Pål's Volvo 444 -53

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Post Reply
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals »

Laber fremdrift en stund. Jeg er definitivt ikke den som liker å jobbe i mange minusgrader, og så langt i januar har ikke vært mulig å varme opp garasjen skikkelig. Derfor har det blitt sporadiske og korte besøk hos PV'n. Men i dag var det aktivitet igjen!

Mest sveising og sliping av tidligere platejobber, et tidkrevende arbeid som ikke kan slurves unna på kort tid. Jobber man for fort, så vil plata slå seg og gi store problemer.

Image

I dag fikk jeg også prøve meg på tinnsparkling. Litt øvelse på noen løse platebiter først, så var det bare å prøve seg på bilen. Det er jo liten fare for å ødelegge noe, og det gikk faktisk lettere enn jeg trodde.

Her er det man trenger:
Image
Gassbeholder og mynnstykke, kjøpt på Biltema.
Tinn, flussmiddel og tinnsleiv, kjøpt hos Gasolin.
Fett for å hindre at tinnet fester seg til sleiva, her brukte jeg vanlig antisprut-pasta kjøpt på Biltema.
Til slutt en pensel til å smøre på flussmiddelet.

Først gjorde jeg plata er fullstendig ren. Roterende stålbørste på vinkelsliperen fungerer greit. Så påførte jeg flussmiddel, som jeg deretter varmet til det smeltet. Etter det var det å balansere varmen på plata og tinnstaven slik at tinnet fløt passe tykt og festet seg mot plata. Så strøk jeg ut tinnet med sleiva. Med litt repetisjon gikk det bra.
Til slutt brukte jeg en grov fil, type rasp, for å jevne til det overskytende tinnet. Her får man kjøpt spesialverktøy, men fila fungerte den også. Tinn skal ikke slipes, det inneholder tungmetaller som ikke er bra for helsa. Maske ble for øvrig brukt under hele operasjonen.

Jeg har ingen bilder fra selve påføringen, da trengte jeg alle hender for meg selv. Men resultatet er her:
Image
Ble ikke så aller verst!

Ha en god kveld, alle sammen :)
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals »

Etter en særdeles kald januar og begynnelsen på februar, slapp kulda litt i helga. Jeg må seriøst få isolert garasjen i sommer :)

Fortsatte med karosserijobbing i dag. Mer sveising og sliping, litt kjedelig og tidkrevende. Men det går fremover.
Etter hvert er jeg kommet til høyre hjulbue, og PV'n har enda flere hemmeligheter, viser det seg.

Her har jeg lenge lurt på hva som skjuler seg under:
Image

og det var faktisk enda en reparasjon:
Image

Men blikkplata fortsatte 10 cm inn under bunnplata, og der var det tynt. Noe nytt stål må nok inn der også. Men ikke så alt for galt.

Men dette likte jeg dårligere. Under et tykt lag med sparkel åpenbarte denne seg:
ImageIkke rart at tilpassinga mot dørstokken på denne sida var litt suspekt.
Image
Image

Resten av hjulbuen er sånn omtrent samme jobben som på andre siden, så det er vel bare å komme i gang:
Image

Noen gram med stålplate forsvant i dag også:
Image

Jeg blir nok å finne under PV'n noen helger ennå, ser jeg :)
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals »

Måtte bare inn på min egen tråd for å lese meg opp litt om hva jeg holdt på med. Har vært litt opptatt med andre saker, så jeg har mistet litt rytme. Men jeg har ikke gitt opp, altså! Prosjektet lever i beste velgående. I'll be back.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Flott!

Jeg savner dine ukentlige oppdateringer.
terjehva
Posts: 143
Joined: Thu 21 May 2009 22:22
Location: Hadeland

Post by terjehva »

Det er gått å se at det er noen som er i gang etter vinterkulda har gitt seg. Lykke til videre.. :D
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals »

Jeg var svært lite gira på å starte med høyre hjulbue i dag, så jeg fant noe annet småtteri i stedet. Viktig å jobbe med det man har lyst til, ikke sant?

Sånn ser fronten ut etter alt for lang lagring. Her var det støvete gitt.. Kan knapt se gjennom frontruta.
Image

Gulvbryteren til lyset sitter under et svært rustent deksel. Under ser det ikke så ille ut heldigvis.
Image

Men dekselet var ille. Dette er en fin liten jobb.
Image

Kun flensen som er noenlunde hel. Men det er heldigvis det viktigste. Flensen er nemlig ikke rett, men følger buen på karosseriet. Det ville tatt tid å rekonstruere.
Image
Image
Image

Lenger kom jeg ikke i dag. Men det gir en antydning om hvor jeg skal. Litt mer platearbeid, litt slip, sparkel og lakk, så er dekselet som nytt. Ha en god kveld, folkens :)
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals »

Fortsatt blikkenslager. Dekselet tar form. Det ser skjevt ut på bildet, men som jeg nevnte i forrige post er flensen ikke symmetrisk.

Først punktes bitene sammen:
Image

Pusset ned punktene:
Image

Tinnsparkling:
Image

Til slutt et lag med glassfibersparkel for å jevne ut stripene.
Image

Nå gjenstår pussing og lakkering. Det ble ikke i dag. Været var jo aldeles strålende, så det ble tur i stedet 8)
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals »

Image
Sånn ble den med primer på. Helt grei.

Det er meldt dårlig vær her i påska, så da får jeg hive meg på resten av rusta, tenker jeg.

For øvrig fikk prosjektet seg en solid opptur i helga. Støtfangere og interiør er kjøpt fra Dan her på forumet :) Støtfangere var min største bekymring for å få PV'n original. De gamle med bred underkant er ikke noe man ser til salgs daglig. De blir prikken over i-en på en nyrestaurert PV neste år.

God påske!
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals »

Julekveld, bursdag og syttende mai samme dagen. Stemingen er hvertfall sånn her i dag :D

Hvor ofte kommer man over originale, ubrukte støtfangere til en -53 PV? Det er langt mellom de gangene det finnes liknende på markedet. Jeg var så heldig å få kjøpe dem og en flott orignal innredning som jeg fikk levert i dag. Da får bare kontoen skrapes.. Dermed er de største brikkene i PV-puslespillet på plass. Takk til Danny for en hyggelig handel.

Image
Steike fint!

Dette legger også et visst press på kvaliteten av bilen. Så fine deler skrur man ikke på et vrak!
Lista er lagt. Her er det bare å ta sats.
User avatar
ståle
Posts: 189
Joined: Fri 23 May 2008 22:42
Location: sotra
Contact:

Post by ståle »

Hei!

Ja, detta var jammen flott, gratulerer så mye, følger med skjønner du. Gler meg til fortsettelsen, Lykke til! :D

Ha ein fin dag!!!

MVH

Ståle :D
terjehva
Posts: 143
Joined: Thu 21 May 2009 22:22
Location: Hadeland

Post by terjehva »

Støtfangerne ser meget flotte ut. Det gjør seg med litt ny krom på bilen..
Da er det bare å stå på videre med bilen...
lervang
Posts: 53
Joined: Sun 13 Dec 2009 14:36
Location: Fredrikstad

Post by lervang »

Heisan. Det så flott ut. Er nok flere av oss som kunne trengt ny krom og for ikke snakke om nytt interiør. Gratulerer!
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals »

Som tiden flyr.. 5 måneder siden siste innlegg. Skamme seg. Det har dessverre ikke vært så mye aktivitet i garasjen i sommer. Jeg har noe å ta igjen om jeg skal holde skjemaet.

Jeg fikk PV-magazinet i posten i dag, og ble inspirert. Ut i garasjen å ta noen bilder. Noe har da skjedd siden sist. Det ser ut til at jo mer jeg jobber, jo mer arbeid dukker opp. Men så lenge man kan kose seg med arbeidet skal jeg vel være glad til.

Sånn ser det ut i høyre hjulbue for tiden:
Image
Image
Image

Under dette arbeidet fant jeg ut hvorfor døra så ut til å passe dårlig mot karmen. Det er faktisk skiftet dørstokk på denne siden, og den nye er lagt oppå den gamle i skjøten. Dermed har det blitt trangt å være dør.

Image
Image
Image

Dette skal jeg få streve med å rette opp. Men det må fikses, jeg kan ikke ha en dårlig tilpasset dør! Jeg må først få lagt inn plate i hjulbuen og dørken igjen, ellers synker bilen sammen. Så må dørstokken løsnes og tilpasses der den egentlig skal være. Håper å få gjort noe av dette i helga :)
User avatar
ståle
Posts: 189
Joined: Fri 23 May 2008 22:42
Location: sotra
Contact:

Post by ståle »

Hei!

Veldig kjekt å se at du er igang igjen,Håper på oppdateringer utover høsten. Som sagt tidligere, veldig kjekt å følge med på dette flotte proskjektet ditt :D


MVH

Ståle :D
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Godt å se at du er i gang igjen.
Gleder meg til å følge det videre arbeidet.
Kos deg!
Post Reply