Tidvise klikk fra startmotor

Tråder som omhandler alt elektrisk på PV'n og Duetten
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Tidvise klikk fra startmotor

Post by Ansgar445 »

Jeg har i denne våren til tider hatt litt startproblemer. Plutselig så kommer det bare et klikk fra starteren. Etter gjentatte forsøk drar den plutselig i gang, men da ganske svakt. Andre ganger starter den lett som bare det. F.eks kan jeg starte opp uten problemer, kjøre til bensinstasjonen 6 km unna, fylle for så å få startproblemer. Jeg har i det siste passet på å lade batteriet før hver kjøretur. Jeg har gått over kabel mellom batteri og starter og sjekket for dårlig kobling.
Noen som har tips om hva dette kan være eller eventuelle måter jeg kan feilsøke på?
Volvo 445 Skåpvagn 1957
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Tidvise klikk fra startmotor

Post by 445 »

Har ingen umiddelbare tips, men jeg har et par ekstra startmotorer liggende. Du kan gjerne prøve en av disse og få kjøpt den hvis den fungerer bra.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Tidvise klikk fra startmotor

Post by 445 »

Kom på en ting!
Har du kun sjekket pluss-kablene?
Sjekk også jordingskablene. Både den fra batteriet til gods (torpedoveggen) og den mellom ramme og motor.
Ta dem av, rens alle kontaktflater og sett sammen igjen.
Jordingsflettene er ofte ikke på mer enn 20-30 kvadratmm. Jeg har byttet dem ut med de tykkeste kablene jeg kunne få hos Biltema.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Tidvise klikk fra startmotor

Post by 445 »

Fant et bilde som viser at jeg har en ekstra jordingskabel fra torpedo til blokka.
I tillegg har jeg latterlig tykk kabel til startmotor, men det går i alle fall nok strøm i den!
IMG_3011.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Tidvise klikk fra startmotor

Post by Torbo2 »

En ting til som bør sjekkes i tillegg er kontakten for styrestrømmen, den tynne ledningen til starteren (solenoidet). Innslagsreleet kalles det også. På 16 er den skrudd fast med en liten mutter med 8 mm sekskant. På B18 er det en stikkabel, vanligvis, og her kan det være dårlig kontakt (typisk).
Det kan også være tenningskontakten. Det enkleste er da å sette inn en ny starterknapp, halvskjult og beholde den gamle tenningsbryteren.
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: Tidvise klikk fra startmotor

Post by Ansgar445 »

Takk for mange svar! Jeg skal gå over alle kontaktflater igjen. I tillegg skal jeg legge opp til spenningsmålingsmulighet slik at jeg enkelt kan koble på multimeteret neste gang dette inntreffer.
måle på starter.png
måle på starter.png (37.49 KiB) Viewed 13107 times
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Tidvise klikk fra startmotor

Post by Torbo2 »

Moderne måleistrumenter er så følsomme at du kan risikere tilfeldige utslag, og noen ganger blir man sjokkert over hvor lav spenningen blir under start. Du kan evt. nappe ut coilledningen slik at du får kjørt starteren eller forsøkt på start i mer enn et par sekunder for at instrumentet får tid til å stabilisere seg.
Måler du strøm, kann du få et ekstremt stort utslag rett etter innslag av starteren - mange hundre ampere. Men å måle denne digitalt kan være lureri, da målingen som gjelder er når starteren snurrer rundt.
Men målinger er uansett viktig og lærerikt.

Et gammeldags analogt voltmeter eller amperemeter kan gi mer sikker avlesning (utrolig nok.) Også på grunn av at viseren har en referanseskala, mot "hoppende" tall....

Jeg er sikkert litt gammeldags, men jeg ser jo at bilfabrikantene fortsatt holder på analoge instrumenter, og noen har begge deler. Må vel legge til at noen har en stabilisering og store tall i instrumentene for at de skal bli mer lettlest.
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: Tidvise klikk fra startmotor

Post by Ansgar445 »

Igår da jeg skulle starte, kom det bare et klikk fra starteren. Jeg koblet så til multimeteret for å måle, men da startet den uten problemer. Hadde ikke noe problem med starteren resten av dagen. Dette er altså et problem som kommer og går med ujevne mellomrom...

Det har kommet inn tips om at dette kan være problemer med starteren.
1. Foringene i starteren er så slitt at ankeret subber borti feltene
2. Brente kontaktflater i innslaget
Volvo 445 Skåpvagn 1957
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Tidvise klikk fra startmotor

Post by 445 »

Jeg skal forbi Tønsberg om noen dager.
Kan godt ta med en starter du kan låne/prøve.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Tidvise klikk fra startmotor

Post by Torbo2 »

Det minner om utslitte børster. Før i tiden brukte man å slå på starteren, og da falt børstene inni en tusendels millimeter nærmere kommutatoren/ankeret og fikk kontakt og så startet bilen.
Det tipset virket ikke så lenge, men ofte nok til at man kom seg til verksted.
Med våre biler gjelder vel tipset fortsatt...
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: Tidvise klikk fra startmotor

Post by Ansgar445 »

Prøvde å montere en startmotor som fulgte med motoren jeg kjøpte ifjor høst. Den klarte så vidt å dra litt igang før den begynte å ryke.... Inn med den gamle igjen. Klikk er tilbake. Er det meningen at bolten på starteren, som man skrur kabel fra batteri inn på, skal rotere? Den roterer når jeg prøver å tighte mutteren som holder kabelen på plass.
Jeg fikk klikk i starteren, men da jeg vred litt på bolten virket starteren igjen. Ikke sikker på om det er noen sammenheng?
445: Jeg kjøper gjerne en starter av deg. Vi får snakkes nærmere angående når og hvor :)
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Tidvise klikk fra startmotor

Post by Torbo2 »

Den skal ikke gå rundt nei! Men det er to muttere der, og den innerste må skrus til først, uten kabel på.
Koble vekk minus på batteriet først, da det ellers kan bli litt mye gnistring og fastnøkkelen blir rene sveisepinnen.

Dette er jo innslagsreleet, om jeg har forstått deg rett? Så her må det nok litt dypere undersøkelser til for å få klarhet i problemet(ne). Byttestarter høres smart ut.
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: Tidvise klikk fra startmotor

Post by Ansgar445 »

Er det mulig å bytte børstene på disse starterne selv? Ser på nettsidene til Jørgenrud at de har diverse deler til dem, bla. børster.
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Tidvise klikk fra startmotor

Post by Torbo2 »

Det er ganske enkelt, men tar du bilder underveis eller legger ting i rekkefølge så er det små muligheter for å få ting sammen igjen.
Det er vanlig å bytte foringene i hver en de samtidig. De er porøse og smøres i forkant ved å legge dem i olje over natten eller legge dem mellom to fingre og med olje innvendig klemmer du olja inn i porene i foringene. De er ferdig tilpasset forøvrig.
Det er også et "bendixdrev" med frihjul som må sjekkes, at det ikke glipper. Men det er sjelden feil med det.
Fjærene til børstene vippes ut og vippes litt til siden slik at børstene kommer lett inn og så vippes fjærene på plass etterpå.

Før demontering merkes endestykkene med en fil og spor inn i selve starterhuset, så blir ikke endestykkene feilmontert.
Alt utenom bendixdrevet kan vaskes i whitespirit. Men fettløsende ting må ikke komme inn i frihjulet i bendixdrevet.

vask og rens er bra. Er kommutatoren slitt, der hvor børstene går, skal ankeret dreies. Normalt er det tilstrekkelig å pusse suksessivt rundt kommutatoren (kobberringen med riller).

Det var det...
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Tidvise klikk fra startmotor

Post by 445 »

Jeg sendte en brukt starter med SverreL i går. Håper at den er ok og at den kan fungere for deg.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply