B16 renovere???
B16 renovere???
Jeg er kommet til motoren i mitt PV prosjekt, og trenger noen synspunkter, hva skal jeg gjøre? bilen ble sist kjørt en gang tidlig på 80 tallet ,skal jeg bytte olje og se om den går og la det være med det, eller åpne den og overhale den??
Gode råd mottas med takkHilsen Olaf
Gode råd mottas med takkHilsen Olaf
Re: B16 renovere???
Kunne jo vært smart å fyrt den opp først uansett. Lytte etter ulyder osv... Da får du mer ideer om hva som trengs.
Vet du hvor mange km den har gått?
Går den ikke skikkelig på alle sylindrene må du i det minste ta en ventilsjau...
Vet du hvor mange km den har gått?
Går den ikke skikkelig på alle sylindrene må du i det minste ta en ventilsjau...
- Man vet jo aldri?
Enig med Torbo her. Prøv å få snurr på motoren først, det er lite å tape på det. Mål kompresjon, lytt, og ta symptomene etter hvert. Står motoren fortsatt i bilen er det mye du får gjort uten å ta den ut også.
Helrenovering er dyrt og tidkrevende, da bør hvertfall diagnosen være stilt på forhånd. Lykke til
Helrenovering er dyrt og tidkrevende, da bør hvertfall diagnosen være stilt på forhånd. Lykke til
Hei
Husk at oljen kan være størknet!! Har opplevet at oljen fra en motor som hadde stått i mange år rett og slett var "snerk" som i ett malings spann som har stått en stund. Denne har da stått i 30 år! Tapp olje og kjenn med fingeren inn i bunnpannen. Ligger det "snerk" i bunnen vil det tette oljesilen på motoren med mulig skjæring i verste fall. Om mulig ville jeg tatt av bunnpannen og sjekket silen på oljepumpen.
Er dette i orden start den opp og når den har blitt varm tar en en kompresjonstest. Er den jamn, er det tut og kjør og den vanlige runden med service, skifte av nødvendige pakninger og ikke minst dersom den er ute pakningen bak svinghjulet på veivvakslingen og den bak reimhjulet forrann. Disse har lett for å lekke. Om motoren har problemer med oljetrykket, prøv først med å bytte ut 2 liter motorolje med 2 liter diesel. Kjør motoren med denne blandingen på tomgang en 5-10 minutter uten belastning. Det pleier å rense opp oljekanalene og trykket pleier da å være i orden. Er oljetrykket fortsatt lavt etter at oljefilteret er byttet må nok motoren opp og sjekkes klaringer på. Ikke minst råde og bærelager. Lykke til
Husk at oljen kan være størknet!! Har opplevet at oljen fra en motor som hadde stått i mange år rett og slett var "snerk" som i ett malings spann som har stått en stund. Denne har da stått i 30 år! Tapp olje og kjenn med fingeren inn i bunnpannen. Ligger det "snerk" i bunnen vil det tette oljesilen på motoren med mulig skjæring i verste fall. Om mulig ville jeg tatt av bunnpannen og sjekket silen på oljepumpen.
Er dette i orden start den opp og når den har blitt varm tar en en kompresjonstest. Er den jamn, er det tut og kjør og den vanlige runden med service, skifte av nødvendige pakninger og ikke minst dersom den er ute pakningen bak svinghjulet på veivvakslingen og den bak reimhjulet forrann. Disse har lett for å lekke. Om motoren har problemer med oljetrykket, prøv først med å bytte ut 2 liter motorolje med 2 liter diesel. Kjør motoren med denne blandingen på tomgang en 5-10 minutter uten belastning. Det pleier å rense opp oljekanalene og trykket pleier da å være i orden. Er oljetrykket fortsatt lavt etter at oljefilteret er byttet må nok motoren opp og sjekkes klaringer på. Ikke minst råde og bærelager. Lykke til
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
B16 renovere???
Hei
Takk for gode råd!!
Motoren er ute av bilen, så jeg henger den opp i motorstaivet og plukker ned bunnpannen for å få ut all gammel olje og dritt,
Pakningen under reimhjulet må også byttes, der lekker det når motoren står litt på skrå forover, men litt må en vel regne med på vellagrede motorer selv fra volvo.
blir spennende å se om jeg får liv i den, alle løse deler ,forgasser ,starter, osv fulgte med i en kasse, håper alt er der
flere gode råd motas med takk
Olaf
Takk for gode råd!!
Motoren er ute av bilen, så jeg henger den opp i motorstaivet og plukker ned bunnpannen for å få ut all gammel olje og dritt,
Pakningen under reimhjulet må også byttes, der lekker det når motoren står litt på skrå forover, men litt må en vel regne med på vellagrede motorer selv fra volvo.
blir spennende å se om jeg får liv i den, alle løse deler ,forgasser ,starter, osv fulgte med i en kasse, håper alt er der
flere gode råd motas med takk
Olaf
Skal komme med mer litt senere. Litt knølete å skrive på mobilen hehe. Kjøp ihvertfall noen liter diesel til rengjøring. Ta også av dekslene på siden av motoren. Tidvis mye møkk som legger seg der. Kommer tilbake med flere tips som ikke koster stort .
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Lovte å komme tilbake med flere råd.
Etter at en motor har stått i så mange år ville jeg byttet alle korkpakninger og filtpakningen i begge ender av veivakselen. Egentlig ville jeg når den først er ute og står i stativ plukket den helt ned. Det har følgende grunner: Stempelringer har som regel satt seg etter så mange år med stillstand, en aner ikke tilstanden, og en vet etter demontering hva en må gjøre. Som regel holder det å skifte pakninger, stempelringer og rådelagere. Det er ikke det dyreste. Om en så honer sylinderen og fjærner slitekanten på toppen av sylinderen vil motoren gå i mange år problemfritt. Det er ikke noe som er mer dritt enn å måtte hale motoren ut igjen etter at den først er montert inn. Har tatt opp mange motorer som har stått en stund, og de ville nesten uten unntak ha gått dårlig om en bare hadde satt de inn. Demontering tar ca en halv time (Tips: bruk muttertrekker der en kan evt en batteridrill da går alt fortere). En ting som mange gjør feil er at de ikke honer og sliper bort kanten i toppen av sylinderen. Det en da oppnår er at den øverste stempelringen lett ryker i stykker, og med manglende honing vil ikke stempelringene slite seg til ordentlig. Det står vel i verkstedsmanualen hvilke toleranser en kan tillate på stempelet i sylinderen. Maksverdien her går greit med nye ringer. Der en bør sjekke nøye er toleransene på bærelager og råder. Har disse lagerne litt kobberfarge på noen steder er de modne for utskifting. Jeg hadde nok byttet de uansett, da de er en billig forsikring for lang levetid på motoren.(En får kjøpt en "målesnor" til måling av toleranser på et motorverksted ihvertfall. Denne legger en på f.eks veivakselen og så skrur en på lagerbanen over. Tråden blir da flat og en måler bredden på den med "innpakningspapiret den kommer i, som igjen gir toleransen i det lageret. Banalt enkelt .
Det finnes stempelringer som er teflonbehandlede.Prøv å få tak i disse da de ikke setter seg . Vask alle deler i diesel. Det løsner opp det meste av dritt. La f.eks vippearmbrua ligge i bløt ett par dager og skyll den godt i diesel etterpå. Monter alle lagerflater med olje på glideflatene, og kjør gjerne opp oljetrykket før start. (Plugger ute og litt olje i sylinderene. En drar da motoren på starteren til oljetrykket kommer)
Dette høres sikkert omfattende ut, men går greit om en tar litt tid på det og er nøye. Det tar vesentlig mer tid om motoren må ut igjen, og da er det en har investert i f.eks nye pakninger, tilnærmet bortkastet. En blir så veldig mye mer tilfreds når ting er i orden og en kan stole på ting. Merk alle deler hvilke sylindere de tilhører. Det er viktig!
Ett tips til slutt: Biltemas pakningslim på boks er suverent å bruke. Ikke bruk silikon på pakningene. Korkpakninger legger en ca en halv time i lunkent vann før montering. Da former de seg mye bedre etter underlaget. Litt inspirasjon kan du finne på hjemmesiden min...
Etter at en motor har stått i så mange år ville jeg byttet alle korkpakninger og filtpakningen i begge ender av veivakselen. Egentlig ville jeg når den først er ute og står i stativ plukket den helt ned. Det har følgende grunner: Stempelringer har som regel satt seg etter så mange år med stillstand, en aner ikke tilstanden, og en vet etter demontering hva en må gjøre. Som regel holder det å skifte pakninger, stempelringer og rådelagere. Det er ikke det dyreste. Om en så honer sylinderen og fjærner slitekanten på toppen av sylinderen vil motoren gå i mange år problemfritt. Det er ikke noe som er mer dritt enn å måtte hale motoren ut igjen etter at den først er montert inn. Har tatt opp mange motorer som har stått en stund, og de ville nesten uten unntak ha gått dårlig om en bare hadde satt de inn. Demontering tar ca en halv time (Tips: bruk muttertrekker der en kan evt en batteridrill da går alt fortere). En ting som mange gjør feil er at de ikke honer og sliper bort kanten i toppen av sylinderen. Det en da oppnår er at den øverste stempelringen lett ryker i stykker, og med manglende honing vil ikke stempelringene slite seg til ordentlig. Det står vel i verkstedsmanualen hvilke toleranser en kan tillate på stempelet i sylinderen. Maksverdien her går greit med nye ringer. Der en bør sjekke nøye er toleransene på bærelager og råder. Har disse lagerne litt kobberfarge på noen steder er de modne for utskifting. Jeg hadde nok byttet de uansett, da de er en billig forsikring for lang levetid på motoren.(En får kjøpt en "målesnor" til måling av toleranser på et motorverksted ihvertfall. Denne legger en på f.eks veivakselen og så skrur en på lagerbanen over. Tråden blir da flat og en måler bredden på den med "innpakningspapiret den kommer i, som igjen gir toleransen i det lageret. Banalt enkelt .
Det finnes stempelringer som er teflonbehandlede.Prøv å få tak i disse da de ikke setter seg . Vask alle deler i diesel. Det løsner opp det meste av dritt. La f.eks vippearmbrua ligge i bløt ett par dager og skyll den godt i diesel etterpå. Monter alle lagerflater med olje på glideflatene, og kjør gjerne opp oljetrykket før start. (Plugger ute og litt olje i sylinderene. En drar da motoren på starteren til oljetrykket kommer)
Dette høres sikkert omfattende ut, men går greit om en tar litt tid på det og er nøye. Det tar vesentlig mer tid om motoren må ut igjen, og da er det en har investert i f.eks nye pakninger, tilnærmet bortkastet. En blir så veldig mye mer tilfreds når ting er i orden og en kan stole på ting. Merk alle deler hvilke sylindere de tilhører. Det er viktig!
Ett tips til slutt: Biltemas pakningslim på boks er suverent å bruke. Ikke bruk silikon på pakningene. Korkpakninger legger en ca en halv time i lunkent vann før montering. Da former de seg mye bedre etter underlaget. Litt inspirasjon kan du finne på hjemmesiden min...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
B16
Da henger motoren i stativet, toppen er av bunnpannen er av, oljen rant fint ut faktisk, skal ta ut stempelene i dag, det ser fåreløpig bra ut.
Har bestilt nye pakninger, venter med stempel fjærer til jeg har fått ut de gamle, håper jeg slipper å bore motoren.
Takker igjen for gode råd
Har bestilt nye pakninger, venter med stempel fjærer til jeg har fått ut de gamle, håper jeg slipper å bore motoren.
Takker igjen for gode råd
Re: B16
Hvordan ser ventilene ut? Slakk i styringene? Lagrene?olaf wrote:Da henger motoren i stativet, toppen er av bunnpannen er av, oljen rant fint ut faktisk, skal ta ut stempelene i dag, det ser fåreløpig bra ut.
Har bestilt nye pakninger, venter med stempel fjærer til jeg har fått ut de gamle, håper jeg slipper å bore motoren.
Takker igjen for gode råd
Re: B16
Hvordan gikk det med denne renoveringen?olaf wrote:Da henger motoren i stativet, toppen er av bunnpannen er av, oljen rant fint ut faktisk, skal ta ut stempelene i dag, det ser foreløpig bra ut.
Har bestilt nye pakninger, venter med stempel fjærer til jeg har fått ut de gamle, håper jeg slipper å bore motoren.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: B16 renovere???
En liten oppdatering på motor renoveringen,
Motoren er montert sammen, og er klar til montering i bilen og den spennende oppstarten... håper det går bra.
Men sommeren er ikke tiden i garasjen for meg da er det mye finere på sjøen under hvite seil,
Kommer sterkere igjen når høstmørket senker seg over landet, kansje jeg får til et bilde også
Olaf
Motoren er montert sammen, og er klar til montering i bilen og den spennende oppstarten... håper det går bra.
Men sommeren er ikke tiden i garasjen for meg da er det mye finere på sjøen under hvite seil,
Kommer sterkere igjen når høstmørket senker seg over landet, kansje jeg får til et bilde også
Olaf
Re: B16 renovere???
Spennende! Alltid spnnende med oppstart......
Om du filmer med lyd og legger ut på Youtube, og linker til forumet, er det nok mange som blir glad.
Bilder er også fint, og det funger bra nå.....
Om du filmer med lyd og legger ut på Youtube, og linker til forumet, er det nok mange som blir glad.
Bilder er også fint, og det funger bra nå.....