Oslo&Akershus: Smøre- og mekketreff lørdag 12. oktober

Møter og arrangementer i andres og klubbens regi som trenger ekstra markedsføring
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Oslo&Akershus: Smøre- og mekketreff lørdag 12. oktober

Post by 445 »

Gjør PV'n vinterklar!

NVPVK Oslo&Akershus arrangerer mekke og smøretreff lørdag 12. oktober kl 10-15.
Vi har olje, filter, fett, tennplugger og rekvisita tilgjengelig. Smørehjelp tilbys.
Servering av kaffe og vafler.

Merk ny adresse: Neslia 34 på Haslum.

Velkommen!

kart:
http://kart.finn.no/?lng=10.55562&lat=5 ... ,NESLIA+34
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Sverre L.
Posts: 52
Joined: Wed 22 Aug 2012 22:20

Re: Oslo&Akershus: Smøre- og mekketreff lørdag 12. oktober

Post by Sverre L. »

Så er det nytt smøretreff i O/A-avd. regi. Driftig gjeng. Jeg tar meg en tur innover mot Bærum lørdag formiddag, og tro det eller ei, men noen få PV-modeller og en Duett samt 740 Hgv. er med på lasset. Priser for 1:43-modellene kr. 200,- og for 1:18-modellene kr. 500,-. Benytt sjansen til å kjøpe deg eller garasjen en julepresang allerede nå.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Oslo&Akershus: Smøre- og mekketreff lørdag 12. oktober

Post by Reodor57 »

Velkommen skal du være. Ta godt på deg for har litt begrenset med inneplass, men det blir jo litt sol etterhvert etter hva som er spådd.
Om noen har deler å selge ta gjerne med en listeover hva du har, og evt noen smådeler. Forsøker å få inn inntil 3 biler samtidig så litt lite plass om en ikke ønsker å stå ute hvor det er noe mer plass. Jeg trenger f.eks en ny grillramme til duetten(Type 1957-69) da den gamle er blank, men det har rustet hull i den fra baksiden :-(.
Sånn da var jeg ferdig med lunsjen, på tide og bla. teste kaffemaskinen til i morgen..
Vi gleder oss!
Hilsen husvertene "Blåmann" og "Reodor57", og jeg vet at "445" og "hlyshaug" gjør det samme :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Oslo&Akershus: Smøre- og mekketreff lørdag 12. oktober

Post by 445 »

445 kan melde at 445'en er lastet med fett, olje, filter mm.
Smøreklær er nyvasket og klare til bruk.
Gleder meg til i morgen!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Oslo&Akershus: Smøre- og mekketreff lørdag 12. oktober

Post by Reodor57 »

Her trosser jeg høydeskrekken og henger opp siste lampa i taket i garasjen. Gråbein er kjørt ut for egen maskin i kveld etter midlertidig fiksing av bremser og justering av clutch. Blåmann er ute nå pga støvet men skal få bo inne i natt. Nærmer seg, og kaffetrakteren er prøvekjørt. Kringle bakt og Vaffelrøre laget. Skulle ikke være særlig mye mer før i morgen da :-) :-). Vel møtt :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Sverre L.
Posts: 52
Joined: Wed 22 Aug 2012 22:20

Re: Oslo&Akershus: Smøre- og mekketreff lørdag 12. oktober

Post by Sverre L. »

Hei alle sammen. Takk for en flott dag som dere ga oss fra Vestfoldavdelingen under deres smøretreff i dag. En stor takk til vertskapet, til O/A-avdelingen og til alle dere andre som gjorde Volvodagen til en sto fest denne flotte høstdagen. Godt vær og utrolig mange flotte PVer og Duetter og en og annen hyggelig Volvo kunne vårt øye skue også.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Oslo&Akershus: Smøre- og mekketreff lørdag 12. oktober

Post by Reodor57 »

Svært hyggelig dag for oss også. :-). Hyggelig at det ble så bra. :-). Det er også slik vi ønsket håpet og trodde det skal bli fremover. Oppryddingen tok ca 30min mot flere timer ellers. :-). Synes også det er hyggelig å ha det et hyggelig sted og ikke på et industriområde. Takk for at dere tok turen! :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Oslo&Akershus: Smøre- og mekketreff lørdag 12. oktober

Post by Torbo2 »

Hyggelig treff og fint med besøk litt lengre fra. Litt diskusjoner og tips og erfaringer dukket opp. Og all ære til dem som "stod på", med til tider fett og rusk på fingrene. Også å stille verkstedet til disposisjon.
Vikk også høre at vi fortsatt var velkommen til Vestfold.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Oslo&Akershus: Smøre- og mekketreff lørdag 12. oktober

Post by Torbo2 »

Litt grums.
På treffet ble det sjekket ut litt tilleggsproblemer. Grums og rusk i forgasseren, viste seg etter at en pliktoppfyllende PV-eier klagde på startproblemer.
Akselrasjonspumpa virket ikke blant annet. Her sprutet bensinen rett opp ved å bevege på akselrasjonsmekanismen.
Ved å demontere viste det seg at enveisventilen øverst ikke tettet som den skulle. Eieren, Harald, tok en nærmere titt og det viste seg å være en liten flis inni der.
Image
Den ble blåst rein og ble trolig bra.
I tillegg var flottørkammeret fullt av grums - ufattelig mye rustfarget "matjord".
Image
Alt ble renset og vel og bra. Men matemekanismen på beninpumpa virket ikke og det er vel fortsatt mye grums på tanken som bør fjernes?
Det er nok ikke nok å sette på filter, da grums av denne typen trolig vil passere igjennom et bensinfilter.
Det har jeg personlig erfaring med.
Så en tankrens med f.eks. singel som ristes i tanken er vel kanskje løsningen. Da må tanken ut og i tillegg inspiseres nøye?
Bensinpumpa må nok også ut for rens og evt. skite av nye pakninger?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Oslo&Akershus: Smøre- og mekketreff lørdag 12. oktober

Post by Reodor57 »

Godt å ha flere hjelpende hender som trår til :-). Alt i alt var det 20 biler her i går om en også regner med de litt mer moderne bilene. Utenom dem var det 16 Volvo og en Renault :-). Helt suverent. Håper ingen dro med uforrettet sak. Til våren kan vi mest sannsynlig også kunne by på avgassmåling som er nyttig for å lese hvordan motoren har det. Går motoren urent vil den sote igjen eller oljen bli vasket ut. HC som betyr uforbrent bensin kan vi da måle også. Dessverre var maskinen ute av drift på treffet, men deler er nå bestilt :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Chrille
Posts: 11
Joined: Tue 17 Sep 2013 22:06
Location: Halden

Re: Oslo&Akershus: Smøre- og mekketreff lørdag 12. oktober

Post by Chrille »

Som nybakte PV eiere ville nok dette vært stedet for oss. Tydelig at det er mulighet for å suge til seg mange erfaringer om dette og hint. Bla er forgasser og bensinpumpe rens et punkt på lista vår også, "gubben" er lei å gå på tomgang.

Storservicen får vel vente litt, men tenkte å få skiftet frostvæske før vinteren setter inn. Er det noen sterke meninger om radiatorrens? Han har vært lite brukt de siste årene, så det kan være fint å få skyllet gjennom systemet. Har god erfaring med rens av blokk og radiator på gammeltraktorn, her var det mye grums å få ut. Men er som sagt interessert i om det er noen som har meninger om hvordan dette vil være på en slik gammel motor. Er for så vidt interessert i andre meninger om vedlikehold og service også. Dexta'n fikk 50 års service i vinter, PV'n vil vel sette pris på samme behandling. Er vel slikt kjerringene kaller spa :P
PV 444 1947 - G-7595
Fordson Dexta -62 - B-15923
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Oslo&Akershus: Smøre- og mekketreff lørdag 12. oktober

Post by Reodor57 »

Alltid mye å lære på slike treff i tillegg til det sosiale :-). Du er velkommen til oss på smøretreffet til våren, men Østfoldavdelingen blir jo nærmere deg rent praktisk og geografisk. Tomgang kan være så mangt på gamle biler, men en forgasserrens er aldri å forakte. Som regel er det rusk i tomgangsdysa, men kan være tennpluggene og ledningene også. Disse gamle tåler hverken plugger med motstand i eller kabler med motstand. Det må være kobber hele veien fra coilen til tennpluggene.
Rens av kjølesystemet har ikke noe med alder på doningen å gjøre snarere tvert om. Jo lengre det er siden sist jo viktigere er det. Hadde vært artig med en 47 modell på bukken. Må bare vite litt på forhånd hva som skal gjøres med den pga deler osv.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Oslo&Akershus: Smøre- og mekketreff lørdag 12. oktober

Post by Torbo2 »

"Disse gamle tåler hverken plugger med motstand i eller kabler med motstand. Det må være kobber hele veien fra coilen til tennpluggene".
Kommnetar:
Det er vel noe drøyt etter min mening, da et normalt ledningsnett kan ha opptil 5000 Ohm uten å begrense gnisten. Japanerne hadde helt oppe i 10 000 Ohm, uten at det lagde problemer.
Det må også nevnes at noen biler går bedre med litt motstand, da motstanden kan gi lengre gnistvarighet (brenntid). Men på de gamle er det sm regel bra å holde seg innenfor 2,5 k Ohm. Da blir gnisten feitere og har lang nok gnistvarighet.
Uten motstand vil også stifter og coil få "hardkjør"!

Da slipper man også plage naboene med støy på TV og radio. Og radioen i bilen, og man har, vil jo bli umulig å håre på.
Samtidig krever myndighetene at tenningsanlegget er støydempet.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Oslo&Akershus: Smøre- og mekketreff lørdag 12. oktober

Post by Reodor57 »

Kjører uten motstander uten støy på radioen. Var vel mer plagsomt på langbølgen med svake stasjoner det tenker jeg. Hadde en Toyota HiLux som nektet plent å starte med plugger med motstand. Satt inn de gamle pluggene uten motstand og bilen gikk som normalt igjen. Dette var etter en service hos Toyota. Så alt er relativt :-) :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Chrille
Posts: 11
Joined: Tue 17 Sep 2013 22:06
Location: Halden

Re: Oslo&Akershus: Smøre- og mekketreff lørdag 12. oktober

Post by Chrille »

Takker.
Det blir en runde med radiatorrens som planlagt da, før han får ny frostvæske. Tenningssystemet kan nok også få et ettersyn, men jeg tror jeg setter en tier på forgasseren. Bilen har vært lite brukt de siste åra og vil nok ha godt av en liten rens. Naboklager tror jeg nok vi skal unngå, vi har 2 km til nærmeste, og radio har den ikke :D Frk. Pettersson klarte seg nok med nynning.
PV 444 1947 - G-7595
Fordson Dexta -62 - B-15923
Post Reply