445 wrote:Forstår på det du skriver at dette gjøres mellom rubbing/polering og voksing.
Hvilken funksjon har lakkforseglingen i forhold til voks?
Hvilke produkter anbefaler du?
Naturlige vokser (og jo mer innhold av carnauba, jo bedre (og dyrere!) voks slik jeg har forstått det) gir glans og legges oppå lakken som et beskyttende lag. En fullsyntetisk lakkforsegling har bedre holdbarhet (oppgitt til opptil 12 mnd på bruksbiler, så det bør bli bra på en finværs veteranbil) enn voks, da den "hefter" seg til lakken på en måte og danner en ekstremt motstandsdyktig hinne (ifølge produsent).
Jeg tok bilpleiekurs hos
Scandicshine for noen år tilbake, -09 eller der omkring, og har siden stort sett kun brukt de produkter de leverer.
Både min lakkforsegling og voks er fra Chemical Guys (henholdsvis
Jetseal og
5050). Nå er jeg snart tom for voks, og vurderer å kjøpe inn en fra Swissvax.
Bilsåpene jeg benytter er også levert av Chemical Guys,
Citrus Wash & Gloss er jeg godt fornøyd med.
For lakkrens har jeg brukt produkter levert fra Scholl. På pickup'n kjørte jeg først en runde med
S17+, og avsluttet med
S40. Har også
S3 Gold tilgjengelig hjemme hvis behov. Som wipedown (for å fjerne oljer før voks, forsegling etc.) har jeg brukt litt forskjellig fra både Chemical Guys og Scholl. Nå er det kommet mange nye produkter på markedet fra både Scholl og andre leverandører siden jeg kjøpte mine flasker. Men jeg velger å bruke opp det jeg har før nytt kjøpes, det koster såpass i innkjøp. Og man har leeenge med mitt bruk når man kjøper inn 1 kg-flasker.
Poleringsmaskinen min er en roterende fra Makita. Litt tung (kan man dra nytte av for å få press), men støysvak. Har en gang (på min brors sorte Audi A4) måtte låne meg en oscillerende maskin for å få vekk hologrammer etc.