445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Lenge siden siste oppdatering.
Gjorde ferdig luke mm i vinter. Har brukt sommeren til å nyte en stillere og tettere bil.
Men, tilbake til reservehjulsluken. Jeg lar bildene tale for seg selv. En delvis "råtten" bakluke har blitt litt bedre.
Kostemalt uten spesiell finish på innsiden.
Ved neste korsvei må jeg nok fram med sveiseapparatet.
Gjorde ferdig luke mm i vinter. Har brukt sommeren til å nyte en stillere og tettere bil.
Men, tilbake til reservehjulsluken. Jeg lar bildene tale for seg selv. En delvis "råtten" bakluke har blitt litt bedre.
Kostemalt uten spesiell finish på innsiden.
Ved neste korsvei må jeg nok fram med sveiseapparatet.
Gjennomgår notater fra sist vinter, og ser at jeg gjorde en ting til som ikke er nevnt foreløpig.
Sideplatene i varerommet skranglet en del. Jeg skrudde dem ut og sjekket baksiden. Gjennom årene hadde det lagt seg diverse løse skruer etc langs kantene. Dette ble hentet opp med magnet (og støvsuger). Ca midt på langsiden sitter det en trekloss skrudd fast i stålstender. På begge sider var disse treklossene helt løse. Mye av skranglelyden kom herfra. Jeg brukte monteringslim og skikkelige skruer og fikk treklossen til å sitte godt fast.
Deretter ble lydisoleringsplatene komplettert der disse var løse/ødelagt. De fleste satt faktisk godt fast fortsatt.
Sideplatene ble skrudd omhyggelig fast igjen. Noen festehull hadde blitt for store, så der gikk jeg opp en skruedimensjon.
Jeg kunne konstatere at det totalt manglet 25 skruer. Ikke rart at det har kommet skrangle-lyder fra disse platene!
Kjøring i sesongen 2010 viste at "operasjon skrangling" hadde gitt resultater.
Nå er det snart jul. Det står en julegave og venter på 445 fra VP Autoparts. Dette vil resultere i nye innlegg i denne tråden. Mer følger senere.
Sideplatene i varerommet skranglet en del. Jeg skrudde dem ut og sjekket baksiden. Gjennom årene hadde det lagt seg diverse løse skruer etc langs kantene. Dette ble hentet opp med magnet (og støvsuger). Ca midt på langsiden sitter det en trekloss skrudd fast i stålstender. På begge sider var disse treklossene helt løse. Mye av skranglelyden kom herfra. Jeg brukte monteringslim og skikkelige skruer og fikk treklossen til å sitte godt fast.
Deretter ble lydisoleringsplatene komplettert der disse var løse/ødelagt. De fleste satt faktisk godt fast fortsatt.
Sideplatene ble skrudd omhyggelig fast igjen. Noen festehull hadde blitt for store, så der gikk jeg opp en skruedimensjon.
Jeg kunne konstatere at det totalt manglet 25 skruer. Ikke rart at det har kommet skrangle-lyder fra disse platene!
Kjøring i sesongen 2010 viste at "operasjon skrangling" hadde gitt resultater.
Nå er det snart jul. Det står en julegave og venter på 445 fra VP Autoparts. Dette vil resultere i nye innlegg i denne tråden. Mer følger senere.
445 ble glad for julegaven. Nye støtdempere rundt hele var nok godt å få på plass.
Har ikke noen bilder av denne jobben, men skal sjekke med Hlyshaug som gjorde jobben sammen med meg.
I disse dagene går det mest i rensing av kjølesystemet.
Det er beskrevet i denne tråden: http://volvopv.diskusjonsforum.no/volvopv-about492.html
Har ikke noen bilder av denne jobben, men skal sjekke med Hlyshaug som gjorde jobben sammen med meg.
I disse dagene går det mest i rensing av kjølesystemet.
Det er beskrevet i denne tråden: http://volvopv.diskusjonsforum.no/volvopv-about492.html
I forbindelse med rengjøringen av kjølesystemet var det lett å kommet til "propellen".
Benyttet derfor muligheten til en oppfriskning av denne.
Her er et "før" - bilde: Rengjorde med tynner og puttet den i sandblåserkabinettet: Ut for priming. For oss som deltok på Lakkrekvisitas eminente foredrag om lakkering, så var dette nesten helligbrøde.
Jeg brukte Biltemas primer, til og med 1 komponent. Sto ute i ca 0 grader og brukte et hjemmelaget lakkstativ:
Til slutt noen runder med gul lakk fra Biltema:
Resultatet ble helt greit - foreløpig.
Benyttet derfor muligheten til en oppfriskning av denne.
Her er et "før" - bilde: Rengjorde med tynner og puttet den i sandblåserkabinettet: Ut for priming. For oss som deltok på Lakkrekvisitas eminente foredrag om lakkering, så var dette nesten helligbrøde.
Jeg brukte Biltemas primer, til og med 1 komponent. Sto ute i ca 0 grader og brukte et hjemmelaget lakkstativ:
Til slutt noen runder med gul lakk fra Biltema:
Resultatet ble helt greit - foreløpig.
Last edited by 445 on Sun 13 Mar 2011 22:17, edited 1 time in total.
[quote="445"]Kan godt ta med sprayboksen til møtet på torsdag.
Er mer enn nok igjen til en vifte til.[quote]
Fantastisk! Trenger bare et par sprut for å få fram fargen, og så legger jeg klarlakk oppå. Hagmans blir det vel, den litt fyldigere enn Biltemas, har jeg et lite inntrykk av.... Men vet ikke. Under er det nok grunning...
Er mer enn nok igjen til en vifte til.[quote]
Fantastisk! Trenger bare et par sprut for å få fram fargen, og så legger jeg klarlakk oppå. Hagmans blir det vel, den litt fyldigere enn Biltemas, har jeg et lite inntrykk av.... Men vet ikke. Under er det nok grunning...
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
En stund siden siste oppdatering her.
Har vært mest aktiv i andre tråder. Akkurat nå er det mest å gjøre med hlyshaugs motorrenovering, som foregår hos meg.
Kjøpte for et par uker siden 3 stk M4 girkasser gjennom forumet. Den ene av disse skal finne veien inn i 445.
Skal ta et par bilder og legge ut.
Har vært mest aktiv i andre tråder. Akkurat nå er det mest å gjøre med hlyshaugs motorrenovering, som foregår hos meg.
Kjøpte for et par uker siden 3 stk M4 girkasser gjennom forumet. Den ene av disse skal finne veien inn i 445.
Skal ta et par bilder og legge ut.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Her er bilde av en H6-kasse maken til den som sitter i bilen i dag.
Den har et gummiringsoppheng. Her er bilde av den M4-kassen jeg har tenkt å sette inn i stedet for H6-kassen. M4-kassen er ca 60 mm lengre enn H6-kassen
Den har sittet i en Amazon, og har følgelig et annet feste enn det jeg trenger.
Noen som vet hvordan få festet denne kassen? Mulig å lage til noe?
Den har et gummiringsoppheng. Her er bilde av den M4-kassen jeg har tenkt å sette inn i stedet for H6-kassen. M4-kassen er ca 60 mm lengre enn H6-kassen
Den har sittet i en Amazon, og har følgelig et annet feste enn det jeg trenger.
Noen som vet hvordan få festet denne kassen? Mulig å lage til noe?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Siden du har en ekstra 3-girs kasse, kan du jo sjekke ut om du kan flytte over et av de gamle festene og kutte den øvre delen?
Vet ikke om det går, men det kan sjekkes...
Sjekke og avstanden mellom girkasse og flensen mot akslingen blir lik?
Alternativt tilpasse en annen bjelke? Eller den du har? Lage ny?
Dette ville jeg sjekket ut:
Skjære vekk det som er merket med rødt?
Sånn kanskje?
Vet ikke om det går, men det kan sjekkes...
Sjekke og avstanden mellom girkasse og flensen mot akslingen blir lik?
Alternativt tilpasse en annen bjelke? Eller den du har? Lage ny?
Dette ville jeg sjekket ut:
Skjære vekk det som er merket med rødt?
Sånn kanskje?
Last edited by Torbo2 on Sat 17 Dec 2011 15:58, edited 1 time in total.
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Takk for konstruktivt innspill.
Håper i det lengste å unngå å skjære/ødelegge den ekstra H6-kassen.
Krabbet under bilen i går og tok noen bilder.
Dette bildet beskriver dagens feste ganske godt:
M4-kassen kommer 60 mm lenger bak.
Er det noen grunn til å ikke bruke festepute ala Amazon?
Håper i det lengste å unngå å skjære/ødelegge den ekstra H6-kassen.
Krabbet under bilen i går og tok noen bilder.
Dette bildet beskriver dagens feste ganske godt:
M4-kassen kommer 60 mm lenger bak.
Er det noen grunn til å ikke bruke festepute ala Amazon?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Det var det jeg tenkte! Ødelegge bakstykket på en tretrinns er nok litt stygt! ? Jeg liker heller ikke tanke på å skjære i stykker gamle fine ting.. Men har man flaks kan den gamle bjelken passe, eller lett tilpasses ved å snu den 180 grader horisontalt? Eller bare forlenge festebraketten på festebrua, men, du vil vel ikke skjær i stykker noe på den gamle reservekassa?
Så er det bare å, måle, måle, og lage og ta bilder så få man også en oppskrift her......
Tror ikke det er noe problem å tilpasse den gamle brua, eller en annen festebru. Bare måle, måle og måle litt til og bare sveise på en kraftig flatjernbit med et hull i som passer til det enkle gummifestet på den nye girkassen. Dette er jo mer konstruktivt, og måle kan du, utfordringer liker du, og sveiseapparater har du, så da er vel dette kan kanskje midt i blinken for deg? Dessuten har jeg hørt at du har minst en drill!
Så er det bare å, måle, måle, og lage og ta bilder så få man også en oppskrift her......
Tror ikke det er noe problem å tilpasse den gamle brua, eller en annen festebru. Bare måle, måle og måle litt til og bare sveise på en kraftig flatjernbit med et hull i som passer til det enkle gummifestet på den nye girkassen. Dette er jo mer konstruktivt, og måle kan du, utfordringer liker du, og sveiseapparater har du, så da er vel dette kan kanskje midt i blinken for deg? Dessuten har jeg hørt at du har minst en drill!
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Jo da, jeg tar utfordringen.
Antar at et viktig kriterium er at girkassen er i samme vinkel/høyde som før?
Resten går vel nesten av seg selv?
Antar at et viktig kriterium er at girkassen er i samme vinkel/høyde som før?
Resten går vel nesten av seg selv?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen