"Ny" Favoritt på gang..

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Post Reply
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re:

Post by Torbo2 »

445 wrote:Bimetallfjær... på SU?
Det er på Stromberg som også ble beskrevet.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

I kveld skjedde det noe rart. Fant ut at jeg skulle sjekke ventilløftet for å se om kammen var slitt. Det var den ikke. Sjekket sylinderne med kamera og de så greie ut. Når så også forgasserne "ser" greie ut etter diverse gjennomganger av dem må det være stempelringene som er problemet. Derfor hadde jeg 2ml med QMI drivstofftilsetning for diesel direkte i hver av de to sylinderne med lavest kompresjon i går kveld. (Kamerainspeksjonen avdekket en del sot i sylindertoppen og på stempelet). Da jeg så ikke fant noe i kveld tok jeg og startet opp bilen. Og gjett hva. Den gikk pent på tomgang! Da blir det ny prøvetur i morgen for å se om det var det som skulle til. I så fall slutter ikke QMI produktene å forundre meg..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Kanskje de var kokset godt fast?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Det må de ha vært i så fall. Rart for da jeg spurte om tidligere eier hadde skiftet stempelringer da han hadde motoren oppe da han skiftet alle pakningene så sa han at stempelringene så fine ut.. Men, etter hva jeg har sett i ettertid og med kamerainspeksjonen i går så er det bare bunnpannepakning og toppakning som er byttet uten å demontere noe annet enn topplokk og bunnpanne. Mye sot i topplokket og på stemplene som ellers ikke ville ha vært der. Bilen har etter sigende ikke blitt kjørt siden det ble utført. Jeg får fortsette å ha rensemiddel på tanken og kjøre den magert en stund fremover og se om det holder seg bra mens jeg fikser det resterende. Får heller ta en overhaling til vinteren når den allikevel skal plukkes ned i forbindelse med lakking.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Etter gårsdagens kjøretur til og fra jobb synes jeg suselyden fra forgasserne begynte å bli påtagelig høy. Det viste seg å være dynamoen. Plukket den ut i dag, og det kom overhodet ikke som noen overraskelse at den både var ombygd til å passe med vinkelsliper og at den var utslitt. Da blir det ny universal dynamo fra Biltema nå med innebygget regulator. Denne må også tilpasses slik at den passer hullet i blokka. Benytter samme "triks" som er benyttet på den som satt der.
Skulle ha laget en tråd også med bytte av dyser på SU, men det gikk litt for kvikt i svingene dessverre. Egentlig helt likt som det som står i manualen foruten at det her er gummitetting istedenfor kork. Siden det er andre anleggsflater enn med korktetting må en kjøpe det hele som sett. Dyser og nåler er de samme. Fungerte fint. Et tips er å notere hvor mye den gamle justeringsmutteren er justert og justere den nye likt. Det gjør ting mye enklere. Jeg byttet også dyser og nåler selv om de var så og si nye, bare for å få alt nytt.
Da er det ned i kjelleren og montere dynamo :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Torbo2 »

Det er vel ikke boltehull på siden av blokka på denne som på B18? Det er vel tvilsomt, men det er verdt en titt?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Jo da, men der er det en knekt bolt...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Da blir det nye motorfester også... Ny dynamo hadde mindre reimhjul og større kjølevifte, så da tok vifta i hjelpesnekka. Men ørlite kortere reim tok dynamoen i blokka. Så her er det ikke mye å gå på. Oppdaget også at de bremsesylinderne jeg tfodde var ok bak har startet å svette, så da må det også fikses. Blir mer og mer sikker i min sak om at dette har vært en donorbil til en eller flere biler. Absolutt alt er utslitt! Selv rattet er slitt og matt på baksiden! Men, den begynner å komme seg med litt intens jobbing en periode nå. Og når den virker går den faktisk ganske bra :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Reodor57 wrote:Da blir det nye motorfester også... Ny dynamo hadde mindre reimhjul og større kjølevifte, så da tok vifta i hjelpesnekka. Men ørlite kortere reim tok dynamoen i blokka. Så her er det ikke mye å gå på.
Så motorfestene er for å øke avstanden mellom dynamo og hjelpesnekke?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Ja, blant annet. B18 og B20 har forskjellige motorfester ser det ut til. Forskjellig nr. PV ble jo aldri levert med B20. Ser på vifta også at motoren er for lav i front . Vifte og radiator er ikke parallelle. Dvs at vifta er nærmere radiatoren oppe enn nede. Det eneste jeg er redd for ved å sette på høyere motorfester er at gasstaget i bakkant kommer for nære manifolden. I motsetning til en vanlig VN36 forgasser med feste direkte på forgasseren, så er fremre festet på gasstaget på manifolden på SU og Stromberg dobbelmontasje. Ellers så skal det passe.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Det blir jo mest løft foran. Hvordan er det 3. "motorfestet", altså girkasseopphenget?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Tredje motorfesget er på girkassa ja. Det er også byttet... det eneste jeg må løsne når jeg jekker opp er vel egentlig eksosanlegget bak fremre potte. Her vil det få enlitt annen vinkel, men det gjør ingenting om potga kommer litt høyere opp da det er laveste punktet på bilen. I dag blir det nok mest skruing på Fiaten tenker jeg i påvente av deler. Må få på plass frontvinduet etter at jeg har limt på nytt trekk på dasjbordet. Fant i samme slengen et par lange sprekker mellom vindusramme og dørpakning som kan forklare vindsuset i bilen med kabrioletten oppe. Bilen skal jo selges, så alle monner drar for å bli ferdig med den. Nå har jeg jo snart en PV som er like kvikk og nesten like morsom å kjøre, og med vesentlig bedre plass til meg. Fiaten er bygget for personer på under 185 cm med kort rygg, og ikke folk som har blitt målt til 192 en gang i tiden og som har lang rygg. Sitter og ser midt i vindusramma om jeg ikke krommer nakken :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Da var nye motorfester på plass. Dvs ett nytt høyt og ett lavere da det ikke gikk å sette inn to høye på grunn av kardantunellen. Motoren står allikevel tilnørmet rett, og jeg måtte justere litt på gasstaget. Mens den sto stille for fiksing hadde jeg qmi drivstofforbedrer i de sylinderne med lavest kompresjon. De ser ut til nå å ha kviknet til og bilen går fint på tomgang. Dvs jeg måtte sette ned tenn ikngen for å få den til å gå på rundt 900 o/min. Alt ellers var slakket helt ned og magret maks. Byttet også foringer på bærearmene bak. Byttet til poly. De gamle var særs slitt og glapp både i midten og mot armen. Til sist byttet jeg det justerbare styrestaget. Kom nye dekk med postnord i går så de måtte testes foran da det er mest plass der. Kjørte meg en tur og det ble aldeles strålende bra :-). Så nå blir det skjermvalsing for å få skjermene til å passe 100%. Ikke mye som skal til foran.
Litr litt tøfft dette synes jeg da.
Litr litt tøfft dette synes jeg da.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Dette blir tøffere enn toget!
Flott at motoren går penere også.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Eneste som er litt synd er at en tidligere eier har gått amokk med flattjern rett over hjulbuen. De står som kniver inn i hjulrommet. En med 5cm bredde på ene siden og to med 1,5cm på andre. Ikke lett å valse ut skjermen noe som helst da. Fikk av den værste i går, men ser ut til at jeg må kjøpe meg en del lappeskiver til vinkelsliperen og slipd ned de to andre da de sitter for nære kanten. Alternativet er å ta av skjermen, men det hadde jeg ikke tenkt i denne omgangen.
Vedr tomgangen er det litt rart at tenningen skulle ha flyttet seg da jeg har 123 tenning. Får sjekke med stroblskop senere. Kan være vacuuminnstillingen som lurer mec ved at motoren nå går bedre.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply