Bytte bremsevæske

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte bremsevæske

Post by 445 »

Da var ny masterpumpe og ny væske på plass.
Mange takk til Reodor og Torbo for all hjelp til dette på tampen av smøretreffet.
Driver nå i ledige stunder og modifiserer lokket til masterpumpa slik at den kan kobles sammen med den høyt monterte bremsevæskebeholderen. Kommer tilbake til dette i en egen tråd.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bytte bremsevæske

Post by Torbo2 »

Dette er viktig og det er jo en god følelse at bremsene er optimale. Og det med en høytliggende bremsevæskebeholder er et must.
En kikk under tromlene f.eks, hvert annet år er jo også en bra ting.
Det at bilene står lenge stille kan jo ogås gi noen småproblemer, spesielt før man får kjørt noen km slik at bevegelsene blir ok.
Og ikke minst skifte væske hvert annet år - seinest hvert trejde til fjerde..
Det begrenser også korrosjon i anlegget i tillegg til at det tåler mer varme....
PV-Sport
Posts: 256
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: Bytte bremsevæske

Post by PV-Sport »

Låner denne tråden litt... ser at jeg snart må etterfylle bremsevæske på PV'n. Men er litt usikker på hva slags type jeg skal helle på... mener å huske at forrige eier sa det var en slags silikonbasert bremsevæske som er i systemet i dag... Da kan jeg vel neppe fylle på vanlig bremsevæske?
Er det noen måte å se hvilken type væske som er brukt? Forskjell på farge eller konsistens?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bytte bremsevæske

Post by Torbo2 »

Har du siliconvæske, skal den holde i mange år, ca. 10 om jeg ikke husker feil?

For å sikre mot svulming innvendig i bremseslangene, bør du bruke Ate´s eller væske fra en anerkjent bilprodusent. Jeg brukte Toyotas på to biler sist, men Biltemas nå aller sist, men det var fordi det var det jeg hadde tilgjengelig der og da. Den skal ut igjen, da jeg har mistanke til at den har for sterke tilsetninger.
Jeg har nemlig opplevt igjengrodde slanger på tre biler med Biltemas.? Jeg skal ikke påstå noe, men jeg legger usikkerhetten til side ved å bruke en annen type.
Gamle bremseslanger er kanskje grei å bli kvitt i samme slengen?
Om de har sitttet der i 40 år og mer, er de vel nesten "forsteinet"?
Ved skifte er det viktig å legge slangene slik at de ikke subber mot hjulene. Det er flere stillingen i firkant festet på traversen som gjør det mulig å feste dem skikkelig.
Gjør du rent der, ser du det.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte bremsevæske

Post by 445 »

PV-Sport wrote:Låner denne tråden litt... ser at jeg snart må etterfylle bremsevæske på PV'n. Men er litt usikker på hva slags type jeg skal helle på... mener å huske at forrige eier sa det var en slags silikonbasert bremsevæske som er i systemet i dag...
Dersom forrige eier er mulig å få i tale, så er det sikkert best å høre med vedkommende.
Vanlig bremsevæske skal ikke blandes med silikonbasert - i følge de som har greie på det.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
PV-Sport
Posts: 256
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: Bytte bremsevæske

Post by PV-Sport »

Fikk snakket med han jeg kjøpte PV'n av i dag. Det er silikonbasert væske på bilen. Så nå er beholderen toppet til riktig nivå med riktig type væske :-)
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte bremsevæske

Post by 445 »

Kjempefint!
Da gjenstår bare å finne ut hvorfor du måtte etterfylle.
Har du en lekkasje noe sted?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
PV-Sport
Posts: 256
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: Bytte bremsevæske

Post by PV-Sport »

Da gjenstår bare å finne ut hvorfor du måtte etterfylle.
Har du en lekkasje noe sted?
Ja, nivået har vel sunket 3-4 cm i beholderen de 6 årene jeg har hatt bilen. Så noen stor lekkasje kan det ikke være snakk om.
Har sett litt rundt etter lekkasjer, og det eneste jeg finner er litt svetting i overgangen mellom bremsevæskebeholderen og røret.
Men det er så lite at jeg har ikke orket å gjøre noe med det.
Post Reply