Restaurering av PV 544 1959
Re: Restaurering av PV 544 1959
Det kan se ut til at dette stoffet er lagt på før punktsveising, det var blant annet også på flensen for reservehjulsbrønnen oppå bunnen i bagasjerommet. Men det er tydelig at bilen er sprøytet med tynnstoff i hulrom rett etter produksjon.
Jeg har gjort litt mer på døren og har fått sveist på den nye bunnen. Prøvde å få tak i nye stållister for feste av gummilistene rundt døren, men de var ikke på lager og uvisst når de kunne skaffes. Nå viste det seg at det andre settet med dører hadde noen av disse intakt uten nevneverdig med rust og de som var rustet der var bra på originaldøren.
Under disse listene var det tydeligvis ingen rustbeskyttelse, men selve listen var noenlunde slik at etter sliping, sandblåsing og litt retting ble det bra. Jeg så jo også at den ene listen nederst på døren har bue i horisontalplanet og hadde nok vært vanskelig å forme av en ny list. Borret ut punktene med 5 mm bor slik at det forhåpentligvis går greit å sveise de på igjen.
På utsiden så det bra ut.
Men under listen har det antagelig vært blankt stål..
Jeg har gjort litt mer på døren og har fått sveist på den nye bunnen. Prøvde å få tak i nye stållister for feste av gummilistene rundt døren, men de var ikke på lager og uvisst når de kunne skaffes. Nå viste det seg at det andre settet med dører hadde noen av disse intakt uten nevneverdig med rust og de som var rustet der var bra på originaldøren.
Under disse listene var det tydeligvis ingen rustbeskyttelse, men selve listen var noenlunde slik at etter sliping, sandblåsing og litt retting ble det bra. Jeg så jo også at den ene listen nederst på døren har bue i horisontalplanet og hadde nok vært vanskelig å forme av en ny list. Borret ut punktene med 5 mm bor slik at det forhåpentligvis går greit å sveise de på igjen.
På utsiden så det bra ut.
Men under listen har det antagelig vært blankt stål..
Last edited by Siffen on Sun 15 Sep 2019 14:15, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Da har jeg begynt på den andre døren, vil vente med selve dørplaten til begge er klar og så tilpasse det på bilen slik at spalten blir riktig. På den andre døren valgte jeg å skjære ut bunnen slik at skjøten blir under listen for gummilisten.
Dette gjør jobben en del enklere enn slik jeg gjorde på første døren, der må jeg tinne i sveiseskjøten, mens på den andre er det nok å slipe slik at det er noenlunde plant.
Sveisene med flusstråd blir ganske bra når platene er helt reine, er det litt maling eller annet blir det lett mye sprut og gjennombrenning. Baksiden blir også grei når det er litt avstand mellom platene.
Ferdig sveiset bunn, klar for sliping.
Innimellom har jeg grunnet og lakket det "nye" luftfilteret som Reodor57 hadde på lager.
Toppstrøk blir svart caliperlakk fra Biltema etter anbefaling fra Reodor.
Dette gjør jobben en del enklere enn slik jeg gjorde på første døren, der må jeg tinne i sveiseskjøten, mens på den andre er det nok å slipe slik at det er noenlunde plant.
Sveisene med flusstråd blir ganske bra når platene er helt reine, er det litt maling eller annet blir det lett mye sprut og gjennombrenning. Baksiden blir også grei når det er litt avstand mellom platene.
Ferdig sveiset bunn, klar for sliping.
Innimellom har jeg grunnet og lakket det "nye" luftfilteret som Reodor57 hadde på lager.
Toppstrøk blir svart caliperlakk fra Biltema etter anbefaling fra Reodor.
Last edited by Siffen on Sun 03 Nov 2019 20:54, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Det har ikke skjedd så mye de siste dagene siden det var en av familiens biler som ble underkjent på EU kontrollen og måtte ha en runde i garasjen med nye foringer, kuler og ledd i forstillingen.
Det ble kommentert tidligere at en må ha en god porsjon med tålmodighet for å gjennomføre et slikt prosjekt og det er jeg helt enig i og jeg satser på at tålmodighet ikke er noe en vokser av seg . Tenkte derfor jeg skulle ta med et bilde av et av mine tidlige prosjekter.
MB-Aurora ble bygget fra scratch med egne tegninger, skrog og overbygg av divinycellplater med glassfiber utvendig og innvendig. Den gangen var det svært viktig å holde kostnadene nede slik at alle komponenter ble laget selv. Baugpropellen var f. eks undervannshus til 4 hk Johnson med påkoblet 24 volt startmotor. Etter tre år (1982-85) var prosjektet stort sett ferdig og ble brukt flittig i 17 år før den ble solgt til fordel for hytte på fjellet.
Det ble kommentert tidligere at en må ha en god porsjon med tålmodighet for å gjennomføre et slikt prosjekt og det er jeg helt enig i og jeg satser på at tålmodighet ikke er noe en vokser av seg . Tenkte derfor jeg skulle ta med et bilde av et av mine tidlige prosjekter.
MB-Aurora ble bygget fra scratch med egne tegninger, skrog og overbygg av divinycellplater med glassfiber utvendig og innvendig. Den gangen var det svært viktig å holde kostnadene nede slik at alle komponenter ble laget selv. Baugpropellen var f. eks undervannshus til 4 hk Johnson med påkoblet 24 volt startmotor. Etter tre år (1982-85) var prosjektet stort sett ferdig og ble brukt flittig i 17 år før den ble solgt til fordel for hytte på fjellet.
Last edited by Siffen on Sun 03 Nov 2019 21:04, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Med den bakgrunnen kommer du nok ikke til å slippe opp for tålmodighet med det første.Siffen wrote:MB-Aurora ble bygget fra scratch med egne tegninger, skrog og overbygg av divinycellplater med glassfiber utvendig og innvendig.
Imponert!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Restaurering av PV 544 1959
Det var mye arbeid med å skifte bunnen i dørene, og det som kanskje var mest plunder med var profillistene for gummilistene. Jeg måtte også bytte noe av kanten som ligger mot dørplaten. Sveisen her blir skjult av profillisten.
Noe av falsen på dørplaten måtte også kuttes bort slik at det bare er en liten kant igjen på hengselsiden på døren, håper det blir stabilt nok, mulig jeg må sveise noen punkt. Tenkte å legge karosserikitt på falsen før lakkering.
Den nye bunnen var veldig grovt presset og det blir nok noe tinn her til slutt for å pynte på det. Kunne muligens rettet noe her, men er redd for at den da endrer litt fasong og kanskje ikke passer helt i døråpningen.
Da er begge dørene ferdig innvendig og er klar for tilpasning av dørplaten.
Det blir spennende å få dørplatene på, men før jeg sveiser plateskjøten tenkte jeg å slipe og grunne med Arcanol og Owatrol på innsiden av dørbunnen mens det er enkelt å komme til. Det er også noe overflaterust på innsiden som må fjernes.
Noe av falsen på dørplaten måtte også kuttes bort slik at det bare er en liten kant igjen på hengselsiden på døren, håper det blir stabilt nok, mulig jeg må sveise noen punkt. Tenkte å legge karosserikitt på falsen før lakkering.
Den nye bunnen var veldig grovt presset og det blir nok noe tinn her til slutt for å pynte på det. Kunne muligens rettet noe her, men er redd for at den da endrer litt fasong og kanskje ikke passer helt i døråpningen.
Da er begge dørene ferdig innvendig og er klar for tilpasning av dørplaten.
Det blir spennende å få dørplatene på, men før jeg sveiser plateskjøten tenkte jeg å slipe og grunne med Arcanol og Owatrol på innsiden av dørbunnen mens det er enkelt å komme til. Det er også noe overflaterust på innsiden som må fjernes.
Last edited by Siffen on Sun 03 Nov 2019 21:27, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Det er veldig beskrivende med disse bildene.
De fleste tenker kun på skifting av den ytre platen når de snakker om å sveise rust nederst på døren.
Det er jo alt bakom som er vrient! Den ytre platen er nesten bare desserten i forhold.
De fleste tenker kun på skifting av den ytre platen når de snakker om å sveise rust nederst på døren.
Det er jo alt bakom som er vrient! Den ytre platen er nesten bare desserten i forhold.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Restaurering av PV 544 1959
Jeg har byttet slike nedre platedeler, og de hadde lett for å slå seg. Snakket med en faglærer på Rud videregående skole, og han sa at man måtte punkte og slå på sveisepunktene med karosserihammer og mothold underveis. Trolig etter avkjøling ?
Jeg svieset med overlapp på en Fiat og jeg fikk noe bøy innover på den ene siden. På den andre hvor jeg hamret litt på sveisepunktene gikk det bra. Men dette er ikke dagligkost for meg, så noen kan sikkert si mer om dette?
Trolig har restauratøren her full kontroll...
Jeg svieset med overlapp på en Fiat og jeg fikk noe bøy innover på den ene siden. På den andre hvor jeg hamret litt på sveisepunktene gikk det bra. Men dette er ikke dagligkost for meg, så noen kan sikkert si mer om dette?
Trolig har restauratøren her full kontroll...
Re: Restaurering av PV 544 1959
På Duetten punktet jeg med 10 cm mellomrom hele veien i flere omganger. Deretter sveiste jeg maks en cm mellom punktene og hoppet 10 cm i flere omganger. Kunne sikkert brukt hammer og mothold for å få det helt 100%, men når sveisen var slipt etter sveising var det greit å få ut de små ujevnhetene. Plata ble så brettet rundt kanten til slutt. Klipte opp i buene for å få en pen sving.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Restaurering av PV 544 1959
Har jobbet litt mer med den venstre døren og jeg ser at det er veldig viktig å tilpasse den på bilen. Når jeg sveiste på kanalen brukte jeg de som nå er reserve/deledører som mal siden de originale dørene ikke var strippet for innmat og dermed var ganske tunge å håndtere. Det viser seg (heldigvis) at dørene er ganske like i størrelse. Jeg tenkte i utgangspunktet at det var disse jeg skulle bruke, men så at de hadde en del mer rust i øvre del enn originaldørene.
Jeg har formet dørplaten etter formen på døren og har bukket kanten nesten ferdig over en 2 mm platebit for at det skal bli minst mulig herjing med dette etter sveisingen. Det var da ganske greit å få fin bue i de nedre hjørnene på denne måten. Tok av kanten litt på forhånd slik at det var ca 8-10 mm igjen (samme som eksisterende).
Ferdig bukket kant
Når denne så ble tredd på døren kan jeg justere under slik at det blir passe spalte. Framme og bak på døren er det også passe spalte, men sliter litt med å få justert nøyaktig.
Spalten under ble bra, men det er litt liten klaring mellom dørskrog og terskel. Der skal det jo også være plass til panelet som ligger oppå.
Har laget et "spant" som er festet på innsiden av døren for å stive av under sveisingen. Jeg tenker å bruke metoden med buttsveis og punkte med 10 cm avstand i flere omganger og hamre sveisene før en går videre. Og fortsette med korte sveiser som kjøles. Tenker å ha platetykkelsen som avstand slik at det blir god gjennomsveising og dermed sterk sveis etter sliping på framsiden.
Det blir antagelig ikke sveising av platen før over helgen siden jeg tenkte å rengjøre og male innvendig i bunnen først.
Jeg har formet dørplaten etter formen på døren og har bukket kanten nesten ferdig over en 2 mm platebit for at det skal bli minst mulig herjing med dette etter sveisingen. Det var da ganske greit å få fin bue i de nedre hjørnene på denne måten. Tok av kanten litt på forhånd slik at det var ca 8-10 mm igjen (samme som eksisterende).
Ferdig bukket kant
Når denne så ble tredd på døren kan jeg justere under slik at det blir passe spalte. Framme og bak på døren er det også passe spalte, men sliter litt med å få justert nøyaktig.
Spalten under ble bra, men det er litt liten klaring mellom dørskrog og terskel. Der skal det jo også være plass til panelet som ligger oppå.
Har laget et "spant" som er festet på innsiden av døren for å stive av under sveisingen. Jeg tenker å bruke metoden med buttsveis og punkte med 10 cm avstand i flere omganger og hamre sveisene før en går videre. Og fortsette med korte sveiser som kjøles. Tenker å ha platetykkelsen som avstand slik at det blir god gjennomsveising og dermed sterk sveis etter sliping på framsiden.
Det blir antagelig ikke sveising av platen før over helgen siden jeg tenkte å rengjøre og male innvendig i bunnen først.
Last edited by Siffen on Sun 03 Nov 2019 21:51, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Hvordan gjorde du denne brekkingen? Resultatet ble veldig bra.Siffen wrote: Jeg har formet dørplaten etter formen på døren og har bukket kanten nesten ferdig over en 2 mm platebit for at det skal bli minst mulig herjing med dette etter sveisingen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Restaurering av PV 544 1959
Dørplatene var noe av det som var kjøpt inn for 30 år siden og er bukket med fals på 90 grader som på bildet under slik at videre bearbeiding var forholdsvis enkel. Buen i platen ble laget med mange veldig små "knekker" i kanten med fals. Buen ble da i utgangspunktet for stor, men lot seg enkelt rette ved å legge den på bordet og presse lett. Etter at falsen ble bukket videre over en 2 mm plate som vist i forrige innlegg er den egentlig enda lettere å forme slik at buen i platen kunne jeg nok med fordel gjort etterpå, skal prøve det på den andre døren.
Med 2 mm spalte i falsen er den lett å tre på døren og holder forhåpentligvis fasongen i nedre kant av døren under sveiseoperasjonen.. Etter sveisen kan jeg da bearbeide den med hammer og plant mothold slik at den sitter ordentlig rundt kanten. Dette er planen så får vi se hvordan det går.
Med 2 mm spalte i falsen er den lett å tre på døren og holder forhåpentligvis fasongen i nedre kant av døren under sveiseoperasjonen.. Etter sveisen kan jeg da bearbeide den med hammer og plant mothold slik at den sitter ordentlig rundt kanten. Dette er planen så får vi se hvordan det går.
Last edited by Siffen on Sun 03 Nov 2019 21:52, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Når jeg demonterte nedre dørplaten på duetter viste det seg at den var puktet for hver 5 cm. Lett å få ruglete kant om en slår for hardt. Buene ble også klippet opp for ikke å krølle metallet for mye. Klipte bort det overskytende.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Restaurering av PV 544 1959
Det er ingen punkter i falsen for dørplaten på denne bilen, ser ut til at det er de originale dørene. Mener også å huske fra lenge siden at når dørplatene ble skiftet slipte de bare rundt kanten og da var platen (og falsen) helt løs. Døren vil muligens bli stivere når det er punktsveist, dette merket jeg nå under tilpasning på bilen for da måtte jeg bende litt i døren for at den skulle ligge plant alle steder. Jeg så da at den var litt løs rundt kanten i nedre del (der dørplaten nå blir skjøtet) slik at den "fjæret" litt. Jeg vil vurdere eventuell punktsveis når platen er ferdig sveiset.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Døren blir unektelig stivere. Sliping av falsen tok spenningen i stålet, men en brukte også falsemaskin for å få den på. Det gjorde også sitt til at en fikk mye mer klem på falsen en en gjør når en hamrer den på ølass. Er alltids litt fjæring i plata. Jo stivere plate jo værre. Har vært borti falser hvor det er lagt i mellom en form for gummistripe for å kompensere for denne fjæringen. På duetten slipte jeg også av kanten men måtte da bore ut punktsveisen på innsiden for å få kanten til å løsbe. Men, nå er jo ikke duettdører og PVdører laget på samme måte heller.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Restaurering av PV 544 1959
Har spekulert litt på dette med om dørplaten skal være fast eller ikke. Har også sett på nyere biler at det ser ut som det er en form for gummilist eller karosserikitt mellom innerliner og dørplate. Lurer litt på om det kan være en løsning der jeg bruker en langsomt herdende kitt i falsen og hamrer denne før kittet herder. Da blir døren kveldig stiv vil jeg tro. Jeg har også et lite problem med at platekanten på den gjenværende platen er kort på baksiden slik at denne må jeg feste på ett eller annet vis..
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048