Restaurering av PV 544 1959
Re: Restaurering av PV 544 1959
Taket er grunnet midlertidig etter at originallakken ble fjernet og nå er det tid for å fjerne den for klargjøring til lakkering. Har kjøpt en ny eksentersliper med avsug for å unngå altfor mye støv i rommet.
Denne kjøpte jeg hos Gasolin til en grei pris, fungerer veldig bra. Har en tilsvarende uten avsug, men den støver jo veldig mye.
Siste finpussen tok jeg med grovrengjører for å komme ned i alle porerene.
Det var noen småbulker på taket etter en skade, kanskje en bom som gikk for fort ned på planovergang . Det grøvste har jeg tatt med retting og tinn, men det er noe igjen som må sparkles litt.
Fant forøvrig en hobbylakk på Biltema som har noenlunde rett gråfarge til innvendige detaljer på varmeapparatet.
Denne er ikke bestandig mot bensin, men det burde det ikke være fare for inne i bilen
Denne kjøpte jeg hos Gasolin til en grei pris, fungerer veldig bra. Har en tilsvarende uten avsug, men den støver jo veldig mye.
Siste finpussen tok jeg med grovrengjører for å komme ned i alle porerene.
Det var noen småbulker på taket etter en skade, kanskje en bom som gikk for fort ned på planovergang . Det grøvste har jeg tatt med retting og tinn, men det er noe igjen som må sparkles litt.
Fant forøvrig en hobbylakk på Biltema som har noenlunde rett gråfarge til innvendige detaljer på varmeapparatet.
Denne er ikke bestandig mot bensin, men det burde det ikke være fare for inne i bilen
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Har du bensin i varmeapparatet er det noe alvorlig galt ja
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
Re: Restaurering av PV 544 1959
Bensinen får jeg prøve å holde der den skal være ja .
Ellers har jeg sparklet ferdig på taket (var en del småbulker) og har sprøytet på noen strøk med 2k grunning. Bruker vanntett aluminiumssparkel rett på stålet før grunning. Denne sitter som et skudd og er relativt lett å slipe.
Ferdig grunnet.
Jeg har demontert viftemotoren for varmeapparatet, denne er ok elektrisk, men har endel slakk i foringene. Ser at det muligens kan passe med kulelager istedenfor foringene (7x22x7 mm). Skal måle litt nøyere og se om ikke det skal gå, eventuelt dreie utav endelokkene hvis det er litt for lite.
Ellers har jeg sparklet ferdig på taket (var en del småbulker) og har sprøytet på noen strøk med 2k grunning. Bruker vanntett aluminiumssparkel rett på stålet før grunning. Denne sitter som et skudd og er relativt lett å slipe.
Ferdig grunnet.
Jeg har demontert viftemotoren for varmeapparatet, denne er ok elektrisk, men har endel slakk i foringene. Ser at det muligens kan passe med kulelager istedenfor foringene (7x22x7 mm). Skal måle litt nøyere og se om ikke det skal gå, eventuelt dreie utav endelokkene hvis det er litt for lite.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Så fint det blir!
Spennende eksperiment med kulelager i stedet for foringer. Dette håper jeg du legger inn oppdatering på etter hvert som du finner løsninger.
Spennende eksperiment med kulelager i stedet for foringer. Dette håper jeg du legger inn oppdatering på etter hvert som du finner løsninger.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Restaurering av PV 544 1959
Jeg har tatt målene for gitt og bestilt kulelager i den størrelsen fra Kina. . Vifta mi er ikke helt stille for å si det sånn. Så takk for mål. Neppe værre enn at en kan kompensere litt senere .
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Restaurering av PV 544 1959
Det kan se ut til at målene er ganske nøyaktig, akselen er akkurat 7 mm målt med micrometer. Innvendig i lokket er det 22,03 mm målt med innvendig målestav og micrometer slik at det ser ut til at det skal passe. Har bestilt lagrene hos Kulelager AS i Molde, 45 pr stk for premium (627 ZZ), eventuelt 25 pr stk for "Kina" lager + 70 i frakt. Får de vel rett over helgen vil jeg tro.
Fikk grunning og lakk på varmeapparatet i går så det ble ganske bra.
I dag har jeg endret litt på snurrestativet igjen. Har senket det med ca 15 cm for å unngå at taket tar oppi portåpneren, har ikke lyst til at den rasper oppi når lakken er kommet på. Stativet kunne vært laget med justerbar høyde, men jeg hadde ikke materiell for det, mulig jeg endrer på det før neste prosjekt, men slik det er nå er det antagelig perfekt for P1800 også.
Løftet karosseriet opp med to kjettingtaljer mens jeg holdt på med kutting og sveising.
Ferdig justert, det er nå bare ca 5 cm klaring til gulvet når takrennen passerer laveste punkt så jeg må passe på at det ikke ligger noe skrot under
Fikk grunning og lakk på varmeapparatet i går så det ble ganske bra.
I dag har jeg endret litt på snurrestativet igjen. Har senket det med ca 15 cm for å unngå at taket tar oppi portåpneren, har ikke lyst til at den rasper oppi når lakken er kommet på. Stativet kunne vært laget med justerbar høyde, men jeg hadde ikke materiell for det, mulig jeg endrer på det før neste prosjekt, men slik det er nå er det antagelig perfekt for P1800 også.
Løftet karosseriet opp med to kjettingtaljer mens jeg holdt på med kutting og sveising.
Ferdig justert, det er nå bare ca 5 cm klaring til gulvet når takrennen passerer laveste punkt så jeg må passe på at det ikke ligger noe skrot under
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Da kom kulelagrene til viftemotoren i posten i dag. De passet som et skudd, lar seg presse med tommelen ned i endelokkene og litt lett press på akselen. Dette blir bra
Det ble ikke montering i dag, må måle hvor langt innpå akselen lageret skal for at ankeret kommer på rett plass. Må antagelig bruke en skive eller to som avstandstykke i hver ende. Originalt er det tynne shim, men foringene bygger noe mer enn kulelagrene, ca 11 mm.
Det ble ikke montering i dag, må måle hvor langt innpå akselen lageret skal for at ankeret kommer på rett plass. Må antagelig bruke en skive eller to som avstandstykke i hver ende. Originalt er det tynne shim, men foringene bygger noe mer enn kulelagrene, ca 11 mm.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Evt dreie/file ned de gamle foringene og bruke dem?
Hvilken fargekode var det på den grå fargen fra Biltema?
Hvilken fargekode var det på den grå fargen fra Biltema?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Restaurering av PV 544 1959
God ide å bruke de gamle foringene
Lakken fra Biltema er grå hobbylakk (la inn feil kode først):
Denne har til og med RAL kode
Lakken fra Biltema er grå hobbylakk (la inn feil kode først):
Denne har til og med RAL kode
Last edited by Siffen on Thu 24 Oct 2019 16:04, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
I dag ble det montering av kulelager i viftemotoren. Dette gikk helt strålende , lagrene passet perfekt. Kanskje Electrolux hadde kulelager som opsjon for motoren, men at det ble for dyrt for Volvo
Laget en foring i bakre ende slik at lageret kom passe innpå akselen, denne fikk en lengde på 5,8 mm etter noe måling og beregning.
Lageret presset på, lett presspasning.
Plassert i baklokket, dybden i lokket er 5 mm slik at lageret stikker 2 mm over.
Børstene var da ca midt på kommutatoren.
Begge lagrene kommet på, i nedre ende på motoren var det passende med 1,5 mm shim mellom kommutator og lager. Her passet det med en av de originale.
Ferdig og går som en drøm
Laget en foring i bakre ende slik at lageret kom passe innpå akselen, denne fikk en lengde på 5,8 mm etter noe måling og beregning.
Lageret presset på, lett presspasning.
Plassert i baklokket, dybden i lokket er 5 mm slik at lageret stikker 2 mm over.
Børstene var da ca midt på kommutatoren.
Begge lagrene kommet på, i nedre ende på motoren var det passende med 1,5 mm shim mellom kommutator og lager. Her passet det med en av de originale.
Ferdig og går som en drøm
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Dette ble jo supert . Flott at du dokumenterer så nøye slik at flere kan gjøre det samme .
I disse miljøtider blir det som min sønn sier om gamle biler "Ja til gjenbruk". Dette har spart miljøet for masse CO2 .
I disse miljøtider blir det som min sønn sier om gamle biler "Ja til gjenbruk". Dette har spart miljøet for masse CO2 .
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Restaurering av PV 544 1959
Flott dokumentasjon!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Restaurering av PV 544 1959
Jeg la inn feil kode/bilde på den grå lakken for varmeapparatet, har korrigert innlegget og lagt inn riktig lakk.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Helt Konge!!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Restaurering av PV 544 1959
Da har det skjedd litt mer i garasjen, har begynt å trene litt på lakkeringen. Har en sprøyte for grunning med 1,7 mm dyse og en for lakk med 1,3 mm dyse.
Grunningssprøyte til venstre under.
Har begynt litt forsiktig på undersiden av bagasjelokket og panseret, det viser seg at lakken er ganske lett å bruke, flyter fint og siger ikke når en har passelig på . Utfordringen er selvfølgelig støv, det er gunstigere å lakke på vertikal flate. Under panser og bakluke har jeg ikke finslipt etter 2K grunningen, bare mattet med slipeduk, slik at der er det litt "appelsinhud" som viser gjennom lakken.
Innsiden av hanskeromslokket har også fått lakk, det ble ganske strøkent.
Så var det baksiden av dashbordet, her var det en annen farge i utgangspunktet, en lysere blå. Ser at den samme fargen var brukt i bagasjerommet og andre steder som ikke synes. Dette var en matt/halvblank lakk og det var mange renninger både her og der.
Har også lakket om igjen invendig på sidene bak her ble det ikke helt bra første gangen, men det hadde også med at jeg blandet lakken feil. Den skulle har forhold 2:1, mens jeg blandet 4:1 som for grunningen. Med 2:1 og 30% tynner er den veldig grei å sprøyte.
Så plutselig at det var et felt over frontvinduet som også hadde synlig lakk, slik at da ble det også slipt og lakket.
Her var det gunstig å ha bilen opp ned mens jeg holdt på.
Ellers har jeg gjort litt mer på varmeapparatet siden dette er noe av det første som skal installeres inni bilen før dashbordet blant annet. Her var gummien på spjeldet skadet slik at jeg kjøpte en plate med 2 mm gummi hos Biltema og skar den til slik som den gamle. Den gamle var litt tynnere, ca 1,7 mm, men det gikk fint å utvide spjeldet litt slit at den nye fikk plass.
Ny gummi på plass, selve spjeldet skal få litt lakk før det blir endelig montert.
Videre framdrift nå blir å lage "lakkboks" og få sprøytet selve karosseriet. Har sprøytet flere lag med sprøytesparkel og finslipt tilslutt slik at den skal være stort sett klar. Men jeg tar nok et par runder til med fingertuppene for å kjenne etter ugjevnheter før sprøyting.
Skjermene og fronstykke + utsiden av panser og bakluke venter jeg litt med slik at jeg ikke trenger å være veldig forsiktig for ikke å få riper i lakken.
Grunningssprøyte til venstre under.
Har begynt litt forsiktig på undersiden av bagasjelokket og panseret, det viser seg at lakken er ganske lett å bruke, flyter fint og siger ikke når en har passelig på . Utfordringen er selvfølgelig støv, det er gunstigere å lakke på vertikal flate. Under panser og bakluke har jeg ikke finslipt etter 2K grunningen, bare mattet med slipeduk, slik at der er det litt "appelsinhud" som viser gjennom lakken.
Innsiden av hanskeromslokket har også fått lakk, det ble ganske strøkent.
Så var det baksiden av dashbordet, her var det en annen farge i utgangspunktet, en lysere blå. Ser at den samme fargen var brukt i bagasjerommet og andre steder som ikke synes. Dette var en matt/halvblank lakk og det var mange renninger både her og der.
Har også lakket om igjen invendig på sidene bak her ble det ikke helt bra første gangen, men det hadde også med at jeg blandet lakken feil. Den skulle har forhold 2:1, mens jeg blandet 4:1 som for grunningen. Med 2:1 og 30% tynner er den veldig grei å sprøyte.
Så plutselig at det var et felt over frontvinduet som også hadde synlig lakk, slik at da ble det også slipt og lakket.
Her var det gunstig å ha bilen opp ned mens jeg holdt på.
Ellers har jeg gjort litt mer på varmeapparatet siden dette er noe av det første som skal installeres inni bilen før dashbordet blant annet. Her var gummien på spjeldet skadet slik at jeg kjøpte en plate med 2 mm gummi hos Biltema og skar den til slik som den gamle. Den gamle var litt tynnere, ca 1,7 mm, men det gikk fint å utvide spjeldet litt slit at den nye fikk plass.
Ny gummi på plass, selve spjeldet skal få litt lakk før det blir endelig montert.
Videre framdrift nå blir å lage "lakkboks" og få sprøytet selve karosseriet. Har sprøytet flere lag med sprøytesparkel og finslipt tilslutt slik at den skal være stort sett klar. Men jeg tar nok et par runder til med fingertuppene for å kjenne etter ugjevnheter før sprøyting.
Skjermene og fronstykke + utsiden av panser og bakluke venter jeg litt med slik at jeg ikke trenger å være veldig forsiktig for ikke å få riper i lakken.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048