Hastighetsmåler?

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
Post Reply
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Hastighetsmåler?

Post by Håvard E Johansen »

Hei, Har en 57 mod. som det sitter en m40 girkasse i. Hvordan går det med hatighetsmåleren da? å hvilken wire skal jeg bruke? Noen som har vært borte i det?
VDO klokke sitter det i bilen.

MVH Håvard
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Hastighetsmåler?

Post by Torbo2 »

Det kommer an på antall tenner på speedometerdrevet inn i kassen. Er det likt som på de originale drevet og bakakslingen ikke er ombygd/skifte, skal visningen bli lik.
Drevet står på utgående aksling og fjerde gir er jo alltid direkte på M30 og M40, bortsett fra overdrive M41. Her er drevet annerledes så vidt jeg vet....
Har du et nyere speedometer med et tall på siden av skalaen, kan det matsje med M40-kassen.
det er bare å notere seg avviket. Men det kan jo være fint å få visningen så nær som mulig...
uansett vil du ikke bomme så mye....
Men det kan bli til at visningen blir mer over virkeligheten enn den er fra før, da utveksningen bak er høyere på nyere biler med M40-kasse.
- Man vet jo aldri?
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Post by Håvard E Johansen »

Ja, det hørtes jo egentlig greit ut. men nå har jeg prøvd. tror meteren sitter fast , Fjærer eller no sånt. for den gjør nemelig 130 på tomgang.å går ikke ned igjen. går bare fort opp. kan skru den tilbake manuelt da. med håndkraft hmmm? kansje den løsner om den får litt fart på seg.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Hei

Tror dette er fett. Det som driver nåla er en kopp som går utenpå en magnet, uten kontakt i mellom. Wiren fra girkassa kan dra opp noe olje. Eneste måten å få det vekk er å åpne klokka og "vaske" denne med WD40 for eks. Fettet/oljen størkner over tid og blir seig. Derfor problemet.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Post by Håvard E Johansen »

flott. Det skal jeg gjøre ett forsøk på:))
Takk for tipsa.

Mvh Håvard E Johansen
Post Reply