Forskjell på M4-kasser
Forskjell på M4-kasser
Hei,
Kan noen fortelle meg forskjellen (hvis det er noen) på disse to M4-kassene;
Den første er merket med; Typ M4 / Det.nr. 254160 / Tillv.nr. 21515
(på siden av huset til denne står det også; 3 / 656501 / Volvo / 3BFAE)
Den andre er merket med; Typ M4 / Det.nr. 254161 / Tillv.nr. 8889
(på siden av huset til denne står det også; 4 / 656501 / Volvo /1BCAE)
Kan det være noe med antall synkroniserte gir
Kan noen fortelle meg forskjellen (hvis det er noen) på disse to M4-kassene;
Den første er merket med; Typ M4 / Det.nr. 254160 / Tillv.nr. 21515
(på siden av huset til denne står det også; 3 / 656501 / Volvo / 3BFAE)
Den andre er merket med; Typ M4 / Det.nr. 254161 / Tillv.nr. 8889
(på siden av huset til denne står det også; 4 / 656501 / Volvo /1BCAE)
Kan det være noe med antall synkroniserte gir
Re: Forskjell på M4-kasser
254160 er til B16.
Sjekk hullingen foran på kassa. Bredden mellom hullene er nok lik, men hva med høyden?
Sjekk hullingen foran på kassa. Bredden mellom hullene er nok lik, men hva med høyden?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Forskjell på M4-kasser
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Forskjell på M4-kasser
De er identiske der også, ca. 14 cm mellom hullene i bredden og 10,5 cm i høyden (alle mål senter - senter hull).445 wrote:254160 er til B16.
Sjekk hullingen foran på kassa. Bredden mellom hullene er nok lik, men hva med høyden?
M40 derimot har lik bredde, men er ca. 13 cm mellom hullene i høyden (kontrollmålte på en M40-kasse jeg har stående her).
Kan det være at 254160 er til PV/Duett (B16), mens 254161 er til Amazon (B16)? Tenker bare høyt her jeg nå...så på linken i andre innlegget ditt at 254161 var oppført til B16 Amazon.
254161 er den som har stått montert på min bil hittil. Planen er kanskje å prøve å sette i den merket med 254160, men ble usikker på om det er noen forskjeller på de.
Re: Forskjell på M4-kasser
Jeg hadde ikke nølt med å prøve.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Forskjell på M4-kasser
Nei ikke jeg heller, så det blir nok gjort
Re: Forskjell på M4-kasser
Forskjellen på kassene kan være drevet til speedometeret. Amazon har annen utveksling på bakakselen og derfor behov for en annen utveksling på speedometerwiren. Drevet på speedometerwiren passer ikke om hverandre på de utvekslingene. Fikk smertelig erfare det på min da plastdrevet gikk føyka. Dette leveres ikke som reservedel. Så dersom en bytter om kassene ville jeg sjekket spiraldrevet som driver speedometerwiredrevet før jeg monterte det sammen. Duett og PV har heller ikke samme drev på tidligere girkasser. F.eks H6. (Etter den lille erfaringen jeg har fra mine biler er H6 PV malt Grønn mens H6 Duett er malt rød, men det kan være en tilfeldighet. Duetten min hadde bare gått 73000 da jeg kjøpte den så regnet med at den ikke var overhalt eller tatt ut, men den H6 kassen er rød og har annen utveksling på speedometerdrevet. Tror drevet i Duettkassa er tilpasset 15 tenner mens PV har 18 på speedometerwiredrevet.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Forskjell på M4-kasser
Husker du beskrev den episoden du hadde der tidligere ja Reodor. Har hatt den i bakhodet, men greit å få en påminnelse om det, for dette må kontrolleres.
Re: Forskjell på M4-kasser
Da har jeg prøvd å luftet spørsmålet litt hos både Amazon-klubben (norske) og Svenska PV-klubben. I følge begge er det lik utveksling (4,10:1) på bakaksling på PV og Amazon med fire gir, og i følge de samme er 254160 til PV og 254161 til Amazon (som nevnt tidligere her).
Har også fått til svar at; "hastighetsmätardrevet som sitter på axeln i växellådan finns bara i en variant. Det drev som sitter i änden på wiren har normalt 16 kuggar och är då avpassat til bakaxelutväxling 4,10:1. Det har dock levererats ett mindre antal fyrväxlada B16-PV med 4,56:1-bakaxel, de har istället ett drev med 18 kuggar. Amazon B16 verkar bara finnas med 4,56 så där är det också 18 kuggar som gäller.
Har også fått til svar at; "hastighetsmätardrevet som sitter på axeln i växellådan finns bara i en variant. Det drev som sitter i änden på wiren har normalt 16 kuggar och är då avpassat til bakaxelutväxling 4,10:1. Det har dock levererats ett mindre antal fyrväxlada B16-PV med 4,56:1-bakaxel, de har istället ett drev med 18 kuggar. Amazon B16 verkar bara finnas med 4,56 så där är det också 18 kuggar som gäller.
Re: Forskjell på M4-kasser
Drevet (til wire) med 16 tenner ser jeg for øvrig man får tak i hos flere ettermarkedsleverandører.
Re: Forskjell på M4-kasser
Dette var interessant lesing. Legg gjerne ut link til drev-leverandører.esk1ld wrote:Drevet (til wire) med 16 tenner ser jeg for øvrig man får tak i hos flere ettermarkedsleverandører.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Forskjell på M4-kasser
Tror en bør kontakte dem. Jeg gjorde det da jeg lette etter drev, men de hadde ikke hatt det inne på 2 år noen av dem.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Forskjell på M4-kasser
Ja beholdningen på lager skal jeg ikke uttale meg om, så bare det stod på listen hos enkelte.
Re: Forskjell på M4-kasser
Skulle bestille diverse allikevel, så la bare på drev på noen av bestillingene, og det kom i allefall fra både Motoroldies og CVI. Hvis dette begynner å bli mangelvare så kan det være greit å ha noen liggende. Ser også at det er jevnt og trutt noen på eBay (også med 13 og 20 tenner).
Re: Forskjell på M4-kasser
De drevene er jeg nesten helt sikker på er til M40 girkasse og ikke M4
Dette skal være til M4 og H6 Delenummer 88116
Som en ser er drevet skåret motsatt vei.
Dette skal være til M4 og H6 Delenummer 88116
Som en ser er drevet skåret motsatt vei.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").