Å hive ut en motor....
Re: Å hive ut en motor....
Siden du har målt er det vel greit. Bare det at jeg oppdaget at lageret ikke satt spes fast i svinghjulet på noen av de motorene vi overhalte i fjor.
Men jeg testet ikke mulighetene og hvor langt inn lageret kunne komme. Derfor tenkte jeg det var en grei sjekk.
Men jeg testet ikke mulighetene og hvor langt inn lageret kunne komme. Derfor tenkte jeg det var en grei sjekk.
Re: Å hive ut en motor....
Lageret sitter ikke spesiellt godt fast nei. I likhet med det fremre lageret i girkassen. En kan bruke gjengelåsing på ytre ringen om en ønsker, men det er bare om det er veldig løst i svinghulet. Ellers holdes det på plass av låseblikket og veivakselen. Tar jeg ikke helt feil er lageret litt bredere enn tykkelsen på svinghjulet, slik at det ligger litt i klem med ytterringen.
Det jeg imidlertid er mer spendt på er om motoren har kommet seg på plass. Vi liker gode historier også her på forumet ikke bare høre om problemer .
Det jeg imidlertid er mer spendt på er om motoren har kommet seg på plass. Vi liker gode historier også her på forumet ikke bare høre om problemer .
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Re: Å hive ut en motor....
Hei folkens!
Ingen gode historier fra denne kanten ennå desverre. Jeg har vært innom og prøvd litt et par ganger, ellers har tiden gått med til nødvendige reparasjoner på Chevroleten, sommeravslutninger, og til slutt endelig sommerferie .
Det virker som om clutch-armen "kaver" i løse lufta. Den kan flyttes 1,5-2 cm uten motstand men virker som den treffer gods i begge ender. Den kan ikke flyttes i høyderetningen, så det virker som om ringen innafor er på plass (den falt ut i første forsøk). Utover det syntes jeg Reodor's forslag høres ut å være korrekt. Kan jeg ha misset noe ifm clutch-armen før jeg heiste inn motoren?
Ingen gode historier fra denne kanten ennå desverre. Jeg har vært innom og prøvd litt et par ganger, ellers har tiden gått med til nødvendige reparasjoner på Chevroleten, sommeravslutninger, og til slutt endelig sommerferie .
Det virker som om clutch-armen "kaver" i løse lufta. Den kan flyttes 1,5-2 cm uten motstand men virker som den treffer gods i begge ender. Den kan ikke flyttes i høyderetningen, så det virker som om ringen innafor er på plass (den falt ut i første forsøk). Utover det syntes jeg Reodor's forslag høres ut å være korrekt. Kan jeg ha misset noe ifm clutch-armen før jeg heiste inn motoren?
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Re: Å hive ut en motor....
Treffer nok metall i begge ender. Drar du forover butter lageret i girkassa, og den andre veien i disken. Sånn skal det være. I og med at armen ikke kan flyttes i "høydeled" tilsier det at den sitter i sporet på lageret. Når dette er på plass, så skal armen holdes i foroverled av en fjær som festes rundt armen og til en brakett på clutchhuset der dekselet til svinghjul og clutchplate sitter. Da blir det plutselig stramt. En løser jo ut clutchen ved å dra armen bakover, men det krever litt innsats. Holder på med en motor jeg har planer om å få inn i morgen. Skal se om jeg husker å ta bilde.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Å hive ut en motor....
Slik ser det ut hos meg:
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Å hive ut en motor....
Ikke helt ulik PVn. Noen detaljer er annerledes, som f.eks at ytre feste av akselen som sitter mellom rammevangen og clutchhuset kan være sveiset fast på PVn. Men fjær og indre festet er likt. PVn har også en gummiforing på enden av det justerbare staget til utløserarnen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Å hive ut en motor....
Du skal nå være så nøye, du daReodor57 wrote:Ikke helt ulik PVn. Noen detaljer er annerledes, som f.eks at ytre feste av akselen som sitter mellom rammevangen og clutchhuset kan være sveiset fast på PVn. Men fjær og indre festet er likt. PVn har også en gummiforing på enden av det justerbare staget til utløserarnen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Re: Å hive ut en motor....
Har prøvd, men får det ikke til. Forsøker med håndkraft; trengs det mere krefter på utløserarmen, eller burde dette gå greit?Reodor57 wrote:Da sitter nok akselen litt i spenn ved at akseltappen er på vei inn i lageret. Løs ut clutchen med utløserarmen på siden og dytt girkassen på plass.
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Re: Å hive ut en motor....
Står girkassen i gir og håndbrekket på? Du må låse girkassa for at akselen skal entre.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Å hive ut en motor....
Tror ikke du klarer å løse ut clutchen med håndkraft rett på gaffelen.Rodtwitt444 wrote:Har prøvd, men får det ikke til. Forsøker med håndkraft; trengs det mere krefter på utløserarmen, eller burde dette gå greit?Reodor57 wrote:Da sitter nok akselen litt i spenn ved at akseltappen er på vei inn i lageret. Løs ut clutchen med utløserarmen på siden og dytt girkassen på plass.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Å hive ut en motor....
Hei da har jeg satt inn min motor uten å sentrere clutchen først bare for å finne en metode å rette feilen på.
Her stoppet det for meg. Løsnet så de boltene som holdt disken fast til svinghjulet. 6 bolter, og "schmack" der entret den. Deretter var det bare å dra til boltene igjen.
Jeg fikk ikke til å løse ut med armen jeg heller.
Håper det hjelper deg videre .
Jeg er nå kommet hit i prosessen på Blåmann.
Her stoppet det for meg. Løsnet så de boltene som holdt disken fast til svinghjulet. 6 bolter, og "schmack" der entret den. Deretter var det bare å dra til boltene igjen.
Jeg fikk ikke til å løse ut med armen jeg heller.
Håper det hjelper deg videre .
Jeg er nå kommet hit i prosessen på Blåmann.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Re: Å hive ut en motor....
Ser temmelig identisk ut med situasjonen hos meg! Skal forsøke når jeg får anledning.Reodor57 wrote:Her stoppet det for meg.
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Re: Å hive ut en motor....
Lykke til . Går mye fortere å få samlet resten når en først har fått motoren på plass. Jeg skal bruke bilen på jobb i dag for å sjekke at alt er på stell til "Dameløpet" i NVK på lørdag. Tok noen timer i ettermontering, men nå skal alt være i boks forhåpentligvis...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Re: Å hive ut en motor....
Et lite spørsmå (til): Tenkte å sette bilen på bukker for å få bedre arbeidsrom under. Er jekkfestene solide nok til å sette bukkene der, eller bør de settes på forstillingen?
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Re: Å hive ut en motor....
Jeg syness det er greit å bruke traversen foran, for da har du mer plass til "armer og bein" når du skal kave rundt ved girkassen.
Bak bruker du bakakselen.
Bak bruker du bakakselen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen