Hei!
Er det mulig at det kan være lekkasje mellom eksos og innsug på en manifold til en B4b motor?
Eller umuligjør konstruksjonen det?
Vurderer om det er mulig fordi det kan være en forklaring på at motoren ikke går så bra.
Akseln for forvarmingen er rostet fast, men det er vanlig har jeg forstått.
Manifold til B4B
Re: Manifold til B4B
Legger ved bilder på tilsvarende manifold, hvis noen er usikker på hvordan det ser ut.
Bilder er lånt fra Bildelsbasen i sverige, faktiskt en hugger som selger =)
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... -33013964/
Bilder er lånt fra Bildelsbasen i sverige, faktiskt en hugger som selger =)
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... -33013964/
Pv444 -47
Re: Manifold til B4B
Hei, og velkommen på forumet!
Skriv gjerne inn "bosted" i profilen din - kanskje det bor en PV-entusiast ikke så langt unna
Manifolder kan sprekke. En B18-manifold med sprekk voldte oss store bekymringer for et par år siden. Motoren gikk fint når den var kald, men gikk dårlig når den ble varm.
Vi demonterte den og banket på den med hammer. Den ga en sprukken gjenlyd. En annen annen manifold mer som "krystall" i forhold, og problemet ble borte.
Har du forsøkt å spraye startgass mens motoren går? Altså spraye på forgasserfot og mellom innsugsmanifold og topplokk? Øker turtallet så suger den falsk luft akkurat der.
Skriv gjerne inn "bosted" i profilen din - kanskje det bor en PV-entusiast ikke så langt unna
Manifolder kan sprekke. En B18-manifold med sprekk voldte oss store bekymringer for et par år siden. Motoren gikk fint når den var kald, men gikk dårlig når den ble varm.
Vi demonterte den og banket på den med hammer. Den ga en sprukken gjenlyd. En annen annen manifold mer som "krystall" i forhold, og problemet ble borte.
Har du forsøkt å spraye startgass mens motoren går? Altså spraye på forgasserfot og mellom innsugsmanifold og topplokk? Øker turtallet så suger den falsk luft akkurat der.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Manifold til B4B
Var også ute for en manifold som var planet etter alle kunstens regler, men likevel gikk ikke motoren bra. Det viste seg at "ringen" (nr. 13 på din tegning) måtte planes tilsvarende som manifolden hadde blitt redusert, ellers tettet ikke pakningen (nr. 28 på din tegning) godt nok.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Manifold til B4B
Takk for det =)
Det vi ev. misstenker er at det kommer eksos in i innsuget , dvs en ofrivillig EGR.
Skal prøve å knakke å høre på lyden, godt tips=)
Startgass pleier etter min erfaring å senke turtallet, ikke øke.
Lurer på om vi skal prøve å dele på manifolden uansett..
Såg at det skrevs på et svenskt forum for 10 år siden at det var en tysker som produserte nye rustfrie aksler til forvarmingen.
Ingen som kjenner til det?
Det vi ev. misstenker er at det kommer eksos in i innsuget , dvs en ofrivillig EGR.
Skal prøve å knakke å høre på lyden, godt tips=)
Startgass pleier etter min erfaring å senke turtallet, ikke øke.
Lurer på om vi skal prøve å dele på manifolden uansett..
Såg at det skrevs på et svenskt forum for 10 år siden at det var en tysker som produserte nye rustfrie aksler til forvarmingen.
Ingen som kjenner til det?
Pv444 -47
Re: Manifold til B4B
Bare et tips om du forsøker å dele denne. Den bør glødes først for å få boltene til å løsne. I det minste gløde boltene, noe som er vanskelig da de er så lange. Det å løsne de uten varme vil normalt føre til at de ryker tvert av. En kan også tette alle hull i eksosen minus ett lite som en setter trykkluft på. Det bør da ikke komme luft ut av innsuget. En kan også fylle eksos med f.eks white spirit eller parafin og så lyse inn i innsuget og se om det svetter inn.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Manifold til B4B
Kjenner dessverre ikke til disse akslene. Hvis du får delt på manifolden så kan det vel være en tanke å koble bort hele forvarmingen?4441866 wrote:Takk for det =)
Lurer på om vi skal prøve å dele på manifolden uansett..
Såg at det skrevs på et svenskt forum for 10 år siden at det var en tysker som produserte nye rustfrie aksler til forvarmingen.
Ingen som kjenner til det?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Manifold til B4B
Siden akselen er rustet fast, kan det være at den er rustet fast i feil stilling hvor forvarmingen er på hele tiden. Det vil unektelig medføre en del problemer på varme sommerdager som vi kjører mest. Jeg ville nok bare ha funnet ut om eksosen går via undersiden av innsugsmanifolden eller rett ut. Den skal gå rett ut. En gløding av akselen vil nok gjøre susen slik at en får flyttet den i riktig posisjon om ikke annet.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Manifold til B4B
Hei Igjen
Forumet har flere lesere enn brukere som skriver selv, men de er ikke mindre aktive for det og kommer ofte med gode innspill og sågar gamle avisartikler som belyser problemene. Et mangeårig medlem i Trøndelag som det heter nå har sendt meg en artikkel han har funnet og forsøkt med hell på sin bil. Det fungerte utmerket.
Legger ved en litt dårlig kopi her, men send meg en mail så sender jeg deg en PDF utgave av artikkelen.
Forumet har flere lesere enn brukere som skriver selv, men de er ikke mindre aktive for det og kommer ofte med gode innspill og sågar gamle avisartikler som belyser problemene. Et mangeårig medlem i Trøndelag som det heter nå har sendt meg en artikkel han har funnet og forsøkt med hell på sin bil. Det fungerte utmerket.
Legger ved en litt dårlig kopi her, men send meg en mail så sender jeg deg en PDF utgave av artikkelen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").