NRK: Trollstigen i Duett

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
Post Reply
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

NRK: Trollstigen i Duett

Post by pals »

Flott bil i fantastiske omgivelser:
http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/601105/
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: NRK: Trollstigen i Duett

Post by Torbo2 »

Takk for påminnelsen og fin film!
Har nemlig tenkt på å dra dit igjen mange ganger. Var der sist i 1977 og 1980. Men filmen ga ny inspirasjon!
I 1977 røk en drivaksling på en Renault i en av de øverste svinene på vei opp.
Hørte klakking før fereien og meldte meg inn i NAF.
Så var det bare å ringe NAF og trille forsiktig ned bakkene.
Etter en time kom de med en drivaksling og jeg smakka den på selv. Kom videre samme dag og satte op ptelt på et jorde på Voss seint på kvelden. Så kom bonden og jagde oss vekk. De skulle ikke han noen jævla østlendinger på på sin eiendom! Fytti katta. Kom til å nevne allemannsretten, men det gjorde det ikke bedre! De truet de med å skjære i stykker teltet osv... Er vel fortsatt usikker på om jeg liker vossinger!
Vell, vell, neste gang kommer jeg vel neppe til å stoppe i vossebygda, og det ikek skulel være nødvendige ærender....
- Man vet jo aldri?
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: NRK: Trollstigen i Duett

Post by pals »

Torbo2 wrote:Takk for påminnelsen og fin film!
Har nemlig tenkt på å dra dit igjen mange ganger. Var der sist i 1977 og 1980. Men filmen ga ny inspirasjon!
I 1977 røk en drivaksling på en Renault i en av de øverste svinene på vei opp.
Hørte klakking før fereien og meldte meg inn i NAF.
Så var det bare å ringe NAF og trille forsiktig ned bakkene.
Etter en time kom de med en drivaksling og jeg smakka den på selv. Kom videre samme dag og satte op ptelt på et jorde på Voss seint på kvelden. Så kom bonden og jagde oss vekk. De skulle ikke han noen jævla østlendinger på på sin eiendom! Fytti katta. Kom til å nevne allemannsretten, men det gjorde det ikke bedre! De truet de med å skjære i stykker teltet osv... Er vel fortsatt usikker på om jeg liker vossinger!
Vell, vell, neste gang kommer jeg vel neppe til å stoppe i vossebygda, og det ikek skulel være nødvendige ærender....
:D Minner fra ferieturer med komplikasjoner. Morsomme historier i ettertid, sikkert ikke like trivelig når det sto på..

Jeg kjørte Trollstigen for første gang i sommer, faktisk. Med cabriolet og strålende vær var det en voldsom opplevelse. Særlig for meg som har litt (mye) høydeskrekk. Jeg holdt begge henda på rattet, for å si det sånn. Men vel oppe våget jeg meg helt ut på utkikkspunktet.

Norge har mye dårlig vei, men jamen har vi noen fantastiske veier også. De nasjonale turistveiene anbefales varmt.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: NRK: Trollstigen i Duett

Post by Torbo2 »

Et lite spørsmål til pals til oss som har sansen for kulturhistorie – biler og veier; bruer osv...

Er de gamle veiene åpne igjen over Trollstigen, eller åpne som alternativ rute?
Hørte det var blitt minst to tunneler? Er de gamle veiene som svinger nesten 360 åpne, så kunne det vært ekstra hyggelig å dra dit igjen?
- Man vet jo aldri?
Post Reply