
Grimstad, Duett -65, B18.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Lister fra biltema?

Post by Torbo2 »

Ville no satset på Jørgenrud eller VP-Autoparts i Sverige. Småfeil og sprekker kan retes med Sikaflex elelr annen flytende gummi, men dørlistene f.eks. er litt spesielle på pv og duett så da blir det litt lotteri å bruke annet. Det er dessuten ikke likt man blir fattig av....
TAr du et par øl mindre på en lørdagskveld, er differansen dekket...
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Lister fra Biltema?

Post by 445 »

Enig med Torbo2 her.
Jeg byttet vinduslister og dørlister forrige vinter. Kjøpte fra VP Autoparts i Sverige. Kunne sikkert kjøpt fra Jørgenrud også, men svigers bor like ved Sollentuna i Stockholm. Ulempen med å bytte vinduslister er at glasset må ut. Jeg byttet også selve frontrutene med en gang, da de hadde fått noen riper og skader etter 50 år.
Hvis du ikke vil ta ut rutene, så prøv med Tec7. Den kan også brukes på våte flater.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Re: Lister fra biltema?

Post by Mikal »

Takk for svar. Hva med listene mellom dør og karroseri? Er et betydelig "gap", kan se ut som om det satt en feit gummilist der en gang..

*edit* Jeg ser at dere har skrevet dørlister allerede, mulig jeg misforstår litt :) bær over med meg, "ny" i gamet :)
Grimstad, Duett -65, B18.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Lister fra biltema?

Post by 445 »

Dørlistene er som du sier "feite".
Hadde mange bilder av dette på min prosjekttråd, men de forsvant med det gamle forumet. Skal få lagt dem tilbake en dag.

Her er et "før"-bilde:
Image

Og her er et "etter"-bilde, dog ikke av samme detaljen:
Image

Kjøpte listene fra VP Autopart. Anbefaler å kjøpe lim der samtidig:
Image
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Lister fra biltema?

Post by Torbo2 »

3M har også et superbra kontaktlim, sort type, som anbefales av den karen som selger gummilister på Ekerbergmarkedet vår og høst. men det er ikke kritisk på dørlistene, her er det jo klemmer og spalter som listene sitter i så skjøtene vil ikke få særlig belastning. Det er vel ikke så mye som må limes?
Jeg har ikke byttet, bare løsnet for å rense under og lagt dem pent tilbake i sporene igjen og der sitter de godt ...
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Lister fra biltema?

Post by Håvard E Johansen »

Hei. Har akuratt byttet dør lister på min, etter tips fra 445, gikk helt fint. brukte bil wax\polish, så ting skulle gli lettere. et skrujern som er rundet i kantene, brukte jeg.++ en god posjon tålmodighet.
Brukte ikke lim der. sitter i sporet som "mala" på.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Lister fra biltema?

Post by 445 »

Mikal wrote:Jeg ser at dere har skrevet dørlister allerede, mulig jeg misforstår litt :) bær over med meg, "ny" i gamet
En liten presisering:
Hvis du ser på "før-bildet" over, så ser du 2 gummilister.
Den øverste (på bildet) er en list som bare ligger inne i et spor.
Den nederste skal både limes og klemmes rundt hele døra. Det er en helt overkommelig jobb, men jeg fant det enklest å ta av dørene.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Re: Lister fra biltema?

Post by Mikal »

Supert. Takk for detaljert svar.

Har fått lagt opp list rundt bakdørene på duetten og tettet med flytende gummi et stort hull i vinduslista foran. Dagen etter åpnet himmelen seg og det falt 20 mm nedbør i løpet av svært kort tid. Bilen stod ute fordi jeg hadde brukt den til et bryllup, men ikke tilbake (av åpenbare årsaker). Jeg forventet en bil full av vann, men hun var knusktørr. Selv etter 10 min på veien, i regn som så ut som om det kom nedenifra, var det like tørt inne i bilen. Nå skal bare fører og bil bli tørre igjen så er det igang med listene igjen.
Grimstad, Duett -65, B18.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Lister fra biltema?

Post by 445 »

Mikal wrote:Nå skal bare fører og bil bli tørre igjen så er det igang med listene igjen.
Håper du holder oss oppdatert. Gjerne med bilder!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Re: Lister fra biltema?

Post by Mikal »

445 wrote:
Mikal wrote:Nå skal bare fører og bil bli tørre igjen så er det igang med listene igjen.
Håper du holder oss oppdatert. Gjerne med bilder!
Hei, sorry at det ikke har blitt noe mekking i det siste. Skal ta fatt på det i kveld / morgen tenkte jeg. Litt mye jobb og påfølgende sykdom har satt en stopper for all kosemekk :) Men nå er det en langhelg fri på fjellet og jeg har store ambisjoner om å tilbakelegge 120 mil i Duetten. (så får det heller være at setene er litt ødelagt, tar med meg ei lita pute)
Grimstad, Duett -65, B18.
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Re: Lister fra biltema?

Post by Mikal »

Nå ble det litt lite tid til lister i kveld, men litt fikk jeg jo gjort. Selv om det gikk rett til ....

De hadde ikke limet dere anbefalte, men fyren på biltema mente jeg kunne bruke et annet lim.. tror det bare het kontaktlim. Det var utrolig vrient å ha med å gjøre, samtidig som det var veldig tyntflytende og brukte laang tid på å tørke. Heldigvis tok jeg bare en liten stubb for å teste. Kjøper noe annet neste gang.
Grimstad, Duett -65, B18.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Lister fra biltema?

Post by 445 »

Mikal wrote:Kjøper noe annet neste gang.
Ja, gjør det!
Det limet jeg la inn bilde av over, fungerte kjempefint. Det var lett å jobbe med.
Prøv om du kan få bestilt dette til en butikk nær deg.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply