"Ny" Favoritt på gang..
Re: "Ny" Favoritt på gang..
Jeg hadde 8-boltet veiv i B20/B22 til Amazonen. Det som ble dyrt var veivstakene. Lagrene kostet omtrent det samme, via Larsen i klubben. I senere tid fikk jeg greie på at svenskene bygger om de gamle til tykkere stemelboltforinger, og påstår at de er vel så bra. Om man har standard borring i sylindrene slipper man å bytte stempler og staker og da blir det ikke noe økonomisk problem. Måtte bytte svinghjul, men det har du vel på motoren. Men jeg byttet til et lett svinghjul for å få bedre respons i aks. Men vær oppmerksom på at veivlagrene ikke går om hverandre. Akslingen med 8 bolter har en smule mindre diameter. Ikke spør meg hvorfor?
Re: "Ny" Favoritt på gang..
Nå ser jeg at KG trimning i Sverige har overhalingssett til B20 nyere enn 1974 til samme pris som de eldre. De har også rene stempler uten bolt og ringer til ca halve prisen. Spørsmålet er hva det koster å få slipt opp veiva. Tror rådene er ok med litt polering, men bærelagerne er fullstendig utslitt, og det er spor i veiva. Har regnet ut at med snill pris på sliping havner jeg på 6-9000 avhengig om jeg bytter kam eller ikke. Spørsmåler er da hva den vil være verd som shortmotor.
Fikk vite av Jørgenrud i dag at standard stempler er 88,25 på toppen og 88,96 i bunnen. Klaring er oppgitt i boka til 0,02-0,05mm, men det rimer ikke med at standard boring er 88,90, så forstå det den som vil. Jeg har derfor også spurt KG trimning i Sverige hva som er tilfelle med deres stempler. Stempelringene mine gikk ikke lett annet enn de tre toppringene som hadde knukket på midten, så det kan forklare noe av slakken. Stemplene gikk veldig lett i sylinderne. Trenger jeg ikke nye stempler sparer jeg noen tusen på det.
Fikk vite av Jørgenrud i dag at standard stempler er 88,25 på toppen og 88,96 i bunnen. Klaring er oppgitt i boka til 0,02-0,05mm, men det rimer ikke med at standard boring er 88,90, så forstå det den som vil. Jeg har derfor også spurt KG trimning i Sverige hva som er tilfelle med deres stempler. Stempelringene mine gikk ikke lett annet enn de tre toppringene som hadde knukket på midten, så det kan forklare noe av slakken. Stemplene gikk veldig lett i sylinderne. Trenger jeg ikke nye stempler sparer jeg noen tusen på det.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Ny" Favoritt på gang..
Standard boring er 88,9. Da kan ikke standard stempel være 88,96.
Stempelklaring 0,02-0,04mm
Stempelklaring 0,02-0,04mm
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: "Ny" Favoritt på gang..
Skulle ikke være 88,25 heller med den klaringen, men et varmt og et kaldt stempel har forskjellig størrelse. Det utvider seg også forskjellig hvor mye gods som blir varmet opp har jeg lest meg til. Luftkjølte totaktere er en versting her. 88.96 kan være en feilmargin på Biltema skyvelæret som ble brukt. Uansett indikerer det at stemplene ikke er 88.90 mm hele veien.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Ny" Favoritt på gang..
Har så smått begynt å slipe litt på skjermene da sparkling sprakk og løsnet. Veldig tydelig at de har vært amatørrettet noen ganger.
For ikke å støve ned hele garasjen kjøpte jeg meg et støvdeksel på megaflis. Vet en får tak i billigere andre steder, men dette virket solid med flere tilpassningsstykker. Må justere litt på sliperondellen, men skal kjøpe meg en grovrengjøringsskive og se om det gjør at jeg lettere når med til underlaget. Nesten alt støvet forsvant inn i støvsugeren ihvertfall. Industrisuger som er ment for lakkstøv. Dvs at den har fleecepose som ikke går tett som en papirpose ville ha gjordt med en gang.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Ny" Favoritt på gang..
Ble et par timers jobbing på bilen i dag. Fant frem induksjonsvarmeren, og den var super til å fjerne tykke lag med sparkel sammen med en skarp skrape. Var opp til 5mm med sparkel enkelte steder. Fikk slått ut de største bulkene slik at plata ble mye stivere. Utfordringen er å få lik fasong på skjermene med det utgangspunktet. Er sveiset inn en del plater på den ene skjermen, så den buler litt mer enn den andre. Mulig det holder med en runde med krympehammer og varme. Evt så kutter jeg et vertikalt snitt og sveiser sammen igjen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Ny" Favoritt på gang..
Etter en del retting av amåbulker ble det oppdaget en del tynne partier. Bruker varme for å rette det meste, samt hammer og mothold. Bildet viser ett tynnt sted hvor jeg har skrudd fast en plate over. Kapper så plata og underlaget i samme arbeidsoperasjon. Setter deretter på minitvinger for å holde den nye plata på plass før punktsveising.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Ny" Favoritt på gang..
Har sagt det før, men de tvingene er smarte!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: "Ny" Favoritt på gang..
En ting jeg glemte å si tidligere. Et tips når en skal sveise. Det kan være vanskelig å se hvor en skal sveise når maska blender ned på flater som dette. Tipset da er å sette arbeidslyset på baksiden av plata. En vil da se lyset igjennom spalten en skal sveise
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Ny" Favoritt på gang..
Fikk litt tid i dag også til å fortsette med bilen. Har vært mye sveising og bulking av fremskjermene, så det er ikke lett å få fasong på den igjen. Ene framskjermen hadde fasong av Jaguar E i fronten. Mens en PV skjerm er temmelig rett i siden mellom lykta og hjulbuen bulte denne ut. Forsøkte å krympe denne med både krympehammer og varme uten særlig hell. Ble til slutt å kappe gjennom bulen med 1mm kappeskive, banke den flat og så sveise sammen igjen. Måtte gjøre dette to ganger da jeg ikke fikk med meg alt i første runde. Føler nå at den er ca der den skal være. Fikk også sveiset sammen kanten på den andre skjermen, så nå skal det bare være å sjekke målene med hjulene på plass før jeg går løs på bakskjernene. Siden innerkanten på skjermene ikke er helt 100% venter jeg med å sparkle dem til det er på plass. Er noen andre ting til som må på plass også, men målet er fortsatt 1.mai. Har da en plan om en tur til sørlandsavdelingens smøretreff fordi det er langhelg. Noe må en jo ha som gulerot eller? Er ett eller annet med denne karen her. Liker ikke å ha kjøretøyet i plastposer.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Ny" Favoritt på gang..
Etter timer med banking sveising og retting ble det prøvemontering av hjulene som skal på bilen for å se hvordan dette vil ta seg ut. Har selvsagt en del sveising igjen, og har ikke fått ut alle småbulkene, men skjermene har fått tilbake noe av stivheten uten hjelp av avstivere på innsiden som ville kuttet opp gummien som en kniv om de kom i berøring med hverandre. Resultatet er brukbart for en som helst bare vil skru og slippe alt som heter karosserijobb. Fikk nok av det egentlig da jeg holdt på med duetten. Denne er heldigvis ikke så rusten
Da skal baksjermene få den siste finjusteringen og sprekksveising, og så blir det demontering av alle skjermene. Langdryge greier, men når en vet at det mekaniske er i orden er det lettere å gå på føler jeg.1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Ny" Favoritt på gang..
Spennende dette!
Re: "Ny" Favoritt på gang..
Har ikke på langt nær kommet så langt som Siffen, men vi har også forskjellige utfordringer. Har brukt masse tid på skjermene for i det hele tatt å få noe stivhet tilbake i stålet. Disse har vært bulket og rettet flere ganger, samt sveiset på så det å få bort det meste av småbulkene har vært en lang prosess med gløding og banking, kapping og sveising. Er nå nogenlunde fornøyd. Har derfor demontert alle skjermene for å sveise det siste på baksiden. Karosseriet ser greit ut, men må felle inn noen små biter her og der. Må også sveise igjen hull for pyntelister på bakskjermene da disse må flyttes noe opp på grunn av ny profil på forskjermene. I dag blir det retting av torpedoveggen. 7mm smarkellag ble fjernet i går. Skal også forsøke å få ut vinduer og ta av lister så jeg kan matte ned resten. Tenkte jeg skulle spørre lakkeringsverkstedet om de kan grovsparkle skjermene for meg. Der har jeg overhodet ikke håndlaget inne. Men bilen er kjørbar da .
På torpedoveggen bruker jeg samme metode som på min Duett. Sveiser fast forskalingsspiker og bruker en glidehammer.1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Ny" Favoritt på gang..
Ble et par tre timer i dag også. Hadde planlagt å bruke dagen godt, men så ble det besøk av familie så da var prioriteringen dem. Plukket av lister og fikk rettet torpedoveggen i tre fire runder med spiker og glidehammer. Resultatet ble brukbart. Sveiser fast spikeren i senter der bulken er dypest, og her også på kanten slik at jeg får dratt ut den. Drar da til det butter. Plata sier selv ifra når det er nok. Drar en for langt må en krympe toppene. Dvs varme litt opp og kjøle ned. Alternativt banke lett rundt toppen i sirkler med en dor av plast til toppen er borte. Jeg brukte en stålskive som kom i posten i romjula..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Ny" Favoritt på gang..
Kastet inn håndkleet i dag og leverte skjermene til lakkereren for grunning og grovsparkling. Lakkereren spurte spøkefullt om jeg skulle kaste dem... Strøkent blir det uansett ikke, men kan ihvertfall ikke bli værre enn de var..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").