Starter ikke etter motorbytte

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Torbo2

Re: Starter ikke etter motorbytte

Post by Torbo2 »

Det kan bli spennende å se åssen stemplene ser ut. Det var litt mye olje langs kantene, så enten hr det vært dårlig forbrenning tidligere elelr så er stempelfjærene og kanskje sporene mye slitt? - Rettere sagt jeg tror det.... men man skal ikke tro men ivte, og da må dem ut....

Jeg ser ingen grunn til å tenke på en annen motor, da det er greit å overhale. Det må i så fall være for å ha bilen kjørbar mens prosjektet pågår.

Porting og ventilstørrelse er såkalt "fineadjust", så jeg ville heller brukt energi på en skikkelig overhaling, e.v.t. bytte kam og frese av en mm av topplokket. Evt. neste skritt to eller litt større forgasser om det er hester du er på jakt etter?

På grunn av B16-motorens konstrukson er det ikke egnet til porting, da innsugskanalene er felles 1 og 2 - 3 og 4. Derved får man ikke særlig fart på innsugningslufta uten videre. Så jeg vil anbefale å bruke tiden på det som virkelig monner. Kam., komp. og ventiler for å si det enkelt.

Kun ved at motoren blir overhalt kan motoren gi en helt annen opplevelse!
PV-motoren til min sønn går som en kule, selv med overhaling av topplokk og litt avhøvling. (0,7 mm) 1 mm er minst like bra....
444NL

Post by 444NL »

Mer krefter er jeg egentlig ikke ute etter. Bor i et veldig flatt land (he he) så det er få bakker jeg må opp.
Kunne godt tenkt meg å kunne kjøre i 120 km/t med den (motorvei er her 130km/t), men det er vel litt i det drøyeste laget.
Har en 4 girs kasse da.

Å slipe ned toppen litt medfører høyere kompresjon, er ikke sikker på om "nødvendigheten" er tilstede
Bilen blir bare brukt på solfulle dager (hvis jeg ikke velger motorsykkel, sliter litt med å "måtte velge")
Torbo2

Post by Torbo2 »

Da er det jo mest vikitg å få den til å gå fint, men med høyere kompresjon passer det bedre til 95 oktan bensin. Derved går den mer økonomisk i tillegg til å gi ekstra effekt.

Et annet problem er at støynivået blir i høyeste laget over 100 km/t og i alle fall i 120 km/t.
Her er det flere i klubben som jakter på gode løsninger.
Sammen med litt mer effekt så kan man lettere gire opp differensialen. M41-girgasse med et 5. gir hjelper, men det er trangt i tunellen i gulvet, så det blir mye jobb med tilpasning.

Noen fasit er det ikke her, så her er det fri "forskning"...
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

En B16B kamaksel vil jo flytte maks effekt fra 4500 til 5500 o/min, så det hjelper jo. Kan forsøke som Torbo2 også sier å finne en annen utveksling på differensialen om du ikke har en 4.1:1 fra før. Standard er 4. 57 :1 her ihvertfall. 4 trinns girkasse gir dessverre ikke mer fart enn en tre trinns da sluttutvekslingen er 1:1 på begge.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
444NL

Post by 444NL »

Etter å ha vært i tankeboksen en stund har jeg kommet frem til at det blir for dumt med en halvkløvet motor å ikke bygge den opp skikkelig.
Derfor blir neste steg å ta ut motoren, bytte et par lager, foringer, ellers måle at alt er innenfor angitte toleranse, og bygge den opp på nytt.
Dette vil uansett gi meg mer trygghet (følelsesmessig) når jeg kjører, at alt "skal" være i orden.

Hva jeg mente med 4 girs, var ikke at det fjerde giret har lavere utveksling, selvsagt 1:1 (er ingen overdrive), lurer heller litt på om det er mulig/vanskelig å dreve om 4. gir.
Ellers følgte det med en diff aks, så jeg skal se om det har blitt byttet (siden det følgte med en ekstra)

Men enda på visa kan også være at jeg slår meg til ro med 100-110 km/t, dette bør den tåle.

Har tenkt å følge tipset til Turbo2, med å slipe av litt på toppen (den er jo tross alt av), tenkte da på 0.8mm (ønsker tips her)
Også kan det være greit å vite hva orginal høyde er, slik at jeg ikke ender opp med feks 1.8mm he he, altså at den er slipt fra før.

Er det ellers nødvendig å sette inn harde ventiler og eller ventilseter?
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

En vanlig B16 har 7, 6:1 i kompresjon. En B16B har 8, 2:1 i kompresjon, så da kan en jo måle ut forbrenningskammeret. Det er du vel vant med fra før tenker jeg. Kraftigere fjærer bør ikke være nødvendig i dette tilfellet. Mulig en bør sette inn nye ventilseter på denne motoren da den vil bli kjørt hurtigere enn normalt her i Norge. Litt mer belastning. Normalt har ikke disse motorene løse seter til ventilene. De er normalt frest ut rett i godset i toppen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
445

Post by 445 »

444NL wrote:Etter å ha vært i tankeboksen en stund har jeg kommet frem til at det blir for dumt med en halvkløvet motor å ikke bygge den opp skikkelig.
Derfor blir neste steg å ta ut motoren, bytte et par lager, foringer, ellers måle at alt er innenfor angitte toleranse, og bygge den opp på nytt.
Hurra! Dette gleder jeg meg til å følge!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
445

Post by 445 »

[quote="444NLHar tenkt å følge tipset til Turbo2, med å slipe av litt på toppen (den er jo tross alt av), tenkte da på 0.8mm (ønsker tips her)[/quote]

Jeg fikk tatt av toppen min en snau mm. Klart mer "sprut" i motoren enn tidligere.
445

Post by 445 »

444NL wrote:Er det ellers nødvendig å sette inn harde ventiler og eller ventilseter?
Jeg har brukt vanlige ventiler. Ventilsetene var ikke mulig å bytte ut på min topp.
Kjøpte nye ventilstyringer, og dreide dem av slik at ventildeflektorene fra B18 passer.
Det står litt om dette her: viewtopic.php?f=4&t=170&start=180
444NL

Post by 444NL »

Takker så mye for svar. Selv om ventilsetene er en utfresing av toppen betyr ikke dette at en ikke kan sette inn andre seter.
Dette gjøres enkelt med fresing, oppvarming av topp, og (med andre ord ikke akkoratt gjør det selv) en "vinkel insetter"(bekalger her husker jeg ikke det norske ordet, men dette må være nøyaktig utfra vinkel),sette inn nytt sete, og når varmen av toppen reduseres, sitter festet dønn fast.

Men det er jo en jobb, og hvis det ikke er nødvendig, er det heller ikke til hjelp for motoren,,,,,lat slik he he
Post Reply