Kardangtunnel...

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
Post Reply
2R444
Posts: 5
Joined: Sun 19 Aug 2007 23:41
Location: Mo i Rana

Kardangtunnel...

Post by 2R444 »

Hei folkens!
Har tenkt å sette inn en b18 i min 444 57mod. Spørsmålet er om det er plass for nyere og større gearkasse som matcher denne motoren. Har hørt at kardangtunnellen ble utvidet på senere pvmodeller. Når ble evnt. dette gjort. Blir jeg nødt til å "lage" bedre plass på min 57mod.? Alle svar mottas med takk :P
55mod 444, Arne
Posts: 5
Joined: Sat 30 Dec 2006 01:17
Location: Østfold

Post by 55mod 444, Arne »

Sakset dette fra nettet et sted :


Bytte av B16 til B18/B20

Q: Is this a difficult conversion?

A: This is a rather easy conversion. However, as with any engine swap, a certain amount of innovation is required.


--------------------------------------------------------------------------------

Q: What engine mounts are used?

A: The B16 engine mount brackets will bolt directly to the B18 block.


--------------------------------------------------------------------------------

Q: Will my existing transmission bolt to the B18?

A: No, the conversion requires the use of the B18 bellhousing, and an M40 or M41 transmission. The original transmission mount will bolt directly to the M40 transmission.


--------------------------------------------------------------------------------

Q: What about the clutch linkage?

A: Here is one of those places where innovation is key. I prefer to use the PV or 122 bellhousing, part #418424. The cross-shaft pivot on the frame rail must be lowered and moved forward, and the pivot that bolts to the bellhousing must be either replaced with a PV B18 pivot, or another one needs to be fabricated.


--------------------------------------------------------------------------------

Q: What do I do about the radiator?

A: You have several choices here.

1: Use a B18 center grill section and hood, with a B18 radiator.

2: Use the original B16 radiator, and re-route the lower hose.

3: Reverse the lower tank on the B16 radiator, so that the outlet is on the same side (passenger) as the water pipe on the engine. I also recommend replacement of the core with a thicker one.

I consider choice #1 to be the best route. This way, you know that the radiator has the proper cooling capacity for your B18/B20.


--------------------------------------------------------------------------------

Q: Now that my B18 is installed, what do I do to change the car over to 12 volts?

A: Change the starter and generator (or alternator); voltage regulator; ignition coil; all bulbs, including interior and instrument bulbs; turn signal flasher; fan motor; wiper motor (240 wagon tailgate wiper motor will work). I haven't run into any problems with the fuel gauge, but please let me know your experiences.


--------------------------------------------------------------------------------

Q: How about throttle and choke hook-up?

A: Again, this is an area that calls for innovation. I find that the existing throttle linkages are easily modified, and that the single choke cable works well with one carb. In some colder areas, a second choke cable may be needed.
En hilsen fra Trøgstad................
2R444
Posts: 5
Joined: Sun 19 Aug 2007 23:41
Location: Mo i Rana

Fremdeles kardangtunnel...

Post by 2R444 »

Takk for svar, men det jeg egentlig lurte på er ennå ikke kommet fram i dagen... Ingen med 444 som kjenner til dette?
55mod 444, Arne
Posts: 5
Joined: Sat 30 Dec 2006 01:17
Location: Østfold

Post by 55mod 444, Arne »

Mer moderne gearkasse.........
Som du ser av "sakset" begrenser tunnel størrelsen seg til bruk av M40 og 41 kasse. Vil du ha inn B18/20 med M45/47 kasse, så må tunnelen utvides for å få plass. Samtidig må du ha clutch hus fra en av de tidligste 240. De kom med "rett" B20 motor,men senere ble det "skakke" motorer i 240.
Du må ut med etpar lapper for et slikt clutch hus.
Han her har et til salgs:
http://www.bilforumet.no/120/187408-pv- ... turbo.html

Forøvrig et flott prosjekt..........
En hilsen fra Trøgstad................
2R444
Posts: 5
Joined: Sun 19 Aug 2007 23:41
Location: Mo i Rana

444

Post by 2R444 »

Takker igjen for oppmerksomheten.
Blir sikkert oppfattet som vanskelig nå, men jeg har ennå ikke fått klarhet i når det evnt ble gjort endringer på kardangtunnel på PV og Amazon. Er ny med min 57mod, men har hørt at gearkassene som ble brukt på PV med originalmont. B18 (544) er større. Så jeg lurer ennå på om kardangtunnellen på 544 er større en på 444. Hvis de er like så har jeg allerede planen klar...
P.S. Har hørt at det ikke finnes dumme spørsmål... men de er ganske lette å svare på...hehe
Mvh 2R :lol:
55mod 444, Arne
Posts: 5
Joined: Sat 30 Dec 2006 01:17
Location: Østfold

Post by 55mod 444, Arne »

Det er vel greit å få svar på det en lurer på.................

Når det gjelder endringer på kardang tunnel så har jeg ikke peiling. Mener vel at 444 og 544 er like, men det må andre svare på. Gjør et tilsvarende prosjekt på min 55 for å få inn M47. Har tatt ut tunnelen fra en 240 som skal tilpasses.
Hva er planen din ?
En hilsen fra Trøgstad................
2R444
Posts: 5
Joined: Sun 19 Aug 2007 23:41
Location: Mo i Rana

Post by 2R444 »

Det er vel sannsynlig at det ikke er noen endringer på kardangtunnellen hos PV. En kar jeg kjenner mente at Amazon fikk utvidet tunnell når denne kom med større kasse og han regnet med at det samme gjaldt for PV. Synd at dette forumet er så lite brukt. Det er sikkert noen "der ute" som vet det meste om Volvo. Har ennå ikke satt meg inn i hva de forskjellige betegnelsene for kassene innebærerer, men mener at den jeg har på bilen er en M4.
Planen min er å erstatte motor og gear med en B20 og håper å komme over en brukbar overdrivekasse. M41? eller er det M45 :?: Har kommet over bremskalipere fra 69/70 Amazon og regner med at de uten store komplikasjoner kan monteres i Pv1... :arrow:
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Post by Torbo2 »

Ifølge guruer på den svenske PV-klubben er det i alle fall opplagt at tunnellen må bygges om for å få plass til overdrivkasse.
Vanlig M40 burde gå, men det er trangt.
Jeg har forresten kløtsjhus liggende. Også girkasse M40, men tenkte å ha den i reserve.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3144
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Når dette først har kommet opp igjen.....
PV ble aldri levert med større tunnel for overdrivekasse. Amazonen fikk dette i ca 1962 samtidig med B18 og overdrive. (Overdrive krever 12 volt).
I Duett skal det imidlertid være plass for overdrivekasse om den er bygget om til eller har 12 volt. Tunellen er en del av bæringa i PVn mens Duetten har ramme, så en bør være sikker på hva en gjør før en begynner å skjære i PVn. Dette for å få tilstrekkelig stivhet etter ombygging, og få det godkjent av "Biltilsynet".
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply