Restaurering av PV 544 1959

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Post Reply
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Torbo2 »

Dette lover! Herlig når det blir gjort skikkelig! :D
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Reodor57 »

Hvordan overlevde dysa i vaskeren? Kjøpte en tilsvarende forsats til min høytrykkspyler, men etter en sekk med kvartssand fra Biltema var dysa utslitt. Jeg har vel rundt 150 bars trykk på min. Men, resultatet ble bra i likhet med ditt.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Jeg ser at dysa er noe slitt etter ca 60 kg sand, men ikke verre enn at den holder en stund ennå. Skal høre med Kärcher hva det koster med reservedyse.

Ellers er panseret slipt ned, det er litt rust i bakre hjørner, men ikke værre enn at det enkelt lar seg reparere.

IMG_20190212_214144917.jpg
Last edited by Siffen on Fri 22 Nov 2019 23:13, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Da ble det litt utearbeid i finværet (dvs at det ikke regner). I dag var det frontstykket som fikk en omgang med sandvaskeren fra Kärcher. Denne fungerer ganske bra, men det går jo mye sand. Valgte derfor å la noe av lakken være igen siden jeg allikevel må slipe etterpå.

IMG_20190216_165347471.jpg

Det var bare overflaterust og noen bulker nederst slik at jobben på denne blir ikke så komplisert. Sliper med grovrengjøre fra Biltema på vinkelsliperen på de store flatene, men den blir litt fort oppbrukt. Er det noen som vet om et bedre alternativ?

IMG_20190216_180809962.jpg

Fronten var forbausende bra og her blr det Owatrolblanding på baksiden og 2K på utsiden.
Last edited by Siffen on Fri 22 Nov 2019 23:15, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Reodor57 »

Grovrenghlringsskiver må kjøpes på f.eks Wurth for å holde. Ellers har jeg god erfaring mes stålbørste på vinkelsliperen. Gjerne en kantbørste og ikke en kopp. Lakk og dritt forsvinner som dugg for solen selv med lett berøring av arbeidsstykket. Gjelder å ikke varme stålet.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Torbo2 »

Grovrengjører fra Biltema, med stor diameter, og som passer til drill er en god løsning.
Må brukes godt fordelt over platen, da det blir varmgang under, og lakken under panser f.eks. kan koke.
Fikk dette anbefalt av en faglærer på Rud videregående skole.
De holder lengre, men man må regne med noen skiver på et større prosjekt.
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by G.Larson »

Siffen wrote:Rundt lås og håndtak er det en liten forhøyning som selvfølgelig var trykket inn og denne var litt vanskelig å se hvordan den egentlig har vært. Har to andre luker, men de har samme skade.
Er det noen som har et bilde av hvordan dette området ser ut?
Kan disse bildene brukes? Riktig nok fra en 444.


Image

Image
Ståle B.
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

G.Larson wrote:Kan disse bildene brukes? Riktig nok fra en 444.
Ja, jeg vil tro at det er det samme. Det ser ut til at forhøyningen med låsen går ned til null ved håndtaket, stemmer det?
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by G.Larson »

Siffen wrote: stemmer det?
Ja, det stemmer ganske bra. Kan se om jeg får til noen bedre bilder i morgen.
Ståle B.
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Reodor57 wrote:Grovrenghlringsskiver må kjøpes på f.eks Wurth for å holde.
Har sjekket hos Würth, men de er jo veldig dyre på det meste. Ser at Lakkspesialisten har slike fra 3M, skulle tro at de var bra og bare litt dyrere enn Biltema.
Torbo2 wrote:Grovrengjører fra Biltema, med stor diameter, og som passer til drill er en god løsning.
Er dette den med diameter 200 mm og hva bruker du som holder for denne?
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Torbo2 »

Biltema har hldere også.
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Har utført noen tester med forskjellige underlag før 2K grunning. Jeg ser at det som teller er grunnarbeidet og tørketid. Har testet grunningen både med og uten tynner, regner med at det er mest aggresivt med tynner. Det som overasket meg er at Owatrol/Benga fint tåler 2K grunning etter å ha tørket i ca. 10 dager i 10 grader C. Ingen antydning til koking og vedheften er super, slipper ikke underlaget verken grunningen eller Bengalakken.


Har også testet med Brunox og 2K grunning. Her har jeg testet både med og uten sliping (120 korning) av Brunox etter 10 dagers tørketid. 2 K grunningen ser ut til å sitte like godt i begge tilfeller. Litt rart egentlig siden Brunox-en er blank i overflaten. Det som antagelig ofte er problemet er for kort tørketid i forhold til temperatur.

Grunnen til at jeg sjekker dette litt grundig er at noen steder blir det en overgang mellom område som allerede er malt med Bengalakk og der det skal lakkes med autolakk, f.eks mellom gulv og kanal under bilen. Men konklusjonen er allikevel at utvendig på karosseriet er det blankt stål som gjelder før sparkel, 2K grunning og lakk.

Ellers er det nesten vår i Bergen slik at dagslyset blir nyttet til litt hagearbeid :D
Last edited by Siffen on Fri 22 Nov 2019 23:16, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Da var det en ny milepel idag, fikk sprøytet dørene med 2K grunning.

Volvo PV_227.jpg

Har ikke perfekte forhold for sprøyting ennå, men har etterhvert tenkt å lage "lakkboks" av plastfolie.
Last edited by Siffen on Fri 22 Nov 2019 23:17, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Reodor57 »

Får du til avtrekk nede og tilluft nede svimer du ikke av heller. Husk at en må ha noe tungt i bunnen når du henger opp folien så den ikke trekker inn i "boksen".
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Reodor57 wrote:Får du til avtrekk nede og tilluft nede svimer du ikke av heller. Husk at en må ha noe tungt i bunnen når du henger opp folien så den ikke trekker inn i "boksen".
Mulig jeg lager noen rammer av lekter til "lakkboksen" slik at det blir litt stabilt, men tenker å vente med det til jeg er klar for sprøyting av lakk.

Har grunnet bagasjeromslokket og fronten..
IMG_20190302_164812851.jpg

Litt flere forstillingsdeler er malt.
Volvo PV_214.jpg
Volvo PV_214.jpg (88.46 KiB) Viewed 4200 times
Last edited by Siffen on Fri 22 Nov 2019 23:21, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Post Reply