Pål's Volvo 444 -53

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Post Reply
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Suverent!

Post by pals »

Torbo2 wrote:Ser at du sveiser mye butt i butt. En faglærer på Rud videregående nevnte at man kunne banke på et sveiset område for å redusere spenninger.
Har du eller andre erfaringer her?
Jepp. Sveisen, eller rettere sagt varmen fra sveisingen, gjør at plata i det påvirkede området krymper. Ved å hamre vil den strekkes igjen, og med forsiktig hånd vil plata forhåpentlig komme tilbake til sin opprinnelige form.
Men dette er lettere sagt enn gjort. Det må brukes mothold, og ikke hamres så hardt at selve hamringen lager bulker i plata. Det er ikke mange plasser det er lett å komme til med både mothold og hammer. Men det finnes triks og tips. Jeg har nevnt noen underveis, og vil prøve å dele mine erfaringer videre med dere også.
Torbo2 wrote: OBS! Tilbake til side 2: Navmutrene skal ikke ha moment!
Med et moment utover fingerkraft kan lagrene "brenne opp"!
Mulig det mangler noe tekst her? I så fall mangler dette: Etter å ha brukt ca. 7 kpm/68 Nm må du løsne mutteren to sekskanter, evt. videre til saksesplinten passer. (ifølge manual).
Dette har du helt rett i. Jeg var litt kjapp med referatet her. Navmuttrene er løsnet behørig minst 1/3 etter tiltrekking med 6,9 kpm.

Ellers takk for hyggelige tilbakemeldinger. Verdi på bilen blir nok mindre enn halvparten av det jeg har lagt i den, hehe. Men jeg selger nok aldri uansett. Motivasjonen for å holde på er å bevare et lite stykke historie, samtidig som prosessen er lærerik og morsom. Ellers synes jeg at Volvo lyktes usedvanlig godt med PV'n. Det er en vakker, enkel og sjarmerende bil som tiltaler meg. Hva synes dere?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Post by Torbo2 »

Tenkte meg det – at en setning manglet. Men nå blir ingen villedet.

PVn er en vinner på tur! Det er den, og tildels Duetten jeg koser meg mest med på langtur. Har jeg veldig god tid tar jeg min Reanult Dauphine som også er koselig turbil. Den går som på skinner. Synd å si det men den er mer retningsstabil enn PVn og Duetten. Må gjøre noe her....
Har jeg dårlig tid tar jeg Amazonen, og skal jeg på fisketur tar jeg min VW Califonia. Skal jeg frakte noe tar jeg min eldste sønns Renault 4.


Selv fant jeg en lurefeil på PVn i dag. Kilen på høyre bremsmetrommel hadde fulgt med for langt inn.
Fikk et tips av Kim Larsen i Amazonforumet om å sette inn kilen etter å ha satt på trommel. Jeg valgte en mellomløsning – satt kilen havveis inn i trommelen og tredde den på og banket kilen litt inn og dro den helt på plass med mutter og skive. Og nå passet mutter med splinthull uten shims. Har derfor en mistanke om at kilen stod for langt inn. Dessuten ble luggingen i bakbremsene praktisk talt borte... Resten ordner seg nok nå jeg får kjørt noen mil. Om ikke må jeg nok besøke en med trommeldreiebenk...
Og så finjusterte jeg ladespenningen etter børsteskift i går.
- Man vet jo aldri?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Pals? Hallo? Hvor er du hen? :D

Jeg savner dine oppdateringer! Håper du snart har noe nytt å rapportere om.
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals »

Hehe, jeg holder på innimellom når jeg har tid og anledning. Det har vært mye jobb og lite fri, da går det seint :?

Jeg har fått skaffet dørkplate foran, den står og venter tålmodig. Nye gummilister rund baut er bestilt. Alle rutene er tatt ut, og bilen ser ganske stusslig ut.
Men jeg er snart på vei over i neste fase i restaureringa. Ser for meg et par-tre helger med karosseriarbeid, så er det forberedelse til lakk. Optimist? som alltid. I helga har jeg fri :)
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Post by Torbo2 »

Grom! Vi får bare vente med spenning da på flere fine bilder osv.....
- Man vet jo aldri?
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals »

Da var jeg i gang igjen. Forrige helg var det ikke mye hyggelig i garasjen. Lørdag morgen var det 4 cm vann på gulvet, det er faktisk MYE vann. Værgudene var ikke vennlige, og tømte himmelen over det islagte trønderriket. Men jeg fikk drenert og tørket opp etter hvert.

Desto bedre i helga. Et par plussgrader, overskyet uten nedbør - perfekt til å pusle i garasjen!
Litt progress ble det også. Noen platebiter fjernet, og nytt montert. Fortsetter det sånn skal man se at det snart likner på en bil igjen.

Akkurat nå er Pv‘n redusert til et relativt tomt skall.
Image
Image

Så var det gulvet, da.
Image

Frem med vinkelsliper, og jammen dukker det opp en overraskelse her også. Her er det mer plate enn det bør være. Det ser ut som om bjelken er skiftet, og lagt oppå restene av den gamle. Det begynner å bli en gjenganger på denne bilen!
Image

Jeg får bekreftet antakelsene.
Image
Image
Image

Sånn vil jeg ikke ha det. Jeg beslutter å fjerne bjelken. Det gjør det i det minste lettere å komme til med den nye plata.
Image
Image

Bjelken, sammen med den nye plata. Bjelken ser stygg ut på bildet, men det er kun overflaterust. Hel og fin plate, så det er bare å rengjøre, rustbeskytte og montere igjen.
Image

Selve tilpassinga av ny plate har jeg ikke bilder av. Men det var bare merking, kapping, prøving. Merking, kapping ny prøving osv. Her er plata ferdig til å montere.
Image

Klart til montasje her også.
Image

Jeg skjøter plata rett under tverrbjelken og kanten på kardangtunnelen, så gulvplata er kappet ca 1 cm innenfor.
Image

Sånn ble det til slutt. Sveising gjenstår.
Image

Noe mer i bromkassen også.
Image

Det var den helga. Ønsker alle PV-venner en god kveld!
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals »

Jøss, bare to dager siden siste oppdatering. Her går det unna :)

Bare en liten jobb i kveld. Tetting av det gapende hullet innerskjermen bak. Det har ventet på at jeg skulle få ferdig området bak døra, som har ventet på dørstokken, som har ventet på gulvet, osv..

Image

Plata hadde jeg grovkappet før, så det var bare å finjustere litt. Frem med mine tidligere nevnte selvborende skruer. De lar seg for øvrig gjenbruke mange ganger, god kvalitet!

Image

Det var mulig å merke plata med rissenål på baksiden her, så da slapp jeg å være så fin på labben med vinkelsliperen. Skrudde ut skruene igjen, og klippet med blikksaksa og stødig hånd. Skrudde inn skruene i samme hull - viola. Bare å punkte godt. Så gjenstår bare sveisinga her også. Det blir noen timer med sveising neste gang tror jeg.

Image

De observante ser sikkert at det mangler hull til skjermskruene. De har jeg tenkt å bore etterpå. Må merke hullet med skjermen på.

Jeg har for øvrig en oppgave til den av dere som føler seg kallet:
Kan noen hekte av bakseteryggen på PV‘n sin, og ta et bilde av hvordan plata er i området mot bagasjerommet?

Hos meg er plata rustet bort ved støtdemperne, og jeg fjernet restene av dette for lenge siden. Det er enkelt å erstatte, men problemet er at jeg vet ikke hvordan det skal se ut originalt.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Endelig har jeg noe å glede meg til igjen!
Godt med hyppige oppdateringer.
Jeg er imponert over arbeidet!
lillegutt
Posts: 3
Joined: Thu 29 Jul 2010 15:57
Location: Fredrikstad

Post by lillegutt »

Hei morro å se på. Jeg har en 53es med maroonrød lakk å holder på med samme jobben som du gjør. Skulle vært fint å få tatt noen mål på hvor baklysa dine er festet på bakskjermene da jeg har nye skjermer uten hull. Mvh Roy
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals »

Ikke store progressen i helga. Kulda har nok en gang lagt seg, og garasjen er tung å varme opp. Jeg også.

Men noe ble det.
Denne fikk seg en omgang med stålbørste, rustfjerner og grunning:
Image
Image

Noe sveising ble det også gjort før det ble for kaldt.

Før helga kom det pakke i posten. Nye gummi- og tekstillister til både dører og vinduer:
Image

Det så ikke så mye ut i pakken, men det var en del gummi her:
Image

Det begynner å fylles opp på delelageret. Må snart få noe å montere det på :)

Så var det anmodningen fra Roy, aka Lillegutt. Jeg fikk målt baklyset på en av skjermene mine. Det er litt vanskelig å ta mål på en så buet skjerm. Men underkanten av skjermen er ganske rett, så jeg har prøvd å ligge vinkelrett med målebåndet i forhold til denne:
Image
Image
Image
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals »

Dagene går, og fremdriften varierer. Men prosjektet får ta den tiden jeg trenger.

I dag var det montering av bjelken under dørken.
Først boring av hull til punktsveis:
Image

Hengte den forsiktig opp og festet platene der de lå sammen:
Image

Det ble åpninger mellom platene som forventet. Men det løses med selvborende skruer :) som trekker platene sammen. Så fyller jeg hullet med sveis, og litt hamring etterpå.
Image
Image

Sånn ble det inni, etter hullboring og hamring. Dette skal nok bli bra til slutt 8)
Image
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Nydelig arbeid! Gleder meg til hver oppdatering.
Skal bjelken forbli punktsveiset, eller skal du helsveise senere?
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals »

445 wrote:Skal bjelken forbli punktsveiset, eller skal du helsveise senere?
Takk for hyggelig tilbakemelding :)
Jeg kommer ikke til å helsveise bjelken. Det gir ikke særlig større styrke, og vil bare deformere gulvet. Men jeg kommer til å helsveise i begge ender. Foran helt inn på gulvplata, og bak ca 5 cm inn på gulvet. Et langt punkt begge sider på midten, så får det holde. Karosserikitt i fugene, og grundig understellsbehandling både inni og utenpå, så holder det seg tørt og rustfritt.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Ja, det er nok en fare for deformering om du ikke tar det veldig etappevis. Tenkte mest på å få det tett.
Har ingen erfaring med karosserikitt, men det høres jo lovende ut.
Håper du kommer til å bildedokumentere dette også!
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Post by Torbo2 »

Bra å se at det går framover. Mye lærerikt her!
Lurte litt på hvordan du lager profilene i bunnplata? De stiver vel opp en del?

Ser ut som du har full kontroll med prosjektet så er det bare for oss andre å følge med.
Om du vil ha en anbefaling, så må det bli type grunning. Vet ikke hva du bruker, men jeg bruker Hagmans tokomponent grunning som går til alle grunning- og lakkvaliteter for videre oppbygging. (Billigst i Sverige). Den er helt tett og kan brukes med fordel rett på stålet, før evt. sparkel, grunning og lakk. Den kan også slipes om nødvendig, men da bør man vannslipe, da den er slitt seig i strukturen. Ellers er ikke vannliping særlig anbefalt på grunn av at diverse grunninger og lakker er porøse (mikroskopisk sett) og holder på fuktigheten lengre enn man tror.
Slike produkter som Hagmans avgir farlige gasser, som så mye annet. Derfor er det det siste jeg gjør på en økt. Dagen etterpå er det levelig i rommet hvor man har grunnet. Men det er en god følelse å slappe av i saltsølet om dagen uten bekymring for at saltlaker/syra kan trenge inn mot stålet/platene og spake rust.
Ellers har jeg tenkt å prøve ut tokomponentgrunningen (epoksy) fra Biltema. Den er billigere og gjør trolig samme jobbben. Tett som emalje virker det som. Tror jeg kommer til å prøve den på evt. bjelker o.a. under bilen..
Jeg har brukt den i en spillvannstank på campingblen, utvendig og innvendig, så får jeg vel noen erfarigner etter hvert?
Om et å skal jeg sjekke vedheft.... bl.a.
Post Reply