6 volt 100 amp vekselstrømsdynamo

Post Reply

Er en 6volt vekselstrømsdynamo noe du vurderer til din bil?

Poll ended at Sat 10 Mar 2018 16:04

Ja B16
0
No votes
Ja B4B
0
No votes
Ja kanskje
1
100%
 
Total votes: 1

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3004
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

6 volt 100 amp vekselstrømsdynamo

Post by Reodor57 » Thu 08 Feb 2018 16:04

Jeg vurderer å kjøpe inn noen flere spesiallagde dynamoer fra USA. Disse har vært annonsert som rekondisjonerte eller overhalte dynamoer i PVmagazinet, men er i realiteten 100% nye. Selve huset kan ha vært brukt tidligere uten at det synes, men all innmat er ny og laget til formålet. Dette er altså 6 volt 100 amp vekselstrømsdynamoer som er tilpasset våre biler. Siden disse ikke masseproduseres, men håndbygges en og en blir også prisen høyere enn kinaproduserte dynamoer. Alle leveres sortlakkerte.
Jeg har solgt noen nå og har bare fått gode tilbakemeldinger. Bl.a. lader de med 7,3 volt på tomgang og for de med amperemeter går det aldri på minus så lenge motoren går. Jeg har selv hatt denne typen dynamo i bilen de siste 4 årene og kjører med lys hele tiden uten å etterlade batteriet. Det har fungert 100%. Godt alternativ til 12 volt konvertering.

Det jeg lurer på er om det fortsatt er interesse for at jeg skal ta inn flere. Disse koster nesten 3000,- per stykk inn, så veteranbudsjettet gjør at jeg ikke sitte på for mange av dem. Pris ut har jeg satt til kr 3000,- pluss frakt.

P.S. Dynamoen har innebygget regulator slik at en kun trenger å koble to ledninger til den. Det følger også med et universalfeste for å koble den til motoren, og en monteringsanvisning jeg har laget på Norsk.

Send gjerne en PM eller svar på spørreundersøkelsen som går i en mnd fra i dag 08.02.2018
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: 6 volt 100 amp vekselstrømsdynamo

Post by esk1ld » Thu 08 Feb 2018 21:25

Har ikke erfart noen problemer med lading e.l. p.d.d., men dette er absolutt noe å tenke på, så jeg har svart «Ja kanskje».

guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

Re: 6 volt 100 amp vekselstrømsdynamo

Post by guntor » Fri 09 Feb 2018 09:32

Har denne i min bil. Anbefales på det sterkeste :D
-60 544A Special 2

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3004
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 6 volt 100 amp vekselstrømsdynamo

Post by Reodor57 » Thu 22 Mar 2018 22:56

Ikke mye respons her i tiden den har ligget ute, men folk er vel ikke våryre nok tenker jeg :-). Uansett har jeg nå bestilt tre håndbygde dynamoer til som kommer om noen uker. Kan da leveres til B4B og B16 motorer. (B4B bygger jeg om med annen reimskive her da de kommer som standard med 10mm reimskive.) Satser da på at det ikke blir straffetoll på disse, men det gjelder vel bare inn i USA hehe.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3004
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 6 volt 100 amp vekselstrømsdynamo

Post by Reodor57 » Wed 24 Jul 2019 15:46

Har nå fått inn flere på lager. Kan levere til B4B og B16 motorer. Enkel montering da det bare er to ledninger som må kobles. En til jording og en til plusskabel tilknyttet batteriet. Gammel regulator kan stå til pynt, men er ellers ikke i bruk.
Montert med universellt monteringssett
Montert med universellt monteringssett
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5911
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 6 volt 100 amp vekselstrømsdynamo

Post by 445 » Thu 25 Jul 2019 08:57

Hvordan oppfører bilens amperemeter seg med denne dynamoen? Slås viseren ut som i dag, både til pluss og minus?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3004
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 6 volt 100 amp vekselstrømsdynamo

Post by Reodor57 » Thu 25 Jul 2019 09:13

Slår ut på pluss ja. Minus har jeg ikke sett noe til. Lader jo med 7,2-7,3 volt på tomgang. Har sluttet helt å lade batteriet på sommeren selv om jeg kjører med lys hele tiden. Står bilen hjemme på vinteren får den seg kanskje en lading iløpet av vinteren ellers ikke. Kjører ofte en liten tur i uka med dem, men så lenge batteriet er fulladet så taper det seg jo lite. Kobler det alltid fra når bilen står.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Aren
Posts: 1
Joined: Wed 16 Oct 2019 11:42

Re: 6 volt 100 amp vekselstrømsdynamo

Post by Aren » Wed 16 Oct 2019 11:48

Jeg er interessert i å kjøpe 6 volt vekselsdynamo til B16, om du fortsatt har?

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3004
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 6 volt 100 amp vekselstrømsdynamo

Post by Reodor57 » Wed 16 Oct 2019 17:09

Hei
Har sendt deg en mail. Har et par igjen :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3004
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 6 volt 100 amp vekselstrømsdynamo

Post by Reodor57 » Thu 05 Mar 2020 17:38

Da har jeg inverstert "stort" og fått inn 6 til. En er solgt, så i praksis vil det si 5 stk. Grunnen var rett og slett at jeg gikk tom for dem og dollaren så ut til å gjøre noen kvantesprang oppover. Derfor selger jeg de fortsatt til kr 3400,- pluss frakt per stykk om noen trenger til sin 6 volts bil. Har også solgt disse til Citroen B11 og Chevrolet 50 taller hvor tilbakemeldingene er veldig positive. De fleste 6 volts biler med minus til jord skal kunne bruke disse. Leveres med 10-17mm bred reimskive. Det spesielle med disse dynamoene er at de lader fra lavt turtall.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5911
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 6 volt 100 amp vekselstrømsdynamo

Post by 445 » Fri 06 Mar 2020 08:33

Har nå montert min. Gleder meg til saltfrie veier så jeg kan få erfart den gode ladingen.
Vet du om det er noen maksimal batteristørrelse/kapasitet som disse klarer å lade?
Skal kjøpe nytt batteri til Duetten, og har funnet et batteri med ganske mange Ah som jeg vurderer å sette inn.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3004
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 6 volt 100 amp vekselstrømsdynamo

Post by Reodor57 » Fri 06 Mar 2020 09:09

Det er vel ingen grense oppover da ladingen alltid vil være på plussiden slik at en ikke sulfaterer batteriet. I båter har en ofte store batteribanker med mindre dynamoer uten at det er noe problem annet enn at ladetiden går opp.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

DanVan
Posts: 56
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: 6 volt 100 amp vekselstrømsdynamo

Post by DanVan » Thu 09 Apr 2020 21:39

Spennende! Det vil vel si at jeg vil få bedre lys på lavt turtall?

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3004
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 6 volt 100 amp vekselstrømsdynamo

Post by Reodor57 » Sat 11 Apr 2020 09:34

Dersom du opplever at lyset "dimmer ned" når bilen går ned på tomgang så ja. Da vil vel også amperemeteret gå mot minus. Det er ellers mye spenningsfall i lyskretsen, så det vil lønne seg å gå igjennom alle koblingene, og eventuellt også koble inn et rele på lyset.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5911
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 6 volt 100 amp vekselstrømsdynamo

Post by 445 » Thu 16 Apr 2020 09:29

DanVan wrote:
Thu 09 Apr 2020 21:39
Spennende! Det vil vel si at jeg vil få bedre lys på lavt turtall? ImageImage

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
Har nå kjørt de første milene med min nye vekselstrømsdynamo og kan bekrefte at lyset er hvitt (ikke gult) også på tomgang.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Post Reply