Pål's Volvo 444 -53
Laber fremdrift en stund. Jeg er definitivt ikke den som liker å jobbe i mange minusgrader, og så langt i januar har ikke vært mulig å varme opp garasjen skikkelig. Derfor har det blitt sporadiske og korte besøk hos PV'n. Men i dag var det aktivitet igjen!
Mest sveising og sliping av tidligere platejobber, et tidkrevende arbeid som ikke kan slurves unna på kort tid. Jobber man for fort, så vil plata slå seg og gi store problemer.
I dag fikk jeg også prøve meg på tinnsparkling. Litt øvelse på noen løse platebiter først, så var det bare å prøve seg på bilen. Det er jo liten fare for å ødelegge noe, og det gikk faktisk lettere enn jeg trodde.
Her er det man trenger:
Gassbeholder og mynnstykke, kjøpt på Biltema.
Tinn, flussmiddel og tinnsleiv, kjøpt hos Gasolin.
Fett for å hindre at tinnet fester seg til sleiva, her brukte jeg vanlig antisprut-pasta kjøpt på Biltema.
Til slutt en pensel til å smøre på flussmiddelet.
Først gjorde jeg plata er fullstendig ren. Roterende stålbørste på vinkelsliperen fungerer greit. Så påførte jeg flussmiddel, som jeg deretter varmet til det smeltet. Etter det var det å balansere varmen på plata og tinnstaven slik at tinnet fløt passe tykt og festet seg mot plata. Så strøk jeg ut tinnet med sleiva. Med litt repetisjon gikk det bra.
Til slutt brukte jeg en grov fil, type rasp, for å jevne til det overskytende tinnet. Her får man kjøpt spesialverktøy, men fila fungerte den også. Tinn skal ikke slipes, det inneholder tungmetaller som ikke er bra for helsa. Maske ble for øvrig brukt under hele operasjonen.
Jeg har ingen bilder fra selve påføringen, da trengte jeg alle hender for meg selv. Men resultatet er her:
Ble ikke så aller verst!
Ha en god kveld, alle sammen
Mest sveising og sliping av tidligere platejobber, et tidkrevende arbeid som ikke kan slurves unna på kort tid. Jobber man for fort, så vil plata slå seg og gi store problemer.
I dag fikk jeg også prøve meg på tinnsparkling. Litt øvelse på noen løse platebiter først, så var det bare å prøve seg på bilen. Det er jo liten fare for å ødelegge noe, og det gikk faktisk lettere enn jeg trodde.
Her er det man trenger:
Gassbeholder og mynnstykke, kjøpt på Biltema.
Tinn, flussmiddel og tinnsleiv, kjøpt hos Gasolin.
Fett for å hindre at tinnet fester seg til sleiva, her brukte jeg vanlig antisprut-pasta kjøpt på Biltema.
Til slutt en pensel til å smøre på flussmiddelet.
Først gjorde jeg plata er fullstendig ren. Roterende stålbørste på vinkelsliperen fungerer greit. Så påførte jeg flussmiddel, som jeg deretter varmet til det smeltet. Etter det var det å balansere varmen på plata og tinnstaven slik at tinnet fløt passe tykt og festet seg mot plata. Så strøk jeg ut tinnet med sleiva. Med litt repetisjon gikk det bra.
Til slutt brukte jeg en grov fil, type rasp, for å jevne til det overskytende tinnet. Her får man kjøpt spesialverktøy, men fila fungerte den også. Tinn skal ikke slipes, det inneholder tungmetaller som ikke er bra for helsa. Maske ble for øvrig brukt under hele operasjonen.
Jeg har ingen bilder fra selve påføringen, da trengte jeg alle hender for meg selv. Men resultatet er her:
Ble ikke så aller verst!
Ha en god kveld, alle sammen
Etter en særdeles kald januar og begynnelsen på februar, slapp kulda litt i helga. Jeg må seriøst få isolert garasjen i sommer
Fortsatte med karosserijobbing i dag. Mer sveising og sliping, litt kjedelig og tidkrevende. Men det går fremover.
Etter hvert er jeg kommet til høyre hjulbue, og PV'n har enda flere hemmeligheter, viser det seg.
Her har jeg lenge lurt på hva som skjuler seg under:
og det var faktisk enda en reparasjon:
Men blikkplata fortsatte 10 cm inn under bunnplata, og der var det tynt. Noe nytt stål må nok inn der også. Men ikke så alt for galt.
Men dette likte jeg dårligere. Under et tykt lag med sparkel åpenbarte denne seg:
Ikke rart at tilpassinga mot dørstokken på denne sida var litt suspekt.
Resten av hjulbuen er sånn omtrent samme jobben som på andre siden, så det er vel bare å komme i gang:
Noen gram med stålplate forsvant i dag også:
Jeg blir nok å finne under PV'n noen helger ennå, ser jeg
Fortsatte med karosserijobbing i dag. Mer sveising og sliping, litt kjedelig og tidkrevende. Men det går fremover.
Etter hvert er jeg kommet til høyre hjulbue, og PV'n har enda flere hemmeligheter, viser det seg.
Her har jeg lenge lurt på hva som skjuler seg under:
og det var faktisk enda en reparasjon:
Men blikkplata fortsatte 10 cm inn under bunnplata, og der var det tynt. Noe nytt stål må nok inn der også. Men ikke så alt for galt.
Men dette likte jeg dårligere. Under et tykt lag med sparkel åpenbarte denne seg:
Ikke rart at tilpassinga mot dørstokken på denne sida var litt suspekt.
Resten av hjulbuen er sånn omtrent samme jobben som på andre siden, så det er vel bare å komme i gang:
Noen gram med stålplate forsvant i dag også:
Jeg blir nok å finne under PV'n noen helger ennå, ser jeg
Jeg var svært lite gira på å starte med høyre hjulbue i dag, så jeg fant noe annet småtteri i stedet. Viktig å jobbe med det man har lyst til, ikke sant?
Sånn ser fronten ut etter alt for lang lagring. Her var det støvete gitt.. Kan knapt se gjennom frontruta.
Gulvbryteren til lyset sitter under et svært rustent deksel. Under ser det ikke så ille ut heldigvis.
Men dekselet var ille. Dette er en fin liten jobb.
Kun flensen som er noenlunde hel. Men det er heldigvis det viktigste. Flensen er nemlig ikke rett, men følger buen på karosseriet. Det ville tatt tid å rekonstruere.
Lenger kom jeg ikke i dag. Men det gir en antydning om hvor jeg skal. Litt mer platearbeid, litt slip, sparkel og lakk, så er dekselet som nytt. Ha en god kveld, folkens
Sånn ser fronten ut etter alt for lang lagring. Her var det støvete gitt.. Kan knapt se gjennom frontruta.
Gulvbryteren til lyset sitter under et svært rustent deksel. Under ser det ikke så ille ut heldigvis.
Men dekselet var ille. Dette er en fin liten jobb.
Kun flensen som er noenlunde hel. Men det er heldigvis det viktigste. Flensen er nemlig ikke rett, men følger buen på karosseriet. Det ville tatt tid å rekonstruere.
Lenger kom jeg ikke i dag. Men det gir en antydning om hvor jeg skal. Litt mer platearbeid, litt slip, sparkel og lakk, så er dekselet som nytt. Ha en god kveld, folkens
Fortsatt blikkenslager. Dekselet tar form. Det ser skjevt ut på bildet, men som jeg nevnte i forrige post er flensen ikke symmetrisk.
Først punktes bitene sammen:
Pusset ned punktene:
Tinnsparkling:
Til slutt et lag med glassfibersparkel for å jevne ut stripene.
Nå gjenstår pussing og lakkering. Det ble ikke i dag. Været var jo aldeles strålende, så det ble tur i stedet
Først punktes bitene sammen:
Pusset ned punktene:
Tinnsparkling:
Til slutt et lag med glassfibersparkel for å jevne ut stripene.
Nå gjenstår pussing og lakkering. Det ble ikke i dag. Været var jo aldeles strålende, så det ble tur i stedet
Sånn ble den med primer på. Helt grei.
Det er meldt dårlig vær her i påska, så da får jeg hive meg på resten av rusta, tenker jeg.
For øvrig fikk prosjektet seg en solid opptur i helga. Støtfangere og interiør er kjøpt fra Dan her på forumet Støtfangere var min største bekymring for å få PV'n original. De gamle med bred underkant er ikke noe man ser til salgs daglig. De blir prikken over i-en på en nyrestaurert PV neste år.
God påske!
Julekveld, bursdag og syttende mai samme dagen. Stemingen er hvertfall sånn her i dag
Hvor ofte kommer man over originale, ubrukte støtfangere til en -53 PV? Det er langt mellom de gangene det finnes liknende på markedet. Jeg var så heldig å få kjøpe dem og en flott orignal innredning som jeg fikk levert i dag. Da får bare kontoen skrapes.. Dermed er de største brikkene i PV-puslespillet på plass. Takk til Danny for en hyggelig handel.
Steike fint!
Dette legger også et visst press på kvaliteten av bilen. Så fine deler skrur man ikke på et vrak!
Lista er lagt. Her er det bare å ta sats.
Hvor ofte kommer man over originale, ubrukte støtfangere til en -53 PV? Det er langt mellom de gangene det finnes liknende på markedet. Jeg var så heldig å få kjøpe dem og en flott orignal innredning som jeg fikk levert i dag. Da får bare kontoen skrapes.. Dermed er de største brikkene i PV-puslespillet på plass. Takk til Danny for en hyggelig handel.
Steike fint!
Dette legger også et visst press på kvaliteten av bilen. Så fine deler skrur man ikke på et vrak!
Lista er lagt. Her er det bare å ta sats.
Som tiden flyr.. 5 måneder siden siste innlegg. Skamme seg. Det har dessverre ikke vært så mye aktivitet i garasjen i sommer. Jeg har noe å ta igjen om jeg skal holde skjemaet.
Jeg fikk PV-magazinet i posten i dag, og ble inspirert. Ut i garasjen å ta noen bilder. Noe har da skjedd siden sist. Det ser ut til at jo mer jeg jobber, jo mer arbeid dukker opp. Men så lenge man kan kose seg med arbeidet skal jeg vel være glad til.
Sånn ser det ut i høyre hjulbue for tiden:
Under dette arbeidet fant jeg ut hvorfor døra så ut til å passe dårlig mot karmen. Det er faktisk skiftet dørstokk på denne siden, og den nye er lagt oppå den gamle i skjøten. Dermed har det blitt trangt å være dør.
Dette skal jeg få streve med å rette opp. Men det må fikses, jeg kan ikke ha en dårlig tilpasset dør! Jeg må først få lagt inn plate i hjulbuen og dørken igjen, ellers synker bilen sammen. Så må dørstokken løsnes og tilpasses der den egentlig skal være. Håper å få gjort noe av dette i helga
Jeg fikk PV-magazinet i posten i dag, og ble inspirert. Ut i garasjen å ta noen bilder. Noe har da skjedd siden sist. Det ser ut til at jo mer jeg jobber, jo mer arbeid dukker opp. Men så lenge man kan kose seg med arbeidet skal jeg vel være glad til.
Sånn ser det ut i høyre hjulbue for tiden:
Under dette arbeidet fant jeg ut hvorfor døra så ut til å passe dårlig mot karmen. Det er faktisk skiftet dørstokk på denne siden, og den nye er lagt oppå den gamle i skjøten. Dermed har det blitt trangt å være dør.
Dette skal jeg få streve med å rette opp. Men det må fikses, jeg kan ikke ha en dårlig tilpasset dør! Jeg må først få lagt inn plate i hjulbuen og dørken igjen, ellers synker bilen sammen. Så må dørstokken løsnes og tilpasses der den egentlig skal være. Håper å få gjort noe av dette i helga