Bytte kingbolter

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Bytte kingbolter

Post by Reodor57 »

Da har jeg fått laget en spindel med enda mindre klaring mellom Kingbolt og foring. Synes den er litt i trangeste laget, men overlater til Torbo2 å bedømme, siden han er den som har gjort dette yrkesmessig tidligere. Honemaskinen er nå også finjustert til å kunne hone med riktig press på brynet. Det største problemet er faktisk å finne armer fra venstre side som er i OK stand. Av 5 stk. jeg hadde var 3 defekte. En krokete, en med utslitte gjenger til nedre foring for bærearm og den tredje med for stor klaring til kingbolten. Armen skal jo holde denne helt fast. Armen jeg snakker om er den som går mellom øvre og nedre bærearm hvor kingbolten er festet med en kile. Fenomenet kan nok skyldes at denne siden av bilen alltid har størst belastning, og også får den største smellen ved sammenstøt. Er vel helst denne siden av bilen som har størst "værpåvirkning" også, og slurves det med smøring får denne siden først føle på konsekvensene så og si. Uansett er det litt artig å finne ut av ting som en ikke har turt å gå på tidligere. Er ikke veldig vanskelig jobb, men krever en del spesialverktøy om en ikke skal knote i dagevis med usikkert resultat. Skal forsøke å komme tilbake med en hel arbeidsgang når første kingbolten skal skiftes til våren en gang. Den står også i reparasjonsmanualen som ligger under teknisk på hjemmesiden. (P.S det er egen innlogging for hjemmesiden)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Bytte kingbolter

Post by Reodor57 »

Spørsmål:

Vil en fullgod kvikkfiks av den armen som har blitt for rom i hullet til kingbolten være å bore opp til f.eks 22mm og presse inn et stålrør, for deretter å bore dette opp til 19mm (Noen 22mm stålrør er 19mm innvendig), evt sette inn en kingboltforing og lage den uten klaring. Er litt redd den blir for myk. Noen synspunkter?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bytte kingbolter

Post by Torbo2 »

Med presspasning på ca. 0.06-0,008 mm blir dette som støpt.
Ingen problemer tror jeg. Men så var det å borre opp da?
Der ligger det noen utfordringer...
Dette er trolig (vanligvis) seigeherdet stål og det er helt ubevegelig innenfor visse grenser.
Og de grensene når man ikke uten at bilen får en skade i fronten. Og da må man sjekke/bytte ting uansett.
Seigherde ting kan bøye seg men ikke knekke sammen... (normalt).

Jeg ville heller belagt innsiden med castrolin og borret og honet opp til 18,97 mm...

Ved bruk av castrolin kommer temeraturen opp mot 900 grader, og da må enheten langsomt avkjøles f.eks. i en bøtte med sand for å beholde seigheten... (avkjøles i minst 8 timer)...
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Bytte kingbolter

Post by Reodor57 »

Vi får se hvordan behovet blir etterhvert. Har ikke gassveis eller castolin, og opplining for utboring vil bli et problem.
Jeg fant ut at jeg trengte litt bedre opplining når jeg brotsjen opp. De to føringene kan være en tanke forskjøvet i forhold til hverandre, og gjøre at noen går lett å tilpasse mens andre brukes det lang tid i honemaskinen. Jeg laget meg derfor en styring av en gammel kingbolt og spente fast brotsjen i dreiebenken. Det ga nesten likt resultat for begge spindlene, og tilpasningen gikk mye lettere i honemaskinen. Brukte bare håndmakt på brotsjingen selv om det kunne være fristende med litt maskinkraft. Fordelen med håndmakt er at toleransene blir mindre.
Innpressing av nye foringer
Innpressing av nye foringer
Tilpasset mothold gjør at foringen ikke går for langt
Tilpasset mothold gjør at foringen ikke går for langt
Ferdig innpresset
Ferdig innpresset
Klar til brotsjing
Klar til brotsjing
Siste linjehoning for riktig tilpasning.
Siste linjehoning for riktig tilpasning.
En trenger unektelig mye verktøy til denne jobben som en ikke finner hos Jernia, men det går altså ann å lage seg noe verktøy om en har muligheter for det, slik at en får gjort noe av jobben, og en finner kanskje noe å linjehone med også om en leter på nettet. Uansett var det gøy å finne ut av det med de ressursene jeg har til rådighet, selv om dette ikke er SVO verktøy.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bytte kingbolter

Post by Torbo2 »

Det mangler ikke på oppfinnsomhet for å nå målet. Dette blir bra. Skulle du bli lei av den holenaskinen, så vet jeg om et sted den kan stå.

Greit å få skikk på sakene.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Bytte kingbolter

Post by Reodor57 »

Eller om du låner den der den står nå. Uansett skal jeg sørge for at den blir i klubben når jeg ikke lenger ser bruk for den. Følger med noen klausuler på den, men jeg har ihvertfall gjort slik at den nå kan brukes. Fulgte med litt få steiner med den, så levetiden er begrenset, men med god brotsjing på forhånd bør den vare noen år med sporadisk bruk. Bytter jo ikke kingbolter hver dag :-). Har nå laget 6stk, hvorav to skal til han jeg fikk maskinen av. Så da har jeg litt i reserve om det skulle dukke opp noen utslitte på smøretreff. Ikke det at en rekker å bytte det da, men en slipper å lete etter noen som kan reparere kingbolten. 445 forhørte seg med de kontaktene han hadde i fjor høst, men fant ingen som ville gjøre en sånn overhaling. Derfor har jeg brukt noen dager på å lage og reparere verktøy, i tillegg til det jeg har kjøpt inn. Har vært litt morro å få det til for en vanlig kontorrotte også :-). Min bror sier at forskjellen på gamle og unge menn er prisen på leketøyet. For min del blir det verktøyet hehe. Han sier også at Gamle gutter gutter mest. Klok fyr han der...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Bytte kingbolter

Post by Reodor57 »

Jeg har en liten ting å komme med når det gjelder Kingbolter etterhvert som jeg nå har renovert noen for akkutt trengende i det siste.
De aller fleste har blitt overhalt en eller flere ganger før, men den gjennomgående grunnen til at de havarerer, som jeg har oppdaget, er manglende smøring. Dette gjelder både intervaller og når på året. De aller fleste har rust i en eller begge foringene. Da spesiellt i nedre om lokkene er intakte. Det betyr at en ikke har smurt for å få ut fuktigheten på høsten slik at bilen blir stående gjennom vinteren med vann i foringen slik at bolten ruster. I tillegg er svært mange av de foringene jeg har byttet montert feil vei slik at fettet ikke får fordelt seg riktig. Det er diverse utførelser av lokkmontering, men det riktigste er at de skal slås tilnærmet flate for å holde tett. Har hatt et par hvor lokkene var loddet fast. Ikke særlig virkningsfullt dersom ikke lokket er festet godt på forhånd. Minst en av disse hadde gitt etter. Det er også viktig å ikke ha belastning på kingbolten når den smøres slik at presset mot lokket ikke blir for stort.
Nyrenoverte kingbolter bør også smøres etter ca 50 mil første gangen etter montering for å få inn nok fett etter at de har gått seg litt til. Er ikke plass til mye fett med "0-toleranse" selv om honingen gir mikrospor som fettet kan legge seg i.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bytte kingbolter

Post by Torbo2 »

Jeg pleier å lure inn litt girolje først, så blir det aldri (praktisk talt ) mekanisk kontakt. Og her kan man bruke olje med EP og MOS og andregodsaker uten problem.
Litt obs på justeringen av endeslakken, litt plundrete. Her har jeg måttet lage ekstra shims selv.

Vurderer en patent på de endelokkene, slik at de tåler litt mer trykk fra pressa. Per idag må man presse svært langsomt fo ikke poppe ut lokkene.

Godt med tilgang på ferdige nav med bolter, så er det bare å bytte, tute å kjøre. Skal man overhale egne kan det ta tid... I alle fall om man skal gjøre det selv?
Jeg har alltid noen på lager i tilfelle en EU-kontroll-jypling påstår at "det er fali det". - med litt slakk...

Litt sykt at man må styre unna slike ved kontroll!
Nå her jeg nye planer her, men sier det ikke til noen!
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte kingbolter

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Jeg pleier å lure inn litt girolje først, så blir det aldri (praktisk talt ) mekanisk kontakt. Og her kan man bruke olje med EP og MOS og andre godsaker uten problem.
Litt girolje høres smart ut. Som både du og Reodor sier så er kingboltene et svakt ledd som krever litt omsorg.
Vi som arrangerer smøretreff vår og høst ser jo at det "tyter" ut vann og fukt når vi smører kingbolter og andre forstillingsdeler om høsten.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Bytte kingbolter

Post by Reodor57 »

Andre forstillingsdeler som er problematiske er nye styreledd, spesielt de uten smørenippel. De går av erfaring fort tomme for smøring, så en engangssprøyte med girolje som en smyger under gummitettingen har hjulpet meg flere ganger.
Ellers når det gjelder kingbolter er det greit å fette de opp med MoS fett første gangen etter overhaling. Denne fettypen svetter litt olje også som legger seg i porene om en har honet foringene også. (Greit å matte ned overflaten etter brotsjing av nye foringer).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bytte kingbolter

Post by Torbo2 »

Jeg har sjekket nye styre- og opphengskuler, til andre biler og jeg har sett at det er sparsomt med fett inni dem. Riktignok ikkeoriginale, men jeg er oppmerksom.
Jeg har også gitt opphengkulene en oljedråpe sånn ca hvert 3-5 år, og da holder kulene.
Me litt lunken girolje går det bra med 1 mm sprøyespiss. Ideen opstod for 2+ år siden, da mange klaget på knirk i forstillingen. Så ble dette prøvd med hell.
Så har det nå vist seg, som også andre har funnet ut, at det øker levetiden på moderne kuler uten nippler.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte kingbolter

Post by 445 »

Reodor57 wrote: en engangssprøyte med girolje som en smyger under gummitettingen har hjulpet meg flere ganger.
Torbo2 wrote:Me litt lunken girolje går det bra med 1 mm sprøyespiss. Ideen opstod for 2+ år siden, da mange klaget på knirk i forstillingen. Så ble dette prøvd med hell.

Stikker dere sprøytespissen gjennom gummimansjetten, eller løsner dere på mansjetten og smyger spissen bakom?
Jeg antar at et sprøytestikkhull i mansjetten er helt uproblematisk.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Bytte kingbolter

Post by Reodor57 »

Hettene er ofte så løse i toppen at det går fint inn der, men har brukt begge metoder uten å merke forskjell
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bytte kingbolter

Post by Torbo2 »

Begge deler går bra.
uttern
Posts: 66
Joined: Sun 03 Apr 2016 13:02
Location: Sola, Rogaland

Re: Bytte kingbolter

Post by uttern »

Hei. Jeg må spør noen som kan ting rundt smøring av kingbolter. Når jeg presset inn fett i dag etter oppskriften på denne tråden så kom fettet ut på toppen og i bunn. Det ble presset ut uten at koppen gikk av. Etter det jeg har forstått så skal fettet gå opp for deretter gå ned til midten. Kan jeg banke litt på koppen med en hammer for å prøve å tette lekkasjen? Hvis dette ikke er tilrådelig er det da andre løsninger eller må kingbolter skiftes. Etter det jeg har forstått så er de ikke dårlige, men det blir de vel hvis fettet går ut på feil plass. Noen som har noen godr tips til løsning?

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk
Post Reply