Restaurering av PV 544 1959
Restaurering av PV 544 1959
Hei, jeg har jobbet et års tid med en PV 59 modell, forøvrig samme årsmodell som meg selv. Bilen ble av kjørt i hus av min bror hjemme hos far i 1986. Den ble demontert og det var det. Siden har den stått der og ble etterhvert brukt som lagerhylle både inni og på taket. Jeg tenkte i fjor at jeg måtte ha et nytt garasjeprosjekt og tenkte da at det var på tide at PV-en kom fram i lyset igjen. Far var veldig fornøyd med å kunne bruke garasjekjelleren sin til noe annet og min bror var villig til å avhende prosjektet til kostpris for en del nye deler som var kjøpt inn. Bilen ble ryddet fram og karosseriet saumfart, det var ikke vanskelig å finne rusten og det var allerede kjøpt inn nye deler for noe av dette. Etterhvert ble det selvfølgelig klart at det var nødvendig å kjøpe inn flere karosserideler. Jeg er nå kommet et stykke på vei og har hatt god nytte av å lese på forumet for å se hvordan andre har gjort det.
Her er bilen kommet på tunet 1986.
Interiøret var ikke helt "up to date".
Motoren trengte også en gjennomgang.
Det var litt arbeid før den var tilgjengelig.
Det første jeg gjorde var å lage karosserisnurre slik at jeg kunne jobbe uanstrengt alle steder på bilen.
Hele hekken var oppspist av rust slik at jeg måtte bruke innfestingen for bakakselen til å skru fast "snurre" festet slik at jeg kunne jobbe på bakre del uten å være avhengig av ytterligere understøtting.
Her har jeg begynt å skjære løs skjerminnfestingen.
All understellsmasse er skrapt vekk og nye hull åpenbarer seg, reservehjulsbrønnen var bare filler.
Mer plate ble fjernet. Har god nytte av div luftverktøy, blant annet en liten bajonettsag som er strålende for dette.
Rammevangene framme var dårlig på utsiden, ser ut til at det er en vanlig rustskade på PV-ene. Jeg har laget nye plater på utsiden på begge sider. Innsiden var som ny når jeg fikk fjernet veistøv og olje.
Motoren stod fast etter over 30 år uten preservering slik at den måtte stå noen uker med diesel i sylindrene for å få ut stemplene. Etter rengjøring var disse bra og kunne brukes om igjen. Jeg vil legge ut bilder av dette etterhvert + videre karosseriarbeid.
Her er bilen kommet på tunet 1986.
Interiøret var ikke helt "up to date".
Motoren trengte også en gjennomgang.
Det var litt arbeid før den var tilgjengelig.
Det første jeg gjorde var å lage karosserisnurre slik at jeg kunne jobbe uanstrengt alle steder på bilen.
Hele hekken var oppspist av rust slik at jeg måtte bruke innfestingen for bakakselen til å skru fast "snurre" festet slik at jeg kunne jobbe på bakre del uten å være avhengig av ytterligere understøtting.
Her har jeg begynt å skjære løs skjerminnfestingen.
All understellsmasse er skrapt vekk og nye hull åpenbarer seg, reservehjulsbrønnen var bare filler.
Mer plate ble fjernet. Har god nytte av div luftverktøy, blant annet en liten bajonettsag som er strålende for dette.
Rammevangene framme var dårlig på utsiden, ser ut til at det er en vanlig rustskade på PV-ene. Jeg har laget nye plater på utsiden på begge sider. Innsiden var som ny når jeg fikk fjernet veistøv og olje.
Motoren stod fast etter over 30 år uten preservering slik at den måtte stå noen uker med diesel i sylindrene for å få ut stemplene. Etter rengjøring var disse bra og kunne brukes om igjen. Jeg vil legge ut bilder av dette etterhvert + videre karosseriarbeid.
Last edited by Siffen on Sun 15 Sep 2019 11:45, edited 5 times in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Velkommen på forumet, dette var litt av et førsteinnlegg!
Håper du holder denne tråden levende, for denne gleder jeg meg til å følge.
Fantastisk innsats så langt. Den snurren var veldig imponerende. Kan du si litt mer om hvordan du har laget den?
PS- Fint om du fyller ut "bosted" i profilen din. Kanskje det bor en PV-entusiast ikke så langt unna.
Håper du holder denne tråden levende, for denne gleder jeg meg til å følge.
Fantastisk innsats så langt. Den snurren var veldig imponerende. Kan du si litt mer om hvordan du har laget den?
PS- Fint om du fyller ut "bosted" i profilen din. Kanskje det bor en PV-entusiast ikke så langt unna.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Restaurering av PV 544 1959
Hei, karosserisnurren krevde litt tenkearbeid siden bilen var så dårlig bak og jeg ønsket å kunne reparere hele hekken uten å måtte endre feste for snurren etterhvert som arbeidet skred fram. Vanligvis er jo denne festet til støtfanger festene i karosseriet, men disse var jo stort sett helt borte. Framme var de også gåen slik at der har jeg brukt travers festene i rammevangene, innsiden på disse var bra, men jeg måtte bytte bunnen delvis på ene siden og hele på andre siden. Her måtte jeg da løfte bilen litt mens platen ble fjernet og ny montert.
Her er den lange armen som går fram til bakakselinnfestingen. i tillegg til denne er det to stag som går opp i hattehyllen, dette viser på bilde i forrige innlegg.
Armen er skrudd på bilen, hjulene er en ramme som egentlig er for en båtkrybbe, men passer ypperlig til dette også. Veldig greit å kunne skubbe PV-en til side når de andre bilene skal inn for service eller hjulskift.
Stort sett ferdig bortsett fra støttestagene som ble tilpasset etter montering og lås for å holde bilen i stilling. Opplagringen er rør i rør der det utvendige ble splittet og sveist sammen igjen med passe klaring.
Låsen er en stålklave som strammes rundt røret. bilen er stort sett i balanse slik at det skal lite til å holde den stabil. Jeg vurderte også mulige løsninger for å kunne justere høyden på bukken, men det ser ikke ut til at det er behov for det på denne bilen ihvertfall.
Her er den lange armen som går fram til bakakselinnfestingen. i tillegg til denne er det to stag som går opp i hattehyllen, dette viser på bilde i forrige innlegg.
Armen er skrudd på bilen, hjulene er en ramme som egentlig er for en båtkrybbe, men passer ypperlig til dette også. Veldig greit å kunne skubbe PV-en til side når de andre bilene skal inn for service eller hjulskift.
Stort sett ferdig bortsett fra støttestagene som ble tilpasset etter montering og lås for å holde bilen i stilling. Opplagringen er rør i rør der det utvendige ble splittet og sveist sammen igjen med passe klaring.
Låsen er en stålklave som strammes rundt røret. bilen er stort sett i balanse slik at det skal lite til å holde den stabil. Jeg vurderte også mulige løsninger for å kunne justere høyden på bukken, men det ser ikke ut til at det er behov for det på denne bilen ihvertfall.
Last edited by Siffen on Sun 15 Sep 2019 11:52, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Hei, tenkte jeg skulle legge inn noen flere bilder fra rustsveisingen. Jeg har brukt flusstråd og dermed uten gass. Det er muligens litt vanskeligere å sveise og blir litt mer sprut, men en fordel er at sveisen er mykere slik at det er enklere å slipe. Det som er viktig når en sveiser med slik tråd er at polariteten på apparatet blir endret slik at pluss er til gods og minus til sveisepistolen, ellers blir det enda mer sprut og vanskelig å sveise. En skal også dra pistolen som med pinnesveis for best resultat.
Bunnplaten bak fikk jeg ikke tak i lik den originale, bare en slett plate med spor. Jeg laget derfor brønn i bunnplaten ved å skjære ut og bukke opp kantene slik at det ble likt den originale,
Den gamle bunnen skar jeg ut inntil falsen for mellomakseltunnelen og laget en fals på de nye bunnplatene slik at den fluktet under med bunnen som stod igjen. Bunnplatene ble punktsveiset oppå og helsveiset under bilen.
Bunnplatene er kommet på. Jeg måtte passe på å kryssmåle underveis slik at bilen ikke ble skeiv. Dette var egentlig ikke noe problem siden jeg tok en side om gangen og hadde stivet av framme.
Bunnplaten bak fikk jeg ikke tak i lik den originale, bare en slett plate med spor. Jeg laget derfor brønn i bunnplaten ved å skjære ut og bukke opp kantene slik at det ble likt den originale,
Den gamle bunnen skar jeg ut inntil falsen for mellomakseltunnelen og laget en fals på de nye bunnplatene slik at den fluktet under med bunnen som stod igjen. Bunnplatene ble punktsveiset oppå og helsveiset under bilen.
Bunnplatene er kommet på. Jeg måtte passe på å kryssmåle underveis slik at bilen ikke ble skeiv. Dette var egentlig ikke noe problem siden jeg tok en side om gangen og hadde stivet av framme.
Last edited by Siffen on Sun 15 Sep 2019 11:59, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Hei
Fantastisk arbeid! De fleste gruer seg skikkelig til en slik jobb, om de i det hele setter i gang. Dette er omfattende greier, men du viser at det er mulig. Veldig bra!
Mottoet for andre med rust på bilene må jo være å ikke vente for lenge! At en kan gjøre det med flusstrådapparat som du viser her er jo også suverent. Vet ikke hvilken type du har, men det kan jo være greit å slippe gass, og apparatet kan være billigere enn et med gass.
Fantastisk arbeid! De fleste gruer seg skikkelig til en slik jobb, om de i det hele setter i gang. Dette er omfattende greier, men du viser at det er mulig. Veldig bra!
Mottoet for andre med rust på bilene må jo være å ikke vente for lenge! At en kan gjøre det med flusstrådapparat som du viser her er jo også suverent. Vet ikke hvilken type du har, men det kan jo være greit å slippe gass, og apparatet kan være billigere enn et med gass.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Restaurering av PV 544 1959
Hei, takk for tilbakemelding. Sveiseapparatet er et 200A apparat fra Toolfarm. Dette fungerer forsåvidt helt ok, men innstillingen er litt sånn prøve og feile siden displayet kun viser sveisespenning når en sveiser (ampere ved pinnesveis) og da må en jo helst se på det en holder på med.
Har noen flere bilder fra reparasjon av rammevangene framme, her byttet jeg hele platen på utsiden og bunnen.
Her måtte bunnen også byttes, her brukte jeg ca 1,8 mm plate mens alt annet stort sett er 1,2 mm.
Skottene i vangen måtte også repareres. Brønnen for dimmebryteren laget jeg i verkstedspressen og sveiste "koppen" inn i platen. Vurderte å presse den direkte i platen som jeg skulle bruke, men så fort at da ble det mye krøll på platen.
Som dere ser blir det noe mer røykbelegg og sprut på platene, men det går egentlig lett bort med stålbørste. Jeg bruker maske hele tiden når jeg sveiser siden det er mer røyk enn med bruk av gass. Har også avsug som går hele tiden.
Har noen flere bilder fra reparasjon av rammevangene framme, her byttet jeg hele platen på utsiden og bunnen.
Her måtte bunnen også byttes, her brukte jeg ca 1,8 mm plate mens alt annet stort sett er 1,2 mm.
Skottene i vangen måtte også repareres. Brønnen for dimmebryteren laget jeg i verkstedspressen og sveiste "koppen" inn i platen. Vurderte å presse den direkte i platen som jeg skulle bruke, men så fort at da ble det mye krøll på platen.
Som dere ser blir det noe mer røykbelegg og sprut på platene, men det går egentlig lett bort med stålbørste. Jeg bruker maske hele tiden når jeg sveiser siden det er mer røyk enn med bruk av gass. Har også avsug som går hele tiden.
Last edited by Siffen on Sun 15 Sep 2019 12:04, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Godt denne bilen ble venn med deg gitt. Andre hadde skrotet prosjektet. Får håpe den oppfører seg pent slik at du ikke går lei. Mange prosjekter som har strandet i den fasen du er i nå, og da blir det nesten umulig for andre å overta. Mye godt arbeid er da gjort til ingen nytte.. Men, ser ut til at du har god fremdrift ennå ihvertfall. Fortsett å inspirere .
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Restaurering av PV 544 1959
Takk for omtanken, du vet nok hva du snakker om som har holdt på med disse bilene en stund. Nå har jeg den egenskapen at jeg bare har ett (stort) prosjekt om gangen enn så lenge. Innimellom er det bare "småprosjekter" som oppussing av et par rom inne og påbygg på hytten. Disse tingene blir selvfølgelig fort ferdig slik at jeg kan komme meg ut i garasjen igjen. Sommeren er det vanligvis ikke stor aktivitet i garasjen, men en får jo brukt en time eller to innimellom da også.
Jeg har tatt en del bilder underveis slik at jeg tenkte å legge ut serier litt fortløpende for å komme i "sanntid" på forumet.
Skjerm buen tilpasses og sveises butt i butt med litt klaring. Jeg var litt nervøs i forhold til sveisingen siden dette var en lang sveis på synlig plate. Jeg sveiste korte sveiser og kjølte med luft etter hver og det gikk bra.
Skjermkanten ferdig sveiset og tilpassing av bakluken før sveising av bakplaten og bunnen i bagasjerommet.
Venstresiden ferdig sveiset.
Etter sveising har jeg tinnsparklet alle synlige sveiseskjøter slik at det blir minimalt med polyestersparkel, dette er jo en gammel bil som var tinnet i utgangspunktet enkelte steder. Kjøpte tinn og tilbehør hos Gasolin, rimelig og greit produkt.
Fjernet lakk og karosserikitt innvendig, under kitten var det dårlige sveiser, antagelig en læregutt som gjorde jobben her og kitten så ut som det var lagt på med tresleiv. Bruker Hagmanns karosserikitt, den er enkel å jobbe med og sitter som et skudd. Kan faktisk ovelakkes etter et par timer.
Jeg bruker Arcanol med Owatrol rustolje som jeg maler med alle steder som ikke skal lakkes. Blander 30-50% i første strøk og mindre i de påfølgende. Har to eller tre strøk Arcanol og to strøk Bengalack iblandet litt Owatrol som toppstrøk der det sort sett ikke er synlig (gulv, inv. tak, under dashbord, under bilen osv.). Når jeg maler snur jeg litt på karosseriet slik at blandingen renner inn i alle kroker og spalter.
Toppstrøk er lagt på.
Jeg har tatt en del bilder underveis slik at jeg tenkte å legge ut serier litt fortløpende for å komme i "sanntid" på forumet.
Skjerm buen tilpasses og sveises butt i butt med litt klaring. Jeg var litt nervøs i forhold til sveisingen siden dette var en lang sveis på synlig plate. Jeg sveiste korte sveiser og kjølte med luft etter hver og det gikk bra.
Skjermkanten ferdig sveiset og tilpassing av bakluken før sveising av bakplaten og bunnen i bagasjerommet.
Venstresiden ferdig sveiset.
Etter sveising har jeg tinnsparklet alle synlige sveiseskjøter slik at det blir minimalt med polyestersparkel, dette er jo en gammel bil som var tinnet i utgangspunktet enkelte steder. Kjøpte tinn og tilbehør hos Gasolin, rimelig og greit produkt.
Fjernet lakk og karosserikitt innvendig, under kitten var det dårlige sveiser, antagelig en læregutt som gjorde jobben her og kitten så ut som det var lagt på med tresleiv. Bruker Hagmanns karosserikitt, den er enkel å jobbe med og sitter som et skudd. Kan faktisk ovelakkes etter et par timer.
Jeg bruker Arcanol med Owatrol rustolje som jeg maler med alle steder som ikke skal lakkes. Blander 30-50% i første strøk og mindre i de påfølgende. Har to eller tre strøk Arcanol og to strøk Bengalack iblandet litt Owatrol som toppstrøk der det sort sett ikke er synlig (gulv, inv. tak, under dashbord, under bilen osv.). Når jeg maler snur jeg litt på karosseriet slik at blandingen renner inn i alle kroker og spalter.
Toppstrøk er lagt på.
Last edited by Siffen on Sun 15 Sep 2019 12:11, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Du har helt rett i at mye av sveisingen gjort originalt ikke er veldig fagmessig utført. Mye amatørsveis å finne rundt om der en ikke har kommet til med punktsveiseutstyret. Fant mye på ramma på Duetten min når jeg holdt på med den. Arcanol/bengalakk og owatrol er en fin planding som kryper godt. Bruker noen dager på første tørk men det er det verd. Fordelen er jo at en får blandet den i bilens farge også. Som på denne midnattsblå. Jeg hadde med bagasjelokket som var nylakket til fargehandelen slik at de bare scannet fargen. Skal egentlig ha en plan flate, men den er ikke lett å finne på våre biler unntagen torpedoveggen. Alle flater er jo dobbeltkrommet, selv på duetten der det ikke skal være vinduer.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Restaurering av PV 544 1959
Utrolig flott arbeid! Har du bakgrunn som sveiser, eller er du "selvlært"?
Har du kjøpt rustsveisedeler fra Jørgenrud, eller er noen av dem "hjemmelagd"?
Har du kjøpt rustsveisedeler fra Jørgenrud, eller er noen av dem "hjemmelagd"?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Restaurering av PV 544 1959
Jeg er for det meste selvlært, men var bilmekaniker på slutten av 70 tallet og sveiste en god del på anleggsmaskiner utover 80 tallet. Ellers har jeg nok arvet en god del praktisk sans og tålmodighet fra min far. Han restaurerte forøvrig 2 stk Chevrolet 29 modeller når han var 18-20 år og reparerte alle sine biler selv når jeg var liten. Han ble allikevel tømrer slik at jeg har fått inn en del om det også. Det kom godt med når jeg bygde ny garasje for noen år siden. Min første bil var en Volvo Amazon -64 slik at Volvo teknisk/mekanisk kan jeg litt om.
Noen bilder fra overhalingen av motoren, B16A. denne stod som sagt i sju steiner, men løsnet etterhvert slik at jeg fikk demontert den.
Sylindrene ble bra etter honing og var innenfor spec.
Stemplene så ikke pene ut, men ble ganske fine etter vask og rens i ringspor. Motoren var generelt lite slitt slik at det meste var innenfor fabrikkens spesifikasjoner,
Stemplene er montert, slangestubbene er for å unngå skade på veivtappen. Veiven var også innenfor alle mål. Laget meg et skjema der jeg skrev inn alle toleranser slik at det var enkelt å se hvordan det lå an.
Den originale toppen hadde et ventilsete som var brent så mye at fresing ikke var nok, det var imidlertid med en delemotor som hadde bedre topp, men denne hadde skade i tetteflaten for toppakningen, den måtte derfor planeres.
Min far har dreiebenk stående slik at jeg spente toppen opp på planskive og dreiet av ca 0,5 mm,
Ferdig planert. Ventilstyringene var slitt slik at disse ble byttet og setene frest. Min bror har overtatt noe gammelt verkstedsutstyr med freseverktøy for ventilseter og slipemaskin for ventiler.
Verktøyet er like godt selv om det er 40-50 år gammelt. Setene ble frest før planering for å se at de var ok.
Motoren begynner å bli ferdig.
Jeg lagde en enkel motorbukk med påmontert radiator slik at motoren kunne kjøres en del uten å gå varm. Motoren har gått noen timer slik at den er lett innkjørt allerede.
Jeg har ikke originalt luftfiler slik at hvis noen har et til overs er jeg interessert.
Noen bilder fra overhalingen av motoren, B16A. denne stod som sagt i sju steiner, men løsnet etterhvert slik at jeg fikk demontert den.
Sylindrene ble bra etter honing og var innenfor spec.
Stemplene så ikke pene ut, men ble ganske fine etter vask og rens i ringspor. Motoren var generelt lite slitt slik at det meste var innenfor fabrikkens spesifikasjoner,
Stemplene er montert, slangestubbene er for å unngå skade på veivtappen. Veiven var også innenfor alle mål. Laget meg et skjema der jeg skrev inn alle toleranser slik at det var enkelt å se hvordan det lå an.
Den originale toppen hadde et ventilsete som var brent så mye at fresing ikke var nok, det var imidlertid med en delemotor som hadde bedre topp, men denne hadde skade i tetteflaten for toppakningen, den måtte derfor planeres.
Min far har dreiebenk stående slik at jeg spente toppen opp på planskive og dreiet av ca 0,5 mm,
Ferdig planert. Ventilstyringene var slitt slik at disse ble byttet og setene frest. Min bror har overtatt noe gammelt verkstedsutstyr med freseverktøy for ventilseter og slipemaskin for ventiler.
Verktøyet er like godt selv om det er 40-50 år gammelt. Setene ble frest før planering for å se at de var ok.
Motoren begynner å bli ferdig.
Jeg lagde en enkel motorbukk med påmontert radiator slik at motoren kunne kjøres en del uten å gå varm. Motoren har gått noen timer slik at den er lett innkjørt allerede.
Jeg har ikke originalt luftfiler slik at hvis noen har et til overs er jeg interessert.
Last edited by Siffen on Sun 15 Sep 2019 12:35, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Originalt luftfilter er ikke noe problem. Har det og støtten som festes på topplokksboltene.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Restaurering av PV 544 1959
Imponerende arbeid her! Snakk om pågangsmot her hvor de fleste vill gitt opp! Selv jeg, hehe, selv om jeg ikke er lettskremt! Skulle gjerne tatt en nærmere titt på denen bilen? Her er det mye interessant, og bildene taler for seg. mange bilder er toppers!
Men jeg vet hvordan det er... ikke lett når man er på det mest spennende med jobben i seg selv...
Men bra med oppfølging av bilder!
Ble ikke minst inponert over sveisearbeidet her, som er topp oft the line!
Men jeg vet hvordan det er... ikke lett når man er på det mest spennende med jobben i seg selv...
Men bra med oppfølging av bilder!
Ble ikke minst inponert over sveisearbeidet her, som er topp oft the line!
Re: Restaurering av PV 544 1959
Har lest litt om forskjellige typer dempematter og forstod at Biltema sine ikke holdt mål i taket f.eks. Mest positiv omtale fikk 2 mm Silent Coate vibrasjonsdemping. Fant en leverandør (BRL Electronics) som solgte disse for ca 1000,- for 8 m2, dette er billigere enn Biltema sine. Platene sitter som et skudd og er lett å legge. Det står forskjellige steder at det må være minst 25% dekning for at det skal dempe vibrasjoner. Jeg tenker at jo mer plate jo mindre støy blir det. Har i tillegg brukt 6 mm Silent Coat noise isolator noen steder, blant annet i taket og torpedoveggen.
Enkelt å jobbe når taket er ned.
Vibrasjonsdemping under baksetet. På innerskjermene legger jeg 6 mm noice isolator i tillegg.
Bagasjerommet får en runde også, noe av dette bli antagelig synlig og jeg har testet ut eventuell matt svar lakk på dette. Biltemas svart høytemperatur spraylakk sitter bom fast på aluminiumen. Du kan skrape, bøye og knekke på platen uten at lakken slipper eller sprekker.
Er imidlertid litt usikker på hva jeg skal gjøre i reservehjulsbrønnen, noen som vet hva som er originalt der, under og på siden av hjulet?
I bunnplatene har jeg teipet skjøtene med aluteip fra Biltema i tillegg for å hindre eventuelt vann å komme ned i spaltene.
Torpedoveggen får 6 mm isolasjon også, limen på denne er fantastisk sterk og har du klistret den feil på får du den ikke av igjen.
Dette er så langt jeg er kommet til nå. I tillegg er girkassen demontert og nye deler på plass. Sammenstilling av denne blir kanskje det neste for å få litt avveksling i arbeidet.
Enkelt å jobbe når taket er ned.
Vibrasjonsdemping under baksetet. På innerskjermene legger jeg 6 mm noice isolator i tillegg.
Bagasjerommet får en runde også, noe av dette bli antagelig synlig og jeg har testet ut eventuell matt svar lakk på dette. Biltemas svart høytemperatur spraylakk sitter bom fast på aluminiumen. Du kan skrape, bøye og knekke på platen uten at lakken slipper eller sprekker.
Er imidlertid litt usikker på hva jeg skal gjøre i reservehjulsbrønnen, noen som vet hva som er originalt der, under og på siden av hjulet?
I bunnplatene har jeg teipet skjøtene med aluteip fra Biltema i tillegg for å hindre eventuelt vann å komme ned i spaltene.
Torpedoveggen får 6 mm isolasjon også, limen på denne er fantastisk sterk og har du klistret den feil på får du den ikke av igjen.
Dette er så langt jeg er kommet til nå. I tillegg er girkassen demontert og nye deler på plass. Sammenstilling av denne blir kanskje det neste for å få litt avveksling i arbeidet.
Last edited by Siffen on Sun 15 Sep 2019 13:25, edited 3 times in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Reservehjulsbrønnen pleier ikke å ha noe annet enn et dreneringshull i bunnen. Sikkert fordi en da kan sette et vått punktertvjul nedi brønnen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").