PV 57 brumming i drivverk

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
Post Reply
lervang
Posts: 53
Joined: Sun 13 Dec 2009 14:36
Location: Fredrikstad

PV 57 brumming i drivverk

Post by lervang »

Har byttet bakhjul fordi et hjul var blitt urundt. Og trodde at ulydene ville forsvinne helt.
Men når jeg kommer opp i ca 60 km/t kommer det en brummelyd i drivverket. Denne blir lavere når jeg øker farten.
Kan det være knutekors? Eller en skjevhet i aksling?
Tips mottas

Hilsen Bjørn
PV-Sport
Posts: 256
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Post by PV-Sport »

Ville begynt med å sjekke kryssene i mellomakslingen ja. Sjekk at det ikke er slakke, og at de ikke har knepet seg fast.
Det siste skjedde på en Mitsubishi jeg hadde før. Bakerste krysset gikk helt fast. Kjørte litt for lenge med dette, og dermed fikk jeg kast i mellomakslingen. Etter bytte av kryss hadde jeg fortsatt en sånn brumming i drivverket på 80 km/t. Lyden avtok når jeg økte farten videre.
Problemet løste seg etter at jeg fikk avballansert mellomakslingen.
lervang
Posts: 53
Joined: Sun 13 Dec 2009 14:36
Location: Fredrikstad

Post by lervang »

Ja, da blir det å jekke opp for å se hvordan det ser ut. Har ikke sjekket noe sånt før, men slark kan jeg jo se etter. Kanskje smøring også kan hjelpe? Får ikke sjekket før til uka så det blir spennende.
lervang
Posts: 53
Joined: Sun 13 Dec 2009 14:36
Location: Fredrikstad

Brummingen borte

Post by lervang »

Omsider fått jobbet litt med bilen igjen og nå er brummingen borte. Viste seg å være noen gummiforinger midt på akslingen ved lageret. Disse var helt morkne og bare hang der av gammel vane. Satte i nye og vips alt bra. Da trenger jeg ikke bytte kryssene og har et sett hvis noen trenger.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Dette var interessant! Kan du legge inn noen bilder eller tegninger som viser hvor disse foringene var plassert? Kan du skrive litt om hva du måtte gjøre for å få skiftet dem?

Jeg har mange lyder i bilen, og synes det er hyggelig med gammelbil-lyd, men ulyder er jeg på konstant jakt for å utrydde.
lervang
Posts: 53
Joined: Sun 13 Dec 2009 14:36
Location: Fredrikstad

Post by lervang »

Jeg løsnet akslingen ved girkassen og bakakslingen. Da kunne jeg greit vri den midterste delen og sette ny gummibussing på plass. Ikke sikkert du må løsne hele greia. Det var ikke så lett å få den sammen igjen ved girkassa. Var ikke plass til å holde det sammen og skru i bolter samtidig. Eller jeg er litt klønete. Kanskje.

Sjekk linken og blad deg ned til side 23. Under Propshaft Kan du se hel akslinge splittet.

http://www.cvi-automotive.se/upload/PDF ... pv_eng.pdf
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Flott. Tok meg den frihet å legge inn utklipp fra katalogen her. Hvilke deler var det du byttet?

Image
lervang
Posts: 53
Joined: Sun 13 Dec 2009 14:36
Location: Fredrikstad

Post by lervang »

Det er nr 5/6 supension bush.
Var lett å sette dem på plass nær akslingen var løs.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Post by Torbo2 »

Merking med kjørner er viktig slik at tingene kommer riktig på plass, slik det var fra fabrikken. Ellers kan man få ublananse.
Sier det bare fordi andre kan sikkert ha behov for en slik oppgradering på et eller annet tidspunkt.
Tenker på å bytte den midtre gummien selv, men jeg tror jeg tar med lagret i samme slengen, da marginene er små her for å få ubalanse.
OBS: Det visst forskjell på gamle og nyere oppheng.....
- Man vet jo aldri?
Post Reply