Foringer og Bærebru/rammevange
Foringer og Bærebru/rammevange
Da jeg oppjusterte forstillingen på Duetten med å øke caster skulle jeg sjekke foringer samtidig. De var ganske morkne.
Så morkne:
Da jeg løsnet rammevangen åpenbarte det seg rust på høyre side. På venstre side var det bra....
Hadde det kun vært snakk om foringer hadde jeg trolig ikke sett dette..
Har forresten gjort det samme på de bakre fjærfestene. borret og meisla bort fjærfestene, sveisa rust og skrudd fjærfestene på med fire bolter på hver side. Det skulle holde like bra. Benyttet samtidig anledningen til å justere fjærhøyden en cm på hver side slik at den ikke ble så sigen bak....
Her er ramma med bortskjært plate.:
Observante vil trolig se at det ene motorfestet også var sprukket....
Dette måtte jeg skjære bort:
Så tok jeg en oppussing av rammevangen samtidig:
Her brukte jeg først ferrobet og renset og så Hagmans gule tokomponent grunning:
Gul og tett for intrengning av fuktighet:
Den ble malt med Biltemas tokomponent epoxygrunning..... Har ikke bilde av det her, men den ble hvit og fin...
Og når rammevangen var nede kunne jeg ikke annet enn å sjekke lagerklaring og oljepumpe, da det tok litt tid før trykket kom etter kaldstart. Ellers er det ikke så lett å få av bunnpanna på b18 motoren, da det er dårlig med plass under der. Snakk om at det ene dra det andre med seg..... Det viste seg at forrige eier, en svenske, allerede hadde klippet av skvalpeplaten i bunnpanna for å få den lettere ut/ned. Så jeg kunne nok gjort det senere. Men nå var panna av og ble pusset opp og renset. På med sinkgrunning og kalrlakk....
Lagerslitasjen var 0,04- 0.05 mm og godkjent.
Oljepumpa var i overkant av målene og så satte jeg inn pumpa fra Amazonen som var nesten som ny (kjørt 165 000 km). Jeg byttet den på Amazonen til B30-pumpe for å få bedre oljeflyt på grunn av en liten oppjustering av effekten i min Amazon B20/B22.....
Med den "nye" Amazonpumpa kommer trykket raskt og jeg kan bruke tynnere olje om jeg vil. Men det vil jeg ikke før jeg har satt inn oljedeflektorer på venntilstammene, som jeg gjorde på på B16-motoren.
nå skal jeg bruke 20w-50 olje, da det forsvant minst en liter 10w-40 på Røldalsturen..... Om Stavanger og div. ble det ca. 120 mil....
Så morkne:
Da jeg løsnet rammevangen åpenbarte det seg rust på høyre side. På venstre side var det bra....
Hadde det kun vært snakk om foringer hadde jeg trolig ikke sett dette..
Har forresten gjort det samme på de bakre fjærfestene. borret og meisla bort fjærfestene, sveisa rust og skrudd fjærfestene på med fire bolter på hver side. Det skulle holde like bra. Benyttet samtidig anledningen til å justere fjærhøyden en cm på hver side slik at den ikke ble så sigen bak....
Her er ramma med bortskjært plate.:
Observante vil trolig se at det ene motorfestet også var sprukket....
Dette måtte jeg skjære bort:
Så tok jeg en oppussing av rammevangen samtidig:
Her brukte jeg først ferrobet og renset og så Hagmans gule tokomponent grunning:
Gul og tett for intrengning av fuktighet:
Den ble malt med Biltemas tokomponent epoxygrunning..... Har ikke bilde av det her, men den ble hvit og fin...
Og når rammevangen var nede kunne jeg ikke annet enn å sjekke lagerklaring og oljepumpe, da det tok litt tid før trykket kom etter kaldstart. Ellers er det ikke så lett å få av bunnpanna på b18 motoren, da det er dårlig med plass under der. Snakk om at det ene dra det andre med seg..... Det viste seg at forrige eier, en svenske, allerede hadde klippet av skvalpeplaten i bunnpanna for å få den lettere ut/ned. Så jeg kunne nok gjort det senere. Men nå var panna av og ble pusset opp og renset. På med sinkgrunning og kalrlakk....
Lagerslitasjen var 0,04- 0.05 mm og godkjent.
Oljepumpa var i overkant av målene og så satte jeg inn pumpa fra Amazonen som var nesten som ny (kjørt 165 000 km). Jeg byttet den på Amazonen til B30-pumpe for å få bedre oljeflyt på grunn av en liten oppjustering av effekten i min Amazon B20/B22.....
Med den "nye" Amazonpumpa kommer trykket raskt og jeg kan bruke tynnere olje om jeg vil. Men det vil jeg ikke før jeg har satt inn oljedeflektorer på venntilstammene, som jeg gjorde på på B16-motoren.
nå skal jeg bruke 20w-50 olje, da det forsvant minst en liter 10w-40 på Røldalsturen..... Om Stavanger og div. ble det ca. 120 mil....
Last edited by Torbo2 on Wed 07 Sep 2011 13:29, edited 1 time in total.
Re: Foringer og rammevange
Har hatt ferie, og vært sløv på forumet - dessverre.
En flott tråd!
Jeg må troligvis skifte foringene på Duetten min også.
Antar at det er en nokså rett-frem jobb?
Vil det påvirke noe slik at jeg må justere fortstillingen etterpå?
En flott tråd!
Jeg må troligvis skifte foringene på Duetten min også.
Antar at det er en nokså rett-frem jobb?
Vil det påvirke noe slik at jeg må justere fortstillingen etterpå?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Foringer og rammevange
Enkelt og greit det her.... Løsne bærebruene inne først og på slutten og slippe bruene ned slik at flærene løsner. Deretter løsne ytterst for så å ta bærebruene helt av.
Det kan være rust i bruene der hvor foringen sitter. Her her jeg rustfrie om du skulle trenge..
Sjekk også akslingen at det ikke har rusttæringer. Selv sveiset jeg (migga opp) diameteren og filte rundt til foringene satt fast og fint. Her kan man også bygge opp med epoxylim for å få foringene stramme og fine.
Bruene må demonteres for å få dette til. Tre skruer holder dem sammen. Men ikke bytt om fra side til side, da kan det hende at den ytre bolten ikke treffer gjengene igjen etter montering. Sjekk dette før du begynner å bale med det på bilen, og monter sammen med den ytre bolten montert, så er det lettere å treffe gjengene på andre enden av foringen.
Ved montering kan du presse inn nye foringer i skrustikka med litt poleringsvoks på foringene om vi vil at de skal gli lett på plass.
Montering er enkelt, bare å jekke opp med fjæra på og bolte fast...
Full forstillingskontroll er ikke vikitg, da den nederste foringen ikke er oval, som den øverste. Men det er smart å sjekke spissingen, som er viktigst for dekkslitasjen! Har et stag du kan få lånt om du vil....
2 mm spissing pleier å gå bra. Har du bitte litt slakk i øvrige deler, kan du øke spissingen til 3 mm. Da går bilen rett fram av seg selv. Skal du kjøre over 100 km/t med god retningsstabilitet, kan du med fordel øke castervinkelen ved å bygge under bærebrua i bakkant (4-10 mm). Se egen tema/tråd om dette...
Dette påvirker ikek frstillingsvinklene, da alle stag er festet i brua. I noen tilfelel kan det være nødvendig å justere rattet et hakk, men forskyvningen av styrestaget fra snekka er minimal....
Det kan være rust i bruene der hvor foringen sitter. Her her jeg rustfrie om du skulle trenge..
Sjekk også akslingen at det ikke har rusttæringer. Selv sveiset jeg (migga opp) diameteren og filte rundt til foringene satt fast og fint. Her kan man også bygge opp med epoxylim for å få foringene stramme og fine.
Bruene må demonteres for å få dette til. Tre skruer holder dem sammen. Men ikke bytt om fra side til side, da kan det hende at den ytre bolten ikke treffer gjengene igjen etter montering. Sjekk dette før du begynner å bale med det på bilen, og monter sammen med den ytre bolten montert, så er det lettere å treffe gjengene på andre enden av foringen.
Ved montering kan du presse inn nye foringer i skrustikka med litt poleringsvoks på foringene om vi vil at de skal gli lett på plass.
Montering er enkelt, bare å jekke opp med fjæra på og bolte fast...
Full forstillingskontroll er ikke vikitg, da den nederste foringen ikke er oval, som den øverste. Men det er smart å sjekke spissingen, som er viktigst for dekkslitasjen! Har et stag du kan få lånt om du vil....
2 mm spissing pleier å gå bra. Har du bitte litt slakk i øvrige deler, kan du øke spissingen til 3 mm. Da går bilen rett fram av seg selv. Skal du kjøre over 100 km/t med god retningsstabilitet, kan du med fordel øke castervinkelen ved å bygge under bærebrua i bakkant (4-10 mm). Se egen tema/tråd om dette...
Dette påvirker ikek frstillingsvinklene, da alle stag er festet i brua. I noen tilfelel kan det være nødvendig å justere rattet et hakk, men forskyvningen av styrestaget fra snekka er minimal....
Re: Foringer og rammevange
Kommer du på kjøreturen torsdag 18. august?
Kan vi i så fall sammen finne ut hvilke deler jeg må kjøpe inn?
Kan vi i så fall sammen finne ut hvilke deler jeg må kjøpe inn?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Foringer og rammevange
Et tilleggsspørsmål: Brukte du grunning på grunning? Uthevningene over er gjort av meg.Torbo2 wrote:....Så tok jeg en oppussing av rammevangen samtidig:
Her brukte jeg først ferrobet og renset og så Hagmans gule tokomponent grunning:
Den ble malt med Biltemas tokomponent epoxygrunning..... Har ikke bilde av det her, men den ble hvit og fin...
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Foringer og rammevange
Det kan du si... Syntes den Biltema "grunningen" ga så blank og fin overflate og til sammen et kjempetykt belegg, så jeg fant ingen grunn til å lakke oppå det hele.. Hadde jeg hatt riktig lakk, hadde jeg kanskje mattet overflaten og lakkert i en passende farge, men jeg brukte det jeg hadde tilgjengelig. Feil farge, men fint... ER mest opptatt av at det ikke skal ruste de neste 50 år....445 wrote:Et tilleggsspørsmål: Brukte du grunning på grunning? Uthevningene over er gjort av meg.Torbo2 wrote:....Så tok jeg en oppussing av rammevangen samtidig:
Her brukte jeg først ferrobet og renset og så Hagmans gule tokomponent grunning:
Den ble malt med Biltemas tokomponent epoxygrunning..... Har ikke bilde av det her, men den ble hvit og fin...
Jeg brukte i tillegg masse antirustmiddel innvendig i bjelken så jeg føler meg ganske trygg på det hele...
Ellers blir jeg med på neste kjøretur den 18. og ikke noe helt spesielt skulle dukke opp. Da kan vi snakke om innkjøp. Og så kan jeg evt. ta med noe deler i tilfelle du skulle få bruk for det?
Foringer - fire stykk er vel det du trenger innerst. Kjøp også fire nye gummitetninger til de ytre boltene nede. Og evt. er par nye smørenipler. Er de litt slitt eller rustne lekker fettet ut mens du smører. Jeg har vel skiftet de fleste, også fordi de er billige.
De boltene som holder bruene sammen må løsnes forsiktig. Om gjengene er rustne er det lett å rive dem i stykker om du ikke bruker rustløser og skrur dem gradvis ut og litt fram og tilbake under demontering. Det er vel ikke noe stort tap å ødelegge dem, men hos meg røk gjengene på to av boltene, da jeg ikke var tålmodig nok. Kanskje en ide å kjøpe et par samtidig med foringene for sikkerhets skyld? Ingen ting er verrre enn å stå der uten om de gamle er verdiløse...
Om du handler på Jørgenrud f.eks. kan du samtidig spørre om de kan måle diameteren på den innerste festebolten der hvor foringene sitter.
Da har du et godt utgangspunkt for å vurdere bytte/reparasjon av dem også. Husker ikke målene nå...
Re: Foringer og rammevange
I dag sprøytelakkerte jeg et par radiatorer til en leilighet. Brukte Biltemas epoxygrunning som omtalt over.Torbo2 wrote:Syntes den Biltema "grunningen" ga så blank og fin overflate og til sammen et kjempetykt belegg, så jeg fant ingen grunn til å lakke oppå det hele.. Hadde jeg hatt riktig lakk, hadde jeg kanskje mattet overflaten og lakkert i en passende farge, men jeg brukte det jeg hadde tilgjengelig. Feil farge, men fint... ER mest opptatt av at det ikke skal ruste de neste 50 år....
Synes også at den ga et veldig bra resultat. Det var mulig å legge på ganske tykke lag uten sig, og finishen ble helt tilfredsstillende.
Kommer nok til å eksperimentere mer med denne i tiden som kommer, også i kombinasjon med annen lakk.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Foringer og rammevange
Du trenger:
Fire foringer, de indre - se katalog hos Jørgenrud... To på hver side...
Fire tetningsringer ute på de nedre boltene. To på hver side ...
Et par bolter som holder brua sammen. Det kan lett bli et par i manko...
Fettnipler er kanskje også grei å bytte? De koster lite...
Det skader ikke å bytte de nedre boltene med gjenger og mutteren/foringen i midten. men jeg har ikke gjort det... Bare bak på fjærfestene...
Spørs hva de koster osv... De flyter jo i fett så de er kanskje ok?...
OBS: Den ytterste bolten må alltid være i når du tar av og på fjærene - jekke ned brua og opp ved montering. har hørt om noen som ha tukla med bolten ytterst med fjærene påmontert om fått en fing inni gjengehullet på brua og fått en forskyvning og derved mistet en finger. Selv om man kan skjøte den på igjen i dag, er det kjedelig...
Spør Jørgenrud om de kan måle diameteren på den innerste langsgående festebolten mot ramma, den som foringene sitter på. DEt kan være et bra utgangspunkt for å vurdere tappene på de gamle akslingene som foringene skal sitte på..
Her kan man som nevnt bygge på de gamle på flere måter.
ET tips for å fjerne gravrust her er først og fremst å banke med en pennhammer og beskyttelsesbriller... Derette stålbørste og Ferrobet...
Et annet er å bruke sveiseapparat (acetylen og oksygen). Med en normal flamme på rusten gløder den som koks, om noen husker det ble brukt. Når rusten gløder stenges acetylenet og så brenner rusten opp kun ved oksygentilførsel, uten at stålet under kommer opp i farlig temperatur.
Disse boltene er ikke herdet så det er ikke farlig med varme, men gjør man det riktig, blir ikke teperaturen mer enn ca. 400-500 grader. Nå er det sikkert noen som vil arrestere meg her, men det får så være... Konstrukjonsdetaljer som bærebruer, styrestag er laget av mykt stål, nemlig for at det ikke skal sprekke og tåle en bøy uten å knekke f.eks ved møte av en fortauskant - for å slippe å miste styringen! Kuleledd og andre deler er herdet for å oppnå gode slitasjeegenskaper....
Det har i det siste vært oppe til vurdering at man kan ha lov til å sveise i bærebruer og ramme, ramme har forresten vær lovlig i mange år, men å borre i rammedeler er ikke tillatt (lastebiler)... Vet ikke hva som har skjedd, det har vel vært noen protester fra bransjen, da mange deler i dag er laget av aluminium, og kanskje noen i herdet stål for å spare vekt. Men her snakker vil om game biler....
Og du verden så vakkert det blir nå man får vekk rusta og gruner og lakkerer og får inn teite foringer og bilen blir mer retningsstabil. God følelse...
har en mistanke om at jeg har vært inne på disse tingene før, men nå bl det sånn, om det ble forståelig?
Fire foringer, de indre - se katalog hos Jørgenrud... To på hver side...
Fire tetningsringer ute på de nedre boltene. To på hver side ...
Et par bolter som holder brua sammen. Det kan lett bli et par i manko...
Fettnipler er kanskje også grei å bytte? De koster lite...
Det skader ikke å bytte de nedre boltene med gjenger og mutteren/foringen i midten. men jeg har ikke gjort det... Bare bak på fjærfestene...
Spørs hva de koster osv... De flyter jo i fett så de er kanskje ok?...
OBS: Den ytterste bolten må alltid være i når du tar av og på fjærene - jekke ned brua og opp ved montering. har hørt om noen som ha tukla med bolten ytterst med fjærene påmontert om fått en fing inni gjengehullet på brua og fått en forskyvning og derved mistet en finger. Selv om man kan skjøte den på igjen i dag, er det kjedelig...
Spør Jørgenrud om de kan måle diameteren på den innerste langsgående festebolten mot ramma, den som foringene sitter på. DEt kan være et bra utgangspunkt for å vurdere tappene på de gamle akslingene som foringene skal sitte på..
Her kan man som nevnt bygge på de gamle på flere måter.
ET tips for å fjerne gravrust her er først og fremst å banke med en pennhammer og beskyttelsesbriller... Derette stålbørste og Ferrobet...
Et annet er å bruke sveiseapparat (acetylen og oksygen). Med en normal flamme på rusten gløder den som koks, om noen husker det ble brukt. Når rusten gløder stenges acetylenet og så brenner rusten opp kun ved oksygentilførsel, uten at stålet under kommer opp i farlig temperatur.
Disse boltene er ikke herdet så det er ikke farlig med varme, men gjør man det riktig, blir ikke teperaturen mer enn ca. 400-500 grader. Nå er det sikkert noen som vil arrestere meg her, men det får så være... Konstrukjonsdetaljer som bærebruer, styrestag er laget av mykt stål, nemlig for at det ikke skal sprekke og tåle en bøy uten å knekke f.eks ved møte av en fortauskant - for å slippe å miste styringen! Kuleledd og andre deler er herdet for å oppnå gode slitasjeegenskaper....
Det har i det siste vært oppe til vurdering at man kan ha lov til å sveise i bærebruer og ramme, ramme har forresten vær lovlig i mange år, men å borre i rammedeler er ikke tillatt (lastebiler)... Vet ikke hva som har skjedd, det har vel vært noen protester fra bransjen, da mange deler i dag er laget av aluminium, og kanskje noen i herdet stål for å spare vekt. Men her snakker vil om game biler....
Og du verden så vakkert det blir nå man får vekk rusta og gruner og lakkerer og får inn teite foringer og bilen blir mer retningsstabil. God følelse...
har en mistanke om at jeg har vært inne på disse tingene før, men nå bl det sånn, om det ble forståelig?
Re: Foringer og rammevange
Kom ikke inn på Jørgenruds hjemmeside.
Fant dette settet på VP-Autoparts.
Kan det brukes, eller er jeg helt på feil jorde?
Fant dette settet på VP-Autoparts.
Kan det brukes, eller er jeg helt på feil jorde?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Foringer og rammevange
Du trenger de fire øverste og de fire nest nederste eller nederste (litt usikker nå). Bare kjøp alle, på et elelr annet tidspunkt vil du trolig trenge de andre gummiringene også Koster ikke mange kronene...De til venstre er staga til krengningsstabilisatoren. Det hender at de er litt tynne etter å ha fjernet rust på dem, men dette er ikke noe farlige greier på bilen. Jørgenrud tar sikkert disse i retur om du kjøper og ikke får bruk for dem. Men trolig greit å bytte uansett, da de sikkert ikke er så dyre? Dessuten kan jo foringene være litt slappe så hvorfor ikke? Eller i det minste bare kjøpe de foringene?
Du kan jo kikke under for å se om de er sprukne?
Om du aldri kommer til å selge bilen? DA kan du se på dette som en investering, det som byttes nå slipper du å bytte om ti til tyve år!
Den store gevinsten her er jobben du gjør selv her. Delene er etter min mening billige... Så resultatet er en stor totalgevinst uansett om du kjøper/bytter rubbel og bit av slitedeler. evt ta noe senere - så har du delen i hus...
Du kan jo kikke under for å se om de er sprukne?
Om du aldri kommer til å selge bilen? DA kan du se på dette som en investering, det som byttes nå slipper du å bytte om ti til tyve år!
Den store gevinsten her er jobben du gjør selv her. Delene er etter min mening billige... Så resultatet er en stor totalgevinst uansett om du kjøper/bytter rubbel og bit av slitedeler. evt ta noe senere - så har du delen i hus...
Last edited by Torbo2 on Sun 21 Aug 2011 22:31, edited 1 time in total.
Re: Foringer og rammevange
Hele settet koster 478 svenske pesetas hos VP. Tenkte at det var det verdt.
Kan jeg bare skifte delene slik de står, eller er det noe som må stilles inn etterpå?
Kan jeg bare skifte delene slik de står, eller er det noe som må stilles inn etterpå?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Foringer og rammevange
Har også denne "sats for framvagn".
Kanskje unødig masse greier?
Kanskje unødig masse greier?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Foringer og rammevange
Dette er noe av det samme men splittet. her er også foringer til stabstag med - enkle å skifte så hvorfir ikke. Elelrs er det noen endestoppere her som holder evig, men nye er nye! Gammel gummi er jo litt hard om det skulle bety noe? De minste endestopperne er ikke lette å skifte men lit polervoks og lirk og tålmodighet og et par skrubbsår på fingrene så smetter de inn....
Dette er jo til begge sider og trolig billigere enn å kjøpe i smått?
Det er din bil og du vet hvor lenge du vil ha den så dette må du vurdere selv. hvis hele ruklet er billig så hvorfor ikke kjøpe alt? Ikke vet jeg men jeg liker å ha litt ting på lur. Om du ikke vil ha stabilisatorstagforingene selv, er det sikekrt andre som kjøpe av deg. F.eks. meg? Problemet mitt er at jeg ikke finner igjen alt jeg har kjøpt. Så kjøper jeg bare nye tng igjen men så er fordelen at jeg da har reservedeler uansett...
Dette er jo til begge sider og trolig billigere enn å kjøpe i smått?
Det er din bil og du vet hvor lenge du vil ha den så dette må du vurdere selv. hvis hele ruklet er billig så hvorfor ikke kjøpe alt? Ikke vet jeg men jeg liker å ha litt ting på lur. Om du ikke vil ha stabilisatorstagforingene selv, er det sikekrt andre som kjøpe av deg. F.eks. meg? Problemet mitt er at jeg ikke finner igjen alt jeg har kjøpt. Så kjøper jeg bare nye tng igjen men så er fordelen at jeg da har reservedeler uansett...
Re: Foringer og rammevange
Det øverste settet koster som sagt SEK 478, og det nederste koster 1014,-
Vet ikke om det er verdt prisforskjellen.
Vet ikke om det er verdt prisforskjellen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Foringer og rammevange
Du klarer deg nok med den billigste satsen, men ta med de to stabstagsforingene, de firkanta øverst til høyre, de fåes løse....