Jeg har en stund slitt med at motoren blir for varm, det er naturligvis uheldig når man bor "mellom bakker og berg", og det har gått litt i rykk og napp med arbeidet for å komme til bunns i saken. Jeg har tidligere byttet termostat, i håp om at dette løse problemet, men det resulterte ikke i noen forbedring. Så har det blitt en runde med radiatorrens, som hverken gav økt kjøling, eller møkkete avfall fra kjølevannskretsen. Så, ved en tilfeldighet, pratet jeg med en kamerat om at bilen spytter veldig mye når den starter opp, takler dårlig å gå på tomgang, og de lange bakkene fra byen og hjem er like spennende hver gang, og jeg sliter litt med å forstå at bilen skal være sånn. Det som gjentok seg med en lun bergensk stemme: Det høres vældig ut som toppakningen. Litt "motvillig" gikk jeg med på at det kunne være denne som var problemet, og når endelig muligheten bydde seg til å få demontert topplokket fra blokka, så var det jammen meg riktig. Det har tilsynelatende ikke vært helt tett over alt, særlig ikke mellom kjølevannet og sylinder 2 og 3. Så nå som jeg har pelt av toppen, så er det jo en gylden anledning til å få orden på ombygning til blyfritt med nye ventilseter, dersom det ikke er det fra før. Jeg såg egentlig for meg å gå for innbytteordningen som tilbys hos Olav Teigen, og få igjen en ferdig overhalt og blyfri topp.
Så spørsmålet, hva mer ? Har fått tips om støtstenger og ventilløftere kan være greit å bytte, når man bytter toppen. Er toppbolter noe å vurdere, minst to trenger utskifting, på grunn av skader på gjengene fra tidligere.
Gåen toppakning
Re: Gåen toppakning
Hei. Godt å finne feilen.
Hvordan er det med slitekanter i sylindrene?
De fleste av oss kjører med helt standard topplokk og uten noen form for blytilsetting.
Svenskene er ivrige på å "blyfrikonvertere" topplokkene - dem om det.
NAF kjørte tester på dette da blyfri kom i sin tid, og fant ingen ekstra slitasje på sine topplokk.
Men det kan se ut til at du trenger en gjennomgang av topplokket med sliping av ventiler og tilpasning av seter. Kanskje også nye styringer. Hvis du ikke har erfaring med å gjøre dette selv, og nødvendig utstyr, så høres det veldig fornuftig ut å få byttet inn hos Teigen.
Så lenge støtstengene er rette så er det ingen grunn til å bytte dem.
Løfterne må planes/poleres og avrundes når de først er oppe. Skal være plane eller svakt konvekse, i alle fall ikke konkave med skarpe kanter.
Får du tak i nye topplokksbolter så er jo det veldig bra. Du kan jo risikere at de gamle har strukket seg, eller strekker seg når du drar til med moment.
Når du først er i gang så kan du jo legge en stållinjal på manifolden og se om den er rett eller trenger en plansliping med det samme.
Hvordan er anleggsflatene på vippearmene? Trenger de også en liten filing?
Hvordan er det med slitekanter i sylindrene?
De fleste av oss kjører med helt standard topplokk og uten noen form for blytilsetting.
Svenskene er ivrige på å "blyfrikonvertere" topplokkene - dem om det.
NAF kjørte tester på dette da blyfri kom i sin tid, og fant ingen ekstra slitasje på sine topplokk.
Men det kan se ut til at du trenger en gjennomgang av topplokket med sliping av ventiler og tilpasning av seter. Kanskje også nye styringer. Hvis du ikke har erfaring med å gjøre dette selv, og nødvendig utstyr, så høres det veldig fornuftig ut å få byttet inn hos Teigen.
Så lenge støtstengene er rette så er det ingen grunn til å bytte dem.
Løfterne må planes/poleres og avrundes når de først er oppe. Skal være plane eller svakt konvekse, i alle fall ikke konkave med skarpe kanter.
Får du tak i nye topplokksbolter så er jo det veldig bra. Du kan jo risikere at de gamle har strukket seg, eller strekker seg når du drar til med moment.
Når du først er i gang så kan du jo legge en stållinjal på manifolden og se om den er rett eller trenger en plansliping med det samme.
Hvordan er anleggsflatene på vippearmene? Trenger de også en liten filing?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Gåen toppakning
Her var det visst litt å tenke på ja. Blir litt å se etter ved neste mulighet til å styre litt i garasjen.
Blyfrikonvertering er jo en tanke som har vokst litt på meg, etter å ha lest rapporten her på forumet angående etanoltilsetningen i drivstoffet, lavere tenningstemperatur, og evnt slitasje i forbindelse med det, sjøl om det ikke er direkte "blyfri" relatert, men mer en sak i etanoltilsetning og hva motoren tåler.
Blokka fremstår rett når jeg har slengt på en linjal, så det virker ganske greit.
Blyfrikonvertering er jo en tanke som har vokst litt på meg, etter å ha lest rapporten her på forumet angående etanoltilsetningen i drivstoffet, lavere tenningstemperatur, og evnt slitasje i forbindelse med det, sjøl om det ikke er direkte "blyfri" relatert, men mer en sak i etanoltilsetning og hva motoren tåler.
Blokka fremstår rett når jeg har slengt på en linjal, så det virker ganske greit.