445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
terjehva
Posts: 143
Joined: Thu 21 May 2009 22:22
Location: Hadeland

Post by terjehva »

Hei
Dette ble veldig bra, så da er det bare for meg å sette igang. :D Skal prøve å overhalle motoren i PVen før sommeren først.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Har vært litt dårlig på å oppdatere prosjekttråden i det senere.
Litt fremdrift kan rapporteres:

Etter at vinduene har fått nye lister, var det tid for å sette i gang med selve døren.
For å komme til rundt hele døren var det ingen annen utvei enn å demontere den fra bilen.
Håndtak, vindussveiv, døråpner og dørside måtte vekk. Det måtte også dørstopperen. Deretter kunne dørens 8 skruer løsnes og døren fjernes.
Selv om Duettdørene er ganske lette, så anbefaler jeg at man er 2 om denne operasjonen.
IMG_4535.JPG
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Døren ble lagt på en arbeidsbenk. Plasserte en skumgummibit på 1X1 meter oppå benken og la et gammelt laken oppå der. Dette ga en myk "seng" til døra slik at den ikke skulle ripes opp.

Her følger noen bilder som viser at det virkelig var behov for å bytte disse listene:
IMG_4536.JPG
IMG_4537.JPG
IMG_4538.JPG
IMG_4539.JPG
IMG_4541.JPG
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Begynte å pirke og rive av gamle lister. Håper det limet jeg bruker er like bra som det originale, for listene satt godt fast.

Øverst på døra var det et greit syn som møtte meg.

Nederst var synet som ventet; metallisk kjeks. Døren ble tinnet for 7-8 år siden og dette ser ut til å holde bra. Tinnet er de sølvgrå "markene" som vises på bildet under. "Kjeksen" er på innsiden, og jeg vil ikke gjøre mye jobb med dette. Bilen blir ikke kjørt i saltsesongen.
IMG_4551.JPG

Ønsket å binde rusten godt. Brukte derfor min favorittbehandling: Owatrol.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Som nevnt i annen tråd på forumet ble jeg anbefalt å bruke ett spesielt lim. Om dette er bedre eller dårligere enn vanlig kontaktlim kan jeg ikke uttale meg om, men jeg er i alle fall tilfreds med dette limet:
IMG_4556.JPG
Man påfører et tynt lag på begge flater som ska limes. Venter litt og trykker listen på plass. Dette er et kontaktlim og du har kun ett forsøk. Ingen justeringsmuligheter heller.....

Resultatet ble brukbart, og listen har ikke falt av ennå:
IMG_4557.JPG
IMG_4560.JPG
IMG_4561.JPG
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Ser at jeg har hoppet litt i kronologien her.
Byttet først en annen list på døren:

Her er bilder av den gamle:
IMG_4544.JPG
IMG_4545.JPG

Også her var det litt rust i sporet:
IMG_4546.JPG

Så Owatrolen måtte frem på nytt.
Tannbørstegnagende barn er ofte til irritasjon, men far i huset får i allefall en mengde brukbare rengjøringsbørster....
IMG_4547.JPG
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Når Owatrolen var skikkelig tørr, så var det klart for å montere denne listen. Den skal ikke limes, men føres inn i sporet sitt.

Jeg sprayet litt silikonspray både på listen og i sporet. Hjalp til litt med "monteringsverktøyet" som jeg kjøpte for ca 15,- sammen med listene. Brukte også denne sprayen ved demontering av den gamle listen, derfor er det en sliten list på dette bildet:
IMG_4543.JPG

Listen gled fint på plass. Noen cm for lang, men det ble klippet bort med saks...
IMG_4548.JPG
terjehva
Posts: 143
Joined: Thu 21 May 2009 22:22
Location: Hadeland

Post by terjehva »

Hei!
Det ble bra dette..Hvor for du kjøpt owatrol i dag.. :)
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Jeg hadde en skvett stående etter at hlyshaug var hos meg og sprayet undersiden av PV'en sin.
Er ikke sikker på hvor han kjøpte den, men tror det kan være Maxbo.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Et lite pauseprosjekt mellom all gummilistelimingen:
Stofflisten som panseret ligger an mot var frynsete og noen steder helt borte. Skrudde vekk den gamle og skudde på ny:

Gammel:
IMG_4558.JPG
Ny:
IMG_4559.JPG
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Tid for litt oppdatering av prosjekttråden.

I det siste har det gått med noen timer til sveising av smijernsrekkverk til ny terrasse, men litt tid til bil har det også blitt.

Når dørtrekkene likevel er av, så passer jeg på å gå over kilder til "ulyder". Jeg er av den oppfatning at en gammel bil skal ha mange lyder, men skrangling og unødig klirring bidrar ikke til sjarmen.
Kjøpte derfor en pakke med tunge selvklembende asfaltplater på Biltema.
Jeg la platen på plass, fjernet dekk-papiret fra baksiden og klemte platen fast. Sitter som støpt!
Kombinasjonen av disse platene og nye gummilister gjør at dørene nå gir en "bonk"-lyd og ikke en "klænk"-lyd når de lukkes.
Det blir vel som hlyshaug sa: "Nå kan du ergre deg over andre lyder enn de du hørte før...."

Gikk også over trinser og kjede til vindusheisen og fikk renset og smurt opp.
IMG_4568.JPG
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Neste delprosjekt var bakdørene.
Jeg delte hengslene og hektet av dørene.
Selv om dørene ikke veier stort, så er dette en 2-mannsjobb.
Grunnen til dette er "glideskinnen" i bunnen, den som gjør at dørene ikke kan åpnes mer enn 90 grader.
Denne skinnen er litt plundrete å få hektet av, følgelig bør 1 person holde døren, og den andre plundre med skinnen.

Det finnes sikkert enklere metoder, men jeg fant dem ikke. Det vi gjorde var som sagt å løfte døren av hengslene. Deretter holdt jeg døren litt unna bilen og la døren over på siden. Medhjelperen (kona!) satt på gulvet og fikk "hodet" på glideskinnen ut gjennom en dertil egnet åpning i sporet bunnen av døren.

Det jeg kaller for glideskinne kan skimtes nederst på denne tegningen:
ScreenShot100.jpg
Her er noen bilder som viser forfatningen til gummilistene før renovering:
IMG_4574.JPG
IMG_4575.JPG
IMG_4576.JPG
IMG_4589.JPG
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

De gamle listene ble fjernet med plastskrape. Mye var løst, men en del satt forbausende godt fast.

Universalverktøyet, gamle tannbørster, og tynner fjernet limrester.
IMG_4578.JPG
Nye lister på plass:
IMG_4830.JPG
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Også bakdørene fikk nye asfaltplater/lydmatter:
IMG_4577.JPG
Nederste låsbeslag var løst. Det forklarte hvorfor døren ikke har lukket seg skikkelig. En ny skrue løste problemet.

Dørene ble ganske snart ferdige, og skulle henges på plass.
Fikk heldigvis hjelp av hlyshaug, da dette var en plundrete jobb.
De tidligere omtalte "glideskinnene" var vanskelige å få på plass i sporet igjen, men ikke værre enn at jobben var gjort på 20 minutter.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Så var turen kommet til reservehjulsluken.
Den var (og er) preget av tidens tann.
Vurderte om jeg skulle gjøre en grundig jobb med sveising etc, men konkluderte med at den på utsiden ser bra ut.
Ønsket ikke å begi meg inn på en jobb som medfører synlige lakkeringsarbeider nå. Gjorde derfor en "hindre-ytterligere-forfall-jobb".

Dette var status før noe ble gjort:
IMG_4621.JPG
50 års skitt og lort gjorde at det ikke var lett å skru ut skruene:
IMG_4623.JPG
Fant frem punktsandblåseren og renset skruesporene med den:
IMG_4624.JPG
Vips, så var det lettere å løsne skruene:
IMG_4625.JPG
Luken ble skrudd av, og lagt på benken. Fortsettelse neste innlegg....
Post Reply