Volvo B16

Tråder som omhandler alt elektrisk på PV'n og Duetten
trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: Volvo B16

Post by trygve » Fri 13 Mar 2015 12:22

Dæven hører du har gjort dette før ja ;-) takk for tipsene, skal absolutt prøves ;-)

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2870
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Volvo B16

Post by Reodor57 » Fri 13 Mar 2015 12:31

Noen ganger ja :-). Også 1959 BM Terrier som svigers hadde :-). I tillegg har jeg to biler med B16 hjemme og har hobbyskrudd på det meste av motorer i drøyt 45 år hehe.

Lykke til. Husk såpe som ikke skummer og som løser sot men ikke aluminium om du skulle få forgasseren ultralydvasket. Bare vann fungerer dårlig.. Diesel eller parafin kan ta fyr i den slags redskap (Tips)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: Volvo B16

Post by trygve » Fri 13 Mar 2015 12:47

Hehe skal videreformiddle beskjeden til han som har varskeren. Spør visst det er noe mer eg ;)

Snakkes ;-)

trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: Volvo B16

Post by trygve » Mon 16 Mar 2015 12:53

Nå ser eg at der som flotørhuset er så er toppen bøyd litt. Dette medfører at det ikkje blir tett etter sammentrekking. Lurer på om du har en fiks ide på og få dette beint. Har prøvd meg litt frem på den ødelagte forgasseren og kom vel frem til at en fin flat fil var det beste. så lurte han som har ultralydvaskeren på om han kunne bruke sitronsyre på gammel alu.?

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2870
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Volvo B16

Post by Reodor57 » Mon 16 Mar 2015 17:58

Det ser ut til at problemet med denne forgasseren er nettopp det du beskriver, at den øvre delen bøyer seg slik at det blir lekkasje mellom flottørhus og "forgasserhus". Filing av mindre ujavnheter går greit, men større kan bli et problem om det files for mye. Tynnere gods slår seg lettere, og hull kan forskyve seg. Ser av det jeg leser diverse plasser at en del slår dette tilbake med en "trepinne", men gummihammer fungerer sikkert like greit. Godt mothold må en ha og en må ikke bruke for mye makt for da kan ting brekke. Aluminium blir også sprøere om den varmes, så kaldforming er mest riktig. Truing og lokking er vel rette metoden her.

Vedr sitronsyre i vannet = Nei. Syre og aluminium er ikke bra.
Sjekk denne siden for mer inngående kunnskap :-).
http://www.ultralydvasker.no/siteapps/j ... nu-item-11
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: Volvo B16

Post by trygve » Mon 16 Mar 2015 20:00

Den er god! da skal dette prøves i morgen :)

trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: Volvo B16

Post by trygve » Thu 19 Mar 2015 19:22

Ha har eg fått den vasket. skiftet pakninger, fått den så plan som overhode muli, men den lekker som en sil fortsatt. Noen som har en sån forgasser som er bein liggendes? Ser de har på jorgenrud men til en ganske så stiv pris.

Torbo2
Posts: 4623
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Volvo B16

Post by Torbo2 » Fri 20 Mar 2015 10:19

Det er kanksje blitt nevnt, men lekker den som en sil må du nok bytte flottørventil!

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2870
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Volvo B16

Post by Reodor57 » Fri 20 Mar 2015 10:59

Lekker bensin eller luft?
Bensin kan skyldes flottørventilen som sitter i forgasseren over det løstagbare flottørhuset. Det kan også være at den selv om den tetter mangler en tetteskive eller at det er satt inn en for tynn skive. Jeg husker ikke om det er messing eller plastflottør i denne. Disse kan gå lekk slik at de flyter for lavt. Messigflottøren har , og noen ganger plastflottøren, en messing arm som ligger oppå. Denne kan være bøyd ut av stilling. Normalt er armen temmelig rett med en bøyd anleggsflate mot flottøren. I tillegg kan flottøren gå tregt eller kile seg fast. Den skal gå lett opp og ned uten motstand.
Er ovennevnte i orden, må en bytte flottørventilen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: Volvo B16

Post by trygve » Fri 20 Mar 2015 12:56

Den lekker bensin. Har prøvd med to flotørventiler. Har en til som eg kan prøve.No er det en metallskive mellom Flotørvent og toppen.Muli det bør være en messingskive der? Flotøren er av messing med en liten hule i toppen. Står også topp på den siden som skal opp. Bensinen kommer ut i bunnen imellom flotørhuset og forgasser. Skal se over det seinere i kveld. Så kan eg prøve å få tatt noen bilder også.

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2870
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Volvo B16

Post by Reodor57 » Fri 20 Mar 2015 13:31

Metallringen er av aluminium og det skal den være.
Den skal ikke lekke i bunnen selv om det ikke er pakning mellom huset og flottørkammeret der. Det tyder på at den flyter over. Kikket på tgeningen av forgasseren nå og der ser jeg at det ikke er mulig å justere flottørnivået da ventilen virker direkte på flottøren. Har du forsøkt å bruke din gamle flottør fra den andre forgasseren? Rist på dem og sjekk at det ikke er noe bensin inni dem.
Tetter ventilen når du holder den opp ned. Skal tette av egen tyngde slik at du ikke klarer å blåse luft igjennom med munnen. Selv om det ikke synes sannsynlig kan det være en liten mulighet for at det er noe smådritt i begge slik at den ikke tetter. Verdien på dysa skal også være 1,5.
Om alt dette er i orden må det være noe feil med bensinpumpa slik at den gir for høyt trykk. Skal kun være på 0,35 bar
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: Volvo B16

Post by trygve » Tue 24 Mar 2015 10:15

Da har eg fått tett forgasseren. Men er ikkje noe forskjel. Trykket på bensinpumpen justeres med og skru den enten ut eller inn sant? Får se ka eg finner ut av ;-)

trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: Volvo B16

Post by trygve » Fri 27 Mar 2015 22:19

Da var traktoren i gang igjen. Skiftet alle tennpluggledningene, og kjøpte en ny kondensator. Så gjor eg rein stiften, og delene i toppen på fordeleren. stillte inn mellomrommet på stiften på 0,5mm med føleblad,(noe eg har gjort tidligere også) og der startet den som et skudd. Har aldrig gått finere en den gjør no. Har en liten mistanke om at begge de gamle kondensatorene mine var defekte. Eller så må det vært noe rusk en plass som eg ikke har fått vekk før no. Så vil vel egentlig takke for all hjelp eg har fått. Så kommer det sikkert til og dukke opp flere ting underveis, men da vet eg kor eg skal spørre :)

User avatar
445
Posts: 5801
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Volvo B16

Post by 445 » Sun 29 Mar 2015 22:42

Godt å høre at den går pent nå.
God påske!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: Volvo B16

Post by trygve » Mon 30 Mar 2015 08:54

God påske til dere også ;-)

Post Reply