Eiriks PV 60-modell

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
aarlijenta
Posts: 29
Joined: Wed 30 Oct 2013 09:18
Location: Kristiansand

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by aarlijenta »

Så gøy å se andres prosjekter :)
Følger denne!
Volvo Pv 544 61mod
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by 445 »

Har Eiriks PV kommet ut av vinterdvalen ennå?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Til helgen skal jeg sette på en ny(dreid) bremsetrommel bak, da den er litt ujevn på håndbremsen. Prøver den ene siden først der jeg føler problemet ligger. Jeg skulle også kontrollert drivaklsingen, men måleklokka er litt langt unna, på mitt andre sted.
Felgen er kontrollert og funnet ok.
Tromlen er målt før og har en liten ovalitet. Så det holder kanskje med en ny trommel?
Ny trommel:
Image
Så da blir den en mellomløsning, om ikke noen har et måleur i nærheten som jeg kan låne?
Er det samme nøkkene med håndbremsen, tar jeg ut drivaklsingen og sjekken den i dreiebenken.
For å være sikker på at tromlene ble dreid riktig, lagden jeg meg to akslinger, en til Chucken og en til tromlen. Den i tromlen dreide jeg et lite kutt på 30/60 grader for å ta bort eventuelle hundredeler feil på chucken.
To slike:
Image
Jeg kunne jo også brukt en firebakket chuck, men jeg hadde allerede laget dette utstyret før den firebakkede kom på plass. Jeg trodde først jeg hadde ftt feil, da det var feilmerket på kassen den kom i, men etter litt mer sjekk innvendig så var det riktig vare.
Den kan jeg dreie firkantede tin i bl.a. og stille den på tusendelen!
Jeg fikk tak i en drivaksling, men den var det styggelig mye kast i. Jeg prøvde å tigge opp stål på konen til tromlen, for å dreie ny kon, men selv om jeg la på 2-3 mm gods og dreide ny kon, var det fortsatt så mye kast på midten av aklingen at jeg tror den ville laget vibrasjon.
Image
Så for å spare meg for mer unødig forskning, så kuttet jeg den med vinkelsliperen. Da slipper jeg å bli fristet til bruke mer tid på den. Den har et fint "akselstål" som kan brukes til mye og er lett å dreie. Og samtidig sterkt. Kanskje den kan bli en fin skrue til et skrustikkeprosjekt?

Jeg må tilstå at jeg prøvde å rette akslingen med slegge, men den ville ikke bli en tienddel rettere etter mange tunge slag!
Den kunne nok like gjerne holdt til en lastebil!
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Så kom den originale drivaklingen ut. Bakhjulslageret satt mer fast enn vanlig, så jeg strevde litt. Vanligvis går det lett, som jeg så "eplekjekt" har sagt før. Men her var det ikke bare å nappe den ut. Det hadde "satt seg", men så hentet jeg fram en langpipe å satte mellom mutteren og lagerinnfestingen og spente opp litt og slo noen svingende slag på bakakselhylsa og så kom det lett etter på på den vanlige måten med å sette på trommelen og bruke den som slaghammer/trekker.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by 445 »

Fant du ut hvorfor den hadde "satt seg"?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Her var det stille, og det er nok min skyld. Var vel for opptatt med min egen bil?
Satt seg, ja.... Jo da lagret satt fast i yttterkant på bakakselhylsa. Jeg lagde meg en hylse med passende hull for bakakslingen og som passet på enden av bakakselhylsa. Så trakk jeg akslingen med lager ut.

Tromlen var på forhånd sjekket ut, og den var minimalt slitt. Bilen er jo bare kjørt 150 000 km ca.

Så spente jeg selve bakakslingen (stikkaklingen) i dreiebenken og den var skjev gitt! Jeg hadde fått en aksling av en i klubben, men den var svært skjev, så den ble kuttet i to. Noe av den er blitt til en skrue....
Dette var nok årsaken til at bremsene var ujevne på venstre side. Tror jeg vet årsaken.

Så gikk jeg på med slegga, og for hvert annet slag målte jeg akslingen i dreiebenken med måleur til den var innenfor 0,02 mm i kast. Rund og rett, med andre ord. Det gikk med ca 20 slag. Den akslingen var så seig og sterk at man kunne kuttet den opp i biter og laget tenner til en gravemaskinskuffe! Det var ikke lett å treffe 100 på akslingen, og ved et par anldninger bommet jeg, og spratt akslingen opp i høyde med tanngarden min. Da tenkte jeg på en j.... (forferdelig) VW-jekk som knuste en tann en gang, og jeg bestemte meg får å være forsiktig.
Neste gang blir det hjelm med visir!

Så var det bare å få tingene på plass. Vet ikke om jeg tør å si dette, men jeg tok av bremserøret for å sjekke det med det samme, og det hadde rustporer gitt! Da måtte jeg lage nytt av kobberlegering. Biltema har forresten nipler til bremserør, men her må man passe på, da noen har tommegjenger (som her) og andre millimetergjenger. De ser ganske like ut...
På andre siden var bremserøret helt fint, og det var bare å rense og lakke med sinkspray, men tynt antirustmiddel når "lakken" var tørket.

Så var det litt utlufting og en prøvetur. Og resultatet var 100, ingen lugging eller ulyder. Sjekket det også på bremseprøver og bremsene var godt innenfor kravene. Eller rettere sagt helt jevne.
Da kan ikke Eirik klage!

Etter en lengre kjøretur sjekket jeg også spissingen i hjulopphenget. De var i overkant av 5 mm, men bilen gikk fint med det. Men for å slippe klager fra "hovedstyret" justerte jeg ned til 1 mm med belastning og 0 uten.
Hjelpesnekka fikk også en oppgradering med nye foringer, da jeg ikke ville ha dårligere greier enn en annen i klubben som nettopp skiftet og fikk fast og fin styring.
Ave en eller annen grunn vardet ikke tilstrekkelig smøring i de gamle foringene. Mangel på oppfølging, tror jeg? Eller kanskje litt svak konstruksjon (vi sier det...).

Nå er bilen vinterparkert, med god kontroll av luftfuktighet i garasjen/verkstedet, med luftavfukter som går av og til.
Så er det bare å kose seg med inneprosjekter...
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by 445 »

Nå må Eirik være fornøyd.
Lykke til med vinterens prosjekter!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Takkar!
Prosjekter ja, det mangler ikke noe på slikt! Må bare sortere lista....
Fikk noen ideer i helgen hos min nevø i Kristiansand! Han hold på med virkelig avanserte ting. Prosessor-/datastyrt plasmakjærer, selvlagd, stor dreiebenk og mye annet.
Trenger man et fysisk navneskilt i f.eks. rustfritt stål, var det bare å skrive det på PC-en og trykke på "go, enter". Så kom resultatet ut på sveisebordet med pene kantskjæringer.
Og så hadde han skaffet seg topp of the line MIG-sveis - også datastyrt, med utallige justeringsmuligheter. Puls, downsloope osv... Invertor type som min, noe som gjør den svært kompakt og stabil på spenning osv. Mye morsomt gitt!
Her ligger jeg etter, men jeg tror jeg klarer meg bra med det jeg har.

Rask reise:
Før i tiden gikk det med fire og en halv time til og fra Kristiansand, men nå gikk det på godt under fire timer, takket være mange nye veier og 110 grenser i store deler av veiene! Følte ikke at jeg var i Norge... Men regningene kommer nok, da jeg passerte utallige bomstasjoner.
hadde det ikke vært for usikkert vær, hadde jeg tatt Duetten....
Akkurat i dag, var det greit, men.....
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Reodor57 »

Kjørte du vw? I så fall passerte motorsaga deg i venstre feltet...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Jasså? Det krever en forklaring?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Reodor57 »

Vel ikke så mye kanskje. Vi var i Vegårshei i helgen på styremøte i NVPVK. På vei hjemover passerte vi en campingbuss lik din. Som kjent for noen har jeg en hjemmelaget reklame for et motorsagmerke på bakdøra på varebilen. Kunne selvsagt stått PV deler på vei til deg for anledningen, men altså det er forklaringen...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Kjørte forbi meg altså!

Jeg kjørte da 110 km/t og det på GPS!

Vell vell, det kan være at noen kjørte forbi meg på veiene ved Grebbestad, hvor det var litt bakker? DA butter min litt, eller en del rettere sagt, da turboen ikke er på plass.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Tror ikke jeg har støv på hjernen, men jeg likte ikke at PV-en nå var nedstøva, også av sagspon, da den stod i nærheten av kappsaga.
Jeg har ikke lyst til å vaske, da det blir fuktig luft i garasjen. Ikke vil jeg koste, da det kan bli riper. Så hva gjør jeg da?

Blåse støvet av og ut av garasjen med kompressor og blåsepistol? - Tror det blir det.....?
Så var det å sjekke batteriene da, holdt på å glemme det.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

................ ......
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Da fikk PV-en nytt førersete. Stoffet var sprekt, men heldivis har VP-Autoparts originalstoff. Litt av en jobb å sy, men det gikk bra.
Men hva har skjedd med tidligere bilder?
hvordan legge inn bilder nå?
Post Reply