Gamle B16 motorer

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
volvopv444ls
Posts: 6
Joined: Thu 10 Dec 2015 22:21
Location: Nord Odal

Gamle B16 motorer

Post by volvopv444ls »

Hei har en B16 sport stående som det er ukjent tilstand på. Kan kanskje være noe dere vil se på til vinteren .Eventuelt om jeg kan få noe bistand ,hadde vært moro og fått hørt dens røst.
:D
volvoveteran
Posts: 31
Joined: Sat 13 Feb 2016 19:38
Location: Gol

Re: B16 motor

Post by volvoveteran »

Ja, -kjenner du historien til denne motoren? -går den rundt? -å hvor komplett er den?
volvopv444ls
Posts: 6
Joined: Thu 10 Dec 2015 22:21
Location: Nord Odal

Re: B16 motor

Post by volvopv444ls »

Beklager det men var bare ett spørsmål til 445.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: B16 motor

Post by Reodor57 »

Meldingene går til alle som leser forumet, og det er en del. Jeg har ikke snakket med volvo44ls, men det var slik jeg oppfattet ordlyden.

Det at vi som skriver mye på forumet oppfattes som "ledere" får så være, men vi forsøker å holde forumet så aktivt som det er da det hjelper flest personer. At andre ikke skriver selv er kanskje en konsekvens da de får svar gjennom det vi skriver eller lærer så mye at de kan resonere seg frem til et resultat selv.

Når det gjelder deler sitter ikke klubben på eget delelager. Det er det enkeltpersoner som har, så er det bare å være frimodig nok til å legge de ut for salg eller tilby det en har.
Jeg vet f.eks at motorene til 445 og Torbo2 er som fabrikknye å regne da alle toleranser i de motorene er innenfor toleransene i boka. Det gjelder alle toleranser. I tillegg er de modifisert på enkelte ting som f.eks ventiltettinger slik at de varer lengre. Her er det ingen kompromisser. Det er nok derfor de helst ser at de foretar montering og justering selv for at resultatet skal bli så nære 100% som mulig. Dette er det beste en kan få tak i, så kan en ha det som utgangspunkt når en regner på saken.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
volvoveteran
Posts: 31
Joined: Sat 13 Feb 2016 19:38
Location: Gol

Re: B16 motor

Post by volvoveteran »

volvopv444ls wrote:Beklager det men var bare ett spørsmål til 445.
Heilt Ok, siden det var jeg som startet tråden med å "ønske meg en B16" så håpte jeg at det skulle dukke opp mange motorer, og mht samtaler rundt slike prosjekt så mener jeg dette med fordel kan utvikle seg på forumet til glede for leserene. Den som videre måtte ønske å diskutere pris kan om man vil kanskje bruke pm da.
Likevel; de som har motorer stående for salg, må gjerne legge de inn i tråden. :D
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: B16 motor

Post by 445 »

volvopv444ls wrote:Hei har en B16 sport stående som det er ukjent tilstand på. Kan kanskje være noe dere vil se på til vinteren .Eventuelt om jeg kan få noe bistand ,hadde vært moro og fått hørt dens røst.
:D
Er dette en motor du vil ha i bilen din, eller for å ha i reserve?
Det er alltid interessant å skru motor på vinteren.
Send meg en PM med hva du har tenkt at skal gjøres, så tar vi det derfra.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: B16 motor

Post by Reodor57 »

Bare en liten erfaring en skal ta med seg når det gjelder B16. De kan ofte se flotte ut på utsiden, men innvendig er de ikke det. (Dvs overmalt og ikke overhalt)
Jeg har selv en motor i min bil som bare hadde gått 73k km siden ny. Ikke særlig langt og den så tilsynelatende grei ut ved første øyekast. Ved nærmere ettersyn var toppen moden for overhaling. Ventilene var veldig slitt viste det seg og blokka måtte både slipes av slitekant og hones, samt at rådelagerne var utslitte. Selv om jeg kan leve med en motor som ikke er helt 100% bare 98% så har det gått med utrolig mange timer og deler for å få den opp dit den er nå. Jeg har vel brukt drøyt 10k til nå bare i deler. Disse motorene er så gamle og har stått så lenge så det å bare starte opp etter et oljeskift er ren gambling. Og de bruker olje, ikke vær i tvil om det. Etter overhaling er dette minimalt. Og topplokket er nesten uten unntak modent for overhaling om motoren har gått en rundt 40k. Ventilene er da kokset såpass at de som regel er brente og tetter dårlig.
Prøver ikke å fraråde deg å kjøpe en billig motor, men vær klar over hva som venter. De må overhales og forbedres på enkelte punkter for å vare.

Ps. "volvoveteran": Legg gjerne inn bosted i brukerprofilen din. Lettere for lokale folk å ta kontakt da.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
volvoveteran
Posts: 31
Joined: Sat 13 Feb 2016 19:38
Location: Gol

Re: Gamle B16 motorer

Post by volvoveteran »

Jeg har en litt artig historie fra sist på sekstitallet om min første bil. (var altså 18 år i 1966, å akkurat kjøpt en Volvo Pv 57 hos en volvoreparatør hos Volvo Mathisen i Oslo) Bilen hadde som kuriositet en frontrute som var hel "med knekk" (ultrasjeldent) Nok om det da, men da jeg kom i millitæret var jeg den første tiden på Trandum og Terningmoen de første 6 månedene. Jeg brukte Pv,n ved alle anledninger, og selv om bilen på det tidspunktet var "bare" ca 10 år, så begynte B16 motoren å bli slapp.
Jeg og kompiser justerte og sjekket særlig plugger å forgasseren flere ganger uten at bilen ble noe sprekere av dette. Da jeg var på Terningmoen ble jeg kjent med "volvoentusiaster" som loset meg til en erfaren PV kar. Vi hadde "landlov" på kveldene i Elverum, så jeg dro ut til ham et stykke utenom Elverum, og han hørte på motoren og sa med en gang at det er forgasseren din som trenger overhaling. Å ja? sa jeg -har du kanskje en ny? -Vel jeg har nok ikke en ny, men jeg har en overhalt maken som du kan få kjøpt for 250,- -Ok sa jeg da, å han fant frem verktøy og skiftet forgasseren på direkten. Spent var jeg når jeg vridde om nøkkelen, men bilen startet så fort den fikk bensin, å fooor en forskjell. Motoren gikk helt rent på alle turtall å med optimalt drag som jeg ikke hadde kjent på før. Så når jeg tenker på B16... så er det denne historien jeg husker best. :D
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Gamle B16 motorer

Post by Torbo2 »

Morsom historie!
Rart hva man husker fra den tiden. Selv husker jeg det hyggelige i millitære, men da jeg var inne, to år etter deg, så var det ventetiden som var verst. Hatet også utmarsjer, så jeg måtte søke meg over til Kjøretøyteknisk på Helgelandsmoen.
Som du er inne på kan selv enkle forgassere være lunefulle. Har noen eksempler på det.
Flere gode historier ønskes!
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Gamle B16 motorer

Post by Reodor57 »

B16 er egentlig en veldig hyggelig motor når den fungerer. Kvikk med sitt maks dreiemoment på 2000 o/min og den går forholdsvis stille også. Ikke like stille med to SUer som jeg har, men den går like rimelig som med enkel Zenith. På min 44506 (herregårdvogn) er en eksospotte standard. Det er veldig snaut med en litt mors B16. Skal bli artig å observere hvordan støybildet endrer seg ettersom motoren blir innkjørt. Føler at den går penere og penere, men det er kanskje hørselen som blir dårligere? Første kjøretur var ille. Det bråkte så en ikke kunne høre hverandre mellom for og baksete. Det har blitt vesentlig bedre etter nå 300 mil.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply