Volvo Duett 1961, B18.
Volvo Duett 1961, B18.
Hei!
Kanskje jeg burde begynt med dette når jeg begynte på prosjektet? Var inne på tanken, men slik ble det. Hadde gjerne blitt enklere og få det til å stemme kronologisk, og med litt mer bilder. Men jeg prøver likevel.
Min far og jeg kjøpte bilen i 2012, av en kar på Gjøvik. Husker lite av hva som ble fortalt av daværende eier, om historien til bilen. Derfor vet jeg veldig lite. Kanskje noen som kan hjelpe? Nåværende registreringsnummer C-38752.
Det jeg har konkludert med er at det er byttet fra B16 til B18 en gang i tiden, samt fra 6v til 12v. For -61 modellene ble vel verken levert med B18 eller 12v anlegg?
Vi kjørte bilen hjem over Hardangervidda. Den gikk knirkefritt. I årene som kom brukte vi bilen som den var, til gårdsbil.
Husker ikke årstall, men den var inne på verksted, med ulyd i motoren som kom ved gasspådrag. Viste seg å være noe med bakelittdrevet. Etter det gikk den knirkefritt frem til vi startet restaureringen, høsten 2018. Det var da såpass mye rust i høyre forskjerm at den ikke ville gått gjennom EU-kontrollen kommende vår. Rustproblem var det også i gulvet da dørene ikke holdt tett. Venstre forskjerm hadde også sett bedre dager. Hjulbuene bak var også begynt. Pakningene rundt vinduene holdt ikke tett, så det begynte etterhvert å ruste under pakningene på innsiden. Lakken begynte å få små blærer og sprekke opp.
Jeg begynte å demontere alt av lykter og detaljer, i tillegg bakdørene og forskjermene. Rutene ble også tatt ut og lagt forsiktig til sides innpakket i bobleplast. Dørken ble skrapt ren og behandlet med arcanol. Det som ikke kunne reddes av dørken, ble skåret ut og sveisingen satt bort til andre, da jeg dessverre ikke kan sveise, noe jeg forhåpentlig vil lære meg engang. Deretter ble den stående en stund i påvente av lakkering.
Sveising av hjulbuer og lakkeringsarbeid ble også satt bort til andre.
Høsten 2020 fikk vi den tilbake fra lakkering. Resultatet ble overraskende bra, så jeg er meget fornøyd. Vi begynte så smått med montering på høsten, men pga. tidsmangel ble det ikke gjort så mye. Det er først nå på vårparten når gradestokken har bikket null og tempen i garasjen er akseptabel, monteringen virkelig har skutt fart. Har blitt et par runder i webshopen til Jørgenrud, for å komplettere det hele. Men det er noe jeg ikke får tak i, så jeg har lagt ut noen ønskes kjøpt annonser her på forumet.
Bilen nærmer seg ferdig, men noe gjenstår, og motoren trøbler litt. Kommer tilbake til det i annen post her. Har også noen spørsmål ang motoren da den ikke er original så blir lutt vanskelig å finne deler.
Legger ved et bilde fra første året vi hadde bilen
Kanskje jeg burde begynt med dette når jeg begynte på prosjektet? Var inne på tanken, men slik ble det. Hadde gjerne blitt enklere og få det til å stemme kronologisk, og med litt mer bilder. Men jeg prøver likevel.
Min far og jeg kjøpte bilen i 2012, av en kar på Gjøvik. Husker lite av hva som ble fortalt av daværende eier, om historien til bilen. Derfor vet jeg veldig lite. Kanskje noen som kan hjelpe? Nåværende registreringsnummer C-38752.
Det jeg har konkludert med er at det er byttet fra B16 til B18 en gang i tiden, samt fra 6v til 12v. For -61 modellene ble vel verken levert med B18 eller 12v anlegg?
Vi kjørte bilen hjem over Hardangervidda. Den gikk knirkefritt. I årene som kom brukte vi bilen som den var, til gårdsbil.
Husker ikke årstall, men den var inne på verksted, med ulyd i motoren som kom ved gasspådrag. Viste seg å være noe med bakelittdrevet. Etter det gikk den knirkefritt frem til vi startet restaureringen, høsten 2018. Det var da såpass mye rust i høyre forskjerm at den ikke ville gått gjennom EU-kontrollen kommende vår. Rustproblem var det også i gulvet da dørene ikke holdt tett. Venstre forskjerm hadde også sett bedre dager. Hjulbuene bak var også begynt. Pakningene rundt vinduene holdt ikke tett, så det begynte etterhvert å ruste under pakningene på innsiden. Lakken begynte å få små blærer og sprekke opp.
Jeg begynte å demontere alt av lykter og detaljer, i tillegg bakdørene og forskjermene. Rutene ble også tatt ut og lagt forsiktig til sides innpakket i bobleplast. Dørken ble skrapt ren og behandlet med arcanol. Det som ikke kunne reddes av dørken, ble skåret ut og sveisingen satt bort til andre, da jeg dessverre ikke kan sveise, noe jeg forhåpentlig vil lære meg engang. Deretter ble den stående en stund i påvente av lakkering.
Sveising av hjulbuer og lakkeringsarbeid ble også satt bort til andre.
Høsten 2020 fikk vi den tilbake fra lakkering. Resultatet ble overraskende bra, så jeg er meget fornøyd. Vi begynte så smått med montering på høsten, men pga. tidsmangel ble det ikke gjort så mye. Det er først nå på vårparten når gradestokken har bikket null og tempen i garasjen er akseptabel, monteringen virkelig har skutt fart. Har blitt et par runder i webshopen til Jørgenrud, for å komplettere det hele. Men det er noe jeg ikke får tak i, så jeg har lagt ut noen ønskes kjøpt annonser her på forumet.
Bilen nærmer seg ferdig, men noe gjenstår, og motoren trøbler litt. Kommer tilbake til det i annen post her. Har også noen spørsmål ang motoren da den ikke er original så blir lutt vanskelig å finne deler.
Legger ved et bilde fra første året vi hadde bilen
Volvo Duett 210, 1961
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Takk for flott innlegg. Det finnes mange motorkyndige her, så ikke nøl med å legge ut spørsmål. Det meste av deler finnes (i følge kona har jeg altfor mye!)
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Så bra med egen historie på bilen, og at den nå er på vei tilbake til fordums glans . Siden dette nå er bilens egen tråd, så kan godt alle spørsmål som vedr den legges ut her og ikke nødvendigvis under kategori som har med emnet å gjøre. Det er mer når en kun har spørsmål om det og ikke noe annet. B18 er stort sett B18, men legg ved et bilde av den så er mye gjort. Det står også et typenummer og fabrikasjonsnummer delvis stanset inn på blokka midt på fordelersiden rett under topplokket. Det sier litt mer. Trøblete gange kan være forgasseren, men det lar seg fikse. 445 og jeg har blant annet laget oss hver vår testrigg for det.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Litt av et apparatur! Ser gjennomført ut!
Den trøbler på tomgang når den er blitt varm. Går bra viss jeg gir den. Men slipper jeg gassen, da går den en liten stund så stopper den med rykk og napp. Viss den får litt choke så holder den seg igang men går ikke rent. Får ikke fordelernummeret til å stemme med Jørgenrud sine under PV/Duett kategorien. Legger ved noen bilder.
Den trøbler på tomgang når den er blitt varm. Går bra viss jeg gir den. Men slipper jeg gassen, da går den en liten stund så stopper den med rykk og napp. Viss den får litt choke så holder den seg igang men går ikke rent. Får ikke fordelernummeret til å stemme med Jørgenrud sine under PV/Duett kategorien. Legger ved noen bilder.
Volvo Duett 210, 1961
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Nå er de stasede nummerne på motoren ikke lesbare da de er overmalt, men slik det ser ut for meg er dette en b18 1966 eller senere da denne har stromberg forgasser.
Så til problemene. Leverer pumpen nok bensin? Har hatt tilsvarende problem med et helt nytt filter på bensinledningen. Det var rett og slett for stor motstand i filteret. Er det i orden, så gå til neste punkt. Er det nok og riktig olje på forgasseren. Her skal det være ATF olje, og 6mm under toppen av det innerste røret som sitter litt ned under det sorte lokket på toppen. Sjekk disse to tingene først, så kan vi gå videre etter det. Vedr filter er de billige gjennomsiktige fra biltema f.eks de beste. Ligner på det du har men i gjennomsiktlig plast. Om du har en trykkmåler, så skal bensintrykket ligge på ca 0,3 bar. Hvis du ikke har måler, så skal du raskt kunne fylle et syltetøyglass med bensin når du drar starteren rundt.
Om du har brukt motorolje på forgasseren tidligere kan membranen i forgasseren være defekt, men det tar vi i neste runde.
Så til problemene. Leverer pumpen nok bensin? Har hatt tilsvarende problem med et helt nytt filter på bensinledningen. Det var rett og slett for stor motstand i filteret. Er det i orden, så gå til neste punkt. Er det nok og riktig olje på forgasseren. Her skal det være ATF olje, og 6mm under toppen av det innerste røret som sitter litt ned under det sorte lokket på toppen. Sjekk disse to tingene først, så kan vi gå videre etter det. Vedr filter er de billige gjennomsiktige fra biltema f.eks de beste. Ligner på det du har men i gjennomsiktlig plast. Om du har en trykkmåler, så skal bensintrykket ligge på ca 0,3 bar. Hvis du ikke har måler, så skal du raskt kunne fylle et syltetøyglass med bensin når du drar starteren rundt.
Om du har brukt motorolje på forgasseren tidligere kan membranen i forgasseren være defekt, men det tar vi i neste runde.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Takk! Ska prøve litt utover dagen. Legger ut et nytt bilde her etter en liten skrapejobb. Lurer litt på hvilke tenningsdeler jeg skal bestille
Volvo Duett 210, 1961
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Dette er den siste serien som ble laget av B18A på 85hk SAE. Fordeleren er den som sitter på de fleste B18 motorene. En JFUR4. Stifter og kondensator pluss tennplugger kan vøre greie å bestille. Tennpluggledningene dine ser greie ut. De fra Jørgenrud er etter min mening ikke bra. Skoene er festet feil og dårlig sammenklemt, slik at de ikke tåler å bli demontert om en trenger det. Da er det bedre å kjøpe ledning fra Biltema, samt hetter og sko og lage disse selv.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Volvo Duett 1961, B18.
5sek med startmotor uten tenning tilkoblet ga 60ml bensin. Membranen er hel og «myk». Nålen kan beveges litt frem og tilbake til siden. Skal den det? Vi har alltid brukt ATF. Det er nok oppi også.
Volvo Duett 210, 1961
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Nålen er fjærbelastet, så det er greit. Høres ut som bensintilførselen er ok. Da tror jeg det er blandingsforholdet som er feil i forhold til bensinen på tanken. Gammel bensin? Har også opplevd at vinterbensin (september til 15 april) ikke er like "grei". Krever at en vrir blandingsskruen under forgasseren ut (mot klokka sett undenifra) ca 1/8-1/6 omdreining. Selvsagt er det greit å sjekke membranen også, men skal ikke påvirke tomgangen noe særlig. Den sitter under lokket på forgasseren, men må sitte riktig så vi venter med den..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Da vi startet den i vinter gikk den tom. Så vi måtte fylle på ny da. Den ble kjøpt i vinter så da er det nok vinterbensin på den nå.
Volvo Duett 210, 1961
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Ok. Da ville jeg forsøke med en liten justering av forgasser som beskrevet. Ikke mye som skal til.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Ok, da har du en nyere forgasser. Da kan feilen ligge et annet sted. Er uendelige variasjoner på disse forgasserne. Har akkurat fått ferdig en makwn til B20 som sitter på testmotoren nå. Der var feilen i temperaturkompensatoren på siden, men det er litt lenger frem. Da ville jeg sjekket membranen. Skru av de fire skruene som holder lokket og løft det av. Hvordan ser membranen ut? Er det vertikale skrukker på den, kan den være lekk. Er den ok sjekk at gummitappen på siden av membranen sitter nede i hakket på venstre siden før du setter på lokket igjen. Er det sprekker i membranen må den byttes.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Legger ved bilde. Ser antydning til en begynnelse, med skrukker. 2 stk membraner er lagt til i handlekurven hos jørgenrud. Mener å huske at noen skrev at de er lurt å ha i reserve.Reodor57 wrote: ↑Sat 20 Mar 2021 17:50 Ok, da har du en nyere forgasser. Da kan feilen ligge et annet sted. Er uendelige variasjoner på disse forgasserne. Har akkurat fått ferdig en makwn til B20 som sitter på testmotoren nå. Der var feilen i temperaturkompensatoren på siden, men det er litt lenger frem. Da ville jeg sjekket membranen. Skru av de fire skruene som holder lokket og løft det av. Hvordan ser membranen ut? Er det vertikale skrukker på den, kan den være lekk. Er den ok sjekk at gummitappen på siden av membranen sitter nede i hakket på venstre siden før du setter på lokket igjen. Er det sprekker i membranen må den byttes.
Volvo Duett 210, 1961
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Liten avsporing
Tankmåleren har trøblet hele tiden, viser alltid full tank. Falt for fristelsen, å åpne for å se. Bestiller nytt, da det virker som det skurrer og fjæra er ødelagt. Benyttet samtidig muligheten til å inspisere tanken. Den var ikke verst etter min mening. Fant imidlertid noen ringer som lå å fløt rundt på bunnen. Kan det være noen som har drevet rampestreker, tro? Virker som ringer som er på div. plastflasker under korken for å forsegle de. Tenkte evt om det kan være fra tilsetningsmidler der en bare har slått flasken oppi og ringen faller oppi sammen med stoffet. Etter hvert som jeg pisket rundt nedi der, så det ut som en form for bunnslam som var vanskelig å få øye på. Var i hvertfall «to lag» i tanken. Bensinen fløt oppå. Tappet av, og trakk det opp i en sprøyte for å se. Klarte å skille det. Det mystiske stoffet lukter ingenting. Bare litt gammelt. Har alltid brukt 95oktan på den. Kom til å fylle det på i vinter også
Tankmåleren har trøblet hele tiden, viser alltid full tank. Falt for fristelsen, å åpne for å se. Bestiller nytt, da det virker som det skurrer og fjæra er ødelagt. Benyttet samtidig muligheten til å inspisere tanken. Den var ikke verst etter min mening. Fant imidlertid noen ringer som lå å fløt rundt på bunnen. Kan det være noen som har drevet rampestreker, tro? Virker som ringer som er på div. plastflasker under korken for å forsegle de. Tenkte evt om det kan være fra tilsetningsmidler der en bare har slått flasken oppi og ringen faller oppi sammen med stoffet. Etter hvert som jeg pisket rundt nedi der, så det ut som en form for bunnslam som var vanskelig å få øye på. Var i hvertfall «to lag» i tanken. Bensinen fløt oppå. Tappet av, og trakk det opp i en sprøyte for å se. Klarte å skille det. Det mystiske stoffet lukter ingenting. Bare litt gammelt. Har alltid brukt 95oktan på den. Kom til å fylle det på i vinter også
Volvo Duett 210, 1961