plåtsliping

Karosseri, lakk, vinduer gummilister osv osv
Post Reply
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

plåtsliping

Post by Håvard E Johansen »

Hei. Etter man har plåtslipt feks dør eller no sånt. å må ha det stående noen dager før lakk. Har hørt at en kan smøre på owatrol?? å da skal det holde seg bedre, men går den an å vaske av med thiner lett etterpå? eller fines det noen andre produkter som er bedre?
Noen med erfaring på dette området?


Mvh Håvard
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Post by Torbo2 »

Owatrol har etter min erfaring og mine kilder ikke noe å gjøre på utvendige karosserideler. Det er bra besyttelse, men gir en unødvendig jobb med å få det bort igjen, og får du ikke bort alt vil grunning og lakk koke ved påføring av grunning og lakk som har sterke løsemidler.
Dessuten kan du stenge inne fuktighet under Owatrolen som kan være mye verrre enn noe annet.
Da er det vel vel så enkelt å pusse på overflaten like før lakkering?
Du kan også bruke en svak fostfatblending for å stabilisere stålet. Selv har jeg brukt et tynt lag med 5-10% Ferrobet og 90-95% vann. Bruker du en halvtørr klut, vil laget bli på mikroskiktnivå og ikke påvirke vedheft ved de riktige produktene som skal over. Og stålet er korrosjonsstabilt.
Er litt usikker på om nyere Ferrobet har tilsatt stoffer i forhold til tidligere så jeg ville nok slipt over tørt før grunning og lakk først uansett.
Har ikek hatt noen problemer med dette, men jeg vet ikke hva og hvordan din dør er, underlag, sparkel, grunning, lakk, våtslipt, tørrslipt osv.
Last edited by Torbo2 on Mon 06 Jun 2011 08:19, edited 1 time in total.
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Post by Håvard E Johansen »

http://www.mamut.net/SandnesCustomServiceLtd/100223.jpg Denne har jeg brukt før på noen deler, etter sliping. på bakaxel osv. litt mer grov arbeid. den du mener?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Post by Torbo2 »

Akkurat. Jeg har brukt noen flasker av dette, literflasker med spraypumpe.
Det sammen med stålbørste på rust fungerer, men det kan være tidkrevende.

På ferks ny rustdannelse nøytraliseres rusten raskt og etter tørking kan du legge den ut i regn uten at det ruster.

Grunnen til at jeg likevel sliper før grunning er at det blir et skikt på overflaten som jeg er usikker på for viderebehandling, selv med tokomponent grunning som jeg bruker.
Men Ferrobeten stabiliserer korrosjon i evt. porer i stålet selv om overflaten slipes.
Deler under bilen har klart seg bra i mange år etter Ferrobetbehansling sammen med vanlig spraygrunning og lakk eller annen beskyttelse.
Jeg har brukt Hagmas tokomponent grunning med gode resultat rett på stålet. (litt dyr)

Har har bruk Biltemas tokomponent grunning på en ståltank (spillvannstank til boblen) jeg lagde for to år siden. Den ser ut til å være tett og fin.
Vurderer å bruke denne til andre deler på bilen, da den er tett og fin og neppe gir mulighet for korrrosjon.
Har ikke prøvd hvordan den er å slipe ennå, men det vil jeg prøve ut.
Malte nettop rammevangen framme på min duett med denne....
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Post by Håvard E Johansen »

www.odegard-lakk.no/default.aspx?menu=780 . ja er nok den same grunning som jeg har brukt. på endel ting. ser ut som det holder. er ganske lett å sprøyte selv, syns jeg. bruker lakk sprøyte fra biltema.


Hilsen Håvard E Johansen
Last edited by Håvard E Johansen on Mon 06 Jun 2011 20:22, edited 1 time in total.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Post by Torbo2 »

Ikke dårlig! Og du verden fo en pris????
Jeg har pleid å betale omtrent det dobbelte og langt mer også i Sverige?!

Dette var supertips!
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Post by Håvard E Johansen »

såpass. meste jeg har betalt er 280kr. Har en butikk som nærmeste nabo, frama bildeler. der kjøper jeg. Han blander å billakk på boks med drivgass, med 2k. må brukes innen 24t da.
Post Reply